Kroppspositivitet, viktminskning och sociala medier

Finns väl knappt någon som lägger ut en före och efterbild där man på förebilden är snygg, smal och vacker och i efterbilden tjock, plufsiga kläder, ser sur eller nedstämd ut. Men många gör tvärtom.

Varför tror du att många gör tvärtom ? Det är väl ingen bra om det vore enligt ditt exempel att man ser viktuppgång som något positivt ? När hälften av befolkningen har övervikt eller fetma? Alla borde eftersträva ett hälsosamt ideal framförallt för sin egen skull.
 
Varför tror du att många gör tvärtom ? Det är väl ingen bra om det vore tvärtom ? När hälften av befolkningen har övervikt eller fetma? Alla borde eftersträva ett hälsosamt ideal framförallt för sin egen skull.
Alla borde sträva efter att vara hälsosamma och det inkluderar även psykisk hälsa. Att må bra i den kropp man har är alltid bättre än att inte göra det.

Jag hoppas verkligen verkligen att du inte lyckas skriva fel saker i den här tråden. Den handlar om kroppspositivitet och viktminskning i sociala medier. Håll dig till hur dessa saker kan kombineras eller skriv inget alls.
 
Alla borde sträva efter att vara hälsosamma och det inkluderar även psykisk hälsa. Att må bra i den kropp man har är alltid bättre än att inte göra det.

Jag hoppas verkligen verkligen att du inte lyckas skriva fel saker i den här tråden. Den handlar om kroppspositivitet och viktminskning i sociala medier. Håll dig till hur dessa saker kan kombineras eller skriv inget alls.

Ja, om man mår bra i sin feta kropp så är det fritt fram att posta det i sociala medier också... ?

Jag anser ju att det är bra med kroppspositivitet och om någon vill ha kred för att man gått ner i vikt så ska dom ha det också... det är ju positivt om nån går och blir mer hälsosam.
 
Jag tror du kommer klara den balansen fint. Och jag hoppas du når dina mål, oavsett vilka de är och varför. Men du har ett så vansinnigt bra tänk kring frågorna, och jag tycker det är en superintressant frågeställning.
Ja jag har inga problem personligen, jag postar nästan aldrig nånting som är relevant ens. Sist jag postade nånting storleksrelaterat bestod det av en selfie i typ fullastad bil igår, med konstaterandet att jag är glad att jag inte köpte en liten Yaris :D Men jag håller med om att det är en intressant frågeställning!

Jag tror att man måste sluta posta sin viktnedgång och dokumentera det öppet. Finns väl knappt någon som lägger ut en före och efterbild där man på förebilden är snygg, smal och vacker och i efterbilden tjock, plufsiga kläder, ser sur eller nedstämd ut. Men många gör tvärtom. Det kan vara en bra början att sluta posta sådanna inlägg.
Jag såg en sån igår! Komplett med en text om hur mycket bättre hen mår nu. Så uppfriskande att se, blev så jäkla glad! :love: Men ja, det brukar inte förekomma :p

Varför tror du att många gör tvärtom ? Det är väl ingen bra om det vore enligt ditt exempel att man ser viktuppgång som något positivt ? När hälften av befolkningen har övervikt eller fetma? Alla borde eftersträva ett hälsosamt ideal framförallt för sin egen skull.
Gör oss alla en tjänst och lämna tråden ifred är du snäll.
 
Ja, om man mår bra i sin feta kropp så är det fritt fram att posta det i sociala medier också... ?

Jag anser ju att det är bra med kroppspositivitet och om någon vill ha kred för att man gått ner i vikt så ska dom ha det också... det är ju positivt om nån går och blir mer hälsosam.
Smal är inte by default mer hälsosamt, blir jag smalare så blir jag inte mer hälsosam. Man vill undvika att sätta likamedtecken mellan smal och bättre för det leder bl.a. Till att späda på ätstörningar. Om man hela tiden blir drillad med att smalare är bättre så prioriteras det till slut över mental och fysisk hälsa.

Man bör fokusera på mående inte på kroppsform och därmed låta personen själv avgöra vad den vill göra.
 
Kroppspositivism för mig innebär att min kropp är stark, frisk och orkar mycket. För att jag ska kunna vara stark, frisk och orka mycket måste jag äta bra, sova bra och vara hyfsat normalviktig. Nu lägger jag aldrig in bilder på sociala medier med fokus på utseende eller ens träning men om jag skulle följa någon som försöker förändra sitt liv till det bättre så skulle jag också läsa "mellan raderna" tror jag? Elefanten i rummet liksom....någon gör allt för att bli starkare , smalare , friskare men skriver bara om vissa delar? Vad förmedlar det? Man kör samma koncept som alltid men klär det i glansigt papper? Eller...?

Tänker att jag gör inte som du säger utan som du faktiskt gör , alltså krasst, bantar?
Kroppspositivism handlar väl om att alla kroppar duger oavsett friskhet eller styrka.
 
Är detta inte ett öppet forum ? :confused:
Jo, och som det öppna forum det är har vi sett en hel del av dina hälsomantran och ditt derailande av trådar. Jag kan inte förbjuda dig från att skriva men jag ser gärna att den här tråden inte går samma öde till mötes.
Med det sagt är det här sista inlägget jag gör på det ämnet så inte jag derailar tråden istället.
 
Smal är inte by default mer hälsosamt, blir jag smalare så blir jag inte mer hälsosam. Man vill undvika att sätta likamedtecken mellan smal och bättre för det leder bl.a. Till att späda på ätstörningar. Om man hela tiden blir drillad med att smalare är bättre så prioriteras det till slut över mental och fysisk hälsa.

Man bör fokusera på mående inte på kroppsform och därmed låta personen själv avgöra vad den vill göra.

Näe, om man är rädd att drilla andra så kan man ju fokusera på hur man har förändrat sin kost till en hälsosammare, osv. Skippa före och efter bilderna då. Men dom som vill posta såna bilder får och kommer fortsatt att göra det.
 
Näe, om man är rädd att drilla andra så kan man ju fokusera på hur man har förändrat sin kost till en hälsosammare, osv. Skippa före och efter bilderna då. Men dom som vill posta såna bilder får och kommer fortsatt att göra det.
Självklart men jag gissar att utgångspunkten var hur man själv kan skildra en viktminskning och fortfarande hålla det kroppspositivitet.
 
Överlag tänker jag att precis allt man gör i livet inte behöver vara i enlighet med den ideologi eller tro man står bakom. Personligen ser jag normer som någonting jag vill ifrågasätta och bredda, men det innebär inte att allt jag gör är normbrytande. Jag bryter inte alltid normer bara för sakens skull, men jag är medveten om de normer jag följer och är medveten och öppen med problematiken kring det. Jag försöker hitta en balans mellan att leva mitt eget korta liv här på jorden och njuta av det, och samtidigt förespråka bra saker och försöka vara ett gott exempel. Det är en balansgång, och en del kanske ser det som hypokritiskt att jag förespråkar kroppspositivism men ändå hänger på gymmet flera dagar i veckan själv. Det är okej, man får se mig som hypokritisk. Men jag försöker göra så mycket gott som jag mäktar med i livet och samtidigt njuta av mitt eget liv.

Så det jag försöker säga är att det är okej att inte alltid, jämt och ständigt, vara en exemplarisk förebild. Ibland är det okej att göra något för sin egen skull också, tycker jag. Så länge mycket man gör är bra och vettiga grejer.
 
@Hero - om du inte förstått trådens frågeställning så rekommenderar jag dig att antingen googla kroppspositivism eller låta bli att deraila tråden.
Tråden handlar varken om vikt eller hälsa btw.

/mod

"Kroppspositivism (eng. 'body positivism', även "Body Image Movement" eller ”Body Activism”) är en bred rörelse som hävdar människors rätt till sin kropp och uppmuntrar individens uppfattning att vara nöjd med sin kropp som den är."

Men Kroppspositivism och viktminskning går ju inte ihop. Hur tänkte man där ?
Om man ska vara nöjd med sin kropp som den är. Då behöver man ju inte gå ner i vikt då ? Den är bra som den är.
 
"Kroppspositivism (eng. 'body positivism', även "Body Image Movement" eller ”Body Activism”) är en bred rörelse som hävdar människors rätt till sin kropp och uppmuntrar individens uppfattning att vara nöjd med sin kropp som den är."

Men Kroppspositivism och viktminskning går ju inte ihop. Hur tänkte man där ?
Om man ska vara nöjd med sin kropp som den är. Då behöver man ju inte gå ner i vikt då ? Den är bra som den är.
Jag krävde liksom inga bevis för att du är kapabel att googla då.
 
"Kroppspositivism (eng. 'body positivism', även "Body Image Movement" eller ”Body Activism”) är en bred rörelse som hävdar människors rätt till sin kropp och uppmuntrar individens uppfattning att vara nöjd med sin kropp som den är."

Men Kroppspositivism och viktminskning går ju inte ihop. Hur tänkte man där ?
Om man ska vara nöjd med sin kropp som den är. Då behöver man ju inte gå ner i vikt då ? Den är bra som den är.
Man kan vara nöjd med sin kropp som den är även under förändring. Men ja du rör vid problemet som tråden syftar på, hur man kan skildra en viktminskning på ett kroppspositivt sätt.
 
Man kan vara nöjd med sin kropp som den är även under förändring. Men ja du rör vid problemet som tråden syftar på, hur man kan skildra en viktminskning på ett kroppspositivt sätt.

Jag tror det är ovanligt. Man är oftast mer eller mindre nöjd med före och efter resultatet.
 
Det var ju ff inte frågeställningen då.

Men då lämnar jag tråden enligt önskan då.
För mig går inte ordets mening Kroppspositivism och viktminskning ihop med varann. Dom krockar totalt.
Man kan inte ha det ena eller det andra. Ska man följa ordets betydelse Kroppspositivism så får man helt enkelt skita i att förändra sin kropp från första början.
 
Överlag tänker jag att precis allt man gör i livet inte behöver vara i enlighet med den ideologi eller tro man står bakom. Personligen ser jag normer som någonting jag vill ifrågasätta och bredda, men det innebär inte att allt jag gör är normbrytande. Jag bryter inte alltid normer bara för sakens skull, men jag är medveten om de normer jag följer och är medveten och öppen med problematiken kring det. Jag försöker hitta en balans mellan att leva mitt eget korta liv här på jorden och njuta av det, och samtidigt förespråka bra saker och försöka vara ett gott exempel. Det är en balansgång, och en del kanske ser det som hypokritiskt att jag förespråkar kroppspositivism men ändå hänger på gymmet flera dagar i veckan själv. Det är okej, man får se mig som hypokritisk. Men jag försöker göra så mycket gott som jag mäktar med i livet och samtidigt njuta av mitt eget liv.

Så det jag försöker säga är att det är okej att inte alltid, jämt och ständigt, vara en exemplarisk förebild. Ibland är det okej att göra något för sin egen skull också, tycker jag. Så länge mycket man gör är bra och vettiga grejer.
Förstår inte varför det skulle vara hypokritiskt att vara kroppspositiv och gymma. Orsaken kan vara det, men handlingen i sig, alltså näe. Den liksom... Bara är.

Men det där är ett bra exempel på vilka gråzoner det finns! Jag tränar jag också, 3 ggr/vecka i nuläget. Orsaken till att jag började är inte ett dugg kroppspositiv, utan jag började för att läkaren vill att jag börjar bygga muskler redan innan operation iom att viktop kommer innebära att jag tappar en del muskler. Det är alltså en del i viktminskningen.
Nu har det dock visat sig att träningsformen är skitkul och speciellt cirkelgym-passet jag går på varje tisdag är verkligen veckans höjdpunkt. Jag skulle helt klart fortsätta även om jag inte skulle opereras av någon anledning, just för att det är så kul. Är det kroppspositivt? Njae, varken eller skulle jag säga. Det bara är.

MEN - jag är fet. Jag vet hur svårt det är att gå och träna som fet. Jag vet hur mycket lättare det blev när jag såg andra feta på samma pass som jag. Eller andra feta som bara fanns i lokalen. Och där kan ju iaf min blotta existens i lokalerna ha en kroppspositiv inverkan. En fet människa kan se mig gå in och sen kanske våga prova själv också, och en annan fet människa kanske känner sig lika trygg med min närvaro som jag gjort med andra feta. Och såklart, diverse andra ser att fet inte är samma sak som lat. Även feta kan träna. Även feta kan vara vältränade, starka, smidiga, ha bra kondis. Och att bryta ner de där fördomarna om feta är ju utan tvekan kroppspositivt, även om jag till en början bara gick dit för att på sikt gå ner i vikt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp