MaRomer

Trådstartare
Kikade på ett sto idag f-05 men kan inget om stammen ju. Så vad säger ni? Och kan ni få fram bilder på pappan och morfar osv.

E:Selleen
U: Uyara
Ue:Oase
UU: Jacinthe
 
Sv: KWPN stam

Detta är ingen KWPN-häst som är registrerad som ridhäst. Det är en vagnshäst (TP), en ras som inte erkänns av ASVH. Denna ras har en del hackney i sig för att få fram de höga knälyften. Både Selleen och Oase har samma Hackneyhingst nära i sin stamtavla.

pappan Selleen ser ut så här
selleen.jpg


Han kastrerades 2005 som 6-åring och såldes till 4-spannskusken Boyd Exell.
 
Sv: KWPN stam

Är så kul att läsa dina svar i såna här trådar:)! Man lär sig alltid något och du hittar så bra fakta om hingstarna!
 
Sv: KWPN stam

Finns massor av info angående hästarna i stamtavlan.
Googla namnen +Tuigpaard så hittar du.

Uyara
i040720-Uyara01prv.jpg


Video på farfar Fabricius
http://www.youtube.com/watch?v=uTto-YY7Fi8

KWPN TP är superfina körhästar men självklart kan man rida dem med även om de inte har samma exteriöra förutsättningar som en KWPN RP.
 
Sv: KWPN stam

KWPN finns det flera men inte någon tuigpaard, här finns ingen marknad för sån avel.
Annars så kan man klara sig bra utan gröna papper:)
 
Sv: KWPN stam

KWPN finns det flera men inte någon tuigpaard, här finns ingen marknad för sån avel.
Annars så kan man klara sig bra utan gröna papper:)

Ja det kan man. Jag är ju ute efter en kompis att ha kul med å träna lättare dressyr. helt underbart!

Å snällare å trevligare sto får man nog leta efter;) Temperamentet är verkligen helt underbart!

Finns det någon KWPN hingst i sverige? (Dressyr)
 
Senast ändrad:
Sv: KWPN stam

KWPN är en avelsorganisation med flera olika stamböcker, därför kan du inte bara fråga efter en KWPN-hingst. Det är vanligt bland hästhandlare att bara säga att de har en KWPN-häst till salu när det inte är en häst som är registrerad i KWPN i stamboken för ridhästar (RP). Hästar i de andra stamböckerna i KWPN har inte samma "värde" på marknaden utanför Holland, så många köpare blir lurade av detta.
Vill du avla rasrent med TP-hästar får du bli medlem i KWPN för att få ordentliga papper på avkomman.
Här hittar du mer info.
http://www.kwpn.org/
På engelska heter TP-hästar Harness Horse och är en egen ras.
 
Sv: KWPN stam

KWPN är en avelsorganisation med flera olika stamböcker, därför kan du inte bara fråga efter en KWPN-hingst. Det är vanligt bland hästhandlare att bara säga att de har en KWPN-häst till salu när det inte är en häst som är registrerad i KWPN i stamboken för ridhästar (RP). Hästar i de andra stamböckerna i KWPN har inte samma "värde" på marknaden utanför Holland, så många köpare blir lurade av detta.
Vill du avla rasrent med TP-hästar får du bli medlem i KWPN för att få ordentliga papper på avkomman.
Här hittar du mer info.
http://www.kwpn.org/
På engelska heter TP-hästar Harness Horse och är en egen ras.

Ja, iallafall inte i Europa.
I USA ar de daremot mer och mer populara eftersom samma showtavlingar halls dar.

De hastar som lamnar Holland for billiga priser ar de som inte haller mattet som tavlingshastar. I varsta fall handlar det om hastar som inte hallit och som hasthandlare snappar upp billigt och saljer med fortjanst har i Sverige.

Det ar alltid vart att kolla upp bakgrunden pa sadana importer.

Ar man darfor specifikt ute efter en Tuigpaarden / Dutch harness horse / KWPN/TP (Kart barn har manga namn) sa ska man importera sjalv.
 
Sv: KWPN stam

Ja, iallafall inte i Europa.
I USA ar de daremot mer och mer populara eftersom samma showtavlingar halls dar.

De hastar som lamnar Holland for billiga priser ar de som inte haller mattet som tavlingshastar. I varsta fall handlar det om hastar som inte hallit och som hasthandlare snappar upp billigt och saljer med fortjanst har i Sverige.

Det ar alltid vart att kolla upp bakgrunden pa sadana importer.

Ar man darfor specifikt ute efter en Tuigpaarden / Dutch harness horse / KWPN/TP (Kart barn har manga namn) sa ska man importera sjalv.

Denna kom till sveige som 3:åring och reds in här. Har varit hos samma ägare sedan dess.
 
Sv: KWPN stam

Jag har en hollänsk körhäst, men jag tror att han är en GP och inte en TP som jag tävlar dressyr med. Jag håller helt med om temperamentet, han har världens bästa huvud. Exteriört är han inte lämpad för dressyr alls, men eftersom han är så positiv och lättlärd och alltid vill vill vill så kompenseras det rätt bra. I år är det 3 år sedan jag köpte honom och vi har tagit oss till svårklass dressyr med godkända procent och många vinster och placeringar under vägen hit och jag hoppas och tror att toppen inte är nådd än. Och alla framgångar vi har haft tror jag beror på hans temperament. Så vill du ha en trevlig häst att rida dressyr på så tror jag absolut att att det kan bli bra. Nästa häst jag ska köpa kommer bli svår att hitta, för efter att ha fått privilegiet att rida en så här trevlig häst så blir man väldigt kräsen. :p

vlcsnap-143870_124017840.png


Jag hade en jättebra sida förut där det fanns massor med information och bilder på hästarna i Leos stamtavla. Tyvärr sitter jag inte vid min egen dator nu oc hittar inte sida, men jag ska kolla när jag kommer hem och jag kan leta reda på den för hästarna i din hästs stam lär ju också finnas där. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 462
Senast: Hedinn
·
Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
5 797
Senast: BernT
·
Kläder & Bli fin Ja, jag vet. Shein pratas om med allt annat än positiva ord från de som bryr sig åtminstone lite om hur klädproduktion påverkar vår...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 023
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
575
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp