Lämna ut på foder?

H

Heira

En duktig och hundkunnig kvinna som jag känner har erbjudit sig att ta min hund på foder eftersom jag nu är höggravid och har haft problem att träna och aktivera min hund den senaste tiden. Sen när bebis kommer så blir det väl ÄNNU mindre tid, så det låter ju vettigt...
Men ändå känns det otroligt svårt, hon är ju min lilla bebis samtidigt som hon skulle behöva den aktivering och träning som den här kvinnan faktiskt skulle kunna ge henne.
Som det är nu så har min sambo fått ta hand om hunden helt, och han är inte så duktig med hundar... han går mest ut och rastar och låter henne springa lite, sen träning blir det lite si och så med... Har ändå tänkt att försöka sätta igång efter att bebis har kommit, och få igång träningen med henne igen (hon är 14 månader föresten..), men det här alternativet kanske är bättre?
Usch, jag känner mig så i valet och kvalet... för hundens skull så skulle hon nog må bäst av att bli lämnad på foder, men samtidigt så bör hon ju vänja sig vid bebis i huset. Att göra mig av med henne helt är inte aktuellt, för barn och hund ska inte vara någon omöjlighet!
Smått förvirrat är nog hela det här inlägget, och JAG är smått förvirrad... hur skulle ni andra göra?
 
Jag skulle ALDRIG kunna lämna bort min hund, och sen ta tillbaka den när bebisen blivit lite äldre. Det känns inte rättvist faktiskt.

Men sen skulle jag aldrig ha en krävande hund om jag visste att jag inte skulle ha tid heller..
 
fast hur skulle du göra du blev gravid? en del väljer nog att behålla barnet helst.

heira: INGEN kan svara på om du ska lämna bort din hund eller ej, du måste känna efter själv. är du verkligen säker på att du inte orkar med henne så kanske hon ska lämnas bort, men all aktivering måste inte vara milslånga hurtiga skogspromenader. och du kan ju ta med dig barnvagnen när du går promenader med hunden.
 
Nu är det ju inte så att jag blev gravid och skaffade en krävande hund utan tvärtom. Vi köpte hund, och sen visade det sig att jag var gravid...

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med rättvist? Vad är inte rättvist?

Jag tror faktiskt inte att hon skulle må dåligt av att vara hos den här kvinnan, som även har ytterligare en hund som min hund trivs jättebra med. Dessutom bor hon inte många kvarter ifrån mig, så hon skulle inte försvinna långt direkt...
 
Nej, jag vet att det bara är jag som kan bestämma... men det är ändå skönt att ventilera sig lite och höra andras åsikter. Grinar som en dåre för att jag inte vet ut eller in. Känns som om det kanske vore det bästa för hunden, men ändå vet jag inte helt...

Det är just träningsbiten som är knepig, eftersom jag inte har kunnat träna vanligt "hundvett" särskilt mycket den senaste tiden pga foglossningen så är det mycket sånt hon behöver. Det kanske blir svårt med både hund och bebis? Men samtidigt måste vi ju få in rutinerna med bebis OCH hund om vi ska ha hund... *suck* Men vad är bäst för hunden?
 
kan du inte betala någon en liten summa för att aktivera din hund lite? det är ju också en lite jobbig omställning för jycken att behöva flytta och sedan flytta tillbaka igen och att behöva se matte försvinna och vem är riktiga matte osv.
 
Jo.. det vore ju en bra idé... tyvärr är ekonomin väldigt skral med tanke på bebis och så, men det vore ju värt det.

Hur jobbigt är det för hundar att vara hos olika människor egentligen? (säg två familjer?)
Med tanke på att folk har dagmatte eller lämnar dem på hunddagis och så...
 
fast största delen av tiden är den ju med matte. lämnar du bort den tillbringas klart största delen tillsammans med någon annan.
 
Jag menar ungefär såhär (Citerar cillamuffins)
"det är ju också en lite jobbig omställning för jycken att behöva flytta och sedan flytta tillbaka igen och att behöva se matte försvinna och vem är riktiga matte osv."

Även om hon fortfarande bor nära dig kommer hon att bli förvirrad över vart hon bor och vem som är matte/husse.
 
Been there done that. Jag valde bort barnet.
Men det mest för att jag inte vill ha barn, utan jag håller mig till hundar.
Jag kanske vill ha barn senare, och då kommer jag att ha en hund, typ GD, som inte kräver någon direkt speciell aktivering utan nöjer sig med lite enkla grejer inomhus och promenader. HAR jag inte det då, utan det händer en olycka eller något sådant, så skulle jag lösa det till hundens fördel, inte min. Alltså lämna bort den HELT eller ha någon som hjälper mig med träningen bara. Som jag skriver nedan..

Jag säger bara att jag tycker inte att det är schysst mot hunden att lämna bort den, låta den anpassa sig och få ett nytt hem, för att sen ta hem den igen. Det blir en del omställningar, och är inte till hundens fördel oftast.
Jag skulle isf försöka lösa det hemma, med någon som kan hjälpa mig med träningen. Eller lämna bort hunden helt, och satsa på hund när barnet blivit äldre sen och man har all tid till valpen/nya hunden.
 
Kan inte denna tjej komma förbi och hämta upp din hund när det är dags för träning eller aktivering? Då slipper din hund flytta och ändå så får den det den behöver
 
Det vore ju den absolut bästa lösningen, och hon brukar låna henne ibland som det är nu... Ska prata med henne om det!
 
om jag skaffar barn så kommer det ske samtidigt som jag har hund. jag har svårt att tänka mig med en "ickearbetande" ras. eller, jag vet att det blir en retriever. jag tänker varken välja bort det ena eller det andra. min hund/ar kommer helt enkelt få semester under den värsta tiden. det får de tåla. man kan knappast förvänta sig att alla graviditeter är planerade i minsta detalj, och inte heller att man ska behöva välja mellan hund och bebis. det är orimligt.
 
Underlättar om man har en sambo som antingen kan sköta bebis utan att man behöver hålla honom i handen (Men en SÅN ska vi väl ändå inte skaffa barn med? ;)) eller så en sambo som kan sköta en del av rastning och motion! Motion tar ju oftast mer tid än att gå och träna lite hjärngympa på en parkering. (Iaf jag tränar bara 5-20 min per pass)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 682
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 313
Senast: IngelaH
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 353
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp