Bukefalos 28 år!

kursproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: kursproblem

Man får ta seden dit man kommer. Vet att de finns de som tkr att jag daltar därför att jag alltid ringer vetr om hästen är skadad för att rådfråga, inte om den är lite halt lr nått, men annars. Jag tkr att man ska göra det och sen gör jag som ordinerat från vet. men sjukhage är inte ens säkert att det finns på ett islandshäststall, det får man bygga själv i såfall. att ha täcke på sin häst är skam! nej jag trivs bäst i stall där alla är välkomna och där hästens välbefinnande står i centrum. Och ett trevligt gäng med utvecklingsmöjligheter. Har mött riktiga rasrasister, bara issis gäller, allt annat är skit :crazy:.

Ja nu när jag tänker på de så har jag aldrig mött storhäststall som har regel att ej ta in storhäst och rynkar på näsan när man vill hyra in en isis i deras stall.
Medans när jag hade både hbl och isis var det ett stall som tog emot mig som bara hade isisar, ala andra stall med enbart isisar sa tvärnej till att ta in ett hbl i deras stall.
Så faktiskt där är det ju isisfolket som är fördomsfulla, säger att storhästraser inte har flcokbeteenden och sånt.
Vilket är skitsnack de har alla hästar det är varken mer eller mindre bråk i enbart isisaflock som det är i enbart storhästflock.
Eftersom jag har haft bägge raserna så vet jag vad jag pratar om!

Jag har mött bråkiga hästar i bägge grupperna.


Medans nu när jag har islandshäst och vill stå i storhäst stall har jag aldig fått nej, inte ens i ett stort renodlat dressyrstall med många fina dyra dressyrhästar fick jag nej.
Alla är så varmt välkomna i mitt stall oavsätt ras och Jorunn har blivit stallets lilla maskot:love:

I mitt stall ligger också hästen i fokus här skall hästen få det den behöver helt enkelt oavsätt ras=)
Jag har haft Jorunn mestadels på lösdrift och detta funkade super för mig DÅ... men då hade jag inte så högra krav påridningen. Idag har jag de och då funkar inte lösdrift för mig och Jorunn iallafall.

Angående tränare.. så har jag hittat en ny som passar mig och Jorunn ännubättre... vart har denna underbara tränare varit i hela mitt liv???

Hon kommer ut till mig i mitt stall helt underbart, sedan har hon kurser hemma hos sig och hon erbjuder BOX:bump: har paddock och ovalbana=)

Nuuu vill jag ha vår så jag kan åka iväg på mer kurser hahahaha
 
Sv: kursproblem

Stora hästar har inte samma naturliga uppväxt som Islandshästarna och dom har inte samma kroppsspråk, det är inte skitsnack utan rent naturligt då den förstnämnda är fostrad av människan och den andra av hästar. Det är en jäkla skillnad.

Och bråk i en hage där alla talar samma språk handlar om rangordning, släpper man däremot in annan häst som ej gör sig förstådd kan det bli riktigt farlgr för denne om resterande hästar ger sig på den för att den "uttrycker sig fel".

Sen får du ha din åsikt, men jag får ha min och jag har min åsikt pga erfarenhet, en stor sådan.
 
Sv: kursproblem

Jag har faktiskt för första gången stött på det här med "rasism", och då inte från hästägarna utan från hästarna i stallet.

Nu är vi bara islänningar i stallet, men tidigare i år hade vi en arab i stallet och den blev jagad ur hagen, hästarna var helt vilda och arabstackarn flydde för livet rätt ut genom stängslet ut på en åker. Det var verkligen illa. Några av hästarna kan vara lite kinkiga mot nya hästar, det kan vara en del bitande och ibland sparkar. Men de markerar vart gränsen går och sen är det bra med det, de hittar sin plats och stannar där.

Detta är alltså första gången jag stött på denna typen av beteende. Detta är första islandsstallet jag står i, har alltid stått i storhäststall innan, och då har ju problemen varit rent praktiska; hur mycket mat man ska ge har tex varit en återkommande fråga (Godi, 20 år och 128 hög har inte samma behov som X 4 år 180 hög.) :cool:
Har aldrig varit något problem i de stallen jag stått. Däremot har de väl varit en del som tittat lite snett i ridhuset och ansett att de inte behöver lämna plats åt mig och min lilla ulltuss. I och för sig har det ofta löst sig självt, för de som inte velat flytta på sig (enligt högerregel och så som finns i ridhus) har haft hästar som varit livrädda för min töltande lilla hårboll och de har liksom lämnat plats ändå när vi kommer :D:angel:


Så även om det är högst individuellt så finns det islandshästar som inte gillar andra raser och det finns andra raser som varit väldigt rädda för min lilla islänning.
Märkte också på Godi att han tyckte att det var otroligt skönt att gå i en hage där de fattade att det var allvar när han viftade på svansen och la öronen bakåt, till skillnad från den store klunsen som glatt fortsatte att äta ur hans hö eller klia sig mot hans rumpa.
Han var betydligt mer avslappnad i isisflocken där alla var vana vid stora grupper och nya hästar som kom in i flocken. Det här med rangordning kommer ju mer naturligt när de är vana vid att gå i flock. Många stora hästar som är uppfödda på mindre ställen utan en bra flock har inte alls samma "vett". De är inte street-smarta helt enkelt. :D
 
Sv: kursproblem

Stora hästar har inte samma naturliga uppväxt som Islandshästarna och dom har inte samma kroppsspråk, det är inte skitsnack utan rent naturligt då den förstnämnda är fostrad av människan och den andra av hästar. Det är en jäkla skillnad.


Fast det där är väl skitsnack om något. ;)
En hästs uppväxt och beror inte på att hästen är storhäst eller ponny, utan på människorna som valt vilken uppväxt hästen ska ha.
De hästar som går på lösdrift här går i stora flockar.
 
Sv: kursproblem

Ja okej, nu drog jag alla över en kam. Dumt! Visst finns det vettiga "tregångsmänniskor" också på samma sätt som det finns korkade isisägare, men just uppväxten är något som skiljer raserna väldigt mycket åt. Därför är det oftast så att hästar av annan ras (borde väl egentligen stå.. Av annan uppväxt!) inte fungerar tillsammans med en flock Islandshästar, den blir utfryst och kan råka rejält illa ut om den inte förstår deras språk.
 
Sv: kursproblem

Fast det där är väl skitsnack om något. ;)
En hästs uppväxt och beror inte på att hästen är storhäst eller ponny, utan på människorna som valt vilken uppväxt hästen ska ha.
De hästar som går på lösdrift här går i stora flockar.

Visst är det så. Vi generaliserar ju rätt grovt. På samma sätt som många menar att svenskfödda är mer "ohövliga" än islandsfödda.

Självklart handlar det inte om vilken ras hästen har, utan om vad hästen haft för livserfarenheter och vad det är för individ.
 
Sv: kursproblem

Fast det där är väl skitsnack om något. ;)
En hästs uppväxt och beror inte på att hästen är storhäst eller ponny, utan på människorna som valt vilken uppväxt hästen ska ha.
De hästar som går på lösdrift här går i stora flockar.

Det har du rätt i, tyvärr är det få andra hästraser där det är vanligt med flockuppväxt och flockfostran (i åldersblandade flockar och under hela livet). För att det ska fungera krävs det även att de äldre hästarna i flocken kan språket.

Storleken spelar ingen roll och inte rasen heller. Ett halvblod uppväxt bland islandshästar kan också språket.
 
Sv: kursproblem

Knapplån

Det kan ju också vara praktiska skäl till att man inte tar emot stora hästar i ett stall. Jag har tex bara en box som är tillräckligt stor för storhäst och den vill jag ha tillgänglig om jag har sto med föl på gården.
En vinter hade jag en ridtravare inackorderad (som då hade den stora boxen) och det var betydligt större slitage på hagarna efter honom än islandshästarna.
Jag skulle däremot ta emot ponnyer om jag skulle få efterfrågan.
 
Sv: kursproblem

Ja okej, nu drog jag alla över en kam. Dumt! Visst finns det vettiga "tregångsmänniskor" också på samma sätt som det finns korkade isisägare, men just uppväxten är något som skiljer raserna väldigt mycket åt. Därför är det oftast så att hästar av annan ras (borde väl egentligen stå.. Av annan uppväxt!) inte fungerar tillsammans med en flock Islandshästar, den blir utfryst och kan råka rejält illa ut om den inte förstår deras språk.



Jag vet nog ingen som har föl ensamma oavsätt ras, utan man har minst 1 sällskap till hästen men oftast några= Flock.
de som har så är nog inte många!!

Så storhästarna växer vist upp i flock, sedan är det inte många men de finns som släpper ut hästen vind för våg när den är 7 månader och tar in den igen när den är 5 år för att rida in.
Den syn på hästhållning är det inte många storhästryttare som delar, Det är nästan bara islandshästfolk som har den synen på hästhantering.
Men bägge grupperna verkar ju nöjda så vart är problemet?



Sen även om man vill så går det inte att rida in ett hbl som 5 år om man vill tävla och vara med uppe bland toppen.Hästen skall gå 3 års test 4 års shamponat osv.

Men de flesta uppfödare även storhästuppfödarena har faktiskt sina avvanda föl i just lösdrift i flock;)
skillnden är väl att många som sedan köper föl/unghäsatr oftast har dom installade.
Man tar mest bara in och ut och vistiterar unghästen under sin första 2 år. Hästen får gå på sommarbete 6 månader om året med massa av kompisar och just få va häst! Så att de inte får växa upp och lära sig flockbeteendet är bara dumheter, det är något som finns i generna flockbeteendet och så lätt tar du inte bort den de lovar jag dig;)


Man tar in den på hösten när den är 2½ och börjar rida in den man rider oftast bara 3 månader då sedan får den stå och vila under vintern och sätts igång igen på våren då den är 3 och man förbereder den för 3 års test.

Så här ser det oftast ut för de flesta storhäsatrna
Alltså få rde växa upp i flock
Alltså får de va hästar som unghästar(och många vuxna hobbyridhästar får också gå på bete som vuxna under sommarhalvåret)

I alla böcker står de och jag tror de till å med står i djurskyddsbestämmelserna att man ska dagligen visitera sin häst och ta hand om sår osv.

Detta är ju något självklart när man har en vuxen häst att man dagligen kollar igenom den när man borstar, man kollar så skorna sitter tar upp hovarna kollar om ev stenar/pinnar sitter fast.
Mankollar efter småsår och hittar man så tar man hand om de man känner och klämmer över hela hästen för att ev hitta ömheter.


Säg mig varför skiter man i detta bara för man har en unghäst/föl?
den om någon behöver ju verkligen daglig tillsyn då de busar och har sig ute i hagen.

För mig är det sjävklart att jag skall kunna gå ut i en hage gå fram till en häst utan att den skall skygga och dra iväg. Jag vill kunna gå fram ta tag i den och undersöka den.
För jag vill inte komma ut och hitta min häst svårt skadad och hamna i den situvationen att jaginte får tag i min häst och har den på unghästbete på 40 hektar och får spinga timmar.
Kanske till å med kontakte vet som får skjuta hästen med bedövningsspruta för att ens få in hästen i släpet.
Och om man får tag i hästen skall man då jäklas och ha sig med att få in hästkräket i släpet och hästen är då vid detta laget så sjukt uppjagad och stressad att den kanske får men för livet=(


Allt detta slipper jag genom att redan som föl vänja den med att bli ledd och bli lastad och underhållstränar hela livet sedan.


Jag vill inte utsätta mina hästar för denna onödiga stress det känns inte rätt.


Men andra kasnke tycker att det inte är så farligt att stressa upp sin häst så och ser inge problem i de.

Alla gör vi ju olika men att dra alla över en kam så där är ju inge vidare smart;)


Jag har stått i stall med Jorunn med både bara islänningar och sedan blandat och jag lovar INGE skillnad!

Hon gick med enbart islänningar och där va mobbad av 1 sto som alltid bet och sparkade på Jorunn.

När de stoet försvann vart hela flocken lugn

Sedan kom det in 2 travare, 1 connemara och det gick hur bra som helst shettis gick också ett tag.

travarna var verkliiigen uppfödd på de sättet du snackar om och de fattade flokens signaler mkt väl trots att de var uppväxta på stall och kördes in som 1½ åringar och sedan gått på travet.

Mitt hbl sto jag hade förr var också uppväxt på stall och gått själv i hagen många år av sitt liv.
Hon var sjukt snäll i hagen fattade flockens alla signaler en häst behövde bara tänka flytta pådig så for hon iväg.
Hon var sjukt känslig för kroppsspråk på både andra hästar och människor med=)
Naturens gener kan man inte få bort bara genom att låta en häst växa upp si eller så.
Det är som en fågel som flyger första gången och hittar till afrika från sverige... något som kan tyckas omöjligt.. hur f*n hittar dom???
Men det är så ingrott i generna och jag lovar samma fågel kommer hitta även om du har låtit den växt upp i bur eller i det fria;)

Sedan har man individer.. ett föl som är från ett ledarst är hög i rang och ett föl från de lägsta stoet kommer bli låg i rang.

Detta vet man oftast inte om när man köper ett föl eller unghäst,,, men släpper man då ihop 6 dominanta ston och1 underlägset sto så kommer de aldrig bli lugnt i hagen. Det spelar ingen roll om det så är islandshästar eller sv hbl.

Här får man som människa ta och tänka till lite hur skall man fördela flocken?? ja visst i de naturliga hästlivet slåss hästarna tills en vinner..De slåss oftast sig blodiiga och skadar sig oftast också och inte allt för ovanligt att en häst till och med kan dö i strider om rang!


Så nu till frågan.. vill man riskera detta när man har EN ridhäst som kan ta en till SM eller ännu högre?

Hur långt är man villig att låta hästen få leva så naturligt som möjligt???

I naturen får den lägsta i flocken kanske inge mat vid hårda tiden utan de går i turordning högst i rang först osv.
Så om du då äger denna häst som aldrig får mat för den är lägst i rang.. hur tänker du då??

Rycker du på axlarna och tänker.. aja sånt är livet den får iallafall leva ett naturligt hästliv!

Eller rycker du här in som en liten "gud" och ser till att din häst får i sig den maten den behöver för att orka utföra de arbete du sedan via ridning kräver???

Skadorisken är sjukt hög när man fodrar ute i hagarna med flera hästar jag har hittills ALDRIG mött en hästflock OAVSÄTT raser i flocken. Där man fodrar och hästarna står lugnt och fint och väntar på sin hög hö.När de väl får sig står de lugn och öter upp.

Nej så funkar det inte utan de är spring och öron bakåt och sparkar och hästar jagar bort andra hästar.

Är man villig att ta denna risk för skador när man bara har EN häst som kan ta dig upp i klassernà?
Eller bara har en häst även om den bara är ens skogsmullehjärtevän??

Jag har varit med om en sparkskada på en häst och den slutade lyckligvist bra nu var Gazella gammal när detta hände och promenadreds bara men hon hade förmodligen ej kunna tävlat någe mer efter denna skada om den hade skett som ung!

En benflisa sparkades av, och jag tror man måste vara med om något sånthäst först innan man får sig en tankeställare.

Jag har bara jorunn och skadar hon sig betyder de att jag inte har någon häst mer att rida.

Och jag vill rida ocgh träna och tävla och därför tar jag inte onödiga risker.

Flock javisst men inte alla flockar som jag släpper in min häst i
Nu går hon själv och hon trivs förvånadsvärt bra med det.Hon står och gnäggar och står nääära grannhästen som är hennes lovers:love:
Hästarna bryr sig inte om det är en tråd mellan dom, det viktigaste är att det finns hästar omkring dom blir en rädd blir ju alla rädda= flockbeteende.
De varnar varandra vid ev faror= flockbeteende

På sommaren får hon vara ute dygnet runt med ett par andra hästar= leva vildhästliv.Dock rids hon under tiden=)

Unghäsatr har behov av att busa och ha härkontakt men om du kollar på vuxna ston framförallt mkt mkt sällan du ser 2 ston stå på bakbenen och busa och leva rövare i hagen. Utan de står oftast med ett par meter imellan sig och betar. Så om man har 1 tråd mellan hagen är inge hästen ens tänker på.Utan de är mest vi människor som irriterar oss över de.=)



Jag själv tycker att vafasiken.. hallå det spelar väl ingen roll hur vi har häsatrna?? om du vill ha din så.. och jag min si.. vad är problemet igenltigen???

Vi båda är ju nöjda=)


Det är väl de som är det viktigaste? inte skall man slänga paj på varandra och hålla på du gör fel du tar inte hand om din häst jag gör rätt osv.

Vi båda har ju hittat ett sätt som funkar super för oss och är nöjda över de=)

Nää nu vart de lååångt sorry:o
 
Sv: kursproblem

Knapplån

Det kan ju också vara praktiska skäl till att man inte tar emot stora hästar i ett stall. Jag har tex bara en box som är tillräckligt stor för storhäst och den vill jag ha tillgänglig om jag har sto med föl på gården.
En vinter hade jag en ridtravare inackorderad (som då hade den stora boxen) och det var betydligt större slitage på hagarna efter honom än islandshästarna.
Jag skulle däremot ta emot ponnyer om jag skulle få efterfrågan.



Ja men då är det ju en annan femma.. om man bara har enligt lag rätt att ta emot hästar under vi säger 150 så är det ju därför man får tacka nej.

Men som många säger att nej vi tar bara emot isishästr för andra hästar är knäppa är ju fel!

Att man skyller å att andra raser inte har flockebeteendet mer de jag reagerade på=)

Många som bara har islandshästar bygger ju stall anpassade just efter sånna storlekar på hästar och då kan man ju inte ta en hästar på170.
 
Sv: kursproblem

Det har du rätt i, tyvärr är det få andra hästraser där det är vanligt med flockuppväxt och flockfostran (i åldersblandade flockar och under hela livet). För att det ska fungera krävs det även att de äldre hästarna i flocken kan språket.

Storleken spelar ingen roll och inte rasen heller. Ett halvblod uppväxt bland islandshästar kan också språket.

Men här har du ju en fördom!!!=(

Det är inte alls ovanligt att storhästar får växta upp i flock
Kan nog säga att när jag var mer hobbyrytta så hade alla sina hästr oavsätt ras i flock upp till 10 hästar i hagen. Hästarna kom ut 0630 och in 21 tiden 1maj-1okt var det sommarbete vissa år i slutet av maj berode på om våren var tidig eller sen=)

Uppfödarna hade haft stoet med andra och stoet hade fölat i box för att ha koll om något gick fel.Sedan släpptes stoet ut igen med de andr sto och fölena och där gick dom till hösten.
Då avvandes fölena fårn stoet och då fick fölena gå ut i lösdriften tills de vart sålda.

Och sedan varierar de ju klart mellan köparna hur de har sina hästar, men många har fortfarande sitt föl/åring ute mkt om dagarna i storblandad flock. Man tar in för natten och kollar hästen en snabbis bara
Man lasttränar kasnke 1 gång månaden. Annars är det inte så mkt mer hantering än utoch in till hagen under de första 2 årena.
Och varke maj-okt är det somamrbete livet ut!


Detta är nog fullt normalt även för de som har islandshäst nu låter de på er som om att ALLA som har islandhäst har sina häsatr på lösdrift.Men så är det ju inte.MÅNGA har ju sin isis installade där den får gå ut 07-15-18 tiden och inte alla går på bete heller för att de blir feta och det är då man ska tävla och vill inte ha en fet häst!

Det har nästanblivit som så att jasså har du en islandshäst?? .. ja!?.... aha så då har du den på sånt där vad heter de?? lösdrift??


Nej det har jag inte måste jag ha de bara för jag har en islandshäst eller???
 
Sv: kursproblem

Ja det klart att andra häsatr kan bli rädda många storhästar har aldrig sett en islandshäst.Du skulel ha sett mitt hbl första gången hon såg en shettis..hahaha hon var sååå rädd.Vatusan är de DÄÄÄÄÄÄÄÄR sen for hon åt sidan men låååång hals.:rofl:

Men hon vande sig=)


Jag har mött lite blickar från utomstående som kommer för att rida lektion eller bara rida i ridhuset.
Men dessa blickar som först sägerla islandshäst va fasiken gör du här??

Till att blicken säger shit vad fint hästen går, jäklar, kul wow....:rofl:

De kommentarer jag hittills fått är

Ovanligt att se en islandshäst gå så där bra i dressyren

Fint hon går, fin hon är

Kul att se så välriden islandshäst

Hon ser ut som en liten dressyrponny

Man kan knappt tro att det är en islandshäst

Ja kul är det iallafall att få höra nånna här kommentarer fårn storhästryttarA jag blir minst 3 meter varje fgång=)
 
Sv: kursproblem

Säg mig varför skiter man i detta bara för man har en unghäst/föl?
den om någon behöver ju verkligen daglig tillsyn då de busar och har sig ute i hagen.

Var har du fått ifrån att man struntar idet? Du tror alltså inte att hästarna kollas dagligen, då säger ju det allt om din erfarenhet för de ställen jag känner till och har mina egna hästar på kollas alla hästar dagligen.;)
 
Sv: kursproblem

Men här har du ju en fördom!!!=(

Det är inte alls ovanligt att storhästar får växta upp i flock
Kan nog säga att när jag var mer hobbyrytta så hade alla sina hästr oavsätt ras i flock upp till 10 hästar i hagen. Hästarna kom ut 0630 och in 21 tiden 1maj-1okt var det sommarbete vissa år i slutet av maj berode på om våren var tidig eller sen=)

Det är direkt ovanligt att storhästar lever i en åldersblandad flock under sina 2,5-5 första år och utan allt för mycket inblandning av människor, där hästarna går ute dygnet om den största delen av året och de äldre hästarna fostrar de yngre. Det är det jag pratar om när det gäller flockfostran. Och den äldre generationen i flocken måste givetvis vara flockfostrad för att kunna lära ut koden.
 
Sv: kursproblem

det som kan skilja ibland .. ja om det är rasen eller inte låter jag vara osagt.. men det som kan skilja i beteende vissa gånger är att islandshästar ofta är väldigt närgångna mot varandra vid hopsläpp. Ofta kommer hela flocken mot den nya som förväntas att den ska stå still och "presentera sig". Det pips och skriks lite och sen kanske det kommer ett litet flockrejs. Om det finns en bra ledare så håller den koll så ingen utsätter den nya för "trakasserier", OM den nya har visat upp detta beteende.

När man släpper ihop en islandsflock med ett halvblod utan erfarenhet av detta beteendet kan det bli så att (tex) halvblodet springer ut i flocken, showar och visar upp sig. Hela flocken springer mot den "för att hälsa" men då kan det tolkas som att flocken börjar jaga den stackars storhästen som springer i väg och kanske showar ännu mer. Islandshästarna uppfattar ju oftast det som "beteendefel" och blir irriterade för att de inte får se vem nykomlingen är.

ja, ni som sett detta känner säkert igen det.

det är ju absolut inte bara halvblod, fullblod osv som har detta beteendet, men det är lite vanligare. Inte fel utan bara annorlunda.

Jag fick in en islänning med detta beteendet i somras och min ledarvallack hade fullt sjå med att hålla både honom och de andra på plats för att de inte skulle jaga livet ur den stackarn.
Det som var problemet då var att "den nye" inte alls visade underkastelse utan blev lite spänd/orolig och mina såg det som svaghet och svaghet har ingen plats i flocken. Min snällaste vallack blev en krokodil! Som tur var så löste det sig efter ett tag, ledarhästen tog hand om uppfostran av den nye och det blev en bra flock efter drygt en vecka.

men visst är det olika hur hästar kommunicerar, det är bara att se på dem så visar det sig tydligt.
 
Sv: kursproblem

Klart att de vänjer sig. ;)

Det var ytterst få som tittade snett på en, och de tittade lika snett på kompisens fjording som vunnit en hel del dressyrtävlingar (även mot halvblod). För såna där små kallblods/ponnyraser kan man ju inte rida ordentligt på.

De flesta var väldigt trevliga och tyckte det var jätteroligt när vi kom dit, många som hade lite skeptiska hästar frågade om de fick komma fram och hälsa så att vi alla skulle kunna rida tillsammans obehindrat.
De flesta tyckte att han var ursöt! :D
 
Sv: kursproblem

Känner igen det där. När en islänning kommer in kommer den fram och möter den andra, alla i en stor hög. De piper viftar lite med benen och sen springer de en bit, piper lite till.
När ledaren har sagt sitt får de andra komma fram och kolla vad det är för en.

När de stora kommer in, så är det hög svansföring och spring fram och tillbaka.


I det fallet jag pratade om så var det inget flashigt spring, det var spring för livet och de gick omkull i svängarna. Islänningarna (två stycken sötte terroriseringen) sprang efter med slickade öron och bet så fort de lyckades komma nära.

En av ytterst få gånger jag sett bråk på blodigt allvar. Lite nyp och sparkar förekommer ju emellanåt i nya flockar, speciellt om det inte finns en tydlig ledare.
 
Sv: kursproblem

Ja det är inte första gången jag har sett sådant, jag har nog skrivit om det flera gånger också. En ensam islänning i en blandflock av olika typer av hästar brukar sällan vara några problem. Har man flera islänningar i samma hage så brukar de flocka sig i en egen hörna och häcka, och låta de andra vara ifred eller håller sig undan.

MEN som flock och man släpper in en annan häst kan de bli som djävulen själv, och det blir ofta illa och mycket illa dessutom.:crazy:
 
Sv: kursproblem

jag skulle bli jätteledsen om någon sade till mig att min häst inte såg ut som en islandshäst. jag har en islandshäst ju, inte en dressyrponny! jag FATTAR inte varför allt typiskt islandshästigt är så fult i dina ögon?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 529
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 300
Senast: Korven
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 357
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 492
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp