Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Hrimnir

Trådstartare
Hej! Jag vet inte alls om den här tråden ligger rätt men jag vill gärna ha seriösa svar i frågan, försökt beskriva allt i detalj.

För åtta månader sedan köpte jag en islandshäst av en förmedlare (Obs. 6 år gammal, riden ca 1 år). Hästen fick acklimatisera sig första månaden pga den långa resan till mig och sen började jag rida (efter markarbete osv). Han var väldigt pigg och stressig första månaden så en utbildad tränare fick ta honom på träning och upptäckte då att något var fel. Ju mer rätt han började jobba (ffa i tölt) desto sämre blev han. Han kollades av sjukgymnast i hela kroppen men efter vila och en veckas ridning var han sämre igen, värre än innan - försökte sticka på ridbanan när man korsar bakbenen i skritt och blir superstressad. Markarbete + vila i tre veckor och sedan återbesök hos sjukgymnasten som nu gör en grundlig genomgång med fokus på misstänka ryggen där han hittar lite problem runt ryggraden. Fortsatt markarbete varvat med vila i flera veckor innan igångsättningen. Rider igång försiktigt var tredje dag vilket funkar ok, inga krav förutom avslappnat och lugnt. Första passet med krav går bra, efter det blir han helt tokig i ridningen, stegrar, sparkar med frambenen osv när vi ska göra framdelsvändningar och skänkelvikningar i SKRITT i höger varv så vi åker till klinik. Veterinären hittar en inflammation i bakre delarna av ett framknä (som behandlas med Pentosan, röntgen är OK). Ryggproblemen har han troligen haft pga avlastning av knät. Han får även magsårsmedicin pga att han vägrat lägga på sig trots att jag har gett honom oändligt med mat sedan han kom.

Nu är hästen igångsatt efter tre veckors vila/markarbete och fungerar fortfarande inte i ridningen när man ska korsa bak eller flytta för höger skänkel (vänster går bra) i SKRITT. Något är fel och klinikbesök måste bokas in IGEN!

Detta köptes in som en tävlingshäst för ett högre belopp och sedan dag 1 har alla problem funnits där. Jag har lagt ner ca 8000 kr i skadekostnader redan.

Som rubriken lyder: Har jag någon rätt att lämna tillbaka hästen? Ägarna nekar tidigare kända problem.

Besviken tjej som önskar att hon aldrig hade köpt den här lovande hästen...
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Diskuterat detta med mkt proffessionella människor och ingen vet vad det är för fel, hovslagaren känner dock också av problemen när han skor bakbenen, spec höger. Hoppas på att de kan hitta något mer fel på klinik innan det blir för dyrt men grundtanken ligger kvar, jag vill inte ha kvar och måsta behandla hästen osv trots att h*n är jättefin och mysig! Jag ville ha en frisk tävlingshäst för den här säsongen, nu blir veterinärkostnaderna bara fler och fler...
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Vet inte om det är nån tillräcklig anledning att få lämna tillbaka hästen om det i dagsläget inte finns nån skada som kan bevisas att den fanns när du köpte hästen? Privred du hästen innan köp? Vetbes. ni den?

Gör en ordentlig klinikutredning och se om ni hittar något annat till att börja med,eller om det är så enkelt att det "bara" är inflamationen som är kvar... Det borde väll kanske gå på samma självrisk som sist om det inte var allt för länge sen?

Det kostar ju tyvär pengar att ha häst,och en massa veterinärräkningar är aldrig kul,förra året kom jag upp i närmare 15.000:- på min häst,men vad gör man? :(
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Men om problemen har funnits där sen dag ett måste dom väl ändå också ha funnits där under provridningen?
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Okej, det här var alldeles för svårt att förklara för att någon skulle förstå och inte slänga ur sig några "påhopp". Självklart provred jag hästen och han var UA enligt säljarens trogne veterinär, skulle säkerligen vara UA på besiktning under morgondagen om veterinären inte letade fel kliniskt.

Han var endast riden i 180 rakt fram med huvudet högt i vädret och hade aldrig fått börja jobba rätt, han var inte heller regelbundet riden (går även i dagsläget bra att rida rakt fram i 180 med huvudet i vädret och bensprattel men jag tycker inte att det är rolig ridning). Han kunde inte flytta för skänkeln eller dylikt så provridningen handlade om att han var positiv och lovande med stora, trevliga gångarter. Det var när han fick börja länga sig och forma sig på volten som vi hittade problem och varken tränare, hovslagare eller sjukgymnast vet exakt vad som är fel trots att de har märkt av problemen. Hovslagaren när han skor bakhovarna, tränaren när hon ridit och sjukgymnasten när han masserat.

Ovillig och spänd att sko bak, spänningar i ländryggen på ffa höger sida och problem på böjda spår i ridningen ffa höger, samt väldiga problem att korsa bakbenen (utöver allt annat)... Jag funderar på spatt, men självklart ska vi utreda, är dock osäker på om vi kommer kunna bevisa att han hade dolt fel vid köp men jag ville bara kolla om någon hade erfarenheter eller koll på lagstiftningen.
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Är hästen spattröntgad?

Problem i ryggen han ligga i ett ben, att den belastar sig fel. Vore jag dig skulle jag få hästen kollad på riktigt av veterinär, helst på klinik.

lycka till och hoppas det löser sig
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Har du reklamerat hästen direkt när du kände att det fanns problem? Detta är nämligen vådan med att låta hästen vila sig i form i början av hästägandet.

Enligt konsumentköplagen (som jag antar är applicerbar här? Har jag fel?) ska ett fel som visar sig inom sex månader från riskens övergång bedömas funnits där från dag 1, om inte säljaren kan bevisa annat (t ex genom ett besiktningsprotokoll UA).

Nu har det gått åtta månader och bevisbördan ligger på dig. Kan du bevisa att det finns fel på hästen som funnits där innan du köpte den? Det är där allt hänger.
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Är hästen spattröntgad?

Problem i ryggen han ligga i ett ben, att den belastar sig fel. Vore jag dig skulle jag få hästen kollad på riktigt av veterinär, helst på klinik.

lycka till och hoppas det löser sig

Tänkte oxå spatt... Hoppas du hittar felet och att det går att lösa!!
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Kan han vara för snabbt och fel inriden.
Hästar med potential och mycket sprattel kan pressas för mycket att lyfta på benen utan en gedigen grundinridning, där den rids i en djup form för att länga överlinjen. Man får EV.mer betalt när man säljer.
Hästen går " sönder" mentalt och skador uppkommer pga av man trycker ihop hästen och det blir spänningar som sliter på hästen.
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Hej! Jag vet inte alls om den här tråden ligger rätt men jag vill gärna ha seriösa svar i frågan, försökt beskriva allt i detalj.

För åtta månader sedan köpte jag en islandshäst av en förmedlare (Obs. 6 år gammal, riden ca 1 år). Hästen fick acklimatisera sig första månaden pga den långa resan till mig och sen började jag rida (efter markarbete osv). Han var väldigt pigg och stressig första månaden så en utbildad tränare fick ta honom på träning och upptäckte då att något var fel. Ju mer rätt han började jobba (ffa i tölt) desto sämre blev han. Han kollades av sjukgymnast i hela kroppen men efter vila och en veckas ridning var han sämre igen, värre än innan - försökte sticka på ridbanan när man korsar bakbenen i skritt och blir superstressad. Markarbete + vila i tre veckor och sedan återbesök hos sjukgymnasten som nu gör en grundlig genomgång med fokus på misstänka ryggen där han hittar lite problem runt ryggraden. Fortsatt markarbete varvat med vila i flera veckor innan igångsättningen. Rider igång försiktigt var tredje dag vilket funkar ok, inga krav förutom avslappnat och lugnt. Första passet med krav går bra, efter det blir han helt tokig i ridningen, stegrar, sparkar med frambenen osv när vi ska göra framdelsvändningar och skänkelvikningar i SKRITT i höger varv så vi åker till klinik. Veterinären hittar en inflammation i bakre delarna av ett framknä (som behandlas med Pentosan, röntgen är OK). Ryggproblemen har han troligen haft pga avlastning av knät. Han får även magsårsmedicin pga att han vägrat lägga på sig trots att jag har gett honom oändligt med mat sedan han kom.

Nu är hästen igångsatt efter tre veckors vila/markarbete och fungerar fortfarande inte i ridningen när man ska korsa bak eller flytta för höger skänkel (vänster går bra) i SKRITT. Något är fel och klinikbesök måste bokas in IGEN!

Detta köptes in som en tävlingshäst för ett högre belopp och sedan dag 1 har alla problem funnits där. Jag har lagt ner ca 8000 kr i skadekostnader redan.

Som rubriken lyder: Har jag någon rätt att lämna tillbaka hästen? Ägarna nekar tidigare kända problem.

Besviken tjej som önskar att hon aldrig hade köpt den här lovande hästen...

Eftersom det är en häst i den högre prisklassen så undrar jag om du röntgade honom innan köp?

När reklamerade du hästen? Det säkraste är ett skriftligt bevis.

Det måste gå att bevisa att felet fanns innan du tog hästen i din besittning.
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Kan han vara för snabbt och fel inriden.
Hästar med potential och mycket sprattel kan pressas för mycket att lyfta på benen utan en gedigen grundinridning, där den rids i en djup form för att länga överlinjen. Man får EV.mer betalt när man säljer.
Hästen går " sönder" mentalt och skador uppkommer pga av man trycker ihop hästen och det blir spänningar som sliter på hästen.

Funderar också i de banorna, hästen går att sitta på i fyra gångarter rakt fram, men saknar grundläggande utbildning (sidoförflyttning) och "inte i riden på ett tag". Den har troligen inga muskler alls för att bära ryttare eller arbeta korrekt = väldigt slitsamt för leder när man startar som om det fanns muskler att sätta igång.

Till ts, har du provat hur han reagerar från marken? Blir han lika hysterisk om han korsar bak för hand? Om ni inte hittar något kanske det går att arbeta upp lite muskler med tömkörning innan man pressar honom mer i ridningen.

Jag vet inte om köpet kan gå tillbaka, troligen måste ni hitta nåt specifikt att peka på och det är inte säkert att ni gör om han har lite ont överallt.
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Att han från början är felriden och inriden av en ryttre på (gissningsvis) 85 - 90 kg är något vi har diskuterat massor och kan absolut förklara varför vi nu sitter här med ryggproblem, knäinflammationer och det här problemet med att korsa bak. Han vill gärna springa bort från problemet även från marken men vi har ett såpass bra ledarskap att jag ändå kan få honom att korsa och flytta, det är inte alls samma hysteri men lite motstånd och stela "korsningar".

När han kom började vi rida lång och låg på volt i trav och skritt för att börja hitta balans och bärighet i "muskelbyggarform". Men sedan har han vilat och markarbetats hela våren, longerats med inspänning ca 4 dagar per vecka och gått som handhäst ibland. Sedan har han även fått vila då igångsättningarna inte fungerat. Det är som att han har blivit sämre och sämre varför jag misstänker spatt?! (Har dock inte stor erfarenhet av spatt). För han reagerar i ridningen som att han har mer ont nu än tidigare, trots att han inte är riden (annat än skritt) på jättelänge. Har som tidigare sagt varit på klinik en gång men kommer att åka in igen och utreda och spattröntga. Hoppas att pärlan kommer att bli bra men det börjar kännas som att det ligger nått större bakom problemen än bara inflammation i ett framknä...
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Okej, ska be om koll för både spatt och SI-leden nu när vi åker in...

Precis som någon sa har han lite fel överallt och det kommer nog bli svårt med att häva köpet, men jag hade hopp om att det kanske fanns något lite kryphål någonstans (fast det skulle väl isåfall utnyttjas hela tiden om det fanns).

Hästen röntgades inte innan köp tyvärr, vilket var ett otroligt misstag som jag aldrig gör om! Nästa tävlingshäst kommer att klinikbesiktas och röntgas extremt noga, det är en billig kostnad i slutänden!

Nu vill jag antingen få min fina häst frisk eller triangelmärka, allt beroende på om/vad veterinären hittar. Har skrivit ner all skadehistorik, försök till igångsättningar osv som jag kommer att ta med till kliniken och låta veterinären kolla på, vet inte om man kan göra så men då får h*n verkligen hela bilden samlad innan vi börjar göra undersökningar...
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Är det en privatperson eller näringsidkare du köpt av?

I undersökningsplikten ingår mig veterligen att man har koll på rasspecifika problem. Tex spatt på islansdhästar, cystor i bakknän på araber, kissing spines för fullblod eller vad det nu månde vara. Har man då inte röntgat tex islandshästen för spatt kan det bli lite knivigt att reklamera för det ifall det visar sig vara spattproblematik. Men jag kan ha fel, dock är det nåt jag själv har i bakhuvudet då jag köper häst.
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

För att problematiisera det hela ytterligare så finns möjligheten tyvärr att det lika gärna kan vara den totala omställningen i arbetssätt och form som påverkat hästen . Att det gått så lång tid nu utan att du reklamerat den är ett problem som jag ser det .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 036
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 020
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp