Kvinnlig hästskojare avslöjad

Sv: Kvinnlig hästskojare avslöjad

Hur är folk funtade egentligen?? Hur i jisse namn kan dom bara sälja en häst med vetskap om att den är sjuk????
Jag säger då bara det, stackars stackars häst.... =(
 
Sv: Kvinnlig hästskojare avslöjad

Och den var ju inte bara lite förkyld heller...

Man upphör alldrig att förvånas...
 
Sv: Kvinnlig hästskojare avslöjad

Alltså fy! :cry: Jag blir så arg och ledsen, åh va hemska vi människor kan vara! Tur att vi är många fler bra människor som tänker både på varann och våra fyrfota vänner! Hon borden skämmas och jag hoppas att hon får djurförbud!!!:mad:
 
Sv: Kvinnlig hästskojare avslöjad

En del gör vad som helst för pengar:mad:
Stackars häst o stackars köpare!
 
Sv: Kvinnlig hästskojare avslöjad

det är ju helt jäkla sjukt :'o hur dum får man egentligen vara? ;'@
 
Sv: Kvinnlig hästskojare avslöjad

Härmed bevisat, många människor är giriga, kan inte skilja på mitt och ditt, ser inte djur som något annat än maskiner (om ens det) och möjlighet att göra pengar. Fy f-n säger jag.
 
Sv: Kvinnlig hästskojare avslöjad

En del gör vad som helst för pengar:mad:
Stackars häst o stackars köpare!



Håller med 100, stackars både häst och köpare, ännu ett fall där det visar sig att enkel biljett till ett bra slakteri kan vara den bästa lösningen istället för att hålla på och ge bort hästar som inte är fräscha till personer man inte känner alls.
 
Sv: Kvinnlig hästskojare avslöjad

Det finns sånt folk överallt tyvärr.... Jag har hört om flera hästar som sålts trots att dom inte varit ok eller just därför:(
Just nu ligger en annons ute på en häst där den enligt annonsen är helt frisk. Enligt ägarens blogg har den mängder av problem och borde inte ridas alls:crazy:

När ägaren fick mailfråga om det inte är hästen i bloggen och hur hon kan skriva som hon gör i annonsen, togs bloggen bort, inte annonsen:angel::mad:
 
Sv: Kvinnlig hästskojare avslöjad

Jag blir så arg när jag läser om sjuka människor som bara tänker på pengar och gör vad som helst för att tjäna pengar, Nä djur förbud borde hon helt klart få.

Stackars häst och jag kan bara ana hur det känns för köparen att veta hur att hon tränat och tävlat med en så sjuk häst.
 
Sv: Kvinnlig hästskojare avslöjad

Stackars häst och jag kan bara ana hur det känns för köparen att veta hur att hon tränat och tävlat med en så sjuk häst.

Kan börja med att klargöra att jag inte på något sätt stödjer ett sådant bedrägligt beteende, dock kan man nog gissa att hästen inte är särskilt sjuk idag, då hade de nog inte tävlat med den.
Den kroniska bronkiten/nedsatta lungkapaciteten lär den ju uppenbarligen inte ha problem med, ingen får nog för sig att tävla en häst med sådana symtom, den står väl i en bättre stallmiljö nu.
Spatt läker faktiskt ihop och många hästar fungera fullt ut som tävlingshästar med detta om de bara fått tillräcklig tid att läka - hästen hade varit sällskapshäst i 7 år = mer än nog tid att läka
Hovbensfraktur läker också brukar ta ca 6 månader
Att sedan den som känner till alla skador i detalj har mailat och frågat om hästen är frisk nu, visar ju också på att det troligen inte handlade om oläkbara skador utan skador som mkt väl kunde läka ut med tillräckligt lång tid.

Det framgår också att felen inte kan upptäckas med vanlig besiktning = hästen har läkt ut både spatt och hovbensfraktur annars hade den haft reaktion på böjprov. Likadant måste den ju vara väldigt bra från sin bronkit (om den nu verkligen har kronisk bronkit - många som feldiagnostiseras med det) veterinären lyssnar ju på lungorna vid besiktningen och hade upptäckt det direkt om den hade varit drabbad.

Att det sedan naturligtvis är skador en köpare skall informeras om är väl självklart, spatten tex är ju något man måste hålla ögonen på och likadant miljön med tanke på att den varit drabbad av bronkit.

Så troligen har det inte varit så extremt synd om hästen, den är nog ganska frisk idag om man tolkar texten.
 
Sv: Kvinnlig hästskojare avslöjad

Det finns sådana där äckliga människor som helt saknar moral och till vilket pris som helst vill tjäna en hacka! Usch och fy! :mad::mad:

Men annars säger jag lite som gylle, så trasig kan väl knappast hästen varit? Om den gick igenom en veterinärbesiktning?
Och om nu nya köparen tyckte hästen "kändes konstig", varför då starta en tävling? Som ryttare så skriver man ju i och med anmälan under att "hästen är i tävlingsmässigt skick", vilket innefattar att om hästen "känns konstig" så ska den inte starta över huvud taget.

Hoppas häststackaren blir T-märkt nu i allafall om det är möjligt, då kan ju sådant här inte hända igen!
 
Sv: Kvinnlig hästskojare avslöjad

Hm.. Nä precis. Skulle den vara så sjuk förstår jag inte hur man har hjärta att låta hästen leva.. Helt ärligt, det är ju mest synd om en så sjuk häst att få vara med.

Den har ju dessutom blivit riden, och inte visat något större fel förstod jag det? Tror det är lite lätt överdrift, men visst är det helt sjukt vad människor gör för pengar :( Vad ledsen man blir när man läser sånt här!
 
Sv: Kvinnlig hästskojare avslöjad

Ja, där har vi återigen ett fall där någon "gett bort sin skadade häst", varför lär sig folk aldrig.

Med det tycker jag självklart inte att "säljaren" på något sätt gjort rätt.
 
Sv: Kvinnlig hästskojare avslöjad

Jag har lite svårt att förstå varför man skänker bort en häst, hade det inte varit bättre att lämna ut på livstid foder:confused:
Då kan inte hästen säljas vidare för du äger ju den fortfarande.

Ni som skänkt bort, hur har ni tänkt varför inte foder?
Fördelar/nackdelar med att skänka bort resp lämna på foder?
 
Sv: Kvinnlig hästskojare avslöjad

Nackdelar är om man vill ha fortsatt bestämmande rätt över hästen så avsäger man sig det genom att ge bort den. dvs att den hamnar i en annan person ÄGO, detta verkar väldigt många ha svårt att förstå.
 
Sv: Kvinnlig hästskojare avslöjad

Ja varför tar aldrig sådana här historier slut? :confused:

Hur tänker de som ger bort sådana hästar? När jag inte kunde ha min gammelpålle kvar (20+ och fullt brukbar) så var annat än fodervärd inte aktuellt. Hade jag sålt/gett bort hade jag varit livrädd han skulle hamnat i fel händer, blivit sönderriden, blivit vandringspokal osv. Och ändå var han fullt brukbar, de flesta av dessa "ge borthästar" är ju inte ens nämvärd ridbara alls!
 
Sv: Kvinnlig hästskojare avslöjad

Har öppnat en ny tråd om denna fråga på Hästmänniska, för jag är väldigt nyfiken varför man skänker bort istället för foder.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Månadens läsare Per Widgren, 97 år, började arbeta på familjegården Mattise på Gotland på 30-talet. Då var han 13 år gammal och de...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 552
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 075
  • Artikel
Dagbok Här kommer en saga börja, fortsätta och kanske också ta slut. Det spelar ingen roll om den är dålig eller bra, välskriven eller slarvig...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp