Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Men en så grön häst kan man inte "kräva" något av. Den behöver lösgöras och stärkas och inte samlas.
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

samlas = form/ bära sig.
En unghäst ska gå i en låg form med lång överlinje.
En mer tränad häst kan gå i högre form men fortfarande lång överlinje.
SÅ någon typ av samling/ bärighet ska man rida i. Det behöver inte nödvändigtvis betyda hög form.
Eller Helt felaktigt spänd hoptryckt/ eller för lång på bogarna med underhals båda med spända tyglar utan eftergift och fel energi.
Säger inte att trådskaparen rider i fel form vilket jag inte tror, men det är inte helt ovanligt med denna typ av ridning.
Om hästen är 6år och riden så är det på tiden att den rids i rätt form, annars hamnar den lätt på bogarna och i händerna på ryttaren.
Föreslår Atlis bok (12 verktygen ?)
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

För att problematiisera det hela ytterligare så finns möjligheten tyvärr att det lika gärna kan vara den totala omställningen i arbetssätt och form som påverkat hästen . Att det gått så lång tid nu utan att du reklamerat den är ett problem som jag ser det .

Och ytterligare ett problem, hästen kan mycket väl varit frisk men skadat sig under månadsvilan,i hagen eller stallet. Hästar som är nya i flocken kan åka på stryk och även ensamhästar kan råka trampa fel eller snubbla omkull.
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

samlas = form/ bära sig.
En unghäst ska gå i en låg form med lång överlinje.
En mer tränad häst kan gå i högre form men fortfarande lång överlinje.
SÅ någon typ av samling/ bärighet ska man rida i.

Lång, låg form är inte samling. Det är ändamålsenlig remontform med bärighet.
Samling handlar om att hästen vinklar in bäcken/kors och sätter bakbenen längre under sig.

Åtminstone så som begreppet definieras inom dressyr.
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Hade hästen problem med ländryggen redan från början eller började problemen efter 4 månader?

Personligen skulle jag inte longera någon häst fyra dagar i veckan oavsett anledning, de flesta hästar tycker det är dötrist och pessoaselar skulle jag inte ta med i med tång. Personligen föredrar jag tömkörning, då kan man variera form och vägar på ett helt annat vis men max 1-2 gånger i veckan om det är en längre period.

Det är bra att man följer ordinationen, men än viktigare att ändra sättet man rider hästen om den har en skada som misstänks kunna komma ifrån felridning (gått på framdelen), bara för att man fått ordinationer och följt dem till punkt och pricka så innebär det inte att hästen garanterat blev frisk av behandling/upplägg.

----------
Rent allmänt får jag säga att du haft en himla otur och jag lider med dig och hästen, men det viktigaste just nu är att verkligen ta reda på vad som är fel. Har hästen så ont som det verkar på din beskrivning när den korsar benen (kan var symptom på spatt för övrigt) så har den förmodligen ordentligt ont annars också. Den behöver en ordentlig genomgång för att ta reda på vad problemet är och utan diagnos blir det svårt att reklamera alls.

Reklamation kan jag inte säga mycket om alls annars, men ett problem här är att ni faktiskt inte vet om hästen hade problem när den kom och inte vet vad som egentligen är fel.
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Vet känslan,jag hade ut veterinären 3 ggr på 12 års tid till tidigare hästar,nuvarande häst har jag ägt i 2 år,och hela förra året åkte veterinären skyttetrafik till oss.... :crazy: Vi har även åkt skyttetrafik till kliniken vi med,så man blir lite less... *Peppar peppar* så har det inte varit några stora grejer i år! :D
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Rätt form och samling är inte samma sak. Dessutom kan man inte säga att den ska ridas på ett visst sätt bara för att den har uppnått en viss ålder. Man måste alltid rida utefter just den hästens förutsättningar.
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Läs gärna Dag Netterquists artiklar ang. samling, lång och låg.
Där ges hans tolkning av lång och låg/ samling.
Den ger en hel del matnyttigt när det gäller att bygga upp en häst på rätt sätt. :)
Min häst kunde en viss grad av samling vid 6 års ålder.
I skritt med eftergift.
Den övningen har de tränare jag ridit för ansett vara viktig för fortsatt utbildning.
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Din häst ja.

Det säger ingenting om TS häst. Eller för den delen någon annans häst.
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Vid köp av häst bör man kolla hästen på klinik och iaf röntga för spatt, man kan oxå försöka få ägaren att ge godkänt så att man får se journaler från veterinär.

Mitt första hästköp fick tråkig upplevelser med problem, Vi hade gjort en vanlig gårdbesiktning där vi inte lyckades få trav och veterinären valde att sätta UA på detta, 3 veckor senare var hästen halt.
Inne på klinik ville hästen inte trava men med bättre veterinärer travade hästen och var halt.

Så vill man vara säker så är det in på klinik.

I dagsläget har du haft problem för länge för att kunna reklamera.
Om du hade åkt till klinik direkt och börjat utreda så hade du haft en journal och historik och kanske kunde ha fått rätt i det hela men att få lämna tillbaka nu tror jag knappast går
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Inflammationen i höger framknä var, precis som jag trodde, helt utläkt men halt på höger bak vid böjprov nu. Röntgen såg bra ut, jättesmå förändringar men ingenting som var något. Däremot en inflammation i höger bakknä nu (trots att han har vilat) och en lös benbit i hasen på vänster bak... Nu är det boxvila för en uttråkad liten lilleman!

Kan tillägga till tidigare kommentarer att Atli är suverän, har läst hans bok många gånger och ridit 8 - 10 kurser för honom på min andra häst - fantastiska tankesätt och metoder om ni frågar mig! :)
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Hoppas ni får rätsida på problemen.

Vad trodde vet att inflammationen kom sig av?
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Uttryckte mig kanske lite klumpigt, igen, angående ridningen... Med samling menar jag inte massa tryck, utan att jag helt enkelt kräver lite mer bakben än att bara ligga och rulla lång och tung. Det är ju okej att hästen är lite framtung när man jobbar med överlinjen och lösgjordheten men sedan måste de ju börja aktivera bakdelen lite mer när de är redo, som någon redan skrivit :)

Sedan har vi faktiskt provat sätta lite mer tryck vid ett tillfälle på en lektion för att se hur han svarade (ja, vissa tycker säkert att det är jättehemskt), eftersom problemen var ganska diffusa under andra igångsättningen och vi ville se hur han reagerade när bakbenen skulle ta mer så att vi fick en bra grund att utreda på... :)
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Hoppas det löser sig och du får en frisk häst.
Rider också för Atli och jag är jättenöjd vad det ger mig i ridningen.
Lycka till:)
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Den lösa benbiten ligger i hasleden (övre delen av mellersta glidleden) och sitter ihop med leden genom brosk. Har läst på lite om osteochondros och att det är en "tillväxtrubbning" hästarna får som föl när brosket växer till ben. Isåfall räknas det som dolt fel om jag förstår allt rätt. Han har inget problem utav den där den ligger idag (därför vidtar vi inga åtgärder nu men det var viktigt att jag hade det i åtanke för framtiden om han visar tendenser till problem) men problemen kan komma långt i efterhand, samt att vissa hästar kan gå med lösa benbitar hela livet utan att påverkas. Så det är inget som går att förutsäga låter det som.

Det skulle kännas orättvist mot honom att försöka lämna tillbaka honom men det är ändå något jag överväger att tala vidare med någon erfaren människa (både häst- och lagmässigt) om... Jag begär inte att ni ska förstå VARFÖR jag vill lämna tillbaka honom men så är det, trots att han är underbar på alla sätt.
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Lösa benbitar kan bero på tillväxtrubbningar men även på yttre våld, när det gäller islandshästar så är det relativt ovanligt med medfödd osteochondros. Vad säger veterinären om benbiten? Menar veterinären på att det är en tillväxt rubbning?

Hittade ni någon annan orsak till besvären som inte kan häröras till benbiten ( eller avlastning pga benbiten)? Ont i vänster bak ger gärna kompensationshälta på höger fram i första hand och vänster bak i andra hand precis de symptom som din häst har. Hur har veterinären uteslutit att det inte kan vara benbiten som spökar? Ursäkta jag är lite skeptisk här men helt utan kunskaper om benbiten i fråga så känns det fel att såpass lättvindigt utesluta att den faktiskt är grundorsaken till problemen. När det gäller spatt ( som ju din häst inte har) så är det mest besvärlogt när spatten sitter i översta glidleden så jag kan tänka mig att det samma gäller för alla andra problem, övriga två glidleder är inte nödvändiga för hasens funktion. Jag hade sökt utlåtande från en expert på området i dina kläder.

Medfödda fel är inte det samma som dolda fel, när det gäller röntgenförrändringar i hasleden så kan det bedömas att det borde upptäckts vid undersökning i samband med köp, det tillhör det normala att spattröntga alla lite dyrare ridhästar. Har du någon som helst plan på att reklamera hästen så är det nu du ska göra det, grundkravet för reklamation är att det görs snarast efter upptäckt av felet.
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Tycker att ditt resonemang är väldigt bra och ska höra om det finns någon möjlighet att man kan få röntgenbilderna hemskickade. Enligt förra ägaren hade han aldrig någonsin varit skadad (det måste väl märkas om det yttre våldet (från tex. spark är så kraftigt att en benbit lossnar??), men jag förväntar mig inte annat än lögner från det hållet...

Jag köpte honom av en näringsidkare så jag har två månader på mig från denna upptäckt att reklamera köpet iom att konsumentköplagen tillämpas.

Veterinären tyckte inte att bebiten var nått att bry sig om i dagsläget (gjorde inget annat än att kolla på röntgenbilden dock) men hon kunde inte säga varför inflammationerna dykt upp i höger fram och bak. Vid första besöket var hon lite luddigt inne på att det kunde vara en rest från en gammal vrickning/sträckning/liknande ifall han då har avlastat... Lite konstigt med bakbenet nu tycker jag med tanke på att han visat i ridningen att han har ont och därmed har fått vila senaste månaden...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 036
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 013
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp