Kroppen som sviker

Har under större delen av min semester haft så jävla ont i ryggen/höften att jag har svårt att röra mig. Försöker göra övningar som ska vara bra men vette tusan om det gör någon skillnad egentligen. Äter så jävlas mycket smärtstillande och försöker kämpa på med tillvaron med häst, barn osv.

Jag är 37 år. Men idag känns det som att kroppen tillhör någon på typ 70+. Har tidigare haft problem med knäna och känner en skenande panik inför min egen kropps förfall. Kommer jag ens kunna röra mig om 10 år?

Har sökt vård för knäna bör tilläggas, har fått övningar av arbetsterapeut att jobba med osv men känns ändå som att det skenar på åt fel håll.
 

Du har sökt vård för knäna, men inte för rygg o höft? I så fall, sök vård för det också! När det börjar värka på flera ställen kan det finnas samband, som det finns läkemedel som kan lindra. Det kan t.ex vara någon reumatisk sjukdom och för såna finns det numera bra bromsmediciner.
 
Jag hade jättemycket bråk med min kropp för nåt år sen, det var som att så fort nån smärta gick över började det nån annanstans. Det var bäcken, rumpa, vader, länd, korsrygg, skuldror, nacke... Jag tänkte modfällt att "är det så här det ska vara resten av livet nu?" Men jag gick hos en fysio några gånger och fick ett styrketräningsprogram för hela kroppen(hemma utan redskap) som jag började köra åtminstone ett par ggr i veckan, och har också kört hemmagympa med Sofia (SVT) de flesta andra dagar. Jag tänker också mer varierat kring min motion på inrådan av fysio. Innan var det nästan bara långpromenader. Nu blir det mer uppvarvat med cykling, kort springtur, hemmastyrketräning, lite simning. Absolut ingen hårdträning, men försöker göra nåt varje dag.

Först tyckte jag inte det hjälpte ett dugg. Det tog minst ett halvår. Men nu senaste halvåret-året har jag känt mig så mycket bättre i kroppen, starkare, och så gott som smärtfri. Så det finns hopp! Jag hoppas att du kan få mer hjälp av din fysio, jag tror att det är bra att börja där.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Kanske ska börja med trigger varning för vissa kanske tycker sånthär är jobbigt ❤️ Men det är om kroppen och om äckel saker och annat...
2
Svar
25
· Visningar
1 923
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 496
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
815
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 242
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp