Kylbalsam plus linda???

finapina

Trådstartare
Fick råd av veterinär att kyla hästens svullna och varma ben. Dels med vatten, dels med kylbalsam och linda till natten.Dumt nog tänkte jag ej på att fråga om hon menade detta i kombination? Vågar man lägga linda på ett ben man lagt kylbalsam på? Risk för frysbränna? Gissar det är ok att spola med kallt vatten och sen linda på? Tacksam för snabbt svar. Mvh Lite stressad
 
Jag hade INTE lindat utanpå kylbalsam (eller nån annan produkt heller. Risken för blistring är för stor.

Jag hade en häst med senskada och enligt min veterinär så gör kylbalsam varken till eller från. Det absolut bästa är rinnande vatten. Näst bästa är stillastående vatten (dvs vatten och ben i hink). Tredje bäst är kylbandage (vatten eller frysaktiverade) och sist kommer kyllera.

I ditt läge hade jag spolat med kallt vatten (eller ställt i hink) i 15-20 minuter. Väntat lite för att det skulle torka lite och sedan lindat (om det redan skall lindas för natten). Effektivast är ju att kyla flera gånger om dagen.
 
Jag hade INTE lindat utanpå kylbalsam (eller nån annan produkt heller. Risken för blistring är för stor.

Jag hade en häst med senskada och enligt min veterinär så gör kylbalsam varken till eller från. Det absolut bästa är rinnande vatten. Näst bästa är stillastående vatten (dvs vatten och ben i hink). Tredje bäst är kylbandage (vatten eller frysaktiverade) och sist kommer kyllera.

I ditt läge hade jag spolat med kallt vatten (eller ställt i hink) i 15-20 minuter. Väntat lite för att det skulle torka lite och sedan lindat (om det redan skall lindas för natten). Effektivast är ju att kyla flera gånger om dagen.
Tack!
 
jag hade nog köpt såna frysbenskydd och klätt på hästen dem tills de tinat, omjag inte har tillgång till rinnande vatten. Tänker att vatten i hink bör ta till sig av hästens värmeenergi och inte göra så mycket till eller från efter ett tag? Har stallet egen brunn behöver man ta brunnen i beaktande också innan man spolar ben i 20 minuter (gånger 4 ben)
 
jag hade nog köpt såna frysbenskydd och klätt på hästen dem tills de tinat, omjag inte har tillgång till rinnande vatten. Tänker att vatten i hink bör ta till sig av hästens värmeenergi och inte göra så mycket till eller från efter ett tag? Har stallet egen brunn behöver man ta brunnen i beaktande också innan man spolar ben i 20 minuter (gånger 4 ben)

Ja. Vattnet tar värme från benet för att bilda ånga = kyler. Även om det står still (dock något sämre än rinnande vatten). Jämför med att bada kallbad. Det är lika kallt efter 20 minuter som efter 2.
 
Ja. Vattnet tar värme från benet för att bilda ånga = kyler. Även om det står still (dock något sämre än rinnande vatten). Jämför med att bada kallbad. Det är lika kallt efter 20 minuter som efter 2.
Jag badar aldrig kallbad i en så liten mängd vatten, har fortfarande svårt att tro att temp inte ökar i själva hinken. Men det får jag väl mäta någon dag när jag har möjlighet att prova med rätt häst.
 
Jag badar aldrig kallbad i en så liten mängd vatten, har fortfarande svårt att tro att temp inte ökar i själva hinken. Men det får jag väl mäta någon dag när jag har möjlighet att prova med rätt häst.

Varför skulle temperaturökningen vara ett problem? Det lär ju inte bli varmt, än mindre ljummet på den (relativt) korta tid benet är i den? Även när vattnet blir varmare så sker ju värmeväxlningen
 
Varför skulle temperaturökningen vara ett problem? Det lär ju inte bli varmt, än mindre ljummet på den (relativt) korta tid benet är i den? Även när vattnet blir varmare så sker ju värmeväxlningen
Som sagt, jag får väl mäta vid tillfälle. Tänker att ett varmare vatten kyler sämre än ett riktigt kallt men jag behöver inte ha rätt.
 
För att ha lite roligt då. Det tar 0,00116kWh att värma 1 liter vatten 1 grad (C), eller ca 0,017 för en 1 grad för 15liter (den minsta hinken jag kan tänka mig täcker ett hästben upp till knä/has.

En hel häst av standardstorlek alstrar ungefär 0,450kWh per timme eller 0,15kWh per 20 min. Kör vi ner HELA hästen i hinken så ökar temperaturen på vattnet alltså ca 10 grader* på dessa 20 min. Och börjar vi runt 7 grader (vilket man räknar med är standard i kallvattenkranen) så när vi således max 17 grader. Vilket fortfarande är rejält kallt.

* lite beroende på hur varmt det är i luften kring hästen då vattnet tar energi även från omgivningen. Är det kallare i luften än i vattnet kommer temperaturen öka något mindre, är det varmare kommer den öka något mer.

(Om vi sedan räknar med att inte hela hästen får plats, utan endast en väldigt liten del som genererar väldigt lite värme, egentligen, så kommer vattnet inte värmas särskilt mycket).
 
Hade inte lindat ovan på kylbalsam eller någonting annat heller för den delen. Kyla med rinnande kallt vatten är det som är mest effektivt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: zarmino
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp