Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Jag förstår fullständigt varför personalen inte sätter på byxorna på småbarnen efter blöjbytet precis före lunch, har du sett en småbarns avdelning äta lunch? För det första så spills det en hel del, skönt att byxorna inte blir helt nedsmutsade, sen är det ungefär hälften som nästan somna vid matbordet, det är väldigt smidigt att bara kunna lyfta in dem i sina sängar och låta dem sova istället för att ut och ta av kläder och sedan stoppa i säng.

Jag är stor beundrar till bra förskolepersonal, jag har även träffat på en del dålig men så är det inom alla yrkesgrupper tyvärr.

Fredriks personal är underbar och jag har fullt förtroende för dem allihopa och det märks även på barnen på deras avdelning, det är lugnt trots att det är 15 1-3 åringar, visst får de busa och fara runt men de större visar hänsyn till de mindre. De är ute nästan jämt, gör en massa projekt ute och personalen är otroligt aktiva från allt att bygga sandslott till att gå på djungelfärd i "skogen" i hörnet av gården. De är ute i skogen och de går på utflykt hem till förskolelärarna för att visa barnen att de inte bor på förskolan.
De lyssnar på vad vi föräldrar har för önskemål och försöker se till att alla får det de önskar, de är suveräna på att ge information på tavlan och dessutom muntligt.

Elins personal just nu är oxå toppen, det finns en som kanske borde fundera på om h*n verkligen ska fortsätta med det här jobbet då h*n ibland känns lite uttråkad och skulle behöva en nytändning. Det var en svacka i höstas men efter att ha tagit upp det till diskussion och reflektion så har det fungerat kanonbra!

I höst får Fredrik två "nya" fröknar och hans favorit fröken följer med, de har ett tufft jobb i höst att få ihop en grupp på 18 treåringar, men jag känner mig trygg med att de har en plan och att de vet vad de har gett sig in i och vad de vill förmedla till barnen.

Jag är imponerad att det finns folk som frivilligt jobbar med barn dagarna i ända och dessutom står ut med deras föräldrar som är långt ifrån trevliga och förstående alla gånger så många :bow: :bow: till all engagerad och duktig förskolepersonal. Men det även de som är duktiga och engagerade inte får glömma är att det finns personer som är på fel plats och att ibland så fungerar verkligen inte verksamheter.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Jag har sagt det innan, utan sin förskola hade inte mina barn varit vad de är idag! :bow::love::bow:

Det finns få yrken, med antingen 3-års högskoleutbildning eller lång erfarenhet, som det klagas på och ifrågasätts så mycket om!

Ta exemplet med att de små får gå utan byxor i en timma.
Jag vet inte vad jag ska säga..:angel:
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Jag tycker inte att det räcker med att rutinerna ska kunna motiveras, jag tycker att man ska kunna motivera varför det är bra för barnen

Ja självklart så ska det ju motiveras utifrån barnens synvinkel.

vad som är fullständigt omöjligt på en förskola tycks kunna gå bra på en annan, så så himla skrivna i sten kan inte De Heliga Rutinerna vara...;)

Jag menar att förälder ett kommer och gnäller att de måste ta av sig skorna. Förälder två tycker att det är toppen. Då ska man ändra sig utifrån förälder ett och då kommer förälder två och klagar. Det går liksom aldrig att göra alla nöjda eftersom att alla föräldrar vill olika saker.

Jag tror att de bästa förskolorna är de som kört ut hårt med rutiner direkt och säger att köp det eller sluta. Något som brukar vara tydligare på privata förskolor än kommunala. Vi på kommunala ska ju göra alla nöjda liksom. Men jag tror inte att många märker hur "överkörda" de blir på de privata just för att det är tydligt och utformat med stor betänklighet!

Det jag upplevt med de privata förskolorna är att man har en stark ledning och ett mycket tydligt sätt. Så var det när jag jobbade på I ur och skur. De ville inte ha personal med allt för mycke egen vilja (typ, lite hårt att skriva det just så men jag skulle vara införstådd med att det var jag som skulle anpassa mig efter deras sätt och inte tvärtom)

På många kommunala förskolor så är det en svag ledarprofil och varje avdelning gör som den vill. Det betyder också att man kan gå på många nitar innan man hittar ett sätt som fungerar och lagom tills dess så byts personalen ut...

På en förskola jag jobbat på så är alla fyra avdelningar som olika förskolor och det fattas helt den röda tråden.

Ang. att ta av sig byxorna så låter det ju helknasigt och kanske är det för att de är förbannat lata. Eller så är det så att många föräldrar klagat på att de har smutsiga byxor efter maten... Det skulle heller inte förvåna mig... En del av våra barn har så fina kläder att de inte får måla i dem!! Det har deras föräldrar uttryckligen sagt till ifrån. Så antingen får barnen inte måla eller så tar vi helt enkelt av dem på överkroppen :p Jag önskar att jag kunde lägga ut några härliga bilder på barn med bar överkropp och målarförklade =) En del av föräldrarna på vår småbarnsavedleningen är sura för att de har mat på kläderna, så visst är det så... Då ser man bara det och inte att barnet tränat på att äta själv. Smakade på alla grönsaker och hade en fin och lugn stund vid maten. Nej det är bara den synliga omvårdanden som räknas. Som vanligt.

Jag säger det igen att jag är där för barnens skull och gör mitt bästa för dem. Men det är ändå jobbigt att ta skit när ingen ser det jobb jag gör. Men många föräldrar säger att deras barn verkar tycka om mig eftersom att de ofta pratar om mig hemma, så jag får plocka upp de meningarna när det känns som tyngst.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

De är ute i skogen och de går på utflykt hem till förskollärarna för att visa barnen att de inte bor på förskolan.

:rofl:

Jag brukar skoja och fråga om de vet vad jag jobbar med. De tänker så att det knakar och kommer med roliga förslag!
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Du skriver precis som det är, man kan liksom inte vara alla föräldrar till lags i allt. Jag har jobbat både kommunalt och privat, och även den biten stämmer.

*kl*
Det här med blöjor vid matbordet... Naturligtvis så är det för att personalen ska spara lite tid. Välkommen in och arbeta på en 1-3 avdelning runt lunch/blöjbyte/sovtid! Kom gärna när man kanske är en personal kort också;).

Blöjrutinen ser olika ut på alla förskolor/avdelningar - iaf där jag har jobbat. Men de barn som absolut velat ha sina byxor på sig har fått ha det.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

En sådan sak ska ni ju inte ens behöva försvara!

Självklart motivera varför. Men jag tycker att om det är en sak som man reagerar för som förälder, och inte ser det fantastiska pedagogiska arbete som de flesta av er faktiskt gör, så borde man kanske inte ha sina barn på en förskola alls utan en privat barnflicka hemma som man ständigt kan stå i kontakt med!

Jag förstår om man inte vill ha sina barn på förskola.
Det som är bra är ju att det finns olika alternativ. Men OM man väljer att ha sitt barn i en utvald förskola så kan man inte räkna med att rutinerna plockas med hemifrån för varje individuellt barn!
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Det är det som är så bra om man uppvisar något direkt. T.ex. vid första besöket på förskolan innan man bestämt sig så skulle de sagt: Här äter alla utan byxor. Punkt. Då väljer man ju aktivit det eller ej.

Men uppdagads det i efterhand så kan det bli väldigt jobbigt.

Nu tog jag upp exemplet med byxorna eftersom att jag själv aldrig stött på det och tycker att det verkar lite knasigt...
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Ang. att ta av sig byxorna så låter det ju helknasigt och kanske är det för att de är förbannat lata. Eller så är det så att många föräldrar klagat på att de har smutsiga byxor efter maten... Det skulle heller inte förvåna mig... En del av våra barn har så fina kläder att de inte får måla i dem!! Det har deras föräldrar uttryckligen sagt till ifrån. Så antingen får barnen inte måla eller så tar vi helt enkelt av dem på överkroppen :p Jag önskar att jag kunde lägga ut några härliga bilder på barn med bar överkropp och målarförklade =) En del av föräldrarna på vår småbarnsavedleningen är sura för att de har mat på kläderna, så visst är det så... Då ser man bara det och inte att barnet tränat på att äta själv. Smakade på alla grönsaker och hade en fin och lugn stund vid maten. Nej det är bara den synliga omvårdanden som räknas. Som vanligt.

Jag har faktiskt förundrats över att dottern i princip aldrig har matfläckar på kläderna. Under inskolningen hörde jag en i personalen sucka över att ett av barnen hade vit tröja (att det var opraktiskt), jag har senare tänkt säga (när dottern haft ljus tröja) att det gärna får vara fläckar men det har inte blivit av.
Jag tycker att ett lyckligt barn är ett fläckigt barn liksom och är rädd de håller på och tar av kläder eller liknande vid maten? Eller så är det för att dottern ändå knappt äter något, vad vet jag... Får se om det finns något lämpligt tillfälle att ta upp det.

Att sätta på dottern kläder som gör att hon inte får måla skulle aldrig fall mig in (hon har ganska fina, men jag anser att det mesta går att rädda i tvätten).
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Ja, jag tycker att förskolepersonal får för mycket skit, både här på Buke och i verkliga livet. En del föräldrar har krav på sin förskola som de själva som föräldrar inte klarar av att uppnå.

Jag tycker inte det är så konstigt att kraven på förskolepersonalen är höga, det måste de helt enkelt vara när det gäller något så viktigt som våra barn som vi lämnar över ansvaret för. Sen att föräldrar har olika krav som ibland går stick i stäv med varandra är ju jättesvårt. Där tycker jag man ska vara oerhört tydlig med att berätta om personalens arbetssätt innan någon skriver kontrakt så föräldrar som har en annan syn kan välja bort det.

I mitt eget fall fanns inga val. Kommunen hade inte plats till oss som sökte på befintliga dagis utan vi erbjöds plats på ett nystartat. Det gick alltså inte alls att ta reda på något om det innan man började utan det har mer varit att gilla läget. I ett sånt läge kan det nog bli extra mycket missnöje eftersom man inte kunnat välja bort det om det inte kändes helt rätt (om man kunnat göra besök i förväg).

Sen är det väl som det är mest i samhället i stort - det positiva är vi dåliga på att dela med oss av. Är vi tysta så är vi nöjda liksom. Tidningar skriver sällan om något positivt som hänt, det är det som är dåligt som är värt att tas upp... Tyvärr är det så!

Det vimlar ju såklart av härliga, duktiga människor på förskolorna. Men det blir inte så mycket diskussion på ett forum att skriva om det...
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

I mitt eget fall fanns inga val. Kommunen hade inte plats till oss som sökte på befintliga dagis utan vi erbjöds plats på ett nystartat. Det gick alltså inte alls att ta reda på något om det innan man började utan det har mer varit att gilla läget. I ett sånt läge kan det nog bli extra mycket missnöje eftersom man inte kunnat välja bort det om det inte kändes helt rätt (om man kunnat göra besök i förväg).

Jo jag har jobbat i ett sådant läge också och det är skittufft. Helst när man inte får något stöd från föräldrarna :( Eg. var det ledningen de var förbannade på, men det var ju vi som fick ta emot sparkarna. Så jag vet både hur ni föräldrar och pesonalen har det.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Hon kanske är jätteduktig på att äta ?
Eller så har de förklädesliknande haklappar ?

Eller så låter de barnen äta med bar överkropp... men det gör väl inget ?
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Jag jobbar på en I Ur och Skur förskola, och det är väl bra att ny personal får kunskap om hur vi jobbar ute i naturen, när de sen är varma i kläderna och kan sitt friluftsliv går det att diskutera förändringar. Det är lite svårt att ha en åsikt om man inte har rätt kunskap, anser jag i alla fall.
De dagar vi äter i naturen sittande på sittunderlag, alla barn och personal, har de minsta på sig gamla T-shirts, super att ha som haklapp, täcker bra. Dessa går dessutom även att använda som skydd vid målning. OBS barnen har kläder under.
Våra små sover i vagnar ute så att låta dem äta utan byxor skulle bli helt tokigt, och inte sitter väl vi vuxna i underbyxor???
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Jag förstår att det kan vara förvirrande med olika föräldrars krav. Det jag tänkte på med rutinerna var tex detta: på den förskola vi har nu är det benhårt med att man måste vara där innan frukost börjas serveras annars blir det sura miner från personalen (vår dotter äter aldrig frukost på dagis men detta har kommit upp på möte). På en annan förskola vi pratade med var regeln att alla barn som kommer någon gång under den halvtimme då frukost serveras är välkomna att äta. Så det finns väldigt olika sätt att hantera samma situation, det är det jag menar. Därför är det viktigt att man förklarar varför man just på detta ställe behöver tillämpa en viss regel.

Det stora problemet med vårt dagis är att de kommunicerar inte, sen kanske de har jättegenomtänkta tankar bakom sitt sätt att arbeta. Men det kan jag ju inte veta som förälder så länge de inte berättar om det. Jag ser ju bara det jag ser: min unge som får sitta och äta i bara blöjan och tröja på vintern för att det ska vara bekvämt för personalen (3 personal på 14 barn som sällan är där alla samtidigt, de är inte galet överbelastade direkt). Jag vet ju av tidigare erfarenhet att det finns mycket bättre dagis och personal som har en helt annan inställning så det är därför det blir tydligt för mig att sättet de jobbar på och attityden de har skulle kunna förbättras rejält.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Ja det är toppen att man får en sådan bra och tydlig ledning (som vi fick) och inte bara lämnas vind för våg. Det innebär som jag upplevt det att det finns en tydlig och genomtänkt röd tråd och jag tror att även föräldrarna känner sig trygga i och med det och då tror jag inte att det blir så mycket krav på att lilla Pelle ska ha vissa fördelar enligt hans föräldrar och lilla Gretas föräldrar anser att Greta ska ha lite fördelar.
 

Liknande trådar

Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 574
Senast: Anna
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
936
Senast: Praefatio
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 045
Senast: mars
·
Gravid - 1år Har skrivit om det i VGV-tråden någon gång och känner att jag skulle behöva några goda råd. Dottern har börjat nypas, när hon ska sova...
Svar
8
· Visningar
1 506
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp