Bukefalos 28 år!

Kutterspån - idéer på lösningar?

Tigertofflan

Trådstartare
Min dvärgkanins bur står öppen så fort jag är hemma. Hon har kutterspån blandat med kattsand i sin bur, och problemet är att varje gång hon hoppar ut ur buren drar hon med sig magiskt mycket kutterspån ut, som sen är spritt över HELA lägenheten inom ett par timmar.

Hur kan jag lösa detta? Jag har funderat på en dörrmatta framför utgången på buren. Kan det vara en lösning? Vet att det finns mattor som hund- och barnmänniskor brukar vara förtjusta i, som drar åt sig lera och alltidhopa. Kan dessa fungera med kutterspån också?

Finns det andra lösningar ni kan komma på? Jag kan tyvärr inte byta bottenmaterialet i buren.
 
Sv: Kutterspån - idéer på lösningar?

Kutterspån är inte bra för djuren (innehåller terpentin) , så hade jag varit du hade jag helt bytt ut det mot typ Toa-Lätt/Majsan/Remiss som inte irriterar luftvägarna. Det dras inte med kaninen när den hoppar in/ut ur buren heller.

Varför kan du inte byta bottenmaterial?
 
Sv: Kutterspån - idéer på lösningar?

Jag skulle inte använda någon sorts papperspellets eller kattsand etc till kanin, just därför att om kaninen får i sej det klumpar det gärna ihop sej och orsakar förstoppning! (ja, vissa kaniner är så "dumma" att dom faktiskt knaprar i sej). Jag skulle satsa på spån i botten (som suger upp kisset) och halm åvanpå. Där tror jag din idé om dörrmatta kan fungera utmärkt, som drar åt sej allt kaninen får med sej ut.

Problemet är ju att halm skräpar mycket och inte går att dammsuga upp... så jag står kluven.

Edit: såg nu att dun inte kunde byta bottenmaterial. Varför?
 
Sv: Kutterspån - idéer på lösningar?

Alltså... med kutterspån menar jag vanligt burspån, samma sorts spån man har i hästboxar. vad är det korrekta namnet på det nu igen då?

Min kanin har problem med att hon inte tvättar sig mellan bakbenen, en bit ner över låren och svansen. Jag vet inte varför. Var till veterinär för ett par månader sedan och fick henne rakad samt salva utskrivet. Nya pälsen blev fin men när den började bli lång blev hon skitig igen. Har på veterinärs inrådan försökt klippa ner pälsen så kort jag vågar, och jag är tvungen att duscha henne en gång var tredje vecka ca. Ska åka in till vet i nästa månad och få det hela omvärderat.
Har kommit fram till att ju torrare buren är desto renare håller hon sig. När hon kissar måste det sugar upp SNABBT så att hon inte hinner "sitta" i det. Kattsand och kutterspån verkar vara den bästa lösningen på detta. Toa-Lätt tycker jag inte fungerar bra alls (trots att kaninen är smart nog att fatta att det inte är mat - seriöst, finns det kaniner som tror det?).
 
Sv: Kutterspån - idéer på lösningar?

jag brukade ha en dörrmatta utanför kattoan som drog till sig iaf kattsand riktigt bra, den var fran ikea, i kokosfiber eller nat liknande, men ju mer "ojämn" eller vad man ska säga ju bättre, salänge det inte är en san där hög gummimatta med hal i förstas :P
 
Sv: Kutterspån - idéer på lösningar?

Har samma problem med spån överallt i köket där buren står (kan bero på att jag har en hund med en päls som hjälper till att släpa runt det också).

Dörrmatta lät som en bra idé, det ska jag prova!
 
Sv: Kutterspån - idéer på lösningar?

Om kaninen blir rumsren (som i att gå på låda) så kan ju bajslådan innehålla random uppsugarmaterial medan resten av buren har något som stannar kvar där det är.
 
Sv: Kutterspån - idéer på lösningar?

Kaninen är rumsren i den bemärkelsen att hon alltid gör sitt i buren.

Jag har provat flera olika sorters kattlådor att ha i buren, försökt sätta fast dem på olika sätt, haft med och utan skvättkant, hög och låg kant, olika strömaterial, jag har provat allt. Resultatet är dock alltid detsamma: Hon tar tag i lådan och slänger runt den = spån ÖVER.JÄVLA.ALLT :mad::devil: Så kattlåda är tyvärr uteslutet, även om det är den absolut bästa lösningen annars.
 
Sv: Kutterspån - idéer på lösningar?

Jag hade dörrmatta utanför buren, funkade bra. Visst kommer det ut lite i resten av lägenheten men dörrmattan fångade upp det mesta.

Körde på en billig 5-kronors från IKEA.

Edit: Torv suger väl upp ganska bra, ang. bottenmaterial. Om det gör det bättre rent skräpmässig är jag dock rätt tveksam till.
 
Sv: Kutterspån - idéer på lösningar?

fast om kaninen måste sitta så torrt som möjligt är väl en spånbädd med ett lager halm över bäst? det jag upplever är att kisset rinner ner genom halmen och ner i spånet så att halmen håller sej relativt torr hela tiden.
 
Sv: Kutterspån - idéer på lösningar?

Åh, fan vilken bra poäng! Det har jag faktiskt aldrig provat! TACK SOM FAN! :D

Återkommer med resultat!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 097
Senast: starcraft
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 847
Senast: Korekatten
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 327
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 302
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp