Kyllera bästa effekten

brusskin

Trådstartare
Tar på kyllera på hästens ben efter typ halvtimma-trekvart efter ett hårt träningspass är det försent då eller gör det samma verkan ?
 
Varför väntar du så länge? För bästa effekt av kylningen ska det göras direkt efter ansträngning, speciellt om du vill förebygga skada som tex blödning i sena eller om du rehabiliterar skada efter träning.
 
Min får kyllera 20-30min efter träning, då jag väntar tils vi kommer hem till stallet, tränar i ridhus en bit bort :)
Ser inga problem med det, men givetvis är det bättre att kyla benen såfort man kan :)
 
Min får kyllera 20-30min efter träning, då jag väntar tils vi kommer hem till stallet, tränar i ridhus en bit bort :)
Ser inga problem med det, men givetvis är det bättre att kyla benen såfort man kan :)

Varför lägger du inte på den innan du lastar så kan hästen åka hem med leran på benen?
 
För att jag vill inte kladda med det där vi inte har vatten.
Sedan skulle transportskydden blir väldigt... vita ;)

Det är därför man har handskar på när man kletar på den och sedan tidningspappaer på benen innanför skydden/lindorna. Var och varannan travhäst åker hem så efter loppen :)
 
Det är därför man har handskar på när man kletar på den och sedan tidningspappaer på benen innanför skydden/lindorna. Var och varannan travhäst åker hem så efter loppen :)
fast då blir leran värmande och inte kylande, så då är nog isgel en bättre idé
 
fast då blir leran värmande och inte kylande, så då är nog isgel en bättre idé

Nej det blir den inte, inte om du använder Swede Clay. Pappret håller leran blöt lite längre så den drar värmen från benet en längre stund. Sedan när den torkat blir den värmande.
Jag har lagt på lera och papper och sen bandage och åkt hem en kort bit och tagit av bandagen och då är leran sval, dvs den gör sitt jobb. Leran torkar av att den drar värme ur benet. Alla hästar jag använt lera med papper och bandage har blivit väldigt rena och fina i kotsenskidor och senor så på mina hästar funkar det utmärkt att använda papper och bandage. Gör hellre det än utan för då torkar leran för fort och då drar den inte någon värme från benet.

Leran fungerar inte kylande, utan den drar värme från benen vilket sänker temperaturen. Det enda som kyler benen är is och kallt rinnande vatten. Isbalsam och liknande funkar som leran, när den dunstar stjäl den värme från benet och sänker temperaturen - men den är inte kylande i sig.
 
Nej det blir den inte, inte om du använder Swede Clay. Pappret håller leran blöt lite längre så den drar värmen från benet en längre stund. Sedan när den torkat blir den värmande.
Jag har lagt på lera och papper och sen bandage och åkt hem en kort bit och tagit av bandagen och då är leran sval, dvs den gör sitt jobb. Leran torkar av att den drar värme ur benet. Alla hästar jag använt lera med papper och bandage har blivit väldigt rena och fina i kotsenskidor och senor så på mina hästar funkar det utmärkt att använda papper och bandage. Gör hellre det än utan för då torkar leran för fort och då drar den inte någon värme från benet.

Leran fungerar inte kylande, utan den drar värme från benen vilket sänker temperaturen. Det enda som kyler benen är is och kallt rinnande vatten. Isbalsam och liknande funkar som leran, när den dunstar stjäl den värme från benet och sänker temperaturen - men den är inte kylande i sig.
Bra att veta, jag använder själv swede clay och hade uppfattningen att den blev värmande när man täckte den, kalas info:D
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 240
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 580
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
787
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
21
· Visningar
677
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp