Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Deppigt här, tiken gick bort igår :cry:.
Allt var som vanligt och maken kom hem med middag och en stund efter att vi ätit så tjöt det till i köket, inget ovanligt då de börjat tugga på varann. Allt verkade som vanligt när jag kom in och jag började fixa mat till vovvarna. Av nån anledning så började jag kika närmare på tiken som ser ut att ligga och vila, försöker locka upp henne men hon kommer inte upp på bakbenen. Jag hjälper henne ställa sig upp men hon glider ner igen, nu börjar hon andas så att jag förstår att hon har ont. Plockar upp henne och vi åker till djursjukhuset omedelbart, maken kör. Väl där så tar de prover på henne och hon får smärtstillande, av blodvärdena bedömer veterinären att det ingen idé att gå vidare med undersökningar då prognosen är mörk oavsett vad de skulle hitta. Han misstänker inre blödning eller liknande då blodvärdena är så dåliga. Vi tar beslutet att låta henne somna in och åker hem en valp fattigare :arghh:. Veterinären anser att obduktion gör varken till eller från då valpen är död och det inte är nåt som rimligen kan påverka de andra valparna. Fattar inte, har aldrig hört talas om liknande.. Av nio födda valpar(varav två dödfödda) så har jag nu fyra kvar, ska det vara såhär?
Jag har ju inte en susning om vad som hänt mer än att hon var pigg och som vanligt när maken kom hem och en stund senare jätte-dålig. Jag misstänkte själv att hon fått en fraktur eller nåt men de var ju själva därinne valparna så det finns inte så himla många sätt att skada sig på men allt går ju med tillräckligt mycket otur.
Idag fyller de fem veckor och har firats med avmaskning och lite pussar, ikväll kommer det valpköpare och ska titta på valparna men jag känner mig inte alls på humör.. Vet inte ens om man törs tinga bort några valpar om det ska vara såhär :banghead:.
Maken var också jätte-lessen, han hade nog börjat ställa in sig på att behålla henne. Nu orkar jag inte med nåt mer alltså..
Fy så sorgligt :( :heart
 
Tack alla! Maken tar nog det hårdare än mig, jag jobbar ändå med äldre sjuka människor och är tyvärr van att hantera att folk dör. Därmed inte sagt att det lätt men försöker trösta mig och glädjas åt de andra valparna. Nu på kvällen var maken låg och deppig, jag hann tycka synd om allt på dagen o deppa lite i soffan med hundarna.
Hade valpköpare över och de verkar ha fastnat för lilla ligisten, de vill gå kurser, testa lydnad och agility och de tänkte köra lite spår också då tjejens pappa har en vit herdehund de kör spår med. Tror ligisten blir alldeles utmärkt för dem, jag sa att de fick gå hem och prata och fundera och återkomma men de verkade rätt sålda.

En liten nalle, funderar på om han tänker bli långhårig då han har rejält mer päls än de andra.
_20181115_205104.JPG
 
Har gått runt med en klump i bröstet idag, det har känts tungt. Antar att jag haft för fullt upp för att hinna smälta allt så det kom ifatt lite idag när jag inte har en massa jag ska hinna med att göra.
Tvingade iväg mig själv till gymmet en sväng men efteråt fick jag yrsel, jätte-obehagligt då marken började snurra så fort jag böjde mig ner. Känns lite bättre nu men inte som om det släppt helt, för säkerhets skull fick maken städa hos valparna nu.
Imorgon och på söndag är det inbokat med valpköpare och sen får det räcka på ett tag. Ska försöka ta mig i kragen och börja träna lite ordentligare med Nessie, tänkte anmäla mig till lydnadstävling efter jul och beroende på i vilket skick hon är köra en inoff. agility för skojs skull vid nyår. Hon sprang järnet ute i förmiddags med Nike och Nano när vi var på promenad, flåset verkar iallafall riktigt bra!

Ängla-vovven :heart
46152835_10216207645138053_6822937599921881088_n.jpg
 
Har gått runt med en klump i bröstet idag, det har känts tungt. Antar att jag haft för fullt upp för att hinna smälta allt så det kom ifatt lite idag när jag inte har en massa jag ska hinna med att göra.
Tvingade iväg mig själv till gymmet en sväng men efteråt fick jag yrsel, jätte-obehagligt då marken började snurra så fort jag böjde mig ner. Känns lite bättre nu men inte som om det släppt helt, för säkerhets skull fick maken städa hos valparna nu.
Imorgon och på söndag är det inbokat med valpköpare och sen får det räcka på ett tag. Ska försöka ta mig i kragen och börja träna lite ordentligare med Nessie, tänkte anmäla mig till lydnadstävling efter jul och beroende på i vilket skick hon är köra en inoff. agility för skojs skull vid nyår. Hon sprang järnet ute i förmiddags med Nike och Nano när vi var på promenad, flåset verkar iallafall riktigt bra!

Ängla-vovven :heart
46152835_10216207645138053_6822937599921881088_n.jpg
:heartheart:cry:
 
Har gått runt med en klump i bröstet idag, det har känts tungt. Antar att jag haft för fullt upp för att hinna smälta allt så det kom ifatt lite idag när jag inte har en massa jag ska hinna med att göra.
Tvingade iväg mig själv till gymmet en sväng men efteråt fick jag yrsel, jätte-obehagligt då marken började snurra så fort jag böjde mig ner. Känns lite bättre nu men inte som om det släppt helt, för säkerhets skull fick maken städa hos valparna nu.
Imorgon och på söndag är det inbokat med valpköpare och sen får det räcka på ett tag. Ska försöka ta mig i kragen och börja träna lite ordentligare med Nessie, tänkte anmäla mig till lydnadstävling efter jul och beroende på i vilket skick hon är köra en inoff. agility för skojs skull vid nyår. Hon sprang järnet ute i förmiddags med Nike och Nano när vi var på promenad, flåset verkar iallafall riktigt bra!

Ängla-vovven :heart
46152835_10216207645138053_6822937599921881088_n.jpg
:cry:

Så fin hon är lilla ängeln:heart
 
Idag fyller valparna sex veckor, känns som om tiden bara rinner iväg.. De små öronen kan ibland få för sig att stå upp lite, så himla gulligt.

Grabbarna grus:
46501193_10216270627232566_7539059504596385792_n.jpg


Lilla ligisten:
46503854_10216270627992585_1660441022422843392_n.jpg


Nallebjörnen:
46495338_10216270631272667_6116655400898002944_n.jpg


Denna stiliga kille har inte tingats bort än:
46510682_10216270626792555_8950711763259621376_n.jpg


Mamma Nessie imorse:
46510868_10216270624032486_5875141332485275648_n.jpg


Har nån nåt bra tips om rengöringsmedel som tar bort lukt bra? Har förut kört med klorin men skulle vilja ha nåt som är snällare mot naturen men ändå luktar fräscht. Nu tvättar jag med vanlig citronluktande allrent eller lite diskmedel men tycker inte det riktigt lika bra..
 
Jag har som långsiktigt mål att starta en kennel med ”min” ras. Jag har en hane som jag ska försöka få avelsgodkänd men jag känner att jag verkligen behöver läsa på om avel och stamtavlor för att hitta en matchande tik.
Kan någon förklara det här med inavelsgrad för mig? :)
”Inavelskofficienten skall inte vara högre än 6.25 = kusiner.”
 
Jag har som långsiktigt mål att starta en kennel med ”min” ras. Jag har en hane som jag ska försöka få avelsgodkänd men jag känner att jag verkligen behöver läsa på om avel och stamtavlor för att hitta en matchande tik.
Kan någon förklara det här med inavelsgrad för mig? :)
”Inavelskofficienten skall inte vara högre än 6.25 = kusiner.”

Det har nyligen publicerats en väldigt intressant artikelserie på bloggen "collievänner", om just inavelskoefficient och rasavel. Rekommenderar den varmt!
 
Jag har som långsiktigt mål att starta en kennel med ”min” ras. Jag har en hane som jag ska försöka få avelsgodkänd men jag känner att jag verkligen behöver läsa på om avel och stamtavlor för att hitta en matchande tik.
Kan någon förklara det här med inavelsgrad för mig? :)
”Inavelskofficienten skall inte vara högre än 6.25 = kusiner.”

Jag kan verkligen rekommendera att du går SKKs uppfödarutbildning. Jag går den nu och fast jag redan är uppfödare så lär jag mig massor.
Av oss 12 som går den nu så är vi bara 3 som har akriv kennel. Resten går för framtida kennelstart :)

Det där med inavelsgrad är svårt. I vissa raser är 6,25% lågt i andra (som min) högt.
 
Jag kan verkligen rekommendera att du går SKKs uppfödarutbildning. Jag går den nu och fast jag redan är uppfödare så lär jag mig massor.
Av oss 12 som går den nu så är vi bara 3 som har akriv kennel. Resten går för framtida kennelstart :)

Det där med inavelsgrad är svårt. I vissa raser är 6,25% lågt i andra (som min) högt.
Det är en utbildning jag måste kolla upp :)
Min ras har bara 140 regristrerade i Svergie, vilket antagligen gör av inavelsgraden får vara såpass hög?
Hur långt bak i stamtavlan ska jag söka när jag försöker hitta en matchande tik?
Om nuvarande hund och den nya (ofödda) hunden inte har några gemensama släktingar i stamtavlan så är det 0% inavel?
 
Det är en utbildning jag måste kolla upp :)
Min ras har bara 140 regristrerade i Svergie, vilket antagligen gör av inavelsgraden får vara såpass hög?
Hur långt bak i stamtavlan ska jag söka när jag försöker hitta en matchande tik?
Om nuvarande hund och den nya (ofödda) hunden inte har några gemensama släktingar i stamtavlan så är det 0% inavel?
Det beror på hur många generationer du tittar på.
 
Det är en utbildning jag måste kolla upp :)
Min ras har bara 140 regristrerade i Svergie, vilket antagligen gör av inavelsgraden får vara såpass hög?
Hur långt bak i stamtavlan ska jag söka när jag försöker hitta en matchande tik?
Om nuvarande hund och den nya (ofödda) hunden inte har några gemensama släktingar i stamtavlan så är det 0% inavel?

Om du vill gå distansutbildning som jag gör så håller du ögonen öppna på SKKs hemsida. Sök på uppfödarutbildning. Den är på 26 v. Men platserna är få så man får ligga på.

På Avelsdata kan du göra provparningar. Då får du bla upp inavelsgrad på kullen.
Det är så sjukt mycket som ska vägas in i val av partner till hunden. Svagheter, styrkor osv innan man börjar titta på stam och inavel. Din rasklubb är den som bäst kan svara på vad som är ok i inavelsgrad för din ras.

Har du läst RAS för din ras?
Om inte så gå in på SKK och slå upp den:)
 
Om du vill gå distansutbildning som jag gör så håller du ögonen öppna på SKKs hemsida. Sök på uppfödarutbildning. Den är på 26 v. Men platserna är få så man får ligga på.

På Avelsdata kan du göra provparningar. Då får du bla upp inavelsgrad på kullen.
Det är så sjukt mycket som ska vägas in i val av partner till hunden. Svagheter, styrkor osv innan man börjar titta på stam och inavel. Din rasklubb är den som bäst kan svara på vad som är ok i inavelsgrad för din ras.

Har du läst RAS för din ras?
Om inte så gå in på SKK och slå upp den:)
Jag kollade upp kursen och insåg att den kommer bli svår att kombinera med livet, studerar redan heltid, 2,5 år till.. Men ska absolut köpa boken, till en början. :) Skulle vara skönt att hitta en bra mentor inom rasen!

Kilade lite på Avelsdata - man kan inte slå in en ofödd kull om man vet vilka föräldrarna är?

Jag har läst RAS men blev lite besikven, det har inte blivit reviderad sedan 2013. De hade satt upp mål till 2015 men gick inte att läsa om de målen och hur det gått.
Är dock väl insatt i rasklubbens krav på avelsarbetet då det krävs en del för att få en avelsgodkänd hund i rasen. :)
 
Jag kollade upp kursen och insåg att den kommer bli svår att kombinera med livet, studerar redan heltid, 2,5 år till.. Men ska absolut köpa boken, till en början. :) Skulle vara skönt att hitta en bra mentor inom rasen!

Kilade lite på Avelsdata - man kan inte slå in en ofödd kull om man vet vilka föräldrarna är?

Jag har läst RAS men blev lite besikven, det har inte blivit reviderad sedan 2013. De hade satt upp mål till 2015 men gick inte att läsa om de målen och hur det gått.
Är dock väl insatt i rasklubbens krav på avelsarbetet då det krävs en del för att få en avelsgodkänd hund i rasen. :)


Klart du kan göra provparning på ofödd kull. Det är ju det som hela grejen är till för.

Uppfödarutb8ldningen går man antingen intensivt på rn helg tror jag eller så på distans. Då lägger man i snitt 4 h veckan plus inläsning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 901
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 132
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 664
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 062
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp