Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Det borde vara ganska enkelt att göra en kontroll om hasen besvärar hästen, veterinären kan bedöva ordentligt och få hästen att trampa under sig ordentligt, både före och efter bedövningen, och se om det blir någon skillnad.
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Ja, blir det inte bättre eller att inflammationerna kommer tillbaka (vilket de borde om benbiten spelar in på något sätt) så får vi kolla upp detta mer och det borde visa sig ganska snabbt.

Någon som vet hur man kan skilja på om benbiten kommer från någon yttre faktor eller om det är tillväxtfel (vet att det är ovanligt på islandshästar och ponnys men det är inte detsamma som omöjligt). Jag försöker hitta nått att börja bygga en reklamation på, så illa är det faktiskt... Världens mysigaste häst men jag vill verkligen häva detta köp på grund av alla skador som varit sedan han kom.

Skulle såklart ha hävt köpet redan första gången han reagerade i ryggen, dvs inom 1 månad, eller sökt upp veterinär och fått intyg på problemet istället för att ta ut sjukgymnast svart... Men det var ny sadel, lite ny ridning med ny människa osv så det kändes rätt logiskt att vänta, det var otroligt dumt...
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Jag tycker som sagt du borde reklamerat betydligt snabbare än åtta månader senare och jag tror du inte har så stor chans att reklamera nu .
Du har ändrat exakt allt i fråga om träningsupplägg på hästen och det är vanligt tyvärr att det då blir ledinflammation om upplägget inte varit optimalt /belastningen blivit slitsam .

Jag undrar lite varför du så starkt känner att hästen bör väck dvs återgå till säljaren ? Det är jätte jobbigt med skador men om du fått prognos att hästen bör bli helt frisk efter behandling så är det ju ngt man som hästägare drabbas av då och då - tävlings säsongen blir avbruten osv . Alla skador som du beskriver det - hur många skador pratar vi om ? För mig ter det sig att hästen drabbats av skada som mkt möjligt handlar om hur den belastats annorlunda ?
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Tycker att ditt resonemang är väldigt bra och ska höra om det finns någon möjlighet att man kan få röntgenbilderna hemskickade. Enligt förra ägaren hade han aldrig någonsin varit skadad (det måste väl märkas om det yttre våldet (från tex. spark är så kraftigt att en benbit lossnar??), men jag förväntar mig inte annat än lögner från det hållet...

Jag köpte honom av en näringsidkare så jag har två månader på mig från denna upptäckt att reklamera köpet iom att konsumentköplagen tillämpas.

Veterinären tyckte inte att bebiten var nått att bry sig om i dagsläget (gjorde inget annat än att kolla på röntgenbilden dock) men hon kunde inte säga varför inflammationerna dykt upp i höger fram och bak. Vid första besöket var hon lite luddigt inne på att det kunde vara en rest från en gammal vrickning/sträckning/liknande ifall han då har avlastat... Lite konstigt med bakbenet nu tycker jag med tanke på att han visat i ridningen att han har ont och därmed har fått vila senaste månaden...
Tänk på att det även är vanligt att de benbitar som inte ser ut att påverka visar sig göra det om man tar bort dom.
Där jag jobbade var det inte helt ovanligt att det togs bort benbitar oavsett om dom påverkade eller inte på köparens begäran vid försäljning av olika hästar. Och många av dom, om inte till och med flertalet, så såg man en klar förbättring i både rörelsemekanik och ofta även inställning vid arbete sedan.

/Camilla
 
Sv: Lämna tillbaka skadedrabbad häst?!

Å andra sidan så benbitar som hittills inte ansetts orsaka problem och suttit länge så har ingrepp inte sällan varit helt okomplicerat .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 036
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 005
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp