Läderförvaring utan sadelkammare

Emboella

Trådstartare
Jag skulle behöva lite råd och erfarenheter. Av olika anledningar kan det bli så att jag är utan sadelkammare ett tag (låt oss säga ca ett år, som "skräckscenario" ;) ) och jag undrar då hur det går med mina läderprylar?

Dessa kommer då att förvaras i stallet, som är välventilerat och utan speciellt hög luftfuktighet men inte heller uppvärmt. Det gäller främst sadel och träns, som används några gånger i veckan. Blir lädret förstört av den miljön? Alltså eventuella minusgrader, fukt eller liknande eller klarar de det om de används och jag sköter dem bra i övrigt?

Vill bara veta vad jag har att vänta mig :angel:
Tackar på förhand :bow:

Sv: Läderförvaring utan sadelkammare

Det är nog svårt att helt tvärsäkert svara på, men visst finns den risken att du får mögelangrepp på lädret.

Jag var utan sadelkammare de första två åren när jag höll på att bygga mitt stall och trots att stallet inte var dåligt ventilerat, lädret användes dagligen och sköttes om efter alla konstens regler så hade jag svårt att hålla undan mögelangreppen :(

Jag har kallstall o det funkar, men när det är som allra fuktigast så blir det gärna mögel.
Tar in grejerna ibland men de hänger till 99% ute i stallet. Det jag har märkt är att det i regel är läder som har överbliven smörja kvar/dvs som inte lädret sugit upp som gärna möglar.
Låter alltid lädret hänga inne och torka ordentligt och torkar noga upp överskott så klarar det sig mkt bra ute, även om det inte alls är optimalt för lädret. Har bra luft i stallet dock och det underlättar.

Har kallstall, hade inte heller sadelkammare första vintern. Blev ett visst mögelangrepp, mest på de saker som inte användes regelbundet. Det värsta var väl att allt läder blev så stelt när termometern drog sig ner mot -20!! Har numer en färdig sadelkammare med element, och har nu +8 grader-HÄRLIGT!:laugh:

Bor du vid stallet och har tillgång till ett pannrum? Jag hade haft mitt i pannrummet i ett par år, inte ett und mögel och prima läder :) Toppen att torka blöta täcken i också :)

om du sköter träns lagom pedantiskt och putsar det efter varje ridtur så borde det hålla sig mjukt och mögel fritt.
sadel + sadelöverdrag som andas (dvs bomull/fleece och inte plast :p), och att du torkar av den efter regn så borde den hålla sig fin också.

Jag sydde eget sadelöverdrag. Testade en ny variant. Jag tycker de med bara fleece är bra, men de "släpper in" lite för mycket fukt ändå även om de andas utåt oxå. Så jag grunnade lite på det och testade att fodra med ganska tjock frotté. Funkar superbra. Vi har jättemycket problem med fukt i stallet och sadeln har en vit beläggning ungefär varje gång jag ska använda den. Men med det nya sadelöverdraget i fleece med frottéfoder håller sadeln sig fin trots fukt och kyla :laugh:. Superbra. Jag köpte en fleecefilt för 10 kr och ett badlakan för 29 kr hos den där "stora heminredningsbutiken som finns överallt" ;) Billigt och bra. Seeen att jag körde med ögonmått och det passade preciiis nätt och jämt och att vi nu köpt en ny större sadel, det är ett annat bekymmer. :rofl: Kanske kan sy ett sånt till tränset oxå..hmm....*planerar*

Det jag har märkt är att det i regel är läder som har överbliven smörja kvar/dvs som inte lädret sugit upp som gärna möglar.

Det är precis min erfarenhet också!

Det läder som användes varje dag och som inte hade någon överbliven smörja, hade jag aldrig problem med.

om du sköter träns lagom pedantiskt och putsar det efter varje ridtur så borde det hålla sig mjukt och mögel fritt.

Det är nog bland det dummaste man kan göra om man förvarar läder så! Då tillför man fukt, samt att det är det man smörjer med som möglar. Även om smörjet drar in bra i lädret så är det det som blir angripet av mögel.

Hade jag inte möjlighet att förvara lädret på annat sätt än vad TS kommer kunna göra på ett tag så skulle jag ta med lädret hem om det blivit fuktigt vid ridtur och se till att det torkat ordentligt innan det följer med till stallet igen. Skulle jag behöva smörja de så skulle jag se till att det får hänga å "torka" ca 2 dagar för att sen ta med de igen. Se till att smörja måttligt man ska aldrig överdriva ;)

putsar man med läder tvål varje dag eller varannan dag samt torkar av det efter putsen så möglar det inte. och jag menar då att om man inte putsar och låter det hänga så är det lättare att det bli mögel på bara några dagar i ett stall på vår/höst än om man torkar av det efter användning och håller det rent.
jag har inte sagt ngt om att olja lädret, då det garanterat blir mögligt om man oljar så ofta. har jobbat i kallstall utan isolerad sadelkammare och har haft kalstall utan sadelkammare själv, smörjer/tvättar man det med lädertvål varje eller varannan dag samt torkar av det efteråt så blir risken för mögel mycket mindre.

Jag har haft egen häst i 10 år och aldrig haft sadelkammare:D har alltid hängt in dom grejerna jag är mest rädd om(sadel, träns och fingrimman + dyra täcken) inne i huset. Ett :devil: släpande och bärande blir det men lädret håller sig fint:D Dom sakerna som har hängt kvar ute i stallet blir ganska fort förstört, speciellt vintertid.

putsar man med läder tvål varje dag eller varannan dag samt torkar av det efter putsen så möglar det inte. och jag menar då att om man inte putsar och låter det hänga så är det lättare att det bli mögel på bara några dagar i ett stall på vår/höst än om man torkar av det efter användning och håller det rent.
jag har inte sagt ngt om att olja lädret, då det garanterat blir mögligt om man oljar så ofta. har jobbat i kallstall utan isolerad sadelkammare och har haft kalstall utan sadelkammare själv, smörjer/tvättar man det med lädertvål varje eller varannan dag samt torkar av det efteråt så blir risken för mögel mycket mindre.

Men varför skulle lädret behöva putsas av efter varje tur? hur skulle det hinna bli så smutsigt att man vill putsa av det efter varje ridtur:confused: Har aldrig riktigt förstått det där med att putsa av det varje dag. Blir tvålrester mm kvar och då fastnar det mer smuts än om man gör rent det mer sällan. Nej du skrev inget om olja, men tvål är för det mesta att medel man använder för att lösa upp saker, det tillför inte lädret någon direkt återfuktning.

det handlar inte om att återfukta lädret, att putsa varje dag/varannan dag gör jag för att lädret blir smutsigt efter hästens svett och stöv. tar inte isär hela tränset så ofta utan tvättar av nosgrimman och nackstycket + tyglarna då de blir mest skitiga. jag putsar också av sadelgjord och ev martingal efter varje ridtur också då stöv + päls + svett = äkligt(ja jag rensar till och med sömmarna på päls som fastnat).

tvål rester torkar man bort så gott det går, det är i alla fall jag väldigt noga med då tvål rester är bland det första att mögla.

det handlar inte om att återfukta lädret, att putsa varje dag/varannan dag gör jag för att lädret blir smutsigt efter hästens svett och stöv. tar inte isär hela tränset så ofta utan tvättar av nosgrimman och nackstycket + tyglarna då de blir mest skitiga. jag putsar också av sadelgjord och ev martingal efter varje ridtur också då stöv + päls + svett = äkligt(ja jag rensar till och med sömmarna på päls som fastnat).

tvål rester torkar man bort så gott det går, det är i alla fall jag väldigt noga med då tvål rester är bland det första att mögla.

Jag håller aldrig på sådär som du, och jag har inga saker som möglar heller. Trots kall förvaring.

Liknande trådar

Anläggning Har precis köpt hus (i fredags) och har nu påbörjat bygget av stallet till mina två hästar. Håller på att slita med golvet, eftersom...
Svar
4
· Visningar
1 649
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 060
Senast: QueenLilith
·
P
Utrustning Har ett litet problem me sadel & träns där jag har min pålle. Det finns ingen sadelkammare utan allt är i stallet men det finns en... 2
Svar
20
· Visningar
2 953
Senast: Jazza
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur... 2
Svar
33
· Visningar
4 822
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna