Kylväst/kyltäcke?

Bukefalos 30 år!

Zinfernia

Trådstartare
Min lilla spets tycker inte om högsommarvärme. Hon har en tjock, svart (dubbel)päls som såklart måste vara jättevarm under årets varmare dagar och jag undrar hur ni andra gör med era hundar? Använder ni kylvästar/kyltäcken? Funkar det?

Jag har köpt en non-stop kylväst men inte hunnit testa den så mycket än då det inte varit så varmt 😅 men nu är det värme på gång så snart får vi se om den var ett bra köp.

Kom ihåg att pälsen isolerar också. Såg någon bild på en retriver (?) där värmekamera avslöjade hudtemp. Under tjock päls var den lägre.

Jag har en hund med lång men inte så tjock päls. Jag gör som jag gjort med hästar.Jag klipper en bred rand under magen. Då får han svalka från kalla golvet men ingen ser att han är klippt.
Jag har inte lyckats få nägon hund att ligga på kyldyna. De har undvikit den.

Min lilla spets tycker inte om högsommarvärme. Hon har en tjock, svart (dubbel)päls som såklart måste vara jättevarm under årets varmare dagar och jag undrar hur ni andra gör med era hundar? Använder ni kylvästar/kyltäcken? Funkar det?
Skulle rekommendera en kyldyna faktiskt, om hunden ligger på dynor vill säga. Då kan hunden välja, och dom fungerar faktiskt förvånansvärt bra dom där. Min hund älskade sin kyldyna.

På min hund fungerade aldrig kylvästar och sådant då dom flesta blir eller är lite fuktiga vilket inte hans hud klarade av, så det är ju också att tänka på om hunden inte ska gå fuktig.

Kom ihåg att pälsen isolerar också. Såg någon bild på en retriver (?) där värmekamera avslöjade hudtemp. Under tjock päls var den lägre.

Jag har en hund med lång men inte så tjock päls. Jag gör som jag gjort med hästar.Jag klipper en bred rand under magen. Då får han svalka från kalla golvet men ingen ser att han är klippt.
Värmekamera visar på avgiven värme, inte hudtemperatur. Pälsen gör ju då att mindre värme släpps ut, alltså ser det ut som det är kallare där det är päls.
Många dubbelpälsade hundar uppskattar att bli rakade för det blir svalare.
Jämför om du själv skulle ha underställ och skalkläder. Om du skulle köra med värmekamera skulle det inte se ut som du var varm samtidigt som du är varm under kläderna.

Värmekamera visar på avgiven värme, inte hudtemperatur. Pälsen gör ju då att mindre värme släpps ut, alltså ser det ut som det är kallare där det är päls.
Jämför om du själv skulle ha underställ och skalkläder. Om du skulle köra med värmekamera skulle det inte se ut som du var varm samtidigt som du är varm under kläderna.
Alltså, jag är verkligen inte vetenskapsman!
Själv är jag enormt värmekänslig, av olika skäl. Jag går definitivt hellre med någon form av täckande klädsel i skarp sol. Människor i mycket varma länder går också med kläder på sig. Drar jag fingrar mot huden under tjock päls är där svalare än på t.ex. huvudet
Tjock päls isolerar, det är min tro. ;)

Själv är jag enormt värmekänslig, av olika skäl. Jag går definitivt hellre med någon form av täckande klädsel i skarp sol. Människor i mycket varma länder går också med kläder på sig. Drar jag fingrar mot huden under tjock päls är där svalare än på t.ex. huvudet
Tunna kläder i lätta material, inte dunjacka. Sen är var och en saliga i sin tro, bara man inser att det är en känsla och inte fakta.

Dom är svalare utan pälsen. Min hund med päls klipptes, annars fick han värmeslag på sommaren. Jämför med att ha dunjacka eller linneskjorta på sommaren. Du kommer inte vara svalare med en dunjacka hur mycket den än isolerar.

Så är det definitivt, jag är aldrig så svettig och varm som när jag går i tex t shirt eller missar att ha kepsen på mig, jösses vad varm jag blir. Många tittar snett på mig när jag går i helkläder på sommaren men jag klarar inte av värmen annars alls.

Men man får inte heller glömma att många inte sköter sina hundars päls på rätt sätt, det är ett väldigt jobb med dubbelpälsade hundar för att få deras päls att fungera som den ska göra. Inte sagt nu alltså att dom hundar som blir för varma per automatik missköts, det finns mängder av olika anledningar till att hundar kan trivas och må bättre rakade men rätt skött päls fungerar otroligt bra.

Känner också att det är väl väldigt individuellt, jag tex klarar fysiskt sätt inte värmen, jag mår otroligt dåligt av värme. Spelar ingen roll om jag har dunjacka på mig eller inte jag mår fysiskt dåligt av värme. Det måste ju vara samma för hundar, vissa hundar tål oavsett rätt skött päls eller inte värme sämre än andra och man får ju göra det som passar ens hund bäst helt enkelt. Det handlar ju främst om känslan i slutändan och det viktiga är att hunden trivs.

Men man får inte heller glömma att många inte sköter sina hundars päls på rätt sätt, det är ett väldigt jobb med dubbelpälsade hundar för att få deras päls att fungera som den ska göra. Inte sagt nu alltså att dom hundar som blir för varma per automatik missköts, det finns mängder av olika anledningar till att hundar kan trivas och må bättre rakade men rätt skött päls fungerar otroligt bra.

Känner också att det är väl väldigt individuellt, jag tex klarar fysiskt sätt inte värmen, jag mår otroligt dåligt av värme. Spelar ingen roll om jag har dunjacka på mig eller inte jag mår fysiskt dåligt av värme. Det måste ju vara samma för hundar, vissa hundar tål oavsett rätt skött päls eller inte värme sämre än andra och man får ju göra det som passar ens hund bäst helt enkelt. Det handlar ju främst om känslan i slutändan och det viktiga är att hunden trivs.
Absolut är det individuellt. Pepsi går varm mycket snabbare än Olga tyckte.ex.

Mina hundar har en helt annan pälstyp än din, men har täcke/väst till dem. Ingen av dem var intresserad av kyldyna när jag hade en sådan, och täckena används främst utomhus eller i bilen.

Tack för svaren! Jag avskyr själv värme och vi kommer att hålla oss inne så mycket som möjligt i den mån det går under de varmare dagarna. Hemma har jag kyldynor som hon ligger på till och från men hon är egentligen inte så påverkad av värmen inomhus utan mer i direkt solsken, och min tanke var att använda kyltäcke eller kylväst när vi bara måste ge oss ut trots värmen.
I och med att det är så få tillfällen som vi bara måste ut så vill jag helst inte klippa.

Min första rekommendation är att göra vad du kan för att borsta ut pälsen. Förstår om det just nu är ett evighetsprojekt, men att borsta bort så mycket underull som möjligt hjälper.

Sen har jag sett att det finns hundtäcke i silverduk material, tex denna Chillybuddy silvertäcke till hund . Vet inte om det funkar men kanske värt att testa :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka