Lägg klick-golv

Madick

Trådstartare
Jag ska göra om ett sovrum har jag tänkt, och lägga nytt golv. Idag är det plastmatta som ska bort bort bort. Enkelt billigt klick-golv har jag tänkt mig.

Men hur gör man? Är det svårt att lära sig? Finns det med instruktioner eller var kan man lära sig? Hur lång tid tar det att lägga golv på ca 8kvm?
 
Sv: Lägg klick-golv

Det är busenkelt, men bra om man är 2 som hjälps åt. Instruktion får du på byggvaruhuset.

Se till att ta bort plastmattan. Klickgolvet läggs på lumpapp.

Du behöver såg som du kan såga rakt med, hammare och klickgolvs sats (innehåller järn att slå emot i kanterna och kilar som du lägger mellan golv och väggar som plockas bort när rummet är färdiglagt).

Lycka till...
 
Sv: Lägg klick-golv

nej plastmattan behöver inte tas bort. Om den är kvar kan man minska golvknarr, och har man en kall källare under isolerar den lite. Lägg bara golvfoam mellan för att det inte ska bli stumt.

ts: köp inte nåt billigt från rusta bara, sämre skit får man leta efter..
 
Sv: Lägg klick-golv

Hade också rekommenderat att ha plastmattan kvar. Vi har lämnat alla våra mattor under. Ljudisolerande och jag tror också lite värmeisolerande, men den delen är jag inte helt säker på. Däremot har vi köpt på Rusta och har väl då haft turen att få tag på bra grejer. Vi är jättenöjda.
 
Sv: Lägg klick-golv

Ah, det skulle ju underlätta om plastmattan kan ligga kvar! Slipper man ha sån där foam då, eller är det bra att ha ändå?
 
Sv: Lägg klick-golv

Vet inte om det kallas foam men vi har lagt sådan där skumplast emellan. Vi fick bra instruktioner i butiken om hur vi skulle göra. Maken, som jag annars inte tycker är så praktiskt (här protesterar han) blev kvicks proffs på golvläggning.
 
Sv: Lägg klick-golv

Det låter lovande. Sitter just nu och väntar på vem som ska bli uppsagd hos oss (chefen pratar med facket), jag är sist in. Blir jag arbetslös vet jag ju vad jag har att pyssla med istället, haha!
 
Sv: Lägg klick-golv

Vi har lagt klickgolv från Byggmax, det var lätt och blev riktigt bra :)
Vi hade plastmatta under som vi låtit vara kvar under,
sen la vi foamplasten och sist golvet.

Man behöver inte limma i klickfogarna men vi gjorde det för säkerhetsskull för att minska risken att det förstörs.

Se till att ta lite utrymme mellan golv och vägg, elementrör etc ifall hus/golv rör sig. Det står noga i beskrivningen hur man gör.

Lycka till! :)
 
Sv: Lägg klick-golv

Köp inte de billigaste märkena. Vi har ett billigare märke i sovrummet och redan när sambon la det så slogs det av flisor när han knackade in en platta i en annan och det blir lätt repigt. Har ett betydligt dyrare i köket och på kontoret och dessa tål både lekande hundar (stora) och barn, sedan är de mycket enklare att lägga också då foamen redan sitter fast på varje platta så man har inte problem med att lägga ut den och få den den jämn. Limma har vi inte gjort på något av golven.
 
Sv: Lägg klick-golv

Vårat är av billigare variant, har för mig att det kostar typ 150:-/kvm eller så, men jag har för mig att det är 18 eller 20 års garanti och vårt har då hållt riktigt fint hittils.

De sa klart o tydligt på affären att vi inte BEHÖVDE limma i klickfogarna men vi gjorde det ändå, för att känna oss säkra.

Det tog knappt en dag att lägga golvet i stort kök, hall/korridor och stort rum i anslutning till dessa.

foamen är jättelätt att jobba med!
 
Sv: Lägg klick-golv

Vårt billiga kostade under 100,-/kvm, medan de dyra gick på runt 300,-/ kvm.
 

Liknande trådar

Hemmet Vattenskada. Jag ska få nytt golv av försäkringsbolaget. Nu ligger laminat, så den prisnivån ersätter de (ca 290 kr/kvm). Jag funderar...
2
Svar
21
· Visningar
1 224
Senast: SaraXX
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 128
Senast: Sedna
·
Hemmet Jag ska riva en väg mellan kök och vardagsrum samt ta bort garderoberna i vardagsrummet i min sommarstuga. Eftersom det inte finns golv...
Svar
18
· Visningar
2 418
Senast: Daff
·
Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 655
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp