Lämna sin sambo

MissOnly

Trådstartare
Med risk för långt inlägg!
Finns säkert 100 såna här trådar.. Men jag skulle verkligen behöva lite pepp just nu. Jag och min sambo/ex träffades för 7 år sen. Under de här åren har vi haft ett ständigt on/off förhållande, där det alltid varit jag som lämnat, men sedan ångrat mig. Det senaste.. 4-5 månaderna har jag ältat och känt, och ältat lite mer och kommit fram till att jag inte vill leva med honom. Vi passar inte alls ihop, vilket jag insåg redan första gången vi gjorde slut.

Igår bestämde jag mig för att avsluta det hela, och sagt och gjort. Jag vet att det är rätt beslut, men jag är ärligt talat livrädd. För det första så vet jag inte vart jag ska ta vägen. Han vägrar lämna vår gemensamma lägenhet, för enligt honom är den bara hans då bara han står på kontraktet (vi flyttade in tillsammans). Jag har skulder och chansen att jag får en annan är i princip 0, så det kommer förmodligen bli tal om bodelning vilket känns helt absurt då det handlar om en liten hyreslägenhet.

Och jag är rädd att jag kommer ångra mig, som alla andra gånger. Jag vet att han inte är rätt för mig, och i ärlighetens namn älskar jag honom inte och har inte gjort på väldigt länge, men jag kan bli helt utom mig av saknad ändå. Det är mitt första förhållande så jag har ingen aning om hur man hanterar det här. Han verkar till synes rätt oberörd och hoppar i säng med andra direkt.

Vet inte riktigt vart jag vill med det här men... HUR GÖR MAN? Hur ska jag intala mig själv att det är rätt beslut när jag egentligen vet det? Få mig själv att inse att jag inte älskar den här skitstöveln som han faktiskt är? Hantera att han verkar så obrydd över våra år tillsammans, som att jag aldrig betytt något?
 
Sammanfattning: Du skriver att ni inte passar ihop, att du inte vill leva med honom, att du vet att det är rätt beslut att avsluta förhållandet, du älskar honom inte, han är en skitstövel och han försöker använda sitt ekonomiska överläge gentemot dig. Varför skulle du vilja var ihop med någon sådan?
 
Eftersom det är tydligt att du stannar mest pga din boendesituation är det logiska att du börjar med den. http://lawline.se/answers/10345 Här hittar du lite om vad som gäller och vad sambolagen säger. Du ska naturligtvis inte ge upp din rätt till lägenheten men eftersom ditt ex står på kontraktet så måste du visa att det är skäligt att du ska bo kvar och ta över kontraktet. Eftersom det inte (?) finns några barn så skulle jag nog kolla med en jurist - det finns jurister som du kan prata med gratis i tio minuter - alternativt kontakta Hyresgästföreningen och fråga en av deras jurister om du är medlem. Sen verkar det ju bero lite på om ni flyttade in tillsammans eller om han bodde där innan ni flyttade ihop.

Jag skulle nog börja i den ändan tyst och stilla så du sedan kan presentera honom med fait accompli om varför du har besittningsrätt (om du nu har det). Eller så måste du nog fokusera på att hitta en ny bostad. Ingen aning om var du bor, men jag vet att en del kommunala bostadsbolag accepterar hyresgäster med skulder så länge det inte är obetalda hyresskulder. Särskilt om du har en fast inkomst.

Lycka till!
 
Vi har inget kommunalt bostadsbolag tyvärr. Vi flyttade in i lägenheten tillsammans, vi bodde ihop redan innan i en annan lägenhet. Det stämmer nog att jag mest oroar mig för framtiden vad det gäller boende tyvärr

Rent känslomässigt har jag nog den högst irrationella rädslan för att han hittar nån ny på en gång och jag slutar upp som en ensam gammal nucka efter att alltid fått höra att det är nåt fel på mitt psyke och jag kommer aldrig hitta någon annan som står ut med mig.
 
Vi har inget kommunalt bostadsbolag tyvärr. Vi flyttade in i lägenheten tillsammans, vi bodde ihop redan innan i en annan lägenhet. Det stämmer nog att jag mest oroar mig för framtiden vad det gäller boende tyvärr

Rent känslomässigt har jag nog den högst irrationella rädslan för att han hittar nån ny på en gång och jag slutar upp som en ensam gammal nucka efter att alltid fått höra att det är nåt fel på mitt psyke och jag kommer aldrig hitta någon annan som står ut med mig.

Har du vänner/familj du kan bo hos?
 
Rent känslomässigt har jag nog den högst irrationella rädslan för att han hittar nån ny på en gång och jag slutar upp som en ensam gammal nucka efter att alltid fått höra att det är nåt fel på mitt psyke och jag kommer aldrig hitta någon annan som står ut med mig.

PRÄCIS DÄRFÖR är det rätt val att du har lämnat honom. Ingen bra partner säger såna saker. Du kommer hitta en ny som blir 100 gånger bättre. Tro mig. Med tiden kommer du även vänja dig att vara dig själv och tycka det är skönt att slippa den idioten. Om han hittar någon ny, so what, han är inget bra för dig och du kan få bättra. Så skit i honom.

Lite tips: http://lawline.se/answers/overtagande-av-hyresratt-vid-bodelning-for-sambo

Sambolagen tar även hänsyn till den "svaga" partnern. Jag har präcis själv varit hela grejen igennom med bodelning etc och träffade en jurist flera gånger. Lägenheten ÄR sambo ägendom, när ni flyttade in tillsammans, spelar ingen roll att han står på kontraktetet, Den SKALL Delas 50/50

Här från sambolagen:

"
Anspråk på att ta över hyres- eller bostadsrätten skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Lämnar sambon bostaden, skall anspråket dock framställas senast tre månader därefter. Fristen på ett år gäller inte om den sambo som innehar bostaden avlider och den efterlevande sambon bor kvar i bostaden.

Den som övertar bostaden enligt första stycket skall ersätta den andra sambon för bostadens värde. Det får ske genom att bostadens värde avräknas vid bestämmandet av sambornas andelar i bodelningen, om den som lämnar bostaden kan tillgodoses på det sättet. I annat fall skall vad som fattas betalas med pengar. Ställs godtagbar säkerhet för betalningen, kan sambon få skäligt anstånd med denna. "

"
27 § Vid handläggningen av ett ärende enligt denna lag består tingsrätten av en lagfaren domare. Om det finns särskilda skäl med hänsyn till ärendets beskaffenhet, får tingsrätten dock bestå av en lagfaren domare och tre nämndemän.

Regeringen får bestämma att även sådana anställda i en tingsrätt som inte är lagfarna domare skall få förordna bodelningsförrättare enligt 17 kap. 1 § äktenskapsbalken.

28 § På ansökan av en sambo ska domstolen i fråga om en bostad som enligt 8 § ska ingå i bodelning bestämma vem av samborna som ska ha rätt att bo kvar i bostaden till dess att bodelning har gjorts. Domstolen får därvid också för samma tid, på begäran av någon av samborna, förbjuda samborna att besöka varandra. Domstolen får även ändra ett tidigare förordnande.

På begäran av någon av samborna får domstolen besluta om vad som ska gälla enligt första stycket för tiden till dess att frågan har avgjorts genom beslut som har vunnit laga kraft. Ett sådant interimistiskt beslut får verkställas och gäller på samma sätt som ett beslut som har vunnit laga kraft. Beslutet får dock när som helst ändras av domstolen och ska omprövas när ärendet slutligt avgörs.

Om någon överträder ett förbud som meddelats enligt första eller andra stycket, tillämpas 24 § lagen (1988:688) om kontaktförbud.

Innan domstolen meddelar ett beslut ska motparten få tillfälle att yttra sig. Lag (2011:493).

Rättsfall (2)
NJA 2006 s. 206: Sambo, som efter separation bott kvar i en med andra parten samägd...
RH 2015:52: När, vid upplösningen av ett samboförhållande, den ena sambon självmant flyttar...
Lagrumshänvisningar hit (2)
Ändringar/Förarbeten (2)
Ändrad: SFS 2003:485, 2011:493
29 § Den sambo som domstolen har berättigat att bo kvar i bostaden till dess att bodelning har gjorts har rätt att använda även det gemensamma bohag som finns i bostaden och som tillhör den andra sambon. Domstolen får dock beträffande viss egendom bestämma annat. Avtal som den sistnämnda sambon därefter ingår med tredje man inskränker inte nyttjanderätten till bostaden eller bohaget.

"

https://lagen.nu/2003:376
 
Tack så jättemycket för input! Behöver verkligen pepp just nu. På honom låter det för tillfället "jag vägrar låta dig få något som är mitt" "alla verkligen alla tycker du är helt sjuk i huvudet som drar in en advokat" "jag skiter i att advokaten ser det som att betalningsanmärkningar ger dig fördel, du ska inte få några fördelar av dina skulder" "flytta härifrån och börja om"

Behöver styrka för att orka detta, och allt över en sketen hyreslägenhet..
 
Tack så jättemycket för input! Behöver verkligen pepp just nu. På honom låter det för tillfället "jag vägrar låta dig få något som är mitt" "alla verkligen alla tycker du är helt sjuk i huvudet som drar in en advokat" "jag skiter i att advokaten ser det som att betalningsanmärkningar ger dig fördel, du ska inte få några fördelar av dina skulder" "flytta härifrån och börja om"

Behöver styrka för att orka detta, och allt över en sketen hyreslägenhet..
USCH! En bra person beter sig inte sådär, OM man älskar någon så vill man deras bästa. Han vill inte ditt bästa, han vill trycka ner dig och få dig att må dåligt. Stackarn. Låter väldigt giftigt det du beskriver där. Har du evt. möjlighet att ta vägen någonstans? är väldigt tufft att bo med folk man mår dåligt av!
 
Fast... en hyreslägenhet är ju ingen egendom. Definitionsmässigt är den knappt ens en tillgång. Och den kan rimligen inte delas 50/50...
Lagen ser annorlunda på detta, och därför man skall vända sig till en bra jurist om man behöver hjälp :) Eftersom jag själv har varit detta igenom, så är denna hyresrätt lika mycket hennes, lagen sk*iter faktiskt i att han står på kontraktet. Sambolagen skyddar den "svagare" parten. Frågan är så hur mycket man orkar kämpa mot en sådan gigantisk idiot. Tar massor med tid och energi. Men hon har krav på den hyresrätten. I värsta fall kan jag tänka mig man evt. kan byta kontraktt till två ettor eller så.
 
Lagen ser annorlunda på detta, och därför man skall vända sig till en bra jurist om man behöver hjälp :) Eftersom jag själv har varit detta igenom, så är denna hyresrätt lika mycket hennes, lagen sk*iter faktiskt i att han står på kontraktet. Sambolagen skyddar den "svagare" parten.
Javisst, båda har i grunden lika stor rätt att bo kvar - och rätten avgör vem det blir, utifrån omständigheterna. Det är väl inte att dela 50/50? Det var bara det jag syftade på.
 
Beroende på hur stor den är och läget kan den bytas till två mindre, det är ganska många separerande par som gör så. Det kan vara en utväg men beror naturligtvis hur samarbetsvillig han är, vilket han tyvärr inte verkar vara.
 
Han är inte samarbetsvillig alls tyvärr, anledningen till att jag ens valde att lämna från första början var för att jag insåg hans narcissistiska tendenser och för att jag fick nån slags uppvaknande där jag insåg att det är faktiskt inte mig det är fel på-jag har gjort allt för oss men det duger inte, jag borde söka hjälp för mitt temperament och mitt psyke. Jag har aldrig blivit tagen i första hand och min självkänsla har körts så hårt i botten utan att jag ens förstått varför.

Jag vet inte om jag är ego-men för mig är det solklart att jag behöver lägenheten bäst, jag har ju verkligen ingen annan stans att ta vägen.

Peppar peppar så sover han inte hemma längre, så han har ju uppenbarligen någonstans att ta vägen..
 
Han är inte samarbetsvillig alls tyvärr, anledningen till att jag ens valde att lämna från första början var för att jag insåg hans narcissistiska tendenser och för att jag fick nån slags uppvaknande där jag insåg att det är faktiskt inte mig det är fel på-jag har gjort allt för oss men det duger inte, jag borde söka hjälp för mitt temperament och mitt psyke. Jag har aldrig blivit tagen i första hand och min självkänsla har körts så hårt i botten utan att jag ens förstått varför.

Jag vet inte om jag är ego-men för mig är det solklart att jag behöver lägenheten bäst, jag har ju verkligen ingen annan stans att ta vägen.

Peppar peppar så sover han inte hemma längre, så han har ju uppenbarligen någonstans att ta vägen..

Det är en förhållandevis kort period i livet detta (om man ser till livets förväntade längd). Håll näsan över vattnet tills detta är över, jag tror självkänslan mår bra av det också att man inte bara lagt sig under en sten. Ibland har man kanske inget val pga ingen energi men nu är du igång så kör!
 
Lagen ser annorlunda på detta, och därför man skall vända sig till en bra jurist om man behöver hjälp :) Eftersom jag själv har varit detta igenom, så är denna hyresrätt lika mycket hennes, lagen sk*iter faktiskt i att han står på kontraktet. Sambolagen skyddar den "svagare" parten. Frågan är så hur mycket man orkar kämpa mot en sådan gigantisk idiot. Tar massor med tid och energi. Men hon har krav på den hyresrätten. I värsta fall kan jag tänka mig man evt. kan byta kontraktt till två ettor eller så.

Du kan inte gärna dela ett kontrakt på en hyresrätt 50/50. Den som har bättre rätt till bostaden kan få den rätten. MEN det kan också vara så att hyresvärden vägrar TS kontraktet med hänvisning till skulder. Och då har det ju tillbaka på noll. Eftersom det inte är TS som står på kontraktet idag, kan det alltså bli en prövning och nekande, om det finns skuldsaldo eller anmärkning.

Det kan vara all vits för TS att hitta en annan lösning på boendesituationen.
 
Senast ändrad:
Jag har varit skuldsatt och har flyttat mellan flera olika lägenheter. Så länge du är rak och öppen med din situation så brukar faktiskt de flesta hyresvärdar vara samarbetsvilliga. Jag var i 20-årsåldern utan fast jobb då, så inte direkt den mest "säkra" hyresgästen.

Så jag hade faktiskt börjat leta efter en ny lägenhet.
 
Du kan inte gärna dela ett kontrakt på en hyresrätt 50/50. Den som har bättre rätt till bostaden kan få den rätten. MEN det kan också vara så att hyresvärden vägrar TS kontraktet med hänvisning till skulder. Och då har det ju tillbaka på noll. Eftersom det inte är TS som står på kontraktet idag, kan det alltså bli en prövning och nekande, om det finns skuldsaldo eller anmärkning.

Det kan vara all vits för TS att hitta en annan lösning på boendesituationen.

Enligt juristen kan inte hyresvärden neka mig kontraktet om det tilldelas mig i en bodelning. Sen tror jag inte han skulle neka mig i vart fall, det är en liten stad och han och min chef har nära kontakt osv. Självklart ser jag mig om efter andra bostäder också, men det är svårt. Det finns inte mycket att tillgå och det är mitt hem, hyran är lagom för min ekonomi och jag har nära till jobbet. Jag har ingen större lust att bara släppa allt och låta honom "vinna" vilket egentligen är det enda han vill, när jag har lika storbjuridisk rätt till lägenheten.
 
Enligt juristen kan inte hyresvärden neka mig kontraktet om det tilldelas mig i en bodelning. Sen tror jag inte han skulle neka mig i vart fall, det är en liten stad och han och min chef har nära kontakt osv. Självklart ser jag mig om efter andra bostäder också, men det är svårt. Det finns inte mycket att tillgå och det är mitt hem, hyran är lagom för min ekonomi och jag har nära till jobbet. Jag har ingen större lust att bara släppa allt och låta honom "vinna" vilket egentligen är det enda han vill, när jag har lika storbjuridisk rätt till lägenheten.

Stämmer. Kollade nu och det är undantaget från huvudregeln. Men samtidigt innebär det, vad jag förstår, att ni måste till hyresnämnden om han inte går med på att lägenheten går till dig vid en bodelning.
 
Fast... en hyreslägenhet är ju ingen egendom. Definitionsmässigt är den knappt ens en tillgång. Och den kan rimligen inte delas 50/50...
Men en hyreslägenhet är ju i högsta grad en resurs, eftersom det är en bostad. Att få hyresrätten vid separation innebär ju att man slipper försöka hitta en ny hyreslägenhet och att man slipper köpa en lägenhet. Att få hyresrätten innebär också tryggheten att omedelbart veta vilken bostadskostnad man har.

Jag som bor billigt i en stor lägenhet centralt i en stad med jobbig bostadsmarknad, har inga problem med att förstå att båda parterna gärna vill ha lägenheten.
 
Med risk för långt inlägg!
Finns säkert 100 såna här trådar.. Men jag skulle verkligen behöva lite pepp just nu. Jag och min sambo/ex träffades för 7 år sen. Under de här åren har vi haft ett ständigt on/off förhållande, där det alltid varit jag som lämnat, men sedan ångrat mig. Det senaste.. 4-5 månaderna har jag ältat och känt, och ältat lite mer och kommit fram till att jag inte vill leva med honom. Vi passar inte alls ihop, vilket jag insåg redan första gången vi gjorde slut.

Igår bestämde jag mig för att avsluta det hela, och sagt och gjort. Jag vet att det är rätt beslut, men jag är ärligt talat livrädd. För det första så vet jag inte vart jag ska ta vägen. Han vägrar lämna vår gemensamma lägenhet, för enligt honom är den bara hans då bara han står på kontraktet (vi flyttade in tillsammans). Jag har skulder och chansen att jag får en annan är i princip 0, så det kommer förmodligen bli tal om bodelning vilket känns helt absurt då det handlar om en liten hyreslägenhet.

Och jag är rädd att jag kommer ångra mig, som alla andra gånger. Jag vet att han inte är rätt för mig, och i ärlighetens namn älskar jag honom inte och har inte gjort på väldigt länge, men jag kan bli helt utom mig av saknad ändå. Det är mitt första förhållande så jag har ingen aning om hur man hanterar det här. Han verkar till synes rätt oberörd och hoppar i säng med andra direkt.

Vet inte riktigt vart jag vill med det här men... HUR GÖR MAN? Hur ska jag intala mig själv att det är rätt beslut när jag egentligen vet det? Få mig själv att inse att jag inte älskar den här skitstöveln som han faktiskt är? Hantera att han verkar så obrydd över våra år tillsammans, som att jag aldrig betytt något?
Hur du än gör - se till att bryta. Det här låter som ett inlägg jag kunnat göra för sisådär nästan 20 år sedan. Men jag gick tillbaka, det blev barn och så blev det ÄNNU värre att få slut på eländet sen, dessutom är jag ju fast med honom tills barnen är vuxna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 375
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 734
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 135
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp