Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Min son gick hos en dagmamma, hon var helt suverän.
En bra dagmamma är nog det bästa man kan ha - men en dålig - så är man väldigt utelämnad.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Det är ju kul att förskolepersonal iaf får något inlägg som är positivt ;).
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

nu är jag lat och har inte läst hela tråden...MEN jag är dock en såndär förskolepedagog och kan ju säga hur vi på min förskola ser på saken...

vi har jättegärna att föräldrarna går med in en stund. Läs: en stund, inte en timme vilket ibland händer vilket gör separationen svårare. Vad vi INTE tycker om är de föräldrar som slänger in sina barn innanför dörren o går utan att säga till ( jo, det händer- allt för ofta)
men ett klart hejdå är viktigt för barnet, ansvarig personal(mentorn förslagsvis) 'tar över barnet', mamma eller pappa går. Visst kan barnet bli ledset, men jag kan lova att en minut efter ni har gått har vi hittat på något med barnet så att h*n glömt h*n var ledsen.

Vid hämtning är det oftast så att personalen minskat (vid hämtning på eftermiddagen) och då kan man vara lite stressad. Vi ser till att alltid prata med föräldern och iaf jag är noga med att berätta något om vad barnet gjort under dagen, vad h*n ätit, om det varit något särskilt som hänt. Jag vet ju hur jag själv vill bli mött som förälder...:). Stanna gärna inne hos oss och prata en liten stund, men vi har även föräldrar som tar med småsyskon och sätter sig o drar fram saker och inte alls bryr sig om att hämttiden har kommit och vi i personalen vill gå hem...Det är ju tyvärr såna föräldrar som förstör för andra. (hmm...och ja, jag jobbar på ett litet privat dagis, inte nåt kommunalt)

Det blev kanske lite rörigt, men så arbetar i alla fall jag...:)
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Det låter ju väldigt sunt och vettigt. Egentligen tror (hoppas) jag att de flesta förskolepedagoger är som du...

En sak undrar jag dock över: detta som du säger att barnet är ledsen högst en minut för sen har ni hittat på något och barnet glömt det var ledset.
Jag vet att det finns barn som är ledsna jättelänge (alltså i dagar, inte i tid per gång), men varför nöjer man sig med det? Eller är jag bortskämd med att ett lyckat lämnande är ett helt utan tårar eller "ledsen-blick"? Dottern gråter också vid oförberedda lämnanden. Jag ser alltid till att lämna när hon är lugn och nöjd (är hon inte det ser jag till att vi hittar på något roligt så hon intar rätt sinnesstämning). Det är väldigt sällan det inte finns tid/möjlighet till det.

Målet måste väl ändå vara att barnet inte ska vara ledset alls, är det ledset 5 sekunder så har man inte gått i mål tycker jag.

Bara lite funderingar från min sida, jag vet dock att många föräldrar tycker att lite tårar inte är någon fara så alla kanske inte ser det på det viset.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Hmmm. Vi startar alltid inskolningen med att prata med föräldrarna om vad dom tycker känns ok. Endel vill ha väldigt snabba inskolningar medans endel tycker det känns bättre med en längre inskolning med oftare lite kortare dagar men fler.

vad gäller lämning kommer alla föräldrar in på förskolan och pratar några ord med personalen. Vi tycker det är viktigt att veta om barnen tex har sovit dåligt, ätit lite frukost eller likn. Endel barn säger hejdå på en gång medans endel tar med föräldrarna in i tex lekhallen säger hejdå och vill vinka i fönstret, många varianter finns det. Visst finns det barn som blir lessen nångång vid lämning men så länge vi har föräldrarnas förtroende och sammarbetar så blir det aldrig bli ett problem som håller i sig.

Vid hämtning kommer föräldrarna in och någon av oss pratar med den som hämtar om dagen i stort, om något hänt eller så.

Vi har ofta ny fotodokumentation på väggarna som föräldrarna kan kolla på tillsammans med barnen och på så sätt prata om vad som hänt under dagen på förskolan.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

ja du, jag vet inte varför. Det kan ju vara mycket, jag ser till min egen dotter som är 6 nu och det var aldrig några problem att lämna henne. Tills en dag när hon blev jättejätteledsen. Det visar sig att personalen då bestämt att hon ska pottränas och tvingar henne att sitta på pottan (hon var ca 2.5 år) och hon ville absolut inte vara på dagis. Efter mycket luskande så kom jag fram till det, sa åt personalen att jag SJÄLV bestämmer när min dotter är redo att tränas, de muttrade men jag var envis och sen tre månader senare var hon torr helt av sig själv. Så ibland kan det vara något i dagissituationen i sig och ibland så saknar man helt enkelt mamma och pappa. Ibland är det en tand på gång eller att man håller på att bli sjuk osv osv

Vi har gjort så att alla barn fått ta med sig foton hemifrån och om ett barn är väldigt ledset så kan vi titta i det, vi kan leka någon lek, se om det finns nåt göromål i köket beroende på ålder, gå till fönstret och vinka till mamma/pappa, kramas, gosa och vara nära. Det är lite olika, oftast har man ju också diskuterat med föräldrarna hur de vill ha det i sådana situationer redan vid inskolningen. Vissa föräldrar vill ju tyvärr 'komma ifrån' sina barn så fort som möjligt. Hade någon förälder i höstas som lämnade sin 12 månaders baby och hade planer på att lämna 8 och hämta 17, första dagen!:eek:
ibland blir man mörkrädd. Engagerade föräldrar vill vi ha med ett bra samarbete. :)
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Mina barn var ledsna i stort sett varje dag. Från att de började som drygt 1.5 åringar tills de slutade när de var 5.
Jag skrev om det tidigare.
Det var en sorts rutin för dem att gråta en skvätt och vinka åt den som lämnade. De grinade bara på dagis och en jättekort stund. Det var aldrig ett problem. Alls. För någon. Inte heller för dem.

Jag reagerade lite tidigare på att gråt är ett uttryck för att inte hantera situationen. Jag håller inte med om att det måste vara så. Det kan tvärt om vara ett sätt att hantera en situation.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

, men jag försöker mildra vår störning genom att alltid passa MINST de egna barnen .

När du har klivit innanför dörren så är dina barn ditt ansvar. Då ska personalen inte se efter dem ö h t. Med andra ord så måste du passa dina egna barn.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

*lite svar, men mest KL*

Det är väl lite hemlighet i det att man är flexibel!

Att känna när barnet vill att man följer med in, eller lämnar i hallen. Samma sak vid hämtning. Jag blir glad om föräldrarna orkar kliva innanför tröskeln och se vad barnen har gjort.

Är det något barn som verkligen har stort behov av det så kan jag vara lite elak och säga: Visa nu till mamma/pappa vad du har gjort idag. Det bara för att jag vet att det barnet så förtvivlat gärna vill visa något och föräldrana aldrig bryr sig.

För oss brukar det inte vara problem att föräldrarna stannar en stund. Men kommer de när vi ska klä på 18 barn galonkläder/vinterkläder så är det faktiskt lite jobbigt. Det är ju inte riktigt så att man hinner prata och vara trevlig.

Det jag kan känna med föräldrar som stannar allt för länge ( är inte 15 min nån slags outtalad tid??) är att de även kan få inblick i hur andra barn är. Föräldrar har ingen tystnadsplikt och det kan finnas barn med problem eller andra handikapp som jag inte tycker att andra har med att göra. Nu låter detta säkert jättekonstigt, men t.ex. en 5-åring som kissar på sig tycker jag inte att någon annan förälder har med att göra... Eller ett barn som berättar saker som jag heller inte tycker att någon annan har med att göra. Det finns en anledning till att vi har tystnadsplikt och det är sådana saker som föräldrar som är med jättemycket också kan upptäcka. Tänk om det var ert barn som ni ville skydda lite?
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Min son gick hos en dagmamma, hon var helt suverän. En bra dagmamma är nog det bästa man kan ha - men en dålig - så är man väldigt utelämnad.

Så är det nog. I den gruppen jag tillhörde var vi nio dagbarnvårdare och efter att ha lärt känna dem allesammans så är det bara en jag öht skulle kunna tänka mig att lämna mitt barn till. Men man får inte välja...inte här i alla fall, och inte utan att bråka rejält med cheferna (vilket en förälder gjorde en gång och fick sitt val av dagmamma igenom).
 
Senast ändrad:
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Det är ju kul att förskolepersonal iaf får något inlägg som är positivt ;).

Så du menar alltså, att om man inte har någon positiv erfarenhet (ännu, märk väl) så får man inte skriva om det? Man får inte vara kritisk och skeptisk, bara för att det handlar om förskolepersonal och att det finns vissa sådana här på Buke? :confused:

Och om man undrar hur småbarnen (1-3) egentligen mår av att vara på förskola (väldigt många är det på heltid dessutom), så ska man hålla tyst eftersom det automtiskt är bättre för dem att vara på dagis än hemma hos föräldrarna, eftersom förskolepersonalen är pedagogiskt utbildade och föräldrarna oftast inte? :confused:

Det verkar vara en väldigt känslig fråga för förskolepersonalen att bli kritiserade, och även verksamheten för den delen, med tanke på reaktionerna. Tydligen ses det som oförskämt av en förälder om man hellre tar hand om sitt småbarn (1-3?) själv och väntar med att lämna bort det till förskolan. :grin:

När man läser den här tråden om hämtning och lämning så ser man ju att det är väldigt olika rutiner och krav/önskemål på föräldrarna hos olika förskolor. Som förälder får man väl helt enkelt höra sig för hur de vill ha det på just den förskolan man har sitt/sina barn och försöka samarbeta med personalen, så att det blir rätt. Vissa förskolor verkar föredra engagerade föräldrar, andra verkar helst vilja ha sin verksamhet ifred och att föräldrarna inte ska "lägga sig i". Jag hoppas den förskolan vi har valt till sonen gillar engagerade föräldrar, för jag vill kunna vara med aktivt och få en chans att följa min son i hans utveckling.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Det roliga är att det finns människor, som utan att ha någon som helst erfarenhet av förskola (och speciellt inte 1-3 årsavdelningar) kan sitta och ondgöra sig över hur dåligt det är på alla förskolor. Hur kan man uttala sig om något man inte vet något om?

Ja, jag tycker att förskolepersonal får för mycket skit, både här på Buke och i verkliga livet. En del föräldrar har krav på sin förskola som de själva som föräldrar inte klarar av att uppnå.

Mycket av förskolans verksamhet och barngruppsstorlekar påverkas av kommunpolitiska beslut som personalen bara kan göra sitt bästa med.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Då vet jag inte vem du menar? Men jag har kanske missat de inläggen du talar om?

Själv har jag erfarenhet som personal inom barnomsorgen och även via andra föräldrar och annan personal, plus vad man läser på olika forum. Jag har även erfarenhet av olika slags föräldrar....under mitt halvår som dagmamma hann jag se en hel del. :crazy:

Visst är det så att det till stor del handlar om politikers beslut. I alla fall för de kommunala förskolorna.

Jag har även suttit och pratat med en utbildad förskolelärare (hon var dessutom specialutbildad, utöver den vanliga utbildningen) som ondgjorde sig över alla ettåringar på dagis, som fördärvade hela förskolan. Ettåringarna tog alldeles för mycket tid i anspråk av verksamheten ansåg hon, hon tyckte det var skit att man som förälder fick lämna såna små på dagis. Hon var väldigt negativ till alla ettåringar öht i förskolan, hon ville inte befatta sig med dem i sin yrkesroll. Hon blev skitsur så fort hon hörde talas om någon förälder med x-månaders bebis, som planerade att lämna in barnet på dagis så fort det fyllt 12 månader.

Nu kände ifos min pappa henne personligen, både som lärare till hennes lite äldre barn, och som förälder själv när han hade mina betydligt yngre halvsyskon på den förskolan hon jobbade på, och han sa att hon var väldigt speciell (= jobbig :angel: ) överlag som person. Så jag hoppas ju innerligen att det inte är någon allmän inställning på förskolorna, att de här mindre barnen (nästan bebisar bara) är jobbiga och i vägen och fördärvar verksamheten. Men visst har min kontakt med den här förskoleläraren spätt på min skepsis.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Det verkar vara en väldigt känslig fråga för förskolepersonalen att bli kritiserade, och även verksamheten för den delen, med tanke på reaktionerna.

Ja det är känsligt eftersom att vi aldrig får höra något annat. Det är bara tjat och gnat. Inget är bra. Vi är helt inkompetenta och värdelösa. Egentligen går vårt arbete ut på att hålla upp en snygg fasad mot föräldrarna och inte göra det bästa för barnen. För många föräldrar är det synliga omvårdnaden bättre. T.ex. att hallen är snyggt plockad istället för att barnen fick en jättebra lässtund.

Själv är jag jättestolt över mitt förra jobb och kokar verkligen när jag läser hela tiden hur j****a dåliga vi är på att ha verksamhet. Det verkar inte som att föräldrar vill att vi ska ha verksamhet. Serviceinrättning verkar viktigare. Det ytliga.

Vi brukar inte bara skrivit vad vi gjort en dag utan också motivera vad vi gjort. Jag har inget att dölja.

Måste tillägga att det blir så känsligt eftersom att jag verkligen vränger ut och in på mig själv varje dag för att ha en sådan bra dag som möjligt. Sen läser jag det här buke-gnället och ångrar att jag ens läst tråden.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

ps.

Märker ni inte själv hur många olika krav och önskemål ni har?? Allt det ska uppfyllas samtidigt. Istället är det kanske en viss rutin som ska gälla för alla och utifrån det får man individanpassa???

Däremot så ska rutinerna kunna motiveras.

.ds
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Det roliga är att det finns människor, som utan att ha någon som helst erfarenhet av förskola (och speciellt inte 1-3 årsavdelningar) kan sitta och ondgöra sig över hur dåligt det är på alla förskolor. Hur kan man uttala sig om något man inte vet något om?

Ja, jag tycker att förskolepersonal får för mycket skit, både här på Buke och i verkliga livet. En del föräldrar har krav på sin förskola som de själva som föräldrar inte klarar av att uppnå.

Mycket av förskolans verksamhet och barngruppsstorlekar påverkas av kommunpolitiska beslut som personalen bara kan göra sitt bästa med.

Jag har enbart positiva erfarenheter av dagispersonalen på de 2 dagis min 2-åriga dotter gått på. Visst har de båda förskolorna haft HELT olika förutsättningar, och visst var jag nervös över att flytta och byta dagis åt min dotter eftersom hon trivdes så väldigt bra på första dagiset, och personalen där var verkligen underbara. Tack och lov så insåg jag nästan direkt att jag hade oroat mig helt i onödan, personalen på nuvarande dagiset är lika underbara de, och dottern trivs alldeles ypperligt. Antingen har jag haft tur med dagisplaceringar, eller så är de bra förskolorna faktiskt i majoritet (men det är väl med dagis som med allt annat, det är bara de dåliga man hör talas om)
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Fråga föräldrarepresentanten om du inte kan få bli mer delaktig! Förvänta dig inte att andra skall dra lasset. Dra själv och erbjud dig att göra det.

Min son har bara vid inskolning tillåtit att jag skall bli med in.
När han började förskolan, var jag beredd med kamera och näsduk för den sentimentala och omskakande första dagen i skolan.
Han förbjöd mig att ens smyga efter honom (känner visst morsan), för jag skulle åka till mitt jobb. Skolan var hans jobb tyckte han. Och han smög tillbaka för att kolla att jag inte smög iväg! :D

Jag släpper honom på parkeringen och så springer han in själv, eller så står vaktis och väntar på honom 06.40 med säckakärra och kör in honom!
Han älskar sitt fritids och skola och har alltid gjort.
När han var så liten att han inte riktigt lärt sig att klä av och på sig vinterkläderna, var jag naturligtvis med in och hjälpte honom på traven, till han lärde sig.

Jag tycker nog att barnen skall störas så lite som möjligt på sin arbetsplats.
Jag godtar inte att mina arbetskamraters barn kommer till jobbet en stund varje dag, och pratar i det rum jag är upptagen med annat.
Men att de är här någon gång ibland, är jättekul!

mvh
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

ps.

Märker ni inte själv hur många olika krav och önskemål ni har?? Allt det ska uppfyllas samtidigt. Istället är det kanske en viss rutin som ska gälla för alla och utifrån det får man individanpassa???

Däremot så ska rutinerna kunna motiveras.

.ds
Jag tycker inte att det räcker med att rutinerna ska kunna motiveras, jag tycker att man ska kunna motivera varför det är bra för barnen att göra på ett eller annat vis. I vintras när dottern började på nya kassa dagiset hade tex personalen som rutin att byta blöja på alla barn vid kl 10, sen var det lunch 10.45 och efter det vila. I samband med blöjbyte kl 10 tog man av alla barnen byxorna och satte inte på dem igen "eftersom de skulle ju ändå snart vila" drygt en timme senare. Det här var en rutin som bara var formad för att göra det lättare för fröknarna och inte för barnen, snarare tvärtom.

Men generellt tror jag att de allra flesta föräldrar kan gå med på enstaka rutiner som man inte tror på (som den ovan tex) om det förmedlas på ett sånt sätt att man ändå förstår att personalen vill barnets bästa. Hade de tex sagt att vi gör så här och så får vi mer tid till att läsa saga, då hade det varit mer okej. Men att utgå från vad som är smidigast för personalen hela tiden när man formar rutinerna är fel attityd. Sen är det intressant att man på olika förskolor tycks kunna hantera helt olika rutiner, vad som är fullständigt omöjligt på en förskola tycks kunna gå bra på en annan, så så himla skrivna i sten kan inte De Heliga Rutinerna vara...;)
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Det jag kan känna med föräldrar som stannar allt för länge ( är inte 15 min nån slags outtalad tid??) är att de även kan få inblick i hur andra barn är. Föräldrar har ingen tystnadsplikt och det kan finnas barn med problem eller andra handikapp som jag inte tycker att andra har med att göra. Nu låter detta säkert jättekonstigt, men t.ex. en 5-åring som kissar på sig tycker jag inte att någon annan förälder har med att göra... Eller ett barn som berättar saker som jag heller inte tycker att någon annan har med att göra. Det finns en anledning till att vi har tystnadsplikt och det är sådana saker som föräldrar som är med jättemycket också kan upptäcka. Tänk om det var ert barn som ni ville skydda lite?

Precis min tanke:bow:
För många år sedan hade vi ett barn på mitt"dagis" som "gick i taket" varje gång rutinerna ändrades, allstå blev h*n väldigt utåtaggerande varje gång någon förälder stannade "onormalt länge" eller så.

Rykter spreds i föräldragruppen att h*n var sjövild och att vi inte klara hantera det.....
Summa summarum: föräldrarna turades om att komma in, stanna länge, och göra egna bedömningar om vårt sätt att hantera detta.

Inget direkt fel i detta, jag kanske skulle gjort desamma om jag varit okunnig, men för detta barn blev våren ett helvete!
H*n vägrade att komma till dagis, kände säkert av blickarna, och vi la väldigt mycket tid till att "skydda" detta barn mot att "visa upp sig"

Så när historien upprepade sig ett par år senare berättade vi genast för det berörda barnet om förra fallet, och föräldrarna ville genast ha ett föräldramöte där dom själva berättade hur deras barn fungerade, att dom helst såg att vi fick jobba efter våra strikta rutiner för deras barn skull, men tog också upp ideén att vi skulle ha fler föräldradagar, där alla kunde samlas och prata utan misstro, både med oss pesonal och utan. Det blev toppen!

För övrigt:
Vilken yrkesgrupp gör så mycket fel, och är så hatad som just Förskolepersonal, och LÄKARE.... Ändå är vi beroende av båda.

* Jenny *
Fd. dagisfröken, jag saknar BÅDE barnen och deras föräldrar!
 

Liknande trådar

Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 574
Senast: Anna
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
934
Senast: Praefatio
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 045
Senast: mars
·
Gravid - 1år Har skrivit om det i VGV-tråden någon gång och känner att jag skulle behöva några goda råd. Dottern har börjat nypas, när hon ska sova...
Svar
8
· Visningar
1 506
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp