Kvarka och vaccin, hur tänker ni?

Bukefalos 30 år!

Ninnurur

Trådstartare
Efter att ha lyssnat på en föreläsning från en av landets främsta forskare på kvarka samt vaccin så börjar jag fundera på det. Vi är ändå ute och tränar och tävlar en del och ponnyn är 19 nu. Åldern gör ju att han potentiellt skulle kunna ha svårare att bekämpa infektionen.
Hur har ni tänkt, vaccin eller inte? Varför har du tagit ditt beslut?

Jag har valt bort det, för att jag inte tävlar, har eget stall och för att det krävs många vaccinationer enligt schema och när man har flera hästar som jag blir det oerhört dyrt. Risken för oss är minimal och jag är beredd att ta den om den kommer.

Jag har valt bort det, för att jag inte tävlar, har eget stall och för att det krävs många vaccinationer enligt schema och när man har flera hästar som jag blir det oerhört dyrt. Risken för oss är minimal och jag är beredd att ta den om den kommer.
Efter grunden räcker det med en gång om året, kan ges samtidigt som influensavaccinet.

Efter grunden räcker det med en gång om året, kan ges samtidigt som influensavaccinet.
Jag har hört samma påstående som du skriver så det måste finnas nåt slags belägg för det men i FASS finns bara info om två månaders skydd efter andra vaccindosen och att påfyllning (singeldos) inte ger skydd.
Vet inte om jag hade vaccinerat oavsett, skyddet är kring 40% mot att vara ovaccinerad, men hade det gått att kombinera med de andra vaccinerna (att årlig påfyllning faktiskt fungerar) hade jag kanske tagit tag i det?

https://fass.se/animal/product/20200305000031/fass-text

(projektet ”Stoppa kvarkan” är såklart bra, man skulle om alla vaccinerade antagligen få en grund immunitet i populationen… men så länge de flesta inte vaccinerar är inte jag först i kö att börja vaccinera)

Jag har hört samma påstående som du skriver så det måste finnas nåt slags belägg för det men i FASS finns bara info om två månaders skydd efter andra vaccindosen och att påfyllning (singeldos) inte ger skydd.
Vet inte om jag hade vaccinerat oavsett, skyddet är kring 40% mot att vara ovaccinerad, men hade det gått att kombinera med de andra vaccinerna (att årlig påfyllning faktiskt fungerar) hade jag kanske tagit tag i det?

https://fass.se/animal/product/20200305000031/fass-text

(projektet ”Stoppa kvarkan” är såklart bra, man skulle om alla vaccinerade antagligen få en grund immunitet i populationen… men så länge de flesta inte vaccinerar är inte jag först i kö att börja vaccinera)
Det var Agneta Gustafsson från Intervacc som sa att det räckte med en gång om året efter grunden. Jag ska diskutera med Miia Riihimäki också, hon har ju forskat mycket i ämnet hon med.
Fass såg ut att inte vara uppdaterat sedan 2021?

Det var Agneta Gustafsson från Intervacc som sa att det räckte med en gång om året efter grunden. Jag ska diskutera med Miia Riihimäki också, hon har ju forskat mycket i ämnet hon med.
Fass såg ut att inte vara uppdaterat sedan 2021?
Fasstexten ändras sällan efter registrering och är komplicerad på så sätt att den anger doser/intervall som vaccinet är registrerat för, trots att man tagit fram data efter registrering som styrker annan dosering/intervall.

Fasstexten ändras sällan efter registrering och är komplicerad på så sätt att den anger doser/intervall som vaccinet är registrerat för, trots att man tagit fram data efter registrering som styrker annan dosering/intervall.
Så därför kan man ju inte lita 100% på fass?

Exakt, men jag har haft väldigt svårt att hitta vilken data man går på när man nu säger att det är ett års skydd (och hur mycket skydd vaccinet ger under det året)

Exakt, men jag har haft väldigt svårt att hitta vilken data man går på när man nu säger att det är ett års skydd (och hur mycket skydd vaccinet ger under det året)
https://intervacc.se/en/new-supplem...ates-immunological-memory-with-long-duration/
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0264410X20306915?via=ihub

Man har alltså inte testat att experimentellt infektera ponnyerna ett år efter grundvaccination, men anser att skyddet bör vara tillräckligt åtminstone om en booster ges innan "riskperiod".

Senast ändrad:
Så därför kan man ju inte lita 100% på fass?
infon i fass stämmer i grunden, men ytterligare info kan tillkomma. Mkt används ju dessutom "off label"

Vissa läkemedelsdoser kan vara lite uppåt väggarna ibland dessutom av "registreringstekmings skäl", eller ha ändrats/uppdaterats pga mkt förändrats sedan läkemedlet registrerades.

Ska man vara strikt så får inte läkemedelsföretaget marknadsföra sin produkt på ett sätt som avviker ifrån den av myndighet godkända Produktresumén (I Sverige Läkemedelsverket, inom EU European Medicines Agency (EMA). Den info som finns i FASS ägs av Läkemedels Industri Föreningen (LIF) och bygger på de godkända texterna. Om ett företag har data som styrker annan dos, längre skydd mm kan de ansöka om ändring av texten. Att de inte har gjort det tänker jag tyder på att deras data inte är tillräckliga för att få det godkänt.

https://intervacc.se/en/new-supplem...ates-immunological-memory-with-long-duration/
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0264410X20306915?via=ihub

Man har alltså inte testat att experimentellt infektera ponnyerna ett år efter grundvaccination, men anser att skyddet bör vara tillräckligt åtminstone om en booster ges innan "riskperiod".
Japp. Men studien är bara på fyra ponnyer väl?
Jag orkade inte läsa ordentligt, ska försöka göra det sen, utan skummade bara så kan ha missförstått.
I första godkännandet (FASS texten) sågs ”bara” 43% skydd men tyckte mig se att man trodde skyddseffektem var större i denna studien så det är ju intressant.

Japp. Men studien är bara på fyra ponnyer väl?
Jag orkade inte läsa ordentligt, ska försöka göra det sen, utan skummade bara så kan ha missförstått.
I första godkännandet (FASS texten) sågs ”bara” 43% skydd men tyckte mig se att man trodde skyddseffektem var större i denna studien så det är ju intressant.
Vad jag förstår så var det fyra som revaccinerades efter ett år, ja. Men totalt 12 där man mätt antikroppsnivåer och så länge man kan följa kurvorna efter grundvaccinationen följer grupperna varandra ganska bra, så förhoppningsvis hade även resterande 8 hästar haft en rimlig nivå antikroppar kvar efter ett år. Går inte att säga säkert såklart… Oavsett är det ju ett väldigt litet antal hästar.

På kliniken jag jobbade säger man tre doser för grund och sen en ny dos var 6 månad om man vill ha ett bra skydd. Färre doser ger färre skydd. Inget är fullständigt skydd vad man vet och ingen vet hur länge antikropparna sitter i egentligen. Det gör ju att jag tycket det är ett ganska svajigt och osäkert vaccin när det handlar om som för mig ganska mycket pengar och har en häst med svåra allergier som jag inte vill utsätta för onödig belastning. I dag är vi mycket bättre än förr att hantera kvarka, hästarna blir friska igen och återhämtar sig. Vi är i dag och mycket bättre på stallhygien och smittskydd än tidigare. Jag har vägt för och nackdelar men är inte orolig.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka