läder benskydd?

Buck

Trådstartare
har alltid velat ha ett par läderbenskydd till tävling :love:, men är osäker på om det är så bra egentligen? blir en billig variant för mig i så fall.

men vad tycker ni och vad har ni för erfarenheter av läderbenskydd?

är spännena jobbiga att pilla i? hur bra håller smala remmar? får de lättare skav av läder remmar mot ressår och karborre?

har en fux med 2 vita ben och tycker att ett par ljus bruna benskydd med vitt fårskinn hade passat super bra ihop :rofl:

Sv: läder benskydd?

Jag är inget fan av läderskydd. Tycker att de både sitter och skyddar sämre än (bra) plastskydd, även de snordyra läderskydden. Dessutom blir de ofta fula när de blir skavda.
Smala remmar gillar jag inte på några skydd, breda remmar = bättre tryckfördelning, resår = bättre passform.

Min åsikt :)

Håller med Equilina, föredrar plastskydd. Finns ju väldigt fina såna om man är beredd att lägga ut en slant. Läderskydd ska ju helst, precis som annan läderutrustning, smörjas och om de blir leriga är det enklare med plastskydd som du bara slänger in i tvättmaskinen eller skurar med tvål i handfatet.

kl/ svarar alla :p

jag tycker också att de flesta läderskydd är platta och tråkiga :/, sen så vet jag att smala remmar inte är bra. men de jag såg var mer formade som ett plast skydd (såg inte ut som de billiga CH på hööks utan mer anatomiskt utformade, typ) + hade fårskinn = mer skydd?.sen så hade de ju smala remmar men med en platta med fårskinn fram, ungefär som pullar nosgrimmans nos platta = bättre tryck fördelning? tyvärr så hade de dock inte bakbens skydd, annars så hade jag köpt dem :D.

får leta runder på falsterbo istället :D

vad menar du med det? menar du att hästen blir svettig när det är varmt och när det regnar och är lerigt så fastnar allt på skydden eller? blir det inte så på nästan alla skydd?

Liknande trådar

Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 363
Senast: WildHorse
·
Utrustning jag har bestämt mig för att köpa nya benskydd till min polle ^_^, har nu ett par catago sport som passar bra men har blivit ganska...
Svar
7
· Visningar
1 219
Senast: Buck
·
C
Utrustning Ska köpa nya benskydd till unghästen som mest kommer ridas i dressyr (hopp och fälttävlansskydd har jag redan som passar). Funderar på...
Svar
4
· Visningar
1 549
Senast: Malichan
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 140
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka