Kvinna dog efter ridolycka

Var det inte samma olycka som det skrevs en tråd om under Gnägg?

Jättetrist hur som helst :(
 
Det stod i artikeln att hon varken hade hjälm eller väst!
 
Nä där hjälper den inget..Men man kan inte veta om man ska bli tramad i bröstet eller huvet..Eller ramla på en sten med huvet.. Man kan knappast tänka " nä men jag ska bara skritta en sväng idag..inget kommer hända"
 
Ja men det stämmer inte, artikeln är en aning förvrängd.

Hon red alltid med hjälm, säkerhetshjälm.
 
Hej!
Min körlärare fick så allvarliga skador i huvudet att hon efter en lång tids minnesförlust och rehabilitering kände sig tvungen att begå självmord(hon var "bra" vissa dagar och helt borta andra). Vad hon gjort? Hästen hade skenat, hon slungades av vagnen med bakhuvudet rätt in i en sten, och Jo hon hade hjälm.. Jag rider alltid med hjälm, men det är inte alltid säkert att den hjälper.. Något att tänka på kanske?/ lavinia
 
Ja men för det mesta skyddar hjälmen..Men det är väl bättre att man tar det säkra före det osäkra!
 
Ja i somras var jag med om en hemsk olycka, landande på huvudet och fick en kraftig hjärnskakning. Var medvetslös jättelänge. Om jag inte haft min godkända hjälm på mig hade jag inte levt idag.
 
Era inlägg här visar, att skyddsgrejer inte innebär något absolut skydd. Under vissa omständigheter hjälper dom, under andra är dom verkningslösa. (Menar INTE att man skall vara hjälmlös)!

Dom understryker däremot min uppfattning, att säkerhet och skydd börjar i hästhållningen.
Ingen har ifrågasatt hästens/hästarnas beteende!
Jag "vet" själv inget mer än det som står i artikeln, men törs ändå tycka att händelsen är fullkomligt onödig. *Hukar mig!*

En hästa SKALL inte behöva "skena" eller bli okontrollerbar för att den "krockar" med en annan häst.
Den SKALL inte behöva "sparka vilt omkring sig" så att ryttaren ramlar av.
Den SKALL inte behöva trampa på ryttaren när denna ligger på marken.

En rätt hanterad/uppfostrad/lärd häst reagerar helt enkelt inte såsom beskrivs i tidningen, om den nu beskriver sanningen. Det är den osäkerheten som gör att jag satt ut alla citattecken. Man vet ju exempelvis inte på vad sätt människorna påverkat händelseförloppet.

Det är tragiskt att olyckor som den här händer inom hästsporten, och det är dubbelt tragiskt eftersom dom är så onödiga.

LIA
 
Jag skulle kunna tänka mig att hon fastnade i stigbygeln, släpades med och hästen sparkade vilt omkring sig för att bli kvitt det "otäcka bihanget".. :eek: :eek: :eek: Fy vad vidrigt hemskt! :cry:
 
Ja..varför chansa..Vissa sitter och rider utan hjälm på sommaren bara för att det blir för varmt under den..Hur osmart är inte det!
 
Snälla, inte här också...

Chansen att hästen är felhanterad är nog inte så stor tror jag...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinna som råkade ut för en ridolycka förra veckan har avlidit av sina skador. Olyckan skedde under en ridlektion i Östergötland. ...
Svar
0
· Visningar
1 410
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En ung kvinna till häst blev påkörd av en bil på länsväg 230 tidigt på torsdagskvällen. Hästen avled omedelbart. Kvinnan är förd till...
Svar
2
· Visningar
1 533
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Hästnyheter Klockan halv fem fick SOS larm om att en kvinna skadats allvarligt på en hopptävling vid Åby travbana. Enligt ett ögonvittne så ska...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinnlig ryttare skadades och fördes med ambulans till sjukhus i samband med en olycka vid en dressyrtävling i Laholm på...
Svar
10
· Visningar
1 920
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp