Lägga tungband med gasbinda

Sv: Lägga tungband med gasbinda

Yep. Det var därför jag under förra året gick 38.000 minus på min häst... Och den står forfarande i stallet och lär inte gå plus det här året helle :cool:
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Yep. Det var därför jag under förra året gick 38.000 minus på min häst... Och den står forfarande i stallet och lär inte gå plus det här året helle :cool:

Håller med dig .. min har tjänat 50 000 på 7 starter under 2011/jan 2012, men jag har knappats gått plus på honom .. har köpt utrustning för summor jag inte ens vill räkna ihop (köpte bland annat en ny sulk för 23 ..), ny sele, täcken m.m jag har bara haft ponny innan och min kuse kunde tyvärr inte ha ponnyns grejer så jag köpte rubbet nytt ..

Har även kostat på honom massörer, vi har åkt till en viss Svenne i 08a land (80 mil ToR) och givetvis även en vanlig veterinär alldeles nyligt.

Har sannerligen inte gått plus på denna häst, men visst fan har jag haft kul med honom ändå! Jag har en häst som är av den hetare sorten som jag kämpar arslet av mig för att försöka hitta det ultimata sättet att träna honom utan att vi ska ha ihjäl oss båda två, nånting måste ju fungera iom att han gått 14,9 han kvalade i juni -11 ? :eek::love:

Ne men vi travmänniskor kanske är så fruktansvärda som bränner näst intill rubbet på hästarna? Jag lägger hellre pengar på mina djur än köper kläder till mig själv t ex .. men jag brukar kosta på mig lite saker också ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Btw det här med tungband eller inte .. iom att min kuse är av den hetare sorten så är det en ren säkerhetsåtgärd att lägga på honom tungband när han är på banan. Just för att han blir riktigt tung och löpglad så kan det ju vara bra om man har kontroll på styrning och bromsen. Jag vet inte om han skulle lägga tungan över bettet på banan nu, men jag kännr inte för att testa att köra utan heller.

Hemma i träning rids han oftast och då går han utan tungband, har en pullargrimma som jag spänner löst på honom istället. Rider ofta i rygg och då är han hur lugn och fin som helst så jag är inte orolig över att bromsen inte fungerar då.

Jag uppfattar att hästarna tycker bättre om gasbinda, det går fortare att snurra på med men jag tycker även att det är lätt att dra åt för hårt. Tungband av läder tyck ja sitt bäst, men är knöliga att dra på. De som är absolut smidigast är de med kardborreband men jag har sett flera gånger att dessa lossnat och man vill ju gärna att de sitter kvar, annars går de fort att ta på dessa och är smidiga att ta av med.
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Yep. Det var därför jag under förra året gick 38.000 minus på min häst... Och den står forfarande i stallet och lär inte gå plus det här året helle :cool:

Plus ett på den... 100 000 ut och 2 900 in, jag måste väl slå ihjäl hästarna och köpa nya för de här tjänar ju inga pengar... :angel::angel:

Och så ser nästan varje år ut. Kanske inte just så men tjänar de 80 000 ett år så har jag köpt grejer till dem för den summan... :o:love:
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Hade en häst med en tjock valk på tungan där han lade bettet och sen kunde man ju försöka få stopp om man ville:D
Tungband är en billig och skonsam försäkring, har aldrig haft nån häst som blött av tungbandet eller så. Tog alltid av det så fort de kom in med.
Ridsporten har ju lov att använda en jäkla massa bett som vi absolut inte får använda inom travet så. Finns många amatörer i ridsporten som harvar på hackamore med de där långa metallstängerna, har tack lov minskat nu, ialla fall de jag ser.

Jag tjänade aldrig pengar på mina och det var bara de som gillade träning som tränades. När mitt sista sto sa ifrån så blev hon betäckt istället.
Nåja tungband är fortfarande en billig försäkring och jag hade de i läder plus att jag ibland körde med nylonstrumpa hemma.
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

En sak jag tänkt på .. varför måste man inom dressyren först rida på ett kandarbett me långa skänklar och sedan pula in ett bridongbett i truten på dom med? Min kuse går me ett relativt tunt rakt travbett å ett käkbett, men käkbettet har han mest pga kindstroppen jag köpte var för liten .. måste ha en megastor häst eller köpt för litet huvudlag :p
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

För att du kan inte böja igenom/ställa med stång enkelt förklarat :) Du kan ju inte ge ledande och ställande tygeltag på stång då den inte kan röras i sidled som en bridong. Stången kan bara verka framåt/bakåt.
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Som att det skulle spela någon roll?
Har man travhäst är det BARA för att tjäna pengar och inget annat.

Men nu får du väl ändå ge dig?

Då ska DU få ett räkneexempel:

*Mina hästar ( i snitt 2-4 st/ år har vi haft), kostar mig FRISKA 120 000 kr/år
(om någon blir sjuk/skadar sig tillkommer mer vetkostnader)
Vi har haft hästar i snart 20 år........ = 2´4 miljoner kronor.......

Vi har dem för intresset, kul att köra/rida, träna/ ta ett föl då och då...
Jag tro i runda slängar det har blivit ca 250 000 tusen kronor insprunget i prispengar genom åren.... En ren hobby alltså, där glädje går före kunskap och pengar. Och även om vi hade lyckats bättre,fått ut fler till start och presterat, så hade det knappast gått ihop sig ändå......
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Men nu får du väl ändå ge dig?

Då ska DU få ett räkneexempel:

*Mina hästar ( i snitt 2-4 st/ år har vi haft), kostar mig FRISKA 120 000 kr/år
(om någon blir sjuk/skadar sig tillkommer mer vetkostnader)
Vi har haft hästar i snart 20 år........ = 2´4 miljoner kronor.......

Vi har dem för intresset, kul att köra/rida, träna/ ta ett föl då och då...
Jag tro i runda slängar det har blivit ca 250 000 tusen kronor insprunget i prispengar genom åren.... En ren hobby alltså, där glädje går före kunskap och pengar. Och även om vi hade lyckats bättre,fått ut fler till start och presterat, så hade det knappast gått ihop sig ändå......

Men snälla, trodde att det var uppenbart att jag var ironisk.
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Men snälla, trodde att det var uppenbart att jag var ironisk.

Och jag läste återigen ditt inlägg och ser fortfarande inte hur man ska kunna se ironin i två meningar du skrivit rakt upp och ner?

Huruvida det är kul eller ej lämnar jag åt andra att bedöma då det absolut inte är min typ av humor.
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Och jag läste återigen ditt inlägg och ser fortfarande inte hur man ska kunna se ironin i två meningar du skrivit rakt upp och ner?

Huruvida det är kul eller ej lämnar jag åt andra att bedöma då det absolut inte är min typ av humor.

Njea, det kanske förutsätter att man kommer ihåg att Halmbal själv håller på med trav, det kan man ju se i tråden och hennes inlägg i frågan tungband, har man missat dem så ser man inte ironin automatiskt :)
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Mest beroende på inlägget jag citerade men ser att det kunde misstolkas viket naturligtvis inte var min mening,

Åter till tungfrågan så är det också frågan om hur och när hästen lägger tungan över bettet, när min gamla herre var ung så la han ofta tungan över bettet när jag skrittade eller till och med stod still men aldrig i snabbare trav eller bankörning.
Med tredelat bett och bettlyftare försvann det problemet och något tungband behövde jag aldrig använda.
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Mest beroende på inlägget jag citerade men ser att det kunde misstolkas viket naturligtvis inte var min mening,

Åter till tungfrågan så är det också frågan om hur och när hästen lägger tungan över bettet, när min gamla herre var ung så la han ofta tungan över bettet när jag skrittade eller till och med stod still men aldrig i snabbare trav eller bankörning.
Med tredelat bett och bettlyftare försvann det problemet och något tungband behövde jag aldrig använda.

Det är dock inget jag skulle vilja testa på en heting, har man en sådan vill man ha tungband så tungan är på plats även om hästen är snäll och oftast har den på rätta stället. På banan vill man ha kontroll då det inte bara är ett ekipage där .. :p
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Det är dock inget jag skulle vilja testa på en heting, har man en sådan vill man ha tungband så tungan är på plats även om hästen är snäll och oftast har den på rätta stället. På banan vill man ha kontroll då det inte bara är ett ekipage där .. :p

Om jag hade en sådan häst skulle jag också använda tungband på banan och om man kör snabbjobben i grupp.
Jag syftade mer på jobben man kör hemma. Betydligt värre om man har ett för hårt åtdraget tungband under en joggingtur på 1-2 timmar än om man har det under ett lopp på 20 minuter.
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Om jag hade en sådan häst skulle jag också använda tungband på banan och om man kör snabbjobben i grupp.
Jag syftade mer på jobben man kör hemma. Betydligt värre om man har ett för hårt åtdraget tungband under en joggingtur på 1-2 timmar än om man har det under ett lopp på 20 minuter.

Givetvis. Men kör jag min hemma utan rygg så kör jag inte utan tungband, då får jag aldrig stopp. Heting hemma eller på banan, aldrig utan tungband. Man behöver inte dra åt dom för kung o fosterland för att de ska sitta kvar.
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Njea, det kanske förutsätter att man kommer ihåg att Halmbal själv håller på med trav, det kan man ju se i tråden och hennes inlägg i frågan tungband, har man missat dem så ser man inte ironin automatiskt :)

Det förutsätter även att man har tillräckligt mycket tid eller intresse att läsa om äldre inlägg eller till och med att inte slarvläsa.

Jag läser nästan aldrig bakåt i trådar och har inte 100 koll på vem som skrivit vad i den här tråden. Det kunde ju lika gärna varit nån av de om skrivit negativt?

Men eftersom du uppenbarligen sortbestämt Halmbal så har du säkert en tydligare bild? Jag skulle aldrig kalla Halmbal för henne efter de inlägg jag sett?
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Det förutsätter även att man har tillräckligt mycket tid eller intresse att läsa om äldre inlägg eller till och med att inte slarvläsa.

Jag läser nästan aldrig bakåt i trådar och har inte 100 koll på vem som skrivit vad i den här tråden. Det kunde ju lika gärna varit nån av de om skrivit negativt?

Men eftersom du uppenbarligen sortbestämt Halmbal så har du säkert en tydligare bild? Jag skulle aldrig kalla Halmbal för henne efter de inlägg jag sett?

Jag brukar försöka läsa hela tråden innan jag skriver, om den inte är 7 mil.
Men jag har absolut inte några 100 koll, inte ens 5 koll på användare, jag snappade bara upp det Halmbal skrev om tungband innan, gjorde man inte det så var det lätt att missa ironin i inlägget, som jag sa behövde man ha den kollen, annars tolkar man det som det vanliga "penga kåta idioter"inlägg.

Vet inte varför du är så putt?
Sa väl inte ens emot dig, utan bara påpekade att man behövde ha läst sig till att Halmbal höll på med trav, annars fanns där ingen ironi?

Att jag skrev hon beror väl på min fördom att alla på buke är kvinnor, hon kan vara en han, känns inte viktigt.
 
Sv: Lägga tungband med gasbinda

Nä jag är inte putt, men jag tänkte - oj, där är visst nån som Humelibumlan känner och vet mer om resonemanget än jag så därför besvarade jag ditt inlägg, annars hade jag förmodligen inte gjort det.

Men du hade ju bara läst in en annan tolkning i orden än jag. :idea:
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 780
Senast: Ajda
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 212
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 439
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 548
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp