Bukefalos 28 år!

Kurator vs Psykolog

Jag har enbart negativa erfarenheter av psykologer och positiva av kuratorer. :grin:

Men det beror ju helt och hållet på vad det är för problem du behöver hjälp med. Är livet tufft just nu och du behöver någon att prata med (så har det varit för mig) är en kurator i regel bäst. Har du en psykisk sjukdom bör du gå till psykolog eller psykiatriker.

Personkemin bör inte underskattas!
 
Onödigt surt svar.
Vad hade du förväntat för svar på frågan om vem som är bäst?
Det är väl som att fråga om Volvo vs Subaru. Det handlar om vad man vill ha, och vad man funkar bäst med. Få av oss kan förutse vad du kommer att tycka är bäst.

Jag tyckte det var ett rätt bra förtydligande. Av en läkare.
Vem är det som säger att det är surt? Det får stå för dig och alla dom som gillat din kommentar, var mer ett konstaterande. Om mitt svar var surt, då är kryddelydds svar det också, men det är det ingen som säger något om, undrar varför. :angel:
 
Vem är det som säger att det är surt? Det får stå för dig och alla dom som gillat din kommentar, var mer ett konstaterande. Om mitt svar var surt, då är kryddelydds svar det också, men det är det ingen som säger något om, undrar varför. :angel:
Kanske för att Kryddelydds svar var kort och koncist och egentligen bara ett faktakonstaterande.

Du la en smajly efteråt, vilket är en känsloyttring.

Det är du som lägger in ett tonfall i hens kommentar som inte kan utläsas i det. Testa att läsa inlägget sakligt, i neutral ton. Så uppfattade jag att det var skrivet.
Din smajly la till ett tonfall. Som lät surt.

Du behöver alltså inte undra varför. Det är bara att läsa. Och ingen attackerar dig. Inte jag heller.

Alla läser olika och vars och ens tolkning får stå för en själv. Men om man utgår från ett lugnt och sakligt tonfall blir allt så mycket enklare.
 
Kanske för att Kryddelydds svar var kort och koncist och egentligen bara ett faktakonstaterande.

Du la en smajly efteråt, vilket är en känsloyttring.

Det är du som lägger in ett tonfall i hens kommentar som inte kan utläsas i det. Testa att läsa inlägget sakligt, i neutral ton. Så uppfattade jag att det var skrivet.
Din smajly la till ett tonfall. Som lät surt.

Du behöver alltså inte undra varför. Det är bara att läsa. Och ingen attackerar dig. Inte jag heller.

Alla läser olika och vars och ens tolkning får stå för en själv. Men om man utgår från ett lugnt och sakligt tonfall blir allt så mycket enklare.
Jag har inte lagt in något tonfall i det, men ursäkta mig då om jag råkade lägga in en smiley som inte faller tant i smaken. Tänker inte diskutera detta OT längre, har redan framfört min åsikt och ser ingen anledning till att fortsätta driva något meningslöst framåt.
 
Jag har inte lagt in något tonfall i det, men ursäkta mig då om jag råkade lägga in en smiley som inte faller tant i smaken. Tänker inte diskutera detta OT längre, har redan framfört min åsikt och ser ingen anledning till att fortsätta driva något meningslöst framåt.
OBS att detta är sagt i all välmening och med omtanke om dig!!

Kanske ska du ta med den här och några andra trådar i utskrift när du träffar kurator/psykolog i början av nästa år?
Det finns ett mönster i hur de utvecklar sig. Beroende på oss andra och på dig.
Dvs på interagerandet bukefalister emellan.
Kanske kan de ge ledtrådar och hjälp? Vad vet jag.
 
Den enda skillnad man märker av som patient är väl vilken metod de jobbar efter. Det har du rätt att få reda på. Men du kan ju också vara proaktiv och berätta, tom skriva ner, vad du vill ha ut av mötet och vad du vill uppnå. Har man en helt defensiv attityd till den man ska prata med, dvs tänker sig att personen ska ställa frågor och sedan tala om vad som är fel, så är bägge alternativen fel.

Det jag tycker kan vara den stora begränsningen med den här typen av samtal är att man sällan kommer längre än det man själv kan ringa in. Det hör ihop med att vissa terapeuter jobbar metodologiskt slappt, dvs tar betalt för att låta folk prata av sig, de jobbar inte särskilt målinriktat. Jag kan inte alla terapiformer, men psykodynamisk psykoterapi verkar vara mer målinriktad och inte lika lös i kanterna. Förstår inte vitsen med samtal i största allmänhet, det kan jag lika väl ha med en klok kompis. Den senaste jag gick i samtal hos genom en jobbkurs (som iofs kallade sig coach) hade en analys som var ungefär i höjd med den jag hade på gymnasiet.
 
Jag har inte lagt in något tonfall i det, men ursäkta mig då om jag råkade lägga in en smiley som inte faller tant i smaken. Tänker inte diskutera detta OT längre, har redan framfört min åsikt och ser ingen anledning till att fortsätta driva något meningslöst framåt.

Hej!

Nej, jag tror inte att vi kommer någon vart.
Men jag tror att du ska fundera på @tanten s råd att ta med några av dina inlägg från olika trådar här på buke.
De följer ganska många gånger ett mönster.
Du skriver ett inlägg, upplever dig ifrågasatt och går i försvar och regredierar då till ett ganska sarkastiskt och defensivt sätt där övriga skribenter snarast blir mer irriterade på dig.
Utifrån dina inlägg ser det inte ut som om du tar till dig det som skrivs om det inte är helt i linje med din egen tankegång utan du blir väldigt defensiv och därmed aggressiv i ditt sätt att svara.


Nej, mitt svar var inte surt. Det var kort och koncist och inte värst detaljerat.
Det går nämligen inte att ge ett enkelt men utvecklat svar. Olika psykologer kan ha läst olika delkurser. Olika kuratorer kan ha olika grundutbildning (socionom har nämnts men alla som jobbar som kuratorer är inte socionomer; en del är beteendevetare och kan ha ytterligare annan bakgrund).

Skillnaden är alltså att det är olika professioner.

Och att jämföra olika professioner i termer av "bättre och sämre" är sällan fruktbart.
Det är personer med olika yrken vars arbetsuppgifter till del kan överlappa.
 
De flesta som kallas kurator är väl socionomer i grunden, och det i sig är ju inte någon utbildning som handlar direkt om terapi eller behandling. Däremot så är det vanligt med vidareutbildningar, och såklart allt man lär sig via erfarenhet. Jag känner flera socionomer som är skickliga behandlare (psykoterapi), men det varierar ju såklart.
Jag skulle säga att den stora skillnaden mellan psykolog och socionom, om vi pratar just terapi, är att samtliga psykologer har en grundutbildning inom psykoterapi (den ingår i utbildningen) vilket socionomer behöver läsa till i efterhand. Psykologer har troligen också genom utbildningen mer samtalsmetodik och mer grundläggande kunskap om psykologiskt fungerande vilket kan spela in på hur man arbetar i behandling.
Men det är ju om vi pratar nyutexaminerade, med erfarenhet och troligen regelbundna vidareutbildningar så finns det inget som säger att den ena behöver vara bättre än den andra.

Jag skulle säga att du ska ge det en chans och prova. Trots allt är personkemin och känslan någonstans ganska avgörande för om man vågar ge sig in i det svåra överhuvudtaget och det kan ingen utbildning garantera :)
 
Hej!

Nej, jag tror inte att vi kommer någon vart.
Men jag tror att du ska fundera på @tanten s råd att ta med några av dina inlägg från olika trådar här på buke.
De följer ganska många gånger ett mönster.
Du skriver ett inlägg, upplever dig ifrågasatt och går i försvar och regredierar då till ett ganska sarkastiskt och defensivt sätt där övriga skribenter snarast blir mer irriterade på dig.
Utifrån dina inlägg ser det inte ut som om du tar till dig det som skrivs om det inte är helt i linje med din egen tankegång utan du blir väldigt defensiv och därmed aggressiv i ditt sätt att svara.


Nej, mitt svar var inte surt. Det var kort och koncist och inte värst detaljerat.
Det går nämligen inte att ge ett enkelt men utvecklat svar. Olika psykologer kan ha läst olika delkurser. Olika kuratorer kan ha olika grundutbildning (socionom har nämnts men alla som jobbar som kuratorer är inte socionomer; en del är beteendevetare och kan ha ytterligare annan bakgrund).

Skillnaden är alltså att det är olika professioner.

Och att jämföra olika professioner i termer av "bättre och sämre" är sällan fruktbart.
Det är personer med olika yrken vars arbetsuppgifter till del kan överlappa.
Men övertolkar ni inte TS lite nu?
Jag uppfattade också ditt svar som lite meningslöst eller hur man ska säga, och uppfattade att TS svarade just med en tanke likt "no shit sherlock". Att då gå igång och prata om mönster hit och dit känns lite magstarkt.

Jag tänker att TS fråga är vanlig och inte alls så konstig. Även om det inte går att ge ett exakt svar så kan man brodera ut betydligt mer informativt än att det bara är olika yrken.
 
Jag tänker att TS fråga är vanlig och inte alls så konstig. Även om det inte går att ge ett exakt svar så kan man brodera ut betydligt mer informativt än att det bara är olika yrken.

Kanske det.
Men huvudinformationen är just att det är olika yrken. Ungefär som om någon skulle fråga vad det är för skillnad på förskolelärare och fritidspedagog.
Det är olika yrken vars uppgifter delvis överlappar varandra.
 
Men övertolkar ni inte TS lite nu?
Jag uppfattade också ditt svar som lite meningslöst eller hur man ska säga, och uppfattade att TS svarade just med en tanke likt "no shit sherlock". Att då gå igång och prata om mönster hit och dit känns lite magstarkt.

Jag tänker att TS fråga är vanlig och inte alls så konstig. Även om det inte går att ge ett exakt svar så kan man brodera ut betydligt mer informativt än att det bara är olika yrken.
Jag håller med. Flera i tråden hade redan svarat att det handlar om olika utbildningar. T ex i första svaret.

Jag tycker dessutom att det är lite oschyst när folk som hamnat på tvärs med TS i en eller flera trådar uppmanar henne att ta med sina trådar till sin terapeut.
 
Förstår till fullo att det inte funkade för dig, det där är typ mitt mardrömsscenario när det gäller första besöket hos psykolog/kurator... Det där är ju helt värdelöst, som att prata med en vägg.

Jag har också stött på den sortens terapeut, och förstod aldrig poängen med den metoden. Någon som vet hur det är tänkt att fungera?
 
Jag har inte lagt in något tonfall i det, men ursäkta mig då om jag råkade lägga in en smiley som inte faller tant i smaken. Tänker inte diskutera detta OT längre, har redan framfört min åsikt och ser ingen anledning till att fortsätta driva något meningslöst framåt.

Man antar ju att man lägger till en smiley för att man vill säga något med det. Ditt svar var rätt sarkastiskt, du måste väl kunna se skillnad på t ex:

Olika yrken, olika utbildningar.

Och

Du har inte tänkt på att de heter olika för att de är olika yrken och utbildningar? :meh: :banghead:
 
Kanske det.
Men huvudinformationen är just att det är olika yrken. Ungefär som om någon skulle fråga vad det är för skillnad på förskolelärare och fritidspedagog.
Det är olika yrken vars uppgifter delvis överlappar varandra.
Ja, men jag är rätt så säker på att TS var medveten om att det är olika yrken. Hon efterfrågade ju lite mer info än så.
 
Jag tyckte det var ett rätt bra förtydligande. Av en läkare.
Hur får du det till att det är relevant att förtydliga att det var en läkare som skrev inlägget? Sen när är läkare experter på terapi?
Om om jag inte har missat något så är väl inte den berörde läkaren ens psykiatiker?
 
Jag tänker så här. Att få kalla fötter, är normalt. En fullständigt normal reaktion. Stå inför en eventuell livsförändring och det är dags att "hoppa", vem skulle inte få kalla fötter då?

Jag tänker så här TS. Besök denna kurator, ge det...säg....hm...10 ggr (normal sessionsomgång om jag inte minns fel), funkar det inte..säg tack o adjö...o leta på en ny. Antingen då kurator eller psykolog. Vad är det värsta som kan hända? Egentligen? Av alla möten vi har så finns det alltid något vi kan ta med oss ur mötet. Alltid.

Min erfarenhet säger att det är alltid svårast att hoppa första gången, sen gäller det bara att "hålla bollen i rullning".
 
Socionomer kan arbeta som kuratorer (mer lösa omvärldsproblem) eller mer behandlande som terapeuter om de har sådan påbyggnadsutbildning.

Psykologer kan dels ge mer specifik typ av terapi för de svårare diagnosgrupperna samt göra neuropsykiatriska, neuropsykologiska eller personlighetsmässiga utredningar och testningar.

Jag har träffat en hel del kuratorer/socionomer /terapeuter som varit fantastiskt duktiga problemlösare som både har en helhetsbild över den sociala biten, som stöttande och till viss del behandlande av den psykiska biten.

Läkare är förvisso inte experter på kuratorer, men då de jobbar sida vid sida med dessa yrkesgrupper dagligen och lotsar sina patienter till kontakt med dessa så har de ändå väldigt stor insikt i vilka patienter som lämpar sig för sådan kontakt, mer än gemene man har. Och en primärvårdsläkare som till vardags behandlar en jäkla massa depressioner, krisreaktioner, ångestsymtom mfl skulle jag nog ändå vilja säga har mycket bra kunskaper avseende terapi! Eller hur menar du @MiniLi ?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 193
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 078
Senast: Gnist
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
12 003
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 552
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp