Bukefalos 28 år!

Kronofogden och fodervärd

Är man automatiskt ett problem om man hamnat hos KFM? Jag tänker att det finns ju folk som betalar av sina skulder trots dyrt hus, häst och lyxbilar? Jag vet en som hamnat där pga ett företag som gått i KK, personen äger lyxvilla och har flera bilar. KFM har inte tagit dessa då han betalat av skulden på annat vis.

Är man hos KFM och har skuldsaldo har man inte betalt sina skulder och risken är överhängande att det blir utmätning om man inte kommer överens med de som vill ha betalt.
 
En elev köpte sin häst från KFM. Hon hade haft den på foder innan och ville vara säker på att få den. Tror hon klämde till med 35 000 för den som nog var värd max 20 000 i mina ögon.
Så det verkar utmätas och säljas även billigare.
Den hästen hämtades av KFM några v innan auktion.
 
Det beror på hur stora skulderna är och vilka andra saker som finns att utmäta. Det kanske inte väljer hästen i första hand om skulden täcks med andra saker som är mer "lätthanterade" att sälja.
Om hästen å andra sidan är det enda och dyraste hon har så lär den gå så länge man får in mer än hanteringskostnaden.
 
Är man automatiskt ett problem om man hamnat hos KFM? Jag tänker att det finns ju folk som betalar av sina skulder trots dyrt hus, häst och lyxbilar? Jag vet en som hamnat där pga ett företag som gått i KK, personen äger lyxvilla och har flera bilar. KFM har inte tagit dessa då han betalat av skulden på annat vis.

Det kan lika gärna bero på att skulderna är större än tillgångarna. Banken tycker helt enkelt inte det är värt att tvinga till försäljning då det riskerar att förlora än mer pengar på det viset.
Banken har alltid första tjing och styr vad som händer.
 
Är man automatiskt ett problem om man hamnat hos KFM? Jag tänker att det finns ju folk som betalar av sina skulder trots dyrt hus, häst och lyxbilar? Jag vet en som hamnat där pga ett företag som gått i KK, personen äger lyxvilla och har flera bilar. KFM har inte tagit dessa då han betalat av skulden på annat vis.

Och om du kollar tror jag inte de här sakerna är registrerade på den personen som har skulderna.
 
Kan en annan möjlighet vara att det är företaget som har skulderna och privatpersonen som äger prylarna?

Så kan det också vara. Och då gäller det ju att skilja på att "Kalle äger så mycket, hur kan fogden acceptera det?". Men när det kommer till kritan är det inte Kalle som äger, utan frun/maken/barnen/firman.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 138
Senast: Inte_Ung
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 553
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Jag började fundera på en sak.T.ex en foderhäst har försäkring som betalas av ägaren.Om hästen behöver veterinärvård betalar fodervärden...
2
Svar
30
· Visningar
3 318
Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
901
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Sommartoffel
  • Mindre kombi?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp