Kyrkovalet

Det är ju rätt ointressant att få reda på att folk som inte har rösträtt i ett val inte tänker rösta i det valet ;)

Jag ska absolut rösta. Kan inte påstå att jag är särskilt insatt i valete egentligen men vill hålla vissa partier borta, plus personröstar på person jag känner till som jag vet är engagerad i den jätteuppskattade barnverksamhet på min ort som kyrkan håller i.
 
Jodå, jag tänker rösta. Framför allt för inkludering och acceptans, och plikt att viga samkönade, men även för skogsbruket. Litet anmärkningsvärt är dock att det rätt liberala parti/grupp jag tänkt rösta på helt duckar för skogsbruksfrågan och menar att det oinskränkt skall vara upp till varje stift - medan halvnassarna i AfS kommunicerar en välformulerad och konstruktiv hållning i frågan. :meh:

(Och nej, det räcker absolut inte för min röst.)
 
Det är ju rätt ointressant att få reda på att folk som inte har rösträtt i ett val inte tänker rösta i det valet ;)

Jag ska absolut rösta. Kan inte påstå att jag är särskilt insatt i valete egentligen men vill hålla vissa partier borta, plus personröstar på person jag känner till som jag vet är engagerad i den jätteuppskattade barnverksamhet på min ort som kyrkan håller i.

Jo, just det ger sig av sig självt. Däremot kan det vara intressant att diskutera kring att det finns andra sätt att engagera sig i frågor som rör denna organisation. Jag kan tänka att jag är mer engagerad i frågan än många av medlemmarna, dels för att jag tycker det är en viktig fråga och dels för att medlemsanslutningen inte varit aktivt
val för många.
 
Jag är inte medlem i Svenska kyrkan.

För mig är det otroligt märkligt att partierna väljs in i en religiös institution. Kombinationen av politik och religion är något som jag känner att man ska undvika. Sen undrar jag om Svenska Kyrkan egentligen står för något om man låter partierna bestämma vad de ska tycka osv.
Varför skulle politiska partier inte vara aktiva i kyrkan?

De nära centerpartistiska vänner som är kyrkopolitiker är också väldigt aktiva i sina församlingar.

för mig är det lopiskt. Och också en upplysning om var de personerna står ideologiskt. Det är långt ifrån solklart att bara för att man är intresserad av kyrkan så är man också för mänskliga rättigheter, allas lika rätt och värde, för mångfald och för demokrati.
Alldeles för många som säger sig värna kyrkan, värnar också väldigt mörka krater....

Så tack o lov finns det politiska partier även i kyrkovalet.

/ateisten
 
Varför skulle politiska partier inte vara aktiva i kyrkan?

De nära centerpartistiska vänner som är kyrkopolitiker är också väldigt aktiva i sina församlingar.

för mig är det lopiskt. Och också en upplysning om var de personerna står ideologiskt. Det är långt ifrån solklart att bara för att man är intresserad av kyrkan så är man också för mänskliga rättigheter, allas lika rätt och värde, för mångfald och för demokrati.
Alldeles för många som säger sig värna kyrkan, värnar också väldigt mörka krater....

Så tack o lov finns det politiska partier även i kyrkovalet.

/ateisten

Jag tycker att det är konstigt och även farligt.

Vad händer med Svenska Kyrkans värderingar om SD helt plötsligt skulle få en majoritet av rösterna i kyrkovalet? Skulle kyrkans värderingar gentemot invandrare plötsligt ändras? Det är ju det man anser ska ske om man anser att politiken ska ha något att säga till om inom en religion.

Nä, religion och politik hör inte ihop. Sverige bestämde det när vi separerade kyrka och stat. Varför detta hänger kvar är otroligt märkligt!

/också ateist
 
Jag tycker att det är konstigt och även farligt.

Vad händer med Svenska Kyrkans värderingar om SD helt plötsligt skulle få en majoritet av rösterna i kyrkovalet? Skulle kyrkans värderingar gentemot invandrare plötsligt ändras? Det är ju det man anser ska ske om man anser att politiken ska ha något att säga till om inom en religion.

Nä, religion och politik hör inte ihop. Sverige bestämde det när vi separerade kyrka och stat. Varför detta hänger kvar är otroligt märkligt!

/också ateist
Fast röstar du SD så VET du ju vad du röstar in.
Många av de "fria" nomineringslistorna för fram några vallöften, men resterande åsikter vet du noll och nada om. Röstar du på ett etablerat parti vet du vad du får.

Så ditt resonemang håller inte.
 
Fast röstar du SD så VET du ju vad du röstar in.
Många av de "fria" nomineringslistorna för fram några vallöften, men resterande åsikter vet du noll och nada om. Röstar du på ett etablerat parti vet du vad du får.

Så ditt resonemang håller inte.

Du missar helt min poäng. Jag tycker inte religioner ska ges någon makt överhuvudtaget. Alltså behöver man inte blanda in politik. Religion och världslig makt hör inte ihop. Religionen har hand om det själsliga/religiösa. En religion får aldrig ges någon form av världslig makt. Vi har sett många gånger genom historien vad som händer om man låter religiösa samfund ha makt. Jag tycker att det är otroligt obehagligt att partierna ska in och pilla i kyran och religionen för då kan den användas som ett maktmedel i partiernas kamp om makten i landet. Det är farligt. Det är en farlig väg att vandra. Skär bort all koppling mellan politik och religion och förpassa religionen dit den hör hemma d.v.s. inte i maktens korridorer.
 
Du missar helt min poäng. Jag tycker inte religioner ska ges någon makt överhuvudtaget. Alltså behöver man inte blanda in politik. Religion och världslig makt hör inte ihop. Religionen har hand om det själsliga/religiösa. En religion får aldrig ges någon form av världslig makt. Vi har sett många gånger genom historien vad som händer om man låter religiösa samfund ha makt. Jag tycker att det är otroligt obehagligt att partierna ska in och pilla i kyran och religionen för då kan den användas som ett maktmedel i partiernas kamp om makten i landet. Det är farligt. Det är en farlig väg att vandra. Skär bort all koppling mellan politik och religion och förpassa religionen dit den hör hemma d.v.s. inte i maktens korridorer.

Vad vore det om att inte blanda ihop kyrka och religion? Hur skulle det ens se ut? Staten skulle alltså gå in och bestämma hur en organisations (kyrkans) organistion, uppbyggnad och representation skulle se ut? Staten skulle bestämma vilka som får vara med och bestämma i sagda organisation och hur dessa får organisera sig? Bestämma att de som har förtroendeuppdrag inom staten inte får ha förtroendeuppdrag inom kyrkan?

Det tycker jag låter som allt annat än att separera kyrka och stat..
 
Vad vore det om att inte blanda ihop kyrka och religion? Hur skulle det ens se ut? Staten skulle alltså gå in och bestämma hur en organisations (kyrkans) organistion, uppbyggnad och representation skulle se ut? Staten skulle bestämma vilka som får vara med och bestämma i sagda organisation och hur dessa får organisera sig? Bestämma att de som har förtroendeuppdrag inom staten inte får ha förtroendeuppdrag inom kyrkan?

Det tycker jag låter som allt annat än att separera kyrka och stat..

Va? Har du ens läst mitt inlägg?
 
Du missar helt min poäng. Jag tycker inte religioner ska ges någon makt överhuvudtaget. Alltså behöver man inte blanda in politik. Religion och världslig makt hör inte ihop. Religionen har hand om det själsliga/religiösa. En religion får aldrig ges någon form av världslig makt. Vi har sett många gånger genom historien vad som händer om man låter religiösa samfund ha makt. Jag tycker att det är otroligt obehagligt att partierna ska in och pilla i kyran och religionen för då kan den användas som ett maktmedel i partiernas kamp om makten i landet. Det är farligt. Det är en farlig väg att vandra. Skär bort all koppling mellan politik och religion och förpassa religionen dit den hör hemma d.v.s. inte i maktens korridorer.
Det är fortfarande en organisation, en demokratisk sådan. Det går inte att säga att kyrkan ska vara icke-politisk, däremot går det utmärkt att säga att partipolitiken inte har med kyrkan att göra.
Jag har svårt att se hur man skulle kunna ta bort röstningsförfaranden i andra organisationer, så varför svenska kyrkan?

Tillägg: det är inte partier man röstar på i kyrkovalet, utan olika nomineringsgrupper, varav några med väldigt igenkänningsbara namn från riksdagspolitiken.
 
Jag är medlem men kommer inte rösta. Jag har bara röstat en gång i ett kyrkoval vill jag minnas, det var när SD var på tillväxt och man ville trycka ner dem. Det gick ju lite sådär med facit i hand.

Lokalt ser jag inte riktigt poängen, vi har såvitt jag vet en bra verksamhet här (jag går inte i kyrkan och borde eg inte alls vara medlem men är kvar av lite solidariska skäl och ser det som mitt bidrag till välgörenhet). Jag ser ingen som helst risk att mörka krafter eller annat kommer in och "stör". Bor i en väldigt stabil församling. Det kan ändras såklart men det kommer inte ske denna söndag.

På riksnivå, ja det skulle vara skogen då. Men vad ska jag rösta på då? Jag tycker ju kyrkan ska få göra vad den vill med sin skog liksom. Om en majoritet av deras medlemmar vill göra reservat av alltihop så får de väl göra det. För mig är nog skogsfrågan väldigt okyrklig faktiskt.
 
Det här svaret säger ju ingenting egentligen. På vilket sätt är de aktiva i HBTQ-frågor? Att kämpa mot jämställdhet och acceptans för HBTQ-personer är också att vara aktiv i de frågorna.

Vad har C för insiktsfull skogspolitik? Vad vill de uppnå? Hur ska de arbeta för det? Osv.
Oj. Ja, det som är självklart är bara klart för en själv...
C har så länge jag minns (och jag är gammal) jobbat aktivt för HBTQ-personers rättigheter och möjligheter. En av våra företrädare som också är ordförande i kyrkomötet bar länge en knapp där det stod All kärlek är bra kärlek.

Vad gäller skogspolitiken så finns det en stor kunskap om skog ur både ekonomiska och mijlömässiga aspekter. Googla Peter Helander t.ex. Eller Karin Perers.
 
Centerpartiet!
Aktiva i HBTQ-frågor och med insiktsfull skogspolitik.

Oj. Ja, det som är självklart är bara klart för en själv...
C har så länge jag minns (och jag är gammal) jobbat aktivt för HBTQ-personers rättigheter och möjligheter. En av våra företrädare som också är ordförande i kyrkomötet bar länge en knapp där det stod All kärlek är bra kärlek.

Vad gäller skogspolitiken så finns det en stor kunskap om skog ur både ekonomiska och mijlömässiga aspekter. Googla Peter Helander t.ex. Eller Karin Perers.
Eh ja, alltså, angående skogen så gäller det ju att en ska tycka att plantage är en bra idé om en ska rösta på centerpartiet...
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 258
Senast: Madalitso
·
Mat Någon som har tips om en bra helglunch runt Borås? Är en söndag och vi åker förbi Borgstena mot Borås längs väg 183 och sen väg 42...
Svar
1
· Visningar
183
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 881
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 802
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp