Bukefalos 28 år!

kursproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: kursproblem

Benskydd används aldrig och llinda benen har jag hittills efter 5 år aldrig sett någon göra.
Man är inte så noga med att göra ren hästen innan ridning man borstar bara där sadeln och där tränset är sen om hästen är lerig spelar ingen roll.
Täcke använd inte om inte hästen är helrakad, ensam i hagen är en dödssynd.

Tycker det låter som du anser att vi andra, som låter våra hästar gå på lösdrift med ett helt gäng hästkompisar, som inte dagligen borstar våra hästar (ja, jag borstar dem när jag ska rida men låter dem ha kvar sitt naturliga skydd när de bara går i hagen), inte täckar våra hästar osv missköter dem. Min åsikt är att de på detta viset får vara just hästar i så stor utsträckning som möjligt. Samma sak med fölen, jag har valt att inte hantera mina föl, dels för att de ska få vara så mycket "häst" som möjligt tills vi människor ska lägga oss i deras liv och dels för att min tränare (och många andra) är av åsikten att de hästar som varit lättast att rida in är de som inte varit hanterade och puttinuttade med.

Du får självklart göra precis som du vill med din häst, men klaga inte över andra innan du fått veta om och av vilken anledning de har till att de gör på ett eller annat sätt i sitt val att handskas med sina hästar. Ett råd från mig är att lyssna på andra, diskuttera med andra men döm inte andras hanterande, sålänge det inte handlar om fara för djurens välbefinnande!!!
 
Sv: kursproblem

Bra inlägg, och jag vill tillägga att många äldre islandsryttare har ett förflutet som halvblodryttare också. Men det ses inte som nån merit. Utan bara ett annat sätt att ha häst.
 
Sv: kursproblem

Nog för att jag som andra reagerar på TS attityd men att som tränare hänga ut varför TS inte är med på kursen, vad ger det? Hon har redan skrivit att hon kommit på en lösning för att kunna vara med utan att ställa hästen i volten.

Att hagarna har el verkar vara något fel i kommunikationen eftersom hon säger att hagarna inte har el.


TS: Lite mindre fördomar och mer ödmjukhet tar dig längre :)
 
Sv: kursproblem

Det är nog inte det att det inte är el eller inte. vilket jag nog visst tror att det är. Men Jorunn är en liten rymmare, oavsett om det är el på eller ej :)
 
Sv: kursproblem

Ah, men det är en viss skillnad mellan el och inte el som det står i första inlägget ;) Och ja är hon en sån rymmare tycker jag det är lite en annan grej, kan förstå behov av box då.
 
Sv: kursproblem

Ursäkta, jag måste vara dum, men jag förstår faktiskt inte riktigt...
VAD är skillnaden på det sätt tränaren "hänger ut" Niela jämfört med det sätt Niela "hänger ut" tränaren? Varför är tränaren så mycket mer värd att racka ned på än Niela för att hon bemöter kritiken? Niela har ju kritiserat tränaren/kursarrangören hela tråden för dåligt kursupplägg, för att de inte kan erbjuda box etc. Varför får då inte tränaren bemöta det hela utan att det kallas oschysst? Det är väl just det en diskussion handlar om - att man få diskutera, svara och kommentera? Det är väl alltid bra att få båda sidorna direkt från källan i en diskussion?
Och rent allmänt så var tränarens svar mycket trevligare i tonen och mer sakligt än de attityder Niela visat upp...
 
Sv: kursproblem

Ja men då fick hon ju erbjudandet att ha henne i rundcorallen där det är näst intill omöjligt att smita ut. Anledningen till att hon inte vill ha hästen ute är ju för att hon blir smutsig ;)

Niels: jag använder både täcke, ländtäcke, skyddsboots, senskydd, strykkappor och lindor. När det behövs! Så sluta se ner på alla andra än dig själv, byt attityd så ska du se att du slipper alla tjafs
 
Sv: kursproblem

Vad har Nielas ekonomiska problem som gör att hon ställer in kursen med att bemöta kritik? (Tyckte inte det var så farlig kritik, mer attityd men att box inte fanns verkade hon mer tycka var en "islandsgrej" i allmänhet: mer hennes inställning till isisfolk) Jag har inte sagt att tränaren inte får bemöta det men man kan ju hålla det på en mer seriös nivå än att dra in kunders ekonomi :)

Elen var enbart en reflektion från min sida, en fundering som uppkom när jag läste TS och tränarens inlägg. Det verkade vara en stor grej för TS att hagen inte hade el. Men givetvis en större grej att den inte var en box ;)
 
Sv: kursproblem

Jag lindar för att jag tycker det är snyggt sedan för att det ger stöd och det är bra.
Vad är det som är bra med att linda?? Hästarna har sannolikt tillräckligt starka ben och senor utan att ett elastiskt bandage ska behövas. Att du tycker det är snyggt innebär ju inte att alla tycker det.
Vet inte vad du har för borste men mina kan iallafall inte borsta rent en blötrerig häst. Mina borstar smetar mera ut all blöt lera men du får gärna tala om vart du köpt din borste som får en blötlerig häst skinande ren för då kommer jag åka och köpa den på en gång!
Nej, men det kan ju vara ett skäl till att göra rent under utrustningen och låta leran torka som den är på resten av hästen...

För mig är själva grejjen att ha häst allt runt omkring det är ju roligt att göra rent hästen att ducha den fläta svans klippa och trimma den fin. Köpa lite"onödig" utrustning matscha lite här och där.

Köpa fina täcken ja det är såå roligt helt enkelt tycker jag,:banana::bump:

jag kan åka ut och bara borsta duscha fläta henne fin och bara mysa i timmar.

ÅÅÅÅÅÅ vad jag bara älskar att vara i stallet så härligt att känna så här igen=):love:

Ja då kan jag förstå kulturkrockarna. Du verkar inte så benägen att acceptera att andra människor tänker annorlunda än du, medan du beklagar sig över att de inte accepterar dina vanor.

Vad gäller boxplats eller inte. Om det inte finns box, har du väl med dig en egen spilta, misstänker jag.
Det har i alla fall jag när jag åker på kurs - för jag behöver transporten för att få med mig hästarna. Det är torrt och vindskyddat och rullskyddat inne i hästtransporten.

Jag räknar mig till pragmatisk hobbyryttare.
Borstar häst inför ridtur men kan låta lite ler-rester finnas kvar i tjock päls utan att störas av det. Har kallblodiga hästar, mest. Borstar i stort sett av hela hästen utom om leran är blöt för då är det ingen idé.
Använder benskydd när hästen stryker sig, annars inte eftersom jag inte har tråken att linda och greja med sådant som inte behövs.
Använder sällan täcken eftersom mina hästar vill vara grå till färgen. Borstar hellre lite extra.
Matchande färger? Ja, det vore ju snyggt. Borde köpa all utrustning i samma färg, så blir det alltid matchande...

När jag åker på kurs, vilket det är western, dressyr eller islands, så brukar jag antingen förvara häst i släp, eller i hage. Har aldrig hyrt box vid kurs, och ser inget problem med det.
 
Sv: kursproblem

Har inte varit inne här på ett tag men kan svara lite allmänt nu=)

1. jag har inga fördomar egna upplevelser är inga fördomar utan just.... upplevelser fördomar är ju när amn hör saker utan att ha egne erfarenheter och av vad det man hör bilda sig en uppfattning och sedan pro på de och säga så här är det!

2 Jag la ut 2 trådar likadana ett på islandshästforumet och ett inne på dressyrforumet.. ställde frågan vad folk skulle göra i min sits.. Jag fick då HELT ollika svar.
Dom inne på dressyrforumet var mer inne på de spår jag var lite inne på..
Att självklart skall man ha box och de skulle inte åka på en kurs som inte erbjöd box.
Man ville ju ha sin häst fin och ren och vem vill stå i mörker och borsta och sadla och då ev även i regn? Dessutom om man har en häst som rymmer så skulle man inte chansa att ha den ute i en hage/nyomgivning den kan ju börja fara runt i hagen och rymmer hon vet hon ite vart hon är mm.
Jorunn rymde som mest säkert 40ggr om dagen)= nada respekt för elen hon tar en elsmäll om det betyder om hon kan rymma.
Detta kan Michis själv bekräfta som tillslut fick ha en tunn järntråd fastlindan i Jorunns grimma så hon skulle få stötar när hon rymde. När hon hade jorunn på töltträning!
Så att hon är en busig rymmare är så sant så sant när hon hade Jorunn på tö



Det var de svar jag fick där inne ALLTSÅ inte mina egna ord nu!!! vilket folk här verkar ha missat;)

De inne på islandshästforumet skrev bla hellre en skitig häst som få gå ute i hagen och får leva ett naturligt hästliv än en inlindad häst i box.
Och att stå ute och sadla i mörker och regn var väl inge att bråka om.
Av detta rena rama fakta inge fördomar har jag då fått mig en bild utav vad de olika grupperna tycker i frågan.

MIN egna åsikt är att även om hästen nog är likaglad skitig och ren så vill JAG ha en ren häst när jag rider

Jag lindar benen på min häst av följande orsaker..
1 Jag vill att hon ska få de stöd som kan va bra att ha nu när vi rider rätt intensivt ett tag.
Och hon lär sig en hel del nya saker just nu och hon kan trampa sig eller trampa snett i sin iver och då vill jag ha lindorna där utifall.
Men jag rider också utan så det är inte som så att jag inte kan rida utan;)

2 det är enligt mig sjukt snyggt:love: jag menar tänk er lime schabrak, benlindor och så en tröjja till mig i samma färg.. ujuj sååå snyggt=)

Samma anledning till varför man har en sadel.. det är inget jag måste ha för att kunna rida men jag väljer de ändå för att det känns lite tryggare, snyggt är det också och ja jag sitter lite bättre i en sån.




Att jag har snackat skit om tränaren förstår jag inte.. jag har inte namngett henne( har bara sagt att jag tycker det är dåligt att en kurs inte erbjuder box Och vad mig veterligen var kursen ej hemma hos tränaren så hon har väl knappast något med de att göra??
Det är ju gårdens ägare som bestämt att inga hästar utifrån fick komma in i stallet pga smittorisk.



Sedan kan jag hålla med som en sa att det var onödigt av tränaren att skriva här hon kunde ha tagit det privat med mig.
Men nu är gjort gjort och jag å tränaren har privat rett upp det hela.

Min attetyd är varken mer eller mindre fel än andra här inne klart jag fäller ut mina taggar när jag blir påhoppad om att ha fördomar och klanka ner på alla isisfolk när det inte är så.
Det enda jag skrivit här är vad 2 olika forum kan ha så sjukt olika åsikter i en och samma fråga.

Och att jag kan tycka det är lite komiskt och är nyfiken på hur det kan skilja så?

Jag som är både och en storhästryttare under 20 års tid har tagit de bästa delarna därifrån(enligt mig då såklart) och blandas ihop de med från det bästa ur islänska synpunkter.
Varför måste man vara si eller så bara för man har en viss ras? jag är inte så konservativ av mig att svart är svart och vitt är vitt alltid!



Nu löste kursproblemet sig då jag hittade en annan kurs samma helg som erbjöd både ridhus, ovalbana paddock, box.
dessutom var detta med 1 natts övernattning och helpension och det passade mig alldeles utmärkt att få bli lite bortskämd under en helg.Superduktig instruktör dessutom och jag kom hem med så mkt nya tips och råd att insperationen är på topp:banana:

Mitt slutord är att folk får rida sina hästar i lerpölar hängandes ner till knäväckena jag bryr mig inte. Men jag kommer aldrig att göra det. folk får faktiskt göra vaf*n de vill sålänge de är lagligt..Sköt ditt så sköter jag mitt är ett motto som är SÅÅÅÅ bra!!!!

Vi alla är och gör och tycker olika.. sedan finns det lagar som säger att vissa saker får vi inte göra och dessa skall följas så klart oavsätt vad man själv kan tycka och tänka!

Och så länge lagarna följs så är det fritt fram att göra som man vill:banana:

För mig är tiden viktig tex.. jag har hellre heltäcke påmin häst än att behöva ta in henne som toklerig och i värsta fall blötlera vilket gör att man inte alls kan rida den dagen.
Jag har inte tid att stå och borsta en häst i 1 timme för att kunna rida dessutom dammar de så sjukt mkt att mina lungor strejkar och jag bli rdålig.
När jag var arbetslös och ahde all tid i världen hade jag Jorunn på lösdrift halsen bara rakad.
Då kunde jag stå i timmar och borsta=)

Men idag slutar man jovvet ena veckan 1406 sen iväg till stallet och rida hemma igen 17 tiden. Hem äta byta om och åka till gymmet är där lagom till 18 tuden och så är man återigen hemma till 20 tiden. Duscha äta igen hundumgänge plocks och dona i hemmet och 21-22 är det dags att sova!

Klockan ringer 0430.... på byggartiden ja!

När jag deffar inför en tävling ser det ut såhär!

Upp 0330... ut och promenera1-1½ timme. hem duscha äta frukost åka till jobbet.... jobba sedan ser det likadant ut fram tills jag åker till gymmet.. nu kommer jag hem 21-2130 eftersom jag även går 1-1½ timme efter gympasset.

Andra veckan jobbar jag 1354-2318 och gymmar då både före jobbet och efter jobbet så går upp 06 och somnar ca01.

ALL tid jag kan spara är ENORMT tacksamt ska jag kunna ha häst OCH satsa inom byggning så är det såhär det får bli.

Nått jag har valt.. ingen som tvingar mig att att ha ett liv som sådant.. men jag tycker de är så sjukt roligt med hästar och bygga muskler kan liksom inte välja=):D

Nä nu skall jag sova... imorogn väntas uteritt och 2 gympass och fusk 1 vecka i förtid på hänga upp julpynt=)








Nu när kursproblemet är löst kan ju BOJ låsa tråden eftersomden inte är aktuellt.. så vidare det inte finns fler med kursproblem??=)
 
Sv: kursproblem

Höjden av humor är att åka på kurs och inte villa släppa ut hästen i hage för att man "gjort den fin".

"En fördom är ett förutfattat antagande om någon eller något, grundat på tillämpning av en stereotyp uppfattning om en grupp som den eller det som är föremål för fördomen anses tillhöra.

Eftersom stereotyper kan vara positiva eller negativa, kan även de fördomar som de resulterar i vara antingen positiva eller negativa. En negativ fördom gentemot en person leder ofta till en positiv fördom om en annan. Vare sig en stereotyp är statistiskt riktig eller ej innebär en fördom en övergeneralisering av densamma."

Fördomar är förövrigt när man baserar sina åsikter på ej understödd fakta. Ej understödd fakta kan tex vara sina egna erfarenheter, man måste ha förståelse för att ens egna erfarenheter inte alltid representerar verkligheten (Tex. så kan man ha en fördom att alla män är "otrogna svin", om man varit tillsammans med två killar som varit otrogna. MEN, det innebär ju inte att alla män faktiskt ÄR "otrogna svin".)

Här i tråden har du klart och tydligt visat prov på fördomar mot både "islandshästryttare" och "dressyrryttare" och anser att de är två separata grupper som skiljer sig väsentligt åt. Du tillskriver gruppen "islandshästryttare" dåliga egenskaper och "dressyrryttare" goda egenskaper. Men det underliga är att det faktiskt inte finns någon sådan kategoriserad uppdelning utav ryttare. Vi är alla människor och vissa av alla dessa människor rider/har häst.

Frågan är till vilken grupp du skulle kategorisera dressyrryttare som inte har täcke/benskydd på sina hästar, har hästen på lösdrift och tycker det är dåligt att ha hästen ensam. och vilken kategori du tillhör, som helt klart och tydligt är en islandshästryttare men tillskriver dig dressyrryttarens egenskaper.. Spännande..
 
Sv: kursproblem

Man kan sammanfatta ditt svar med att "som man frågar får man svar" eller "som man beter sig blir man behandlad".

Det skulle också var roligt att se den omtalade tråden på dresyrforumet, den verkar inte finnas kvar och jag har inte sett röken av den, visst kan jag ha missat den dubbelpostning är inte tillåtet, och jag läser inte allt.
 
Sv: kursproblem

Du läser ju inte vad jag skriver när jag skriver föjande!

Att jag har här bara skrivit vad ANDRA skrivit vad de tycker och tänker i en fråga jg ställde dom att dressyrforumet tyckte generällt si och isis forumet generällt si.

Hur kan JAG då få skit för de och bli anklagad att JAG tycker och har SAGT si och så???

Och presic som du sitter här och förlöjligar oss som vill ha ren häst på kurs och skriver"citat"

Höjden av humor är att åka på kurs och inte villa släppa ut hästen i hage för att man "gjort den fin

Slut på citat!

Självklart får du tycka som du vill men man kan lägga fram det p åett vänligare sätt än vad du gjort..Typ ha sagt..Själv tycker jag att det är löjligt att man inte vill släppa ut sin häst i hage bara för att den kan bli skitig.Men det är ju bara MIN åsikt självklart får du Niela göra som du vill.

Ett litet trevligare svar!
Och återigen egna erfarenheter och fördomar ÄR INTE SAMMA SAK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!....
Ursäkta mitt extremt förtydligande skrivande här men det verkar inte gå in i huvudet på vissa här inne.

Om jag hör av anna att alla islandshästar springer baklänges och biter alla männsikro med rött hår i höger armen och slänger alltid av alla när man rider.Dessutom får ALLA spatt så rasen är en skitras..
Detta går jag runt och säger och verkligen tror på... själv har jag aldrig sett en islandshäst!


Om jag därimot har träffat 500 islandshästar och nästan alla har varit som ovan.. så är det ingen fördom utan egna erfarenheter och utav det bildat sig en uppfsattning om rasen.
Eller om man ställer en fråga och folk svarar och utav svarena skriver att så har vart resultatet av undersökningen!!
Uppfattningar kan vara helt olika från olika personer. För stina har också hon träffat 500 islandshästar och nästan alla som hon träffat har varit supersnälla lugna individer...

SÅÅ vem har rätt och vem har fel???


Båda har rätt vill jag kunna påstå eftersom det är erfarenheter de går på,,, och ni kan ju tänka er hur de skulle se ut om man satte 10 styckern anna och 10 stycken Stina under samma tak och som skall diskutera hur en islandshäst är;)

Det är precis vad som hänt här lite!


Nu ger jag faktiskt upp denna tråd, dels är det ju inte aktuell längre och dels är det som att prata med en vägg... de man säger går ju inte in i folks huvudena utan allt skall misstolkas och ha sig..Och då får det faktiskt vara..

Ni har redan bestämt er att jag har fördomar mot isisfolk och att JAG tycker att alla rider runt sina i lerpölar och vanvårdar sina hästar


Så då får ni väl tycka de då:p


Medans sanningen är som sådan..

Jag anser att man får göra va f*n man vill med sina häsatr borsta eller inte borsta rida lerig eller ren, rida med sadel eller utan, rida framlänges eller baklänges upp oich ner om man så vill..Ja det skiter jag faktiskt i.

Jag har valt ett sätt att ha häst som både jag och min häst trivs i och jar har testat på lite olika sätt.


Detta var sista gången jag klickade in på denna tråd så ha en trevlig Lördag till er andra!!!
 
Sv: kursproblem

Men varför verkar det så viktigt för dig att framhäva hur kassa vi andra är som inte lindar in våra hästar i bomull och duschar dem jämt och ständigt?

Jag försöker respektera alla olika sätt, så länge inte det är skadligt för hästen. Även om jag inte begriper varför folk gör vissa saker (tex är livrädda att hästen ska bli smutsig eftersom en smutsig häst tydligen inte kan gå framåt och bli riden ordentligt. Ja, nu var jag tramsig, men det är i den stilen jag uppfattar att du skriver om många islandsryttare.) så säger jag inget om det. Respect is a two-way street. :)

Du måste förresten ha varit väldigt ung när du började rida de stora bruna, du är väl bara 28 och har haft Jorunn i några år. Jag började iofs som 4.5 åring, fast på små ponnier. Har haft islandshäst i 4 år, har hållt på och haft 'vanliga' hästar i 27 år. Jag red dressyr, poloponnier och western beroende på vilket land jag bott i för tillfället. Och det är inte helt lika stilar, det är inte helt lika traditioner i de olika länderna och jag håller inte med om allt. Men för det behöver jag ju inte försöka trycka ner andra som håller på med den disciplinen. :)
 
Sv: kursproblem

:D

Tänk så roligt det kan vara läsa vissa trådar (fy vilken humor man har ibland). Tack Brolinskan för väl lämpade ord :bow:
 
Sv: kursproblem

Man får ta seden dit man kommer. Vet att de finns de som tkr att jag daltar därför att jag alltid ringer vetr om hästen är skadad för att rådfråga, inte om den är lite halt lr nått, men annars. Jag tkr att man ska göra det och sen gör jag som ordinerat från vet. men sjukhage är inte ens säkert att det finns på ett islandshäststall, det får man bygga själv i såfall. att ha täcke på sin häst är skam! nej jag trivs bäst i stall där alla är välkomna och där hästens välbefinnande står i centrum. Och ett trevligt gäng med utvecklingsmöjligheter. Har mött riktiga rasrasister, bara issis gäller, allt annat är skit :crazy:.
 
Sv: kursproblem

Vi kommer att stå i ett sånt stall som du sist nämner. Hästarna i centrum.
Behöver hästen stå i sjukhage, så får den det. Behöver hästen ha täcke, så får den det.
Behöver hästen vad som helst, så får det det, för att hästen är i centrum. Och det ska bli fantastiskt! :love:

Nu får jag åka ut varje morgon o sätta på min häst täcke... för att han blir sönderbiten utan det!
 
Sv: kursproblem

utvecklingsmöjligheter. Har mött riktiga rasrasister, bara issis gäller, allt annat är skit :crazy:.

Kan inte det ha att göra med att vi som rider islandshästar alltid för höra att vi har små marsvin som vem som helst kan rida på? Tycker man ofta får hör det från ryttare inom andra disipliner......
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 530
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 323
Senast: Korven
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 357
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 492
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp