Kvick out stigbyglar?

Smulaa

Trådstartare
Vet inte om jag stavade rätt i rubriken *skratt* eller om jag la denna tråd rätt. Inte så bra på denna sida än. :P men det går framåt.
Men vad tycker ni om dom stigbyglarna? Är dom bra eller dålig?
Jag har hört att om det blir för mycket tryck på utsidan tex om man inte har så bra balans och man trycker lite för mycket mot utsidan eller hur jag ska förklara så lossnar den av bara det.. kan du som har erfarenhet förklara lite bättre?=)

Sv: Kvick out stigbyglar?

Min komis har sådana, och hon är nöjd med dem :) Inte råkat ut för att de öppnats under ridning ;)

Det krävs rätt mycket tryck för att de ska öppnas, och om de inte är väldigt gamla och slitna öppnar de sig inte bara sådär. De kan börja gnissla om man inte smörjer dem ibland i själva gångjärnet.

Jag tycker de är den bästa sortens säkerhetsstigbygel faktiskt.

Med tanke på att hela fotplattan följer med så kan de inte lösa ut utan att man ramlar av då man har tyngden i stigbygeln. :D

Jag har såna och är jättenöjd. De har aldrig löst ut under ridning på något sätt.
Men som någon sa så kan de börja gnissla och då behöver man smörja dem lite.

Lånar lite tråd :)
Det här är kanske en dum fråga, jag har dem inte själv och har ingen erfarenhet mer än att jag kollat på dem i affär.
Men finns det inte risk att man fastnar på "pinnen" som blir, alltså själva sidan av stigbygeln som löser ut? T.ex. att snörning på ridstöveln fastnar eller något sånt. Eller det kanske inte är någon risk?

Det är säkert en risk som skulle kunna inträffa, precis som att man kan fastna med snörningen från skorna i vad som helst som sticker ut. (Flera här på Buke har berättat om att de fastnat med snörningen i stigbyglar med gummisnodd på sidan)
Själv har jag inte snörning i varken skor eller ridstövlar numera.

Jag är jättenöjd med mina! De kan inte lösa ut när man rider, för att det ska hända måste du vinkla ut foten och utsätta utsidan av stigbygeln för rätt stort tryck samtidigt som du inte belastar plattan. Enligt min uppfattning är det inte direkt möjligt att göra när man rider..

De har alltid löst ut också när jag har ramlat av, har aldrig fastnat varken i "pinnen" som någon undrade över eller nåt sånt. Var med om en rätt jobbig ridolycka för 2 år sen där jag och hästen blev attackerade av vildsvin. Den gången var jag väldigt tacksam över att jag hade mina Kwick-out, för i andra säkerhetsstigbyglar finns det ändå en överhängande risk att fastna, men inte i dessa. Hade jag inte haft dessa stigbyglar då är jag övertygad om att jag hade fastnat, och då kan jag med säkerhet säga att jag inte hade levt idag...

Som någon skrev kan de dock börja gnissla, men det är bara att smörja.

Jag har oxå ett par men jag använder dem inte för jag är inte bekväm i fotplattan, tycker inte att man får något fäste i den.

Är det någon som vet om det går att byta ut fotplattan? tex mot vanliga i gummi.

Om jag minns rätt är fotplattan bara fastlimmad. Borde ju rimligtvis, om man är lite händig, gå att limma/skruva dit i gummi istället.

Jag har oxå ett par men jag använder dem inte för jag är inte bekväm i fotplattan, tycker inte att man får något fäste i den.

Är det någon som vet om det går att byta ut fotplattan? tex mot vanliga i gummi.

På mina sitter fotplattan med någon slags siliconsmet så om man gör likadana i gummi borde de gå att smeta dit. Jag har bytt mina plattor en gång. Nya fanns att köpa där jag köpte stigbyglarna.

*KL*

Jag har bara haft mina i ett par veckor, och just fotplattan retar jag mig lite på. Det fastnar en massa ridhusbotten i dem, och när det är minusgrader fryser det dessutom fast. Börjar lära mig att komma ihåg att skrapa av fötterna noga innan jag sitter upp...

I övrigt är jag nöjd, det är ju bland de få alternativ som finns som är både snygga och säkra.

Våra stigbyglar gnisslar enormt mycket! Vad smörjer jag med? Och var ska det smörjas någonstans? Det är bara höger som låter och det är så irriterande....

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
808
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 847
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 691
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 759
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka