LÅÅÅÅÅNG svängd lädergjord med dubbelresår finns det ????

gylle

Trådstartare
Någon som har en susning om någon som har lååånga svängda lädergjordar.
Har fått riktiga problem här då jag fått hem en alldeles underbar CWD med korta kåpor (underbart att slippa en massa kåpa mellan sig och hästen) MEN en sak jag inte tänkt på var att kort kåpa innebar vääääldigt korta sadelstroppar, alla mina använder normalt 120 - 130 i sadelgjord och där stod jag som ett fån när jag skulle sadla med cwd första gången för hoppsan sadelgjorden var inte ens i närheten av att räcka upp till stropparna.
Susade ner till affären och fick tag på en som var 140 och den funkade på håret till den som normalt har 120-125, problemet är att den damen som sadeln egentligen i huvudsak är införskaffad till då ingen annan ligger bra på henne hon är lite "lätt" rundlagd efter sommaren och har normalt lite tajt att få runt 130 på vanliga sadlar, dessutom känslig unghäst som det inte riktigt är läge att ta i för kung och fosterland för att få runt gjorden på redan i stallgången. Har dessutom en rund mage och sadelläget ganska långt bak vilket gör att hon måste ha svängdgjord för att inte magen skall trycka fram sadeln.
Fattas en bra bit med 140 gjorden så skulle verkligen behöva ha tag i en som är 150, den längsta jag hittat i min jakt är hööks som hade en (dock lite väl lite svängd) som var 145.

Så någon som har en susning om någon som för sådana i längre ?

Sv: LÅÅÅÅÅNG svängd lädergjord med dubbelresår finns det ????

Grrrrrrrrrrr med tanke på att affären jag var i säljer bla Globus så varför sa dem att 140 var det längsta de kunde få tag i. Hade sparat mig mkt letande.....

Men det var ju ett enkelt och bra märke att hitta i alla fall så tack för tipset. Har du någon aning om hur deras gjordar är ? Skiljer ju rätt mkt i stoppningen på lädergjordarna vissa är hårda som plankor medans andra är mjuka och sköna.

Det är tyvärr något år sedan jag klämde på en (drog en Google-sökning för att hitta ;)), men överlag tycker jag att Globus är helt ok för sitt pris.

Jag sålde en globusgjord på 150cm för inte så längesen. Den var verkligen jääättelång och med resår :D

Funkar det inte att skarva gjorden med en förlängning då? Eller blir det knepigt med spännet då, det kanske hamnar nedanför kåpan och stör?

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 328
Senast: Lavinia
·
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig... 2
Svar
33
· Visningar
4 429
Senast: bigganl
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 514
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 606
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10