Bukefalos 28 år!

Kronofogden och fodervärd

amandacarlsson

Trådstartare
Hej hörrni, behöver hjälp nu! Jag har en foderhäst, och har kort och gott hört genom rykten att ägaren är ''jagad'' av kronofogden. Hur påverkar det här mig ? Har jag något jag ska göra eller hur går detta till ?
Ägaren och jag har ingen kontakt.

hjälp!!-.. .
 
Hej hörrni, behöver hjälp nu! Jag har en foderhäst, och har kort och gott hört genom rykten att ägaren är ''jagad'' av kronofogden. Hur påverkar det här mig ? Har jag något jag ska göra eller hur går detta till ?
Ägaren och jag har ingen kontakt.

hjälp!!-.. .
Ring ägaren och för en konversation.
 
Kronofogden vill ha snabba cash så om inte hästen är mycket värdefull så är de inte intresserade av den.
 
Jag menade mer om jag har någon "rättighet" som fodervärd, eller kan dom ringa mig en dag och säga dom hämtar hästen, osv osv.
Nej du har inga rättigheter med de kommer inte att plötsligt hämta hästen ändå.
Däremot så kommer de nog att värdera den när de kontrollerar om det finns något av värde att mäta ut.
Men det sker nog bara på pappret.
 
Självklart hade jag gjort de om de funkat att få tag i henne.
Du hittar inget telefonnummer som fungerar, adress eller något överhuvudtaget.

För att dom ska utmätta hästen så ska den vara värd en viss summa, en häst kostar att hålla tills försäljningen är gjord. Så det är inte särskilt troligt att den blir utmätt.
 
Först skulle jag kontrollera med KFM om det stämde.
Om det stämmer skulle jag gjort en fuling och ge ett skam bud på hästen och köpt, för om ägaren har skulder sitter fv lite i knipa om fv får ekonomiska problem och sitter fast med en häst som ägaren inte kan ta tillbaka.
 
Hej hörrni, behöver hjälp nu! Jag har en foderhäst, och har kort och gott hört genom rykten att ägaren är ''jagad'' av kronofogden. Hur påverkar det här mig ? Har jag något jag ska göra eller hur går detta till ?
Ägaren och jag har ingen kontakt.

hjälp!!-.. .
Det första som slår mig när jag läser det här, vet du om ryktena är sanna? Kan du gå till den riktiga källan (dvs hästägaren) och fråga? Jag ska erkänna att jag inte är något fan av rykten, det är inte alltid de är sanna. Så tänker mer att om jag varit du hade jag verkligen velat veta att det stämmer innan jag drar vidare med nya beslut osv.
 
En bekant till mig var fodervärd på en häst som senare blev utmätt. KFM hämtade inte hästen rakt av utan kontrollerade om hästen kunde stå kvar, kfm har inte direkt ett helt stall med personal till förfogande att ställa utmätta hästar i mellan utmätning och auktion. Från dagen hästen "blev kronofogdens" stod de för stallhyra, skoning och foder fram till att ansvaret övergick till nya ägaren efter auktionen.
 
En bekant till mig var fodervärd på en häst som senare blev utmätt. KFM hämtade inte hästen rakt av utan kontrollerade om hästen kunde stå kvar, kfm har inte direkt ett helt stall med personal till förfogande att ställa utmätta hästar i mellan utmätning och auktion. Från dagen hästen "blev kronofogdens" stod de för stallhyra, skoning och foder fram till att ansvaret övergick till nya ägaren efter auktionen.

Ok, nej de förstår jag också att dom inte har.
 
Är man automatiskt ett problem om man hamnat hos KFM? Jag tänker att det finns ju folk som betalar av sina skulder trots dyrt hus, häst och lyxbilar? Jag vet en som hamnat där pga ett företag som gått i KK, personen äger lyxvilla och har flera bilar. KFM har inte tagit dessa då han betalat av skulden på annat vis.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 137
Senast: Inte_Ung
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Jag började fundera på en sak.T.ex en foderhäst har försäkring som betalas av ägaren.Om hästen behöver veterinärvård betalar fodervärden...
2
Svar
30
· Visningar
3 318
Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
901
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp