Lägga tungband med gasbinda

F

Filippa

Hejsan!
Har en häst som börjat lägga tungan över bettet, och funderar nu på att sätta tungband på henne. Har sett att det är vissa som gjort ett "eget" tungband som de använder i träning, av gasbinda. Min fråga är då, till er som använder gasbinde-tungbandet, hur ni knyter fast det runt tunga?. På de vanliga tungbanden man köper finns det ju som ett hål man stoppar in flärpen i och sedan knäpper man ihop under hakan på hästen,men hur funkar det med gasbindan?

Tacksam för svar/hjälp! :)
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Jag hade börjat med att prova ett annat bett eller bettlyftare innan jag hade satt dit tungband över huvud taget.
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Snurra gasbindan ett varv runt tungan och dra ena sidan av gasbindan runt den andra för att låsa och dra sedan ute dem och knyt under hakan. Samma princip som med lädertungbanden fast du göra loopen själv. Se upp så du inte drar åt för hårt runt tungan bara iomed att dessa är smalare och får då högre tryck på tungan.
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Vilket galenskap...gör folk så alltså? Drar ihop tungan på hästen? Varför?
Nej jag är inte insatt i travvärlden, detta var en spontan reaktion på varför man inte går till botten med problemet.

Hästen lär väl inte bli mer positivt inställd till arbete om man binder fast tungan? Eller?
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Vilket galenskap...gör folk så alltså? Drar ihop tungan på hästen? Varför?
Nej jag är inte insatt i travvärlden, detta var en spontan reaktion på varför man inte går till botten med problemet.

Hästen lär väl inte bli mer positivt inställd till arbete om man binder fast tungan? Eller?

Meningen är inte att dra ihop tungan utan att helt enkelt knyta fast den i underkäken så att den inte kan få tungan över bettet.
En del hästar har benägenhet att göra det och med det bli näst intill ostyrbara.
En säkerhetsdetalj som oftast bara används i lopp.
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

:crazy: Det måste väl ändå finnas en anledning till att hästen gör det?
Men visst, vill man tävla till varje pris så får man väl välja quick fix då...
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

:crazy: Det måste väl ändå finnas en anledning till att hästen gör det?
Men visst, vill man tävla till varje pris så får man väl välja quick fix då...

Naturligtvis finns en anledning, den vanligare är ju att den vill försvara sig mot bettet och lär sig att tungan över bettet hindrar bettet påverkan. Travet är inte lika duktiga som ridsporten på att sätta på snokremmar för att hindra hästen lägga tungan över, alltså trycka igen käften på dem.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar till varje pris, om man jämför vad ett tungband gör och skador relaterade till det med annan utrustning som även du använder (?) sadel och bett och skador relaterade till det, men visst vill du rida till varje pris så visst...

Ett tungband rätt på satt påverkar inte hästen, det gör inte ont, tungan är rörlig men kan inte dras bakåt och hindrar hästen att lägga tungan över bettet.
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Är det inte bättre att man köper något som är ändamålsenligt än att göra något slags "hemmabygge" när man inte vet hur man gör själv, dessutom?
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Tyvärr är det så att de tungband som är för ändamålet är sämre för de flesta hästar än en gasbinda eller en bit av en strumpbyxa! Hästarna gillar gasbinda/strupbyxa bättre, behöver inte dra åt speciellt hårt!
Medans de nylon/läderremmar som är tillverkade enligt reglementet måste spännas mycket hårdare för att de ska sitta kvar!

Ett bra alternativ är tungfelsticka! Men jag tror inte den är med utrustningreglementet så jag vet inte om den får användas i lopp!
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Är det inte bättre att man köper något som är ändamålsenligt än att göra något slags "hemmabygge" när man inte vet hur man gör själv, dessutom?

För att hemmabyggena är bättre än de köpta.. De köpta används prektiskt taget ( iafl i mina kretsar) bara i lopp då man inte får använda hemmabyggen som gasbinda då. Men hästarna gillar gasbindorna bättre. De är dessutom lättare att använda och anpassa så de sitter bra.

Hästar som lägger tungan över bettet gör det oftast inte pga problem i mun. Utan för att när de pullar hårt i jobb eller lopp (ja tävlingshästar gör ofta det, det handlar inte om att det är nåt fel på dem, utan viljan att springa) så blir det en reflex pga att man håller hårt i dem för att inte låta dem gå för fort. Får de då över tungan så dels kan den täppa igen strupen lättare (det som folk snackar om att ''svälja'' tungan) och de blir mindre reglerbara vilket kan göra att hästen drar iväg i ett okontrollerat tempo eller att du inte kan styra.

Travhästarna är väldigt beroende av att ha luftvägarna fria så då kan man inte ha en tunga som ligger ivägen om den hamnar över bettet (man hör att de väser i halsen bland annat) och vi kan inte lägga på dem nosgrimmor som ligger över nedre delen av huvudet. Tex aachen eller remont. Det funkar absolut inte. Dom måste få luft när de ligger och jobbar på över 200 i puls och andningen är kraftigt ansträngd.
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Okej, ja då är jag med :)
Allt är väl bättre än att de får tungan i halsen och kvävs, det händer om jag förstått rätt?
Jag tror det var därför en kbl travare stöp efter mållinjen en gång, han vaknade inte upp mer :cry:
Men då förstår jag och ska inte ifrågasätta mer, utan jag får se det som att jag lärt mig något nytt, tack för det! :bow:
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Snurra gasbindan ett varv runt tungan och dra ena sidan av gasbindan runt den andra för att låsa och dra sedan ute dem och knyt under hakan. Samma princip som med lädertungbanden fast du göra loopen själv. Se upp så du inte drar åt för hårt runt tungan bara iomed att dessa är smalare och får då högre tryck på tungan.

Tack så mycket! :)
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Ja jo det är enbart en säkerhetsaspekt. Man pratade ju förr mycket om att hästarna sväljer tungan, men det stämmer inte - de kan inte svälja tungan men de kan dra bak den och begränsa utrymmet i strupen.. Utan när de pullar så drar man ihop dem lite för mycket om de ligger på hårt, och lägger de då tungan över bettet så de blir ännu starkare så måste vi dra ännu hårdare i dem. När man drar ihop dem så mycket som det kan bli så blir det trångt i svalget/strupen (mellan ganasch och hals) och tungan kan ligga ivägen lite där. Det som händer är att hästen inte får luft och man hör hur de väser i halsen på dem och de blir ju trötta. Man ''kväver dem'' säger man. De stannar helt enkelt för de får inte luft.

Så det är en helt del säkerhetstänk bakom hästar som pullar och har tendens att lägga tungan över bettet. :) Bra att du frågar när du inte förstår. Vi i travet har väldigt mycket utrustning som inte känns igen alls inom ridningen och som kan se väldigt annorlunda ut och som folkreagerar på. Men allt som oftast så har vi utrustning för att hjälpa hästarna och inte för att vara elak eller dölja problem. För hästar med problem tjänar inga pengar. Men de kan behöva hjälp av utrustning ändå när det är ohyggliga farter vi pratar om, allt ska stämma in till minsta detalj och absolut inget får gå fel när man ligger i en klunga med 15 häst som går i full fart. :)
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Men allt som oftast så har vi utrustning för att hjälpa hästarna och inte för att vara elak eller dölja problem. För hästar med problem tjänar inga pengar.

Inte dölja problem? Vad är då ett tungband?! Det är ett sätt att kringgå problemet och ändå kunna köra en häst som pullar för hårt. Det finns för övrigt gott om exempel på hästar med problem som ändå tjänar pengar. Legolas var till exempel extremt känslig och hade ofta mycket skador och problem, trots det var han en av Sveriges vinstrikaste travare. Bara man "hittar vägar" för att komma runt symptomen på att hästen inte gillar läget så kan man nog tjäna pengar allt! :cry:

Blir dessutom väldigt bekymrad av diskussionerna som pågår helt öppet här inne på Buke och som strider mot travsportens reglemente. Just i fallet med tungband kan det väl kanske stämma att en gasbinda eller en nylonstrumpa är bättre än läder/gummi, men det är fortfarande inte tillåtet, och det finns MÅNGA diskussioner här inne där folk tipsar varandra om utrustning och metoder som inte är reglementsenliga och som till och med är förbjudna enligt djurskyddslagen. Kan det verkligen vara så att verksamma inom travet inte känner till att ST slagit fast att samma regler gäller på träning som på tävling?? :o

// en som slutat med trav
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Nu får du nog vara lite mer specifik med vad du menar. Vad är enligt dej reglementsvidrigt? Har du sagt a så får du nog lov att säga b också. ;)
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Jag anser inte att tungband är nåt som används för att dölja ett problem om man har en häst som är glad i att springa. Vad är det för problem liksom? Men du kanske slutade för att dina hästar inte ville springa ;) Blir inte så lätt då! :cool:
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

*kl*

Den senaste diskussionen vi haft om otillåten utrustning är väl det bettlösa huvudlaget!!! :idea:

Vilket jag förmodligen kommer att skaffa ett till mina snälla hästar ändå framöver när lite andra saker inskaffats. ;)
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

*kl*

Den senaste diskussionen vi haft om otillåten utrustning är väl det bettlösa huvudlaget!!! :idea:

Vilket jag förmodligen kommer att skaffa ett till mina snälla hästar ändå framöver när lite andra saker inskaffats. ;)

Men USCH!!!!! :eek: Hur KAN du använda så reglementsvidrig utrustning!!! :eek: jag slutar då aldrig att förvånas!! Bara så du vet får man inte använda det enligt reglementet, så det SKADAR din häst för livet!! :devil:


;)
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Men USCH!!!!! :eek: Hur KAN du använda så reglementsvidrig utrustning!!! :eek: jag slutar då aldrig att förvånas!! Bara så du vet får man inte använda det enligt reglementet, så det SKADAR din häst för livet!! :devil:


;)

Som att det skulle spela någon roll?
Har man travhäst är det BARA för att tjäna pengar och inget annat.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 780
Senast: Ajda
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 211
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 439
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 546
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp