Lämna sin sambo

Usch vad jobbigt det här är. Det kommer nya hot och han försöker kräva mig på pengar. Nu ska hyran betalas in och jag kan a) betala den själv men ändå stå ut med att han har prylar här eftersom han vägrar flytta helt eller b) betala halva och han har då ännu en anledning att spä på att det är hans lägenhet.

Han är aldrig här! Han har kommit och hämtat kläder ett par gånger thats it. Jag vill inte behöva gå igenom en hel rättsprocess för det här. Hade jag kunnat fixa en annan lägenhet hade jag flyttat imorgon. Jag försöker få igenom en bodelning via advokaten, han kan ta allt vi köpt ihop, jag bryr mig inte, bara jag får behålla mitt hem. Men han vägrar. Ja då är det tingsrätten kvar-men det blir dyrt och långdraget, och tänk om dom trots allt bedömer att han har bäst behov av den..
 
PRÄCIS DÄRFÖR är det rätt val att du har lämnat honom. Ingen bra partner säger såna saker. Du kommer hitta en ny som blir 100 gånger bättre. Tro mig. Med tiden kommer du även vänja dig att vara dig själv och tycka det är skönt att slippa den idioten. Om han hittar någon ny, so what, han är inget bra för dig och du kan få bättra. Så skit i honom.

Lite tips: http://lawline.se/answers/overtagande-av-hyresratt-vid-bodelning-for-sambo

Sambolagen tar även hänsyn till den "svaga" partnern. Jag har präcis själv varit hela grejen igennom med bodelning etc och träffade en jurist flera gånger. Lägenheten ÄR sambo ägendom, när ni flyttade in tillsammans, spelar ingen roll att han står på kontraktetet, Den SKALL Delas 50/50

Här från sambolagen:

"
Anspråk på att ta över hyres- eller bostadsrätten skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Lämnar sambon bostaden, skall anspråket dock framställas senast tre månader därefter. Fristen på ett år gäller inte om den sambo som innehar bostaden avlider och den efterlevande sambon bor kvar i bostaden.

Den som övertar bostaden enligt första stycket skall ersätta den andra sambon för bostadens värde. Det får ske genom att bostadens värde avräknas vid bestämmandet av sambornas andelar i bodelningen, om den som lämnar bostaden kan tillgodoses på det sättet. I annat fall skall vad som fattas betalas med pengar. Ställs godtagbar säkerhet för betalningen, kan sambon få skäligt anstånd med denna. "

"
27 § Vid handläggningen av ett ärende enligt denna lag består tingsrätten av en lagfaren domare. Om det finns särskilda skäl med hänsyn till ärendets beskaffenhet, får tingsrätten dock bestå av en lagfaren domare och tre nämndemän.

Regeringen får bestämma att även sådana anställda i en tingsrätt som inte är lagfarna domare skall få förordna bodelningsförrättare enligt 17 kap. 1 § äktenskapsbalken.

28 § På ansökan av en sambo ska domstolen i fråga om en bostad som enligt 8 § ska ingå i bodelning bestämma vem av samborna som ska ha rätt att bo kvar i bostaden till dess att bodelning har gjorts. Domstolen får därvid också för samma tid, på begäran av någon av samborna, förbjuda samborna att besöka varandra. Domstolen får även ändra ett tidigare förordnande.

På begäran av någon av samborna får domstolen besluta om vad som ska gälla enligt första stycket för tiden till dess att frågan har avgjorts genom beslut som har vunnit laga kraft. Ett sådant interimistiskt beslut får verkställas och gäller på samma sätt som ett beslut som har vunnit laga kraft. Beslutet får dock när som helst ändras av domstolen och ska omprövas när ärendet slutligt avgörs.

Om någon överträder ett förbud som meddelats enligt första eller andra stycket, tillämpas 24 § lagen (1988:688) om kontaktförbud.

Innan domstolen meddelar ett beslut ska motparten få tillfälle att yttra sig. Lag (2011:493).

Rättsfall (2)
NJA 2006 s. 206: Sambo, som efter separation bott kvar i en med andra parten samägd...
RH 2015:52: När, vid upplösningen av ett samboförhållande, den ena sambon självmant flyttar...
Lagrumshänvisningar hit (2)
Ändringar/Förarbeten (2)
Ändrad: SFS 2003:485, 2011:493
29 § Den sambo som domstolen har berättigat att bo kvar i bostaden till dess att bodelning har gjorts har rätt att använda även det gemensamma bohag som finns i bostaden och som tillhör den andra sambon. Domstolen får dock beträffande viss egendom bestämma annat. Avtal som den sistnämnda sambon därefter ingår med tredje man inskränker inte nyttjanderätten till bostaden eller bohaget.

"

https://lagen.nu/2003:376

Om jag förstår det rätt har du gått igenom en bodelning? Handlade det också om en hyresrätt?
 
Jag har varit skuldsatt och har flyttat mellan flera olika lägenheter. Så länge du är rak och öppen med din situation så brukar faktiskt de flesta hyresvärdar vara samarbetsvilliga. Jag var i 20-årsåldern utan fast jobb då, så inte direkt den mest "säkra" hyresgästen.

Så jag hade faktiskt börjat leta efter en ny lägenhet.

Jag jobbar med uthyrning av lägenheter och precis som du skriver, så lönar det sig att vara ärlig. Ett trevligt sätt och eventuellt en borgensman brukar "mina" hyresgäster komma långt med, även när de har skulder/betalningsanmärkiningar o dyl.
 
Vad händer om du inte betalar hyra? Lägenheten i hans namn. Då får han väl anmärkningar för obetald hyra? Inte du.

Låt bli att betala så länge han har tillgång till lägenheten.
 
Utebliven hyra utgör grund för uppsägning, så det är en dum idé. Blir de av med kontraktet på lägenhets finns det ju ingen lägenhet för ts att ta över i en bodelning.


Såklart, men TS kanske kan ha en dialog med hyresvärden om situationen och kanske på så vis kan få överta kontraktet.
Var bara en tanke.
Förmodligen inte den bästa.
Men TS ska ju inte behöva betala hela hyran så länge fd sambon har tillgång till lägenheten
 
Såklart, men TS kanske kan ha en dialog med hyresvärden om situationen och kanske på så vis kan få överta kontraktet.
Var bara en tanke.
Förmodligen inte den bästa.
Men TS ska ju inte behöva betala hela hyran så länge fd sambon har tillgång till lägenheten
Låta bli att betala hyra och samtidigt "ha en dialog" med hyresvärden om att det är för att sätta dit pojkvännen?

Alltså Bukes råd ibland :laugh:
 
Såklart, men TS kanske kan ha en dialog med hyresvärden om situationen och kanske på så vis kan få överta kontraktet.
Var bara en tanke.
Förmodligen inte den bästa.
Men TS ska ju inte behöva betala hela hyran så länge fd sambon har tillgång till lägenheten
Det är inte hyresvärdens problem.
 
Usch vad jobbigt det här är. Det kommer nya hot och han försöker kräva mig på pengar. Nu ska hyran betalas in och jag kan a) betala den själv men ändå stå ut med att han har prylar här eftersom han vägrar flytta helt eller b) betala halva och han har då ännu en anledning att spä på att det är hans lägenhet.

Han är aldrig här! Han har kommit och hämtat kläder ett par gånger thats it. Jag vill inte behöva gå igenom en hel rättsprocess för det här. Hade jag kunnat fixa en annan lägenhet hade jag flyttat imorgon. Jag försöker få igenom en bodelning via advokaten, han kan ta allt vi köpt ihop, jag bryr mig inte, bara jag får behålla mitt hem. Men han vägrar. Ja då är det tingsrätten kvar-men det blir dyrt och långdraget, och tänk om dom trots allt bedömer att han har bäst behov av den..
Betala hyran spara dokumenten för inbetalningarna och använd de som motiv till varför du ska bo kvar.
 
Betala hyran spara dokumenten för inbetalningarna och använd de som motiv till varför du ska bo kvar.

Nog det bästa alternativet eftersom du då möjligtvis kan hävda att han flyttat ut och du har bättre besiktningsrätt till lägenhet. Men eftersom jag antar att det rör sig om relativt kort tid så är det ett ganska svagt argument. Om TS på något sätt kan få fd sambo att dokumentera att det är hon, på hans begäran som betalt hyran skulle jag nog försöka använda det som bevis.
 
Om jag förstår det rätt har du gått igenom en bodelning? Handlade det också om en hyresrätt?
Hej igen. Nej det va villa. Men hade mycket kontakt med en jurist som jag hade anlitad, så fick en ganska klarsyn på hur det funkar. Vet inte vart du bor? men annars kan du PM:a mig, så svarar jag i det mån det går. Dock är det bästa om man kan lösa det utom tingsrätten. Det gjorda vi. Mitt ex ställde sig också på bakbenen som tusan i början, men efter möte med juristen så fick vi till slut ordning på det hela. Kan hålla med om, det är inget roligt!!! Mitt råd: ge ditt idiot till ex lite tid att lugna ner sig, ibland bruker det hjälpa även om han hotar och är elak nu! Tjafsa inte med honom, men vädra till hans "vänliga" sida, på ett bra neutralt sätt. Och ni kan boka en konsultation hos en jurist, jag fick en sådan gratis. (det heter livsbesiktning) då kan ni gå ditt tillsammans och en jurist kan berätta för ditt ex hur det går till. Det bruker hjälpa också! Att han då hör det från en annan än dig.

Lycka till med allt.
 
Nog det bästa alternativet eftersom du då möjligtvis kan hävda att han flyttat ut och du har bättre besiktningsrätt till lägenhet. Men eftersom jag antar att det rör sig om relativt kort tid så är det ett ganska svagt argument. Om TS på något sätt kan få fd sambo att dokumentera att det är hon, på hans begäran som betalt hyran skulle jag nog försöka använda det som bevis.

Jag har sparat alla sms konversationer.

Måste ta en dialog med hyresvärden känner jag men det känns så himla fjantigt. Just nu känner jag bara för att lägga mig platt, ge mig och bo i bilen typ..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 365
Senast: tuaphua
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 088
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp