Bukefalos 28 år!

kursproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: kursproblem

Åh jag lovade mig själv att inte lägga mig i det här igen, jag tycker det är så pinsamt att ens diskutera. Men DÄR var huvudet på spiken. Word :bow:
 
Sv: kursproblem

Jag tror att ditt problem i islandshäststall snarare bottnar i den milt uttryckt nedlåtande attityd du visar här, tacka sjutton att folk blir sura om du går på på det här viset. Det hjälper liksom att säga att folk får göra som de vill om man samtidigt ger uttryck för hur skitigt och äckligt det är i ett islandshäst stall, att hästarna är fulla med ohyra för ingen bryr sig om att göra dem rena och att folk inte använder skydd som hästarna så väl behöver om de inte slår sig gula och blå.

Håller med! Det finns fördomar om att islandshästägare är slarviga och okunniga. Varför spä på den fördomen mer? Jag tror det finns slarviga hästägare inom varenda bransch och att dra alla över en och samma kam funkar aldrig.
 
Sv: kursproblem

Helt ärligt, nu tar jag till mig.... (Lovat mig själv att jag inte skulle)

Hur många islandshäststall har du varit i egentligen? under 10??? I många seriösa stall kanske inte ryttarna bryr sig om det finns lite missfärgad päls och bryr sig om att duscha hästarna dagligen. Trist att du inte har hittat en passande flock till din häst, de kanske inte hade någon trygg ledare.

Om du nu är så noga och skaderädd så undrar jag varför du låter din häst stå så nära en annan häst med staket emellan?? Vad händer om de skulle slå med ett ben och fastna i tråden?? Varför rider du dagligen i ridhus? Vad hände med varierat underlag? Ulla Håkanssons teori om att träna dressyr ute verkar ju ha lönat sig?? Hon e rätt duktig måste jag väl påstå? Är det så mycket bättre att en häst ska stå i en box en hel dag (även om detta visst inte var ett problem längre) och stelna till?? Bara för att du skäms om hästen är lite grå i pälsen?

Nä men det verkar ju verklighetsbaserat med hur du VET att det är i islandsvärlden??

//Lotta som konstigt nog har ridit islandshäst i 20+ år och ändå har mina hästar på box på natten, mockar noga, ser till att hästen är ren när den rids, har både senskydd+skyddsboots+strykkappor vid behov, rider dock inte in 2,5 åriga unghästar då de är väldigt ofärdiga i kroppen, är noga med hästarnas foder, ger dem dessutom äpplen och morötter(det finns påvisade fall där islandshästar jag känner till har visat allergi mot både morötter och äpplen), Jag har en väldigt nöjd flock, som kom in från betet då det var som varmast under sommardagarna (jag vet då "noggranna storhästryttare" som lämnar sina hästar på sommarbete utan att ta in dem en enda gång) de kommer in eller blir täckade bl.a vid "kallregn". När hösten kommer går de alltid in på natten, borstas av, får hovarna kratsade och visiteras.
Jag kan dessutom rida trav i ett helt pass:o Jag är stolt över min hästhållning, mina hästar är välmående glada och välskolade.

Jag ser inget fel i vad som kan kallas "daltande med häst" om hästen mår bra. Jag sk*ter blankt i om någon tycker det är kul att linda ben, matcha utrustning, plocka bajs med plasthanskar på händerna ur boxen, pilla bort vartenda damkorn innan ridning. "Good for you" men att förneka hästen ett naturligt beteende pga sin egen fåfänga tycker jag inte är helt på sin plats.

kom INTE och dra alla över en kam, det är faktiskt rätt fult gjort. Jag dömer INTE din typ av hästhållning, jag dömer totalt ut din attityd. Skäms över den istället för att skämmas över om din häst råkar få ett manstrå på sne.
 
Sv: kursproblem

Jag tycker att du ska behandla din islänning som vilken grand prix häst som helst. Islänningen dör inte av att vara själv, den dör inte av att ha ett täcke på sig, inte ens i boxen och vill du rida i trav en hel lektion dör den inte av det heller. Vad jag menar är att alla hästraser verkar ska behandlas olika. Min islandshäst är mer dressyrhäst än gångartshäst. Jag töltar helst inte då jag tycker att det är tråkigt och du kan ju gissa dig till vad folk säger då?
Oavsett vilken hästras man rider ska man ju tan hand om dem bra. Att det blivit tradition inom vissa raser att göra på ett speciellt sätt är bra att man reagerar emot tycker jag.
Jag gillar att du tycker om dressyr och att du faktiskt behandlar in islänning som en vanlig häst!:bow: Det styrker mig mycket!
Klart islänningar också är vanliga hästar, men innebär det att behandla sin häst som en vanlig häst för att man vill linda benen och ha på dem täcke i tid och otid? Nej inte för mig. Jag är dressyrryttare och min häst har inga benskydd, helt enkelt för att hon inte behöver. Hon är aldrig lindad och hon har täcke på sig ytterst få gånger. Hon behandlas som den häst hon är och får vad hon behöver.
Så kör på, bry dig inte i vad andra tycker och tänker för tro mig, de vet alltid bättre än du och speciellt när det gäller din häst och dennes hantering...:angel:
Där håller jag med, så länge man gör det man gör för hästens bästa och inte för sin egen.
 
Sv: kursproblem

Hej allihop, jag fick den här länken mailad till migoch tänkte faktiskt förklara lite:
Denna tråd berör en kurs som Niela skulle delta i, där hon skulle träna för mig, som hon periodivs tränat för i flera år.

Niela har fått reda på dagsupplägg (2 lekt/dag), plats, pris/dag, lunchmöjligheter samt hagmöjligheter. Vägbeskrivning, ridtider samt definitiv lunchkostnad inkl fika skulle Niela få under veckan innan kursen.

När man rider kurs innebär det ett jämkande med tider för att så många ryttare som möjligt skall bli nöjda. Flexibiliteten beträffande tider osv är stor då några ryttare sitter med unga hästar och endast kam rida ett pass per dag samt andra ryttare har bara möjlighet att delta en av de två dagarna. Därför skulle jag återkomma denna vecka med exakta ridtider.

Niela fick möjligheten att ha sin häst i en rejäl fast longervolt, då hennes häst enligt Niela inte går att ha i elhage. Självklart har det varken varit aktuellt att släppa ihop Nielas häst eller andra för varandra okända hästar i några hagar! Box erbjuds inte på kursen av flera anledningar; platsbrist, skaderisk när för varann okända hästar ska vara i ett och samma stall samt att smittorisken ökar när de står i samma stall, jämfört med när de står i separata hagar.

Min bestämda uppfattning är att problemet Niela upplever inte kan härröras till en kulturkrock, alla ryttare som deltar på denna kurs är otroligt måna om sina hästars hälsa och skötsel.

Men jag uppskattar hellre en ärlig anledning till avhopp från ovanstående kurs än att det beror på att hunden ätit upp plånboken. (och att någon annan person mailar mig länken till denna diskussion...)

Ha det så bra allihop och lycka till med din häst, Niela
 
Sv: kursproblem

Är det så mycket bättre att en häst ska stå i en box en hel dag (även om detta visst inte var ett problem längre) och stelna till?? Bara för att du skäms om hästen är lite grå i pälsen?

kom INTE och dra alla över en kam, det är faktiskt rätt fult gjort. Jag dömer INTE din typ av hästhållning, jag dömer totalt ut din attityd. Skäms över den istället för att skämmas över om din häst råkar få ett manstrå på sne.
:bow::bow:
 
Sv: kursproblem

Och att Jorunn gillar att gå i hage själv antar jag då hon är en glad häst som gnäggar åt en näst man kommer, hon är mkt pigg på väg UT till hagen trivdes hon inte skulle hon inte vilja vara så på att komma in där.
Det kan inte vara så att hon gnäggar för att hon är glad att hon slipper vara ensam? Min häst gnäggar ibland när jag kommer. Det är för att hon tycker bättre om att jag pysslar med henne än att vara med hagkompisarna, som inte alltid är så snälla mot henne. För precis som din häst så är min häst lägst i rang, även under åringen.

Min häst har heller ingenting emot att bli utsläppt till det elaka stoet som ibland jagar henne. Men där är så pass stor hage att hon kan springa undan utan att bli skadad. Jag behöver varken grimma eller grimskaft för att få henne att gå in i den hagen (som är alldeles intill den inhägnade ridbanan, det är bara att öppna grinden och släppa in).


Några saker som det är skillnad på är framförallt hanteringen av unghästar.. på storhäst sidan rider man in hästarna vid 2½ års ålder och hanterar häsatrna redan som föl.
Medans på islandshästsidan rör man inte hästen förrens den skall ridas in vilket är oftast runt 4-5 års ålder.
Sen måsta jag säga att jag har hanterat min häst från första dagen. Det är kanske inte så vanligt bland "islandshästfolk" men jag ser inte att det är något fel på det.

Jag började tömköra min häst när hon var 2,5 år. Började rida gjorde jag i år då hon är fyra och det för att islandshästar växer långsamt och det är bra om hästen är någorlunda färdigväxt innan man sätter sig och börjar rida på dem.


Jag tycker inte att man ska säga att "alla islandshästfolk" är si och så, bara för att du har haft din häst i ett stall med islandshästar.
 
Sv: kursproblem

Tittar upp ur hålet?? fattar ingenting!?? vad menar du??
:confused:

För det andra behöver jag inte alls bevisa för dig att min häst kan samla sig och att det går bra för oss. mycket snack och liten verkstad är det då inte är det lite avundsjuka jag känner av måtro??

Varför skulle jag sitta här och ljuga?? sticker det så mkt i dina ögon när det går bra för mig att det bara måste vara ljug??
Herregud människa ge dig

Samlar sig i 8 har jag iof aldrig sagt att min gör därimot att hon har lätt för att samla sig har jag sagt.


Jag gämför mig inte med någon annan än med oss själva och gämför man oss idag och för 1 år sedan är det som dag och natt, men gämför man oss med en grand prix dressyrhäst typ Briar så är vi inte alls bra...

Synd när sånna som du inte kan glädjas åt andras lycka utan att istället klanka ner på dom och anklaga dom för att ljuga och att dom måste överbevisa sig att de går bra genom att lägga ut filmer.

Vill du se mig rida så är du välkommen till stallet när jag rider lektion så kan du få se att de jag säger är sant.Men några filmer kan du glömma!!

Och att Jorunn gillar att gå i hage själv antar jag då hon är en glad häst som gnäggar åt en näst man kommer, hon är mkt pigg på väg UT till hagen trivdes hon inte skulle hon inte vilja vara så på att komma in där.
Jorunn visar rätt tydligt när hon gillar eller inte gillar saker.
I en hage där hon var mobbad i fick man knappt in henne i hagen men hon sprang ut som en tok när man ledde henne för att ta ut henne.

Eftersom hon är så låg i rang har hon alltid varit mobbad i hagarna med andra och blivit jagad och biten på och DÅ har hon inte trivits kan jag meddela. Hon har alltid stått själv och utanför flocken. EN flock trivdes hon i och det var i den förra stallet vi stod i.
Hon kan nosa på sina grannar= ha hästkontakt och hennes hagkom0is en pampig dressyrvalack är hon dökär i och dom står tätt tätt ihop nästan hela dagarna.
Skillnanden är bara att en liten tråd/staket är mellan dom annars kan man säga att de går i samma hage.
Jag slipper sönderbitna täcken och stressad sönder jagad häst som är trött när man skall rida henne.
Jag slipper dessutom sparkrisken som har varit rätt hög eftersom många har sparkat åt henne i hagarna.

Och jag känner att jag inte behöver sitta här och förklara mig eller försvara mig till varför min går själv i hagen och behöver inte ta skit ifrån dig för att jag har min själv heller för den delen!!!!!


Tänkte att du behövde titta upp ur hålet där du inte ser omvärlden, utan bara förställer dig den.

Det är ju så, att om man beskriver en häst i världsklass som tidigare inte varit där så blir man väldigt nyfiken på hur tusan det gått till, dessutom väldigt snabbt. Du behöver inte bevisa för mig, men jag hade tyckt det vore trevligt om du:
1. Var lite trevligare
2. Slutade höja dig själv till skyarna och förvänta dig massiva applåder för något alla andra gör då och då
3. Visade lite verkstad
 
Sv: kursproblem

att hunden ätit upp plånboken alltså jag menar ju inte att han har ätit upp den bokstavligen trode det framgick.. :crazy:
Men veterinärräkningen"åt" upp innehållet ut plånboken.för att tala klarspråk.Hundens veterinärräkning gick på så pass mkt att de penagr som vart kvar av lönen måste gå till mat och bensin.

Hunden har problem med magen och har varit ett par gånger upp till veterinären
Så är fallet och de som inte vill tro mig ja de skiter jag i för att vara ärlig!

Jag förstår inte varför de har blivit sådant liv om ingenting



Jag vil ha box om jag skall åka på kurs och denna kurs erbjöd inte de vad är problemet?? jag vill då inte åka även om hunden inte vart sjuk hade jag inte åkt.

Vi alla har olika krav och åsikter vissa tycker inte att det gör något att rida lektion i en plogad paddock i 20 minusgrader eller ha en häst i en hage och att den ev rullar sig eller blir blöt om det regnar och sedan träna med en lite skitig häst. Lite skit ränsar magen typ

Inge fel i det så länge amn själv är nöjd


Men jag vill inte ha det så.. jag vill ha box om jag skall åka på kurs, jag vill inte rida kurs ute när det regnar eller snöar eller är halvstorm.
Jag v ill inte ha en skitighäst på en kurs då jag lagt ner mkt tid på att få den fin innan!
Jag är för bekväm helt enkelt ser inte det roliga i ridkurs/lektionen då.
Dessutom hör jag dåligt och blåser de hör jag inget och då får ajg verkligen inte ut något av en ridlektion.

Jag har lätt för att bli sjuk vilket gör att en ridlekton i blåst/kyla inte heller ger mig något förutom en fin förkyldning.



Varför kan jag inte bara få ha dessa krav ifred utan att bli påhoppad eller att någon idiot här skall skicka länkar till min ridlärare??


Jag är en pedant ut i fingertopparna.. mår dåligt om saker i min sadelkammare ligger fel vill ha det snyggt och prydligt. jag vet att många inte är Som jag men jag är jag och du är du låt oss ha våra tankar och ideer ifred??

Jag står med en mockhanske och plockar bajs för hand som "rinner" imellan spångrepen jaaaaaaa jag vet att det låter sjukt MEN kan jag inte får göra så utan att bli kallad för idiot?

Jag står med en tandborste och borstar min häst tänder JAAAAA ja vet att jag är rätt ensam om detta men ock????

Jag är och jag erkänner det en ren och skär PEDANT!!!
 
Sv: kursproblem

Men varför anmälde du dig`till en kurs utan ridhus och ingen boxplats.

Varför tar du tillbaks din anmälan med motivationen att du inte har råd om du inte tänkt åka ändå pga brist på boxplats och ridhus?

Varför skriver du här om du inte vill att alla ska kunna läsa?
 
Sv: kursproblem

Du vill så gärna tro att du är ensam och unik om att vara pedant och noga, men vet du vad, det är du inte!!

Det folk retar sig på är din attityd, inse det så tror jag inte det kommer bli några så kallade "kulturkrockar". Det du beskriver finns i alla disipliner, det är på inget sätt unikt för dressyrnissarna. Och faktum är att de flesta är inne är dressyrnissar i botten, många av oss är det fortfarande.

Jag kan på fullaste allvar säga att i stort sett allt det jag lärt mig om gångarter och islandsridning har jag lärt mig från dressyrtränare. Sen har jag såklart fått tips tex. här på buke och i böcker. Men den träningen som verkligen har hjälpt, i form av lektioner, har varit av dressyrtränare.
Förutom Godi's förra ägare så har jag inte varit i kontakt med andra islandsryttare förrän nu i våras när jag flyttade till ett islandsstall.

För mig handlar det inte om olika disipliner som har olika värderingar, utan om olika människor som har olika värderingar.
 
Sv: kursproblem

Sant! En häst är alltid en häst, oavsett ras!
Det är människan som bestämmer vad den vill göra med hästen och
därefter blir det sk. !kulturkrockar"! :angel:
 
Sv: kursproblem

En av de allra viktigaste sakerna man ska komma ihåg är att internet är ett öppet forum, öppet för alla att läsa. Man har ingen aning om vem som ser/läser det man lagt ut. Man måste alltså kunna stå för varje bokstav man skrivit, och tåla att vem som helst från Gud Fader till Fan själv läser det.
Att då bli arg för att din ridlärare kommenterat det du skrivit eller att någon annan har upplyst henom om det du skriver får man helt enkelt vara beredd att ta när man skriver på internet. I annat fall är det bara att låta bli att skriva en tråd som denna.

Pyssla gärna om din häst, ha täcke på den om du vill, linda så mycket du önskar - det är din häst och det är bara för omgivingen att acceptera så länge det inte innebär problem för dem runt om dig. MEN - du vill ju ha rätt att göra detta och att din omgiving ska acceptera det - och då måste du även förstå att din omgivning har rätt att göra som de vill och DU måste acceptera att de kanske gör på ett annat sätt. I hela den här tråden försöker du påskina att alla får göra som de vill, men på det vis du skriver skiner det igenom tydligt att det är bara ditt sätt som är rätt.
Är det inte så du menar måste du försöka tänka till och formulera om dig innan du skriver. Just nu låter det ganska illa.

Det ser hemskt illa ut att dra en hel grupp hästar/hästmänniskor över en kam på det sätt du gör i den här tråden. Så länge det inte går ut över hästen spelare det väl ingen roll om hästen har litet lera på halsen? Och även om hästen blir lerig om den rullar sig i hagen kanske matte accepterar det för att just den hästen mår bra av detta? Om din häst mår bättre av täcke så varsågod, men om det enbart är för din egen bekvämlighet kanske du ska tänka till litet. Och framför allt inte racka ned på alla som inte har det utan hellre tar leran.

Jag hade mitt sto i ett storhäststall för ett par år sedan. Det var inga som helst problem med olika hästsyn. Det blev bara litet roligt när de som hade russet i boxen bredvid tyckte jag hade så lyxigt som inte behövde täcka min häst på vintern. När jag litet försiktigt sade att även russ var tillverkade för nordiskt klimat och sätter päls på vintern blev de alldeles förstummade - de hade de ingen aning om...bara en parentes.

Som det tidigare sagts i tråden - det är inga som helst problem med olika synsätt på ur man ska hantera sin häst även om man står i samma stall. Det enda villkoret är at alla ska vara beredda på att vara generösa och vidsynta och kunna acceptera att vi alla är olika och kunna respektera varandra för de vi är och gör, lika och olika. Då blir det inga "kulturkrockar". Alla vill vi ju våra hästars bästa.

Du kanske ska fundera litet på ditt bemötande av personerna i din omgovning. Du har ju bytt stall relativt frekvent de senaste åren, och det är ju både jobbigt och tråkigt att behöva flytta ofta pga meningsskiljatigheter.
 
Sv: kursproblem

Förlåt mig, men detta är verkligen humor... (Då menar jag inte föregående svar utan dramat i denna tråd)
 
Senast ändrad:
Sv: kursproblem

Jag kan bara hålla med och håller mig därför härifrån från och med nu efter att ändå bara läst .. och faktiskt tyckt att det är pinsamt.
 
Sv: kursproblem

KL.

Jag måste stå i ett konstigt islandshäststall, där accepteras både klippta (och oklippta) hästar, äpplen och täcken. Det är också okej att ta in dem över natten om man så önskar, ha färgmatchad utrustning och man får till och med borsta av all lera utan att någon klagar. Och hör och häpna vi är ett gäng som använder skyddsboots vid behov och helt utan att någon konstiga miner. Hästarna är dock leriga både med och utan täcke, mest utan förstås.

Är det någon mer som lyckats få plats i ett udda stall, ett sådant man får göra som man vill utan att folk misstycker?

Japp, här ser man alla varianter:D
 
Sv: kursproblem

Här med. :)
Vi har dessutom alla typer av folk, från nybörjare som rider lektion till handikappade till folk som tävlar på hög nivå.

Jag har själv en helklippt häst som både står i box och har täcke (annars blir hon så stel om det är kallt och blåsigt). Jag tycker om att fläta och pyssla och färgmatcha, men däremot dör jag inte direkt av lite lera på hästen. :D

Vi åker iväg på kurser tillsammans i stallet, på tävlingar, på långritter och alla respekterar varandras åsikter och olikheter. (jag :love: mitt stall)
 
Sv: kursproblem

Pinsam tråd nästan.......så jag kommer väl som en stolt outsider då i din värld då jag frivilligt och medvetet satt båda mina hästar en storhäst och en shettis i ett islandstall som jag trivs super i :love: Ser mycket positivt i sättet att ha hästarna på samtidigt som jag har en del från halvblodsidan. Jag tar det bästa av två världar helt enkelt och känner ingen kulturkrock alls:idea: Lite nya tankesätt ibland bara :D Och min shettis är 1,5 och hanteras dagligen och inga kommentarer om det :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 529
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 323
Senast: Korven
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 357
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 492
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp