Bukefalos 28 år!

kursproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: kursproblem

Jadu och jag kan säga att jag inte känner igen det där med spring bland halvbloden. Släppte ihop min med tre andra i sommar.
De stod i varsin ände av hagen och betade sedan masade sig min häst ner till de andra. De betade på avstånd. Sen gick en av
tvååringarna fram och hälsade. Min häst pep. Sen betade dom igen och sedan pissbrunstade ledarstoet lite mot min häst och sedan
så betade dom igen.

Det mesta springet som hände var när de sprang till grinden för att få komma in. ;)

Samma sak när jag släppte ihop min med ett lippizzanar sto nu för några veckor sedan. De gick åt varsit håll i hagen
innan de båda hittade höhäcken. De pep inte ens åt varandra en gång. De stod tillsammans och käkade efter 3 minuter.
 
Sv: kursproblem

Såklart att inte alla springer, men mer än hälften av alla jag släppt ihop med har sprungit och flashat.

Sen är det en del som inte gör ett skit.

Men själva hälsningsfrasen har skiljt sig rätt så mycket åt. Jag har flyttat och släppt ihop i rätt många flockar de senaste åren, både med islänningar och alla möjliga raser, från travare, till fjordingar, till ardenner till halvblod till fullblod till shettisar.

Dock har det inte varit några problem förutom denna enda gången när araben släpptes in till en flock islänningar. Annars har det gått bra, självklart har inte alla varit bästa vänner, en del har inte funkat alls pga att min vallack betäckte ston. Men det har ju inget med rasen att göra. :p
 
Sv: kursproblem

Hon ser ut som en liten dressyrponny

Man kan knappt tro att det är en islandshäst

Ja kul är det iallafall att få höra nånna här kommentarer fårn storhästryttarA jag blir minst 3 meter varje fgång=)

Och jag skulle vilja sjunka tre meter UNDER marken...skämt åtsido, jag skulle inte vilja att min isl.häst ser ut som en ponny, det är ju en HÄST. Och man har ju islänning för att man är stolt över rasen och tycker om den och alla deras i många fall mycket karaktärsmässiga utseenden, som ser typiskt "isländskt" ut, maffig man, power i stegen, utstrålning...m.m. Ja att de har det där lilla extra som gör att de utmärker sig från andra raser. Men det är min åsikt, jag personligen har så otroligt svårt för de som "smyckar" sin islänning med diverse "storhästattiraljer".
 
Sv: kursproblem

Ja det klart att andra häsatr kan bli rädda många storhästar har aldrig sett en islandshäst.Du skulel ha sett mitt hbl första gången hon såg en shettis..hahaha hon var sååå rädd.Vatusan är de DÄÄÄÄÄÄÄÄR sen for hon åt sidan men låååång hals.:rofl:

Men hon vande sig=)


Jag har mött lite blickar från utomstående som kommer för att rida lektion eller bara rida i ridhuset.
Men dessa blickar som först sägerla islandshäst va fasiken gör du här??

Till att blicken säger shit vad fint hästen går, jäklar, kul wow....:rofl:

De kommentarer jag hittills fått är

Ovanligt att se en islandshäst gå så där bra i dressyren

Fint hon går, fin hon är

Kul att se så välriden islandshäst

Hon ser ut som en liten dressyrponny

Man kan knappt tro att det är en islandshäst

Ja kul är det iallafall att få höra nånna här kommentarer fårn storhästryttarA jag blir minst 3 meter varje fgång=)

Jag tror de flesta som faktiskt rider islandshäst har fått höra liknande kommentarer, som inte säger så mycket mer än att den som kommer med kommentaren har en massa fördomar om att islänningar.
 
Sv: kursproblem

För mig är det sjävklart att jag skall kunna gå ut i en hage gå fram till en häst utan att den skall skygga och dra iväg. Jag vill kunna gå fram ta tag i den och undersöka den.
För jag vill inte komma ut och hitta min häst svårt skadad och hamna i den situvationen att jaginte får tag i min häst och har den på unghästbete på 40 hektar och får spinga timmar.
Kanske till å med kontakte vet som får skjuta hästen med bedövningsspruta för att ens få in hästen i släpet.
Och om man får tag i hästen skall man då jäklas och ha sig med att få in hästkräket i släpet och hästen är då vid detta laget så sjukt uppjagad och stressad att den kanske får men för livet=(

Vi har stora flockar med unghästar som blivit minimalt hanterade, när någon varit skadad har det ALDRIG varit något större problem att fånga in hästen och sköt om det, har överhuvudtaget aldrig behövt springa i timmar för att fånga den. Även om de inte är hanterade så är de av naturen nyfikna och väljer ändå att komma till människan, sen är det ju bara att bete sig på rätt sätt så man inte skrämmer iväg dem.......
 
Sv: kursproblem

Vi har stora flockar med unghästar som blivit minimalt hanterade, när någon varit skadad har det ALDRIG varit något större problem att fånga in hästen och sköt om det, har överhuvudtaget aldrig behövt springa i timmar för att fånga den. Även om de inte är hanterade så är de av naturen nyfikna och väljer ändå att komma till människan, sen är det ju bara att bete sig på rätt sätt så man inte skrämmer iväg dem.......

Precis. Och där kontakten med människor är begränsad till nödvändig hantering så betraktas människan som positiv. De kommer med mat, flyttar till nytt bete, kliar en så skönt i pannan och annat trevligt. De vuxna hästarna behandlar dem med respekt så de måste vara viktiga. Kommer det en tvåbening så kommer man och tittar på dem och kanske hälsar.
 
Sv: kursproblem

Ja alltså den här ser ju inte direkt skräckslagen ut, och här är han ungefär 1 timme gammal. Just ingen av våra avkommor har varit skräckslagna och flytt, nyfikna ja men inte påflugna och har också accepterat när man sagt ifrån.

DSC00837-Kopia.jpg
 
Sv: kursproblem

Ja han har makalöst långa ben, och är även mycket högrest även om det inte syns tydligt på just detta foto.
 
Sv: kursproblem

det som kan skilja ibland .. ja om det är rasen eller inte låter jag vara osagt.. men det som kan skilja i beteende vissa gånger är att islandshästar ofta är väldigt närgångna mot varandra vid hopsläpp. Ofta kommer hela flocken mot den nya som förväntas att den ska stå still och "presentera sig". Det pips och skriks lite och sen kanske det kommer ett litet flockrejs. Om det finns en bra ledare så håller den koll så ingen utsätter den nya för "trakasserier", OM den nya har visat upp detta beteende.

När man släpper ihop en islandsflock med ett halvblod utan erfarenhet av detta beteendet kan det bli så att (tex) halvblodet springer ut i flocken, showar och visar upp sig. Hela flocken springer mot den "för att hälsa" men då kan det tolkas som att flocken börjar jaga den stackars storhästen som springer i väg och kanske showar ännu mer. Islandshästarna uppfattar ju oftast det som "beteendefel" och blir irriterade för att de inte får se vem nykomlingen är.

Har oxå noterat detta att det sker oftare i flockar med islandshästar i än blandflockar. Men har även sett islandshästar showa fast inte alls i samma utsträckning som typ ett fullblod. Detta med att börja visa upp sig innan de andra hunnit hälsa på en är ju fel och kan uppfattas av de andra hästarna att den är rädd -då jagar vi den då och det kan bli riktigt tråkigt. Därför en sådan häst ska man inte släppa in i den nya flocken hur som helst- gäller även blandflockar speciellt om det finns nån islandshäst där, risken är stor att om denna börjar jaga så hakar resten på.

De allra lugnaste insläppen har jag sett med en flock bestående av halvblod, en korsning och PRE, lite luktande och sen gick alla och åt ur samma hög! Man kunde tro att de gått tillsammans länge.

Även väldigt lugnt när jag släppt i hop en icke islandshäst med endast islandshästar, så rasen i sig har ingen större betydelse utan vad hästen lärt sig. En häst som gått ensam länge kan man räkna med får en del stryk då den inte fattar flockbeteendet.
 
Sv: kursproblem

Och jag skulle vilja sjunka tre meter UNDER marken...skämt åtsido, jag skulle inte vilja att min isl.häst ser ut som en ponny, det är ju en HÄST. Och man har ju islänning för att man är stolt över rasen och tycker om den och alla deras i många fall mycket karaktärsmässiga utseenden, som ser typiskt "isländskt" ut, maffig man, power i stegen, utstrålning...m.m. Ja att de har det där lilla extra som gör att de utmärker sig från andra raser. Men det är min åsikt, jag personligen har så otroligt svårt för de som "smyckar" sin islänning med diverse "storhästattiraljer".

Jag har aldrig sett en islandshäst som ser ut som en häst faktiskt. Tycker de flesta ser ut att vara av ponnytyp. ;)
Och kan snarare jämföras gångartsmässigt (skritt, trav och galopp) med ponnyer än storhästar.
 
Sv: kursproblem

Om det var en ponny skulle den ju heta just islandsponny ;) Och visst, tittar man på storleken enbart så är de ju närmare en ponny än häst.

Men gångartsmässigt (skritt, trav, galopp) så är inte likheten stor med ponny alls tycker jag. Men alla har vi olika åsikter om det. :)
 
Sv: kursproblem

Gångartsmässigt så rör de sig ju hemskt trevligt, härliga att sitta på och jag skulle gärna ha en själv, men Islandshästen är
ganska kort i både skritt, trav och galopp om man jämför med hästar och tyska ridponnyer bla.

Storleken är det sista jag tittar på. Jag menar de ser ju inte ut som stora hästar exteriört. Sedan så finns det ju ridponnyer som är
av storhästmått men ändå är ponnyer.
 
Senast ändrad:
Sv: kursproblem

, men Islandshästen är
ganska kort i både skritt, trav och galopp om man jämför med hästar och tyska ridponnyer bla.
.

Det där är ju väldigt olika. Jag personligen gillar INTE hästar med små steg, jag gillar när de kliver på ordentligt med bra övertramp. Min förra på 128 i mankhöjd hade betydligt längre steg än de flesta D-ponnys jag ridit.
Sol som jag har nu älgar lätt förbi kompisens stora fjording som också är 15 cm högre och långbent (otroligt snygg dressyrmodell på den fjorden) trots att de håller samma takt. Och jag har ridit den fjorden också, hon har verkligen ingen ponnytrav.

Så jag tycker inte att man kan säga att de är som ponnys i steget heller, men visst, en del går med små pinniga steg och en sån skulle jag aldrig kunna ha. Man ska ju känna att man kommer framåt :p
 
Sv: kursproblem

Ja allt beror väl på vad man jämför med, men jämför man med halvbloden som jag rider så är islandshästarna korta i gången.
Vilket jag tycker de flesta ponnyer också är.

Spelar ingen roll att de "älgar på" och lyckas ta sig förbi hästar som är större än de själva. Jag red en fantastisk
ponny på 142 cm som lätt skrittade om kompisens 175 cm häst. :)

Sen så beror det väl på vad man menar när man pratar ponnygång och kort i gången också. För mig är ponnygång inte = shettis och russtrav.

För mig rör sig inte islandshästar som stora hästar, hade dock svårt att hitta klipp på youtube där det inte går i 180 km/h då jag faktiskt inte tycker att
man kan se så mycket kvalité i gångarterna när man rider så fort man bara kan. Har ni filmer får ni gärna visa på vad ni menar.
 
Sv: kursproblem

KL.

Snacka om fördomar från båda sidor!

Mina erfarenheter av islänningar i blandad flock (just nu två islandsvalacker och sex andra valacker och en annan hingst på lösdrift; islandssto med föl tillsammans med andra sorters ston i en annan hage):

Den äldre islandsvalacken, född -07, är flockledare och "umgås" helst med kbl-travaren.
Den yngre islandsvalacken, född -09, "umgås" helst med fjordhingsten, friesern och araben.
Fjordvalackerna födda -06 och -07 umgås helst med varandra.
Connemaran -08 söker sig helst till araben och fjordvalacken -07.

Bland stona, söker sig islandsfölet till vbl-korsningen och stoet får i par med ett av fjordstona.
Så inte verkar de vara så ras-noga sins emellan.

Jag skulle personligen inte bli smickrad om någon tyckte att mina islänningar såg ut som "vanliga dressyrponnyer" men jag skulle heller inte bli förolämpad. Jag kan inte se skillnaden mellan en connemara eller en new forest.

Vad då "vanlig häst" förresten? Tror att islandshäst är Sveriges näst vanligaste hästras...

Nog med flum från min sida, men nog verkar positionerna låsta även från många islandshästägares sida! Ställer mig " i mitten" eftersom jag har hästar av nio olika raser, och det är olikheterna som lockar mig. Jag har dock fått konstatera att skillnaderna inte är så stora pga ras, utan snarast pga individ.
 
Sv: kursproblem

Ja allt beror väl på vad man jämför med, men jämför man med halvbloden som jag rider så är islandshästarna korta i gången.
Vilket jag tycker de flesta ponnyer också är.

.

Ja, det är klart!
Håller med dig.
Jag kan dock förstå lite av resonemanget från islandsfolket också: det är överraskande hur stora travsteg många islandshästar faktiskt tar.
Men visst är de ponnyer!
Definitionen av ponny respektive storhäst är ju en ren höjd-deifinition.
En "övervuxen connemara" på 155cm är en liten storhäst och inte en ponny, även om rasen i grund är en ponnyras.

Norsk Fjordhäst heter "häst" lika mycket som islandshästarna gör, och är precis lika mycket ponny... även om enstaka individer, både av islänningarna och fjordingarna, är över ponnymåttet och således små "storhästar".:angel:

Jag förstår ärligt talat inte varför det ska vara en viktig distinktion att islänningarna ska vara "hästar" till skillnad från "ponnyer".
Det blir väl varken mer eller mindre roligt att hantera och rida dem för det?
Men det är mycket som jag inte begriper.

Det jag begriper allra minst, är när diskussionerna hamnar i konflikt för att var och en har så bestämd åsikt att man inte förstår att det går att se på olika sätt. Och det synsättet är jag ganska låst i;), vilket naturligtvis inte underlättar:D
Jag förstår inte alls resonemanget "bara islandshäst" eller "absolut inte islandshäst" (fast man kan välja vilken som helst ras inom citationstecknen).
Men jag är heller inte någon "normal" hästägare. De flesta har ju inte 16 hästar av nio olika raser...
 
Sv: kursproblem

Om du bara tittar på en specifik flock så kan man givetvis råka ut för en som inte stämmer med mönstret, det är hästar och inte robotar. Du har dessutom blandflockar med väldigt litet inslag av islandshästar och det skulle vara förvånande om de inte umgicks med andra hästar i synnerhet om de inte kom in i flocken vid damma tillfälle. Islandsstoet och fölet har inte så mycket val, stoet behöver väninnor och fölet lekkamrater så ditt exempel säger inte så värst mycket.
 
Sv: kursproblem

Om man bara tänker på häst/ponny i egenskap av mankhöjd så stämmer det, men här i landet är det också så att ponnyer är barnhästar och hästar vuxenhästar så blir det lite konstigt. Du har väl inte sett ponnygrupper för vuxna på din lokala ridskola va?

Många vuxna passar bättre på ponnyer och 17-åringen på 1.80 river hinderna med benen på sin ponny. Det borde vara mer flexibelt med storleken i stället och åtminstone i dressyren där mankhöjden egentligen inte spelar någon roll låta folk tävla mot sin åldersgrupp/skicklighetsgrupp och inte utefter hur hög hästen är.
 
Sv: kursproblem

Fast på min ridskola (över 30 år sen)fanns det nästan bara ponnyer (kanske 2 stora hästar varav en var en förvuxen new forest) och där fanns vuxengrupper. Det ordnades tom "blåbärshoppning" för vuxna på ponnyer en gång om året, funkade hur bra som helst. Många C och D-ponnyer har ju inga problem att bära vuxna.
Så jag är inte riktigt uppvuxen med ponny=barnhäst och blir således inte lika förnärmad när man kallar Islandshästarna ponny.
Jag gillar verkligen ponnyer och har alltid gjort så lyckan blev total då jag i 20-årsåldern lärde känna Islandshästen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 529
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 301
Senast: Korven
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 357
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 492
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp