Läderarbetestråden

Bukefalos 30 år!

Färdig med ett av sidostyckena till tränset jag börjat med när jag blev sur för att jag gjorde fel på lokselen och var tvungen att ta ett litet break från den.
20260320_220701.webp

Ritar ni upp era skapelser innan ni börjar göra dem? Eller har ni en färdig bild i huvudet som ni går efter? Jag vill ju tillverka det perfekta "ridbältet", som ett jaktbälde med vaddering mot kroppen för stöd och skydd som grund, och sen kan man tillverka små väskor och sånt man behöver som kan träs på bältet :D Jag får börja skissa lite!

Efter lite googlingar förstår jag att det är vanligt att klippa ut stenciler i papper först att skära ut efter. Gör ni det?

Ritar ni upp era skapelser innan ni börjar göra dem? Eller har ni en färdig bild i huvudet som ni går efter? Jag vill ju tillverka det perfekta "ridbältet", som ett jaktbälde med vaddering mot kroppen för stöd och skydd som grund, och sen kan man tillverka små väskor och sånt man behöver som kan träs på bältet :D Jag får börja skissa lite!

Efter lite googlingar förstår jag att det är vanligt att klippa ut stenciler i papper först att skära ut efter. Gör ni det?
Jag gör sjukt fula skisser och har en tydlig bild i huvudet :)
Har ju turen att hänga i en verkstad och ha någon att bolla med.

20260311_132552.webp

Senaste skissen, skalenlig.

Jag gjorde en skiss/ett mönster när jag skulle göra svängda delar till tränset (typ nackstycke och nosgrimma), men ingen skiss över hela tränset. Jag kan inte rita/skissa så det skulle inte ge något 😅

Jag har oftast något jag utgår från. Som nu, ett huvdlag som jag kopierar. Men sedan gör jag gärna om och gör bättre på en del delar. Det är tex enkelt ofodrat nackstycke på originaltränset medan jag vill försöka göra fodrat och mer ergonomiskt på mitt.

Liknande trådar

• Trosor?
  • Lös remontnosgrimma?
  • EQL träns?
  • Är det ens möjligt att bli en duktig ryttare? (långt inlägg, återfallsryttare)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka