Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

*kl* Jag hänger ofta kvar på dagis vid både hämtning och lämning. Kanske är en del i personalen skitirriterade men ingen klagar.

Skälen är olika - ofta måste jag kolla upp att jag inte glömt lappar/kläder/blöjor etc och så hjälper jag barnet av/på med rätt kläder och hänger med och kollar det han vill visa.

Vi kommer ofta sent lagom när de ska iväg på något och då hänger jag kvar en stund och hjälper barnets polare få sig kläder/västar etc när de ska på utflykt.

När vi hämtar är ibland storebror med och då kan det ta tid att snacka med gamla kompisar (han har gått där förra året) eller bli runtvisad av lillebror vad han kan göra nu.

Alltså, vi är säkert ivägen :crazy: för att jag GILLAR att få en bild av barnets vardag (inte för att han behöver det) och lära känna hans kompisar, men jag försöker mildra vår störning genom att alltid passa MINST de egna barnen och vara behjälplig med undanplockning och extra händer.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Det du beskriver känner jag, och de flesta andra föräldrar antar jag, igen mig i.
Det är ingen löpande-band-princip som tillämpas vid hämtning och lämning!;)

Men jag tycker det är skillnad på ditt exempel mot att sätta sig ner med sitt egna barn i 10 minuter inne på förskolan.
Det beror säkerligen på vilken tid man lämnar med. Är det vid frukost eller tex. en organiserad aktivitet som samling så tycker jag att man som förälder inte tar hänsyn för att tillfredställa sitt egna behov.
Nu missuppfattade jag TS och trodde att förskolans personal hade bett henne att ändra sina rutiner vid lämningen men det var ju inget problem vare sig för personalen eller henne.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

knapplån

Jag förstår verkligen inte problemet... mitt största problem som grundskollärare (jag har 7 och 8-åringar) är att föräldrarna kanske inte är nog brydd.

Jag blir JÄTTEGLAD som lärare om någon förälder tar sig tid och är med i klassrummet, det stör INTE min lektion det minsta (hur skulle det kunna göra det?). Man får gärna komma en del av en lektion eller en hel dag allt som man har tid till men ändå är det inte många som kommer. Kanske detta är orsaken att man får veta i förskolan att man inte är välkommen?

Föräldrar som är delaktiga i sitt barns vardag/arbetsdag (vilket förskola och skolan är) har lättare att förstå om problem uppstår senare vad som ev problemet är. Ser man inte barnets vardag/arbetsdag hur ska man då kunna förstå?

Tamburkontakt på förskolan är mkt viktig, den är inskriven i arbetsplanen på förskolan på vår skola att det finns pedagoger som har tid att ta emot och lämna av barnen ex kunna samtala om något hänt. Alla barn pratar ju som sagt inte hur ska då föräldrarna veta om det hänt något eller vad barnen gjort under dagen?

Nä jag förstår faktiskt inte förskolans problem med att en förälder stannar ca 5-10 minuter OM det inte är strul med lämningen och man därför ska göra proceduren på ett visst vis.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Tack för ditt inlägg. Känns väldigt skönt att höra att det finns fler med samma filosofi! Ibland känner man sig lite ensam.

En kompis sätter sin dotter på ett närbeläget dagis till hösten, ska höra mig för sen hur deras filosofi verkar och jobba för ett eventuellt byte om det verkar bättre.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Det du beskriver känner jag, och de flesta andra föräldrar antar jag, igen mig i.
Det är ingen löpande-band-princip som tillämpas vid hämtning och lämning!;)

Men jag tycker det är skillnad på ditt exempel mot att sätta sig ner med sitt egna barn i 10 minuter inne på förskolan.
QUOTE]

De gånger jag varit kvar när barnen skulle gå ut (under inskolningen) hjälpte jag självklart även de andra barnen. Jag har även tröstat en jätteledsen kille och läste bok för honom och en kompis när personalen inte verkad bry sig/hinna (även det under min dotters inskolningstid).
Nu när jag bara är kvar en liten stund interagerar jag också självklart med de andra barnen om de kommer fram med en leksak, behöver hjälp vid rutchkanan eller liknande!!

För att spinna vidare lite också så följde jag inte "råden" för hur inskolningen skulle göras heller. Vi föräldrar skulle sitta i ett hörn och vara tråkiga och personalen skulle vara roliga och locka till sig barnen.

Låter ju jättebra tyckte (och tycker) jag. Men personalen var inte rolig och dottern tyckte jag var konstig och annorlunda så allt blev bara fel. De första dagarna följde jag dock rådet och hann bland annat se dottern ramla ner för rutchkanan (jag såg att personalen såg att hon klättrade upp där och vi hade berättat innan att hon inte hade några hämningar utan kunde kliva rakt ut från saker) så jag tänkte att jag skulle ha is i magen och låta personalen sköta det hela. Men det slutade alltså med att dottern ramlade ner (som tur var tror jag inte hon gjorde sig särskilt illa men hon blev urledsen och blev sedan väldigt klängig på mig).

Jag ändrade mig och blev istället aktivt delaktig i inskolningen på så vis att jag försökte få dottern att tycka dagis var roligt (eftersom personalen var så "tråkiga" så gick dottern ofta och tog min hand och ville gå från dagis). Det var bättre att jag umgicks aktivt med henne och roade henne än att "ingen" gjorde det... (jag överdriver ju såklart lite, men det var ytterst tafatta och i min åsikt tråkiga försök till kontakt).

Äsch, vad jag svamlar... Summa summarum är jag inte nöjd med förskolan, men dottern verkar nöjd och just det gör det svårt att välja om man ska gå vidare.

Allt skrivande här blir ju som en slags bearbetning av alla tankar och känslor...
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Nu ska jag vara elak:

Tyvärr finns inte så hög personaltäthet på förskolan så att man som personal kan ägna all tid åt ett barn, man kan inte passa ett barn konstant - inte ens när de är ute på gården första gången.

Mig veterligen så är du inte utbildad pedagog, och är man inte det så tycker jag att man ska förlita sig till de som är utbildade = personalen på förskolan.

Det finns en tanke med hur man lägger upp inskolning, förskolor har olika metoder. Det har faktiskt hänt att jag fått skicka hem föräldrar eftersom de spolierat hela inskolningen. De tyckte inte ett dugg illa om mig för det, när jag slutade fick jag fina blommor och ett tack för att jag hjälpte dom i deras föräldrarsituation.

Om du som förälder inte har förtroende för förskolepersonalen så finns ju alltid möjigheten att du själv tar hand om ditt barn. Byta förskola kan du ju också göra, men jag har svårt att tro att du kommer att hitta ett ställe som kommer att vara 100% rätt i dina ögon.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Jag inser helt plötsligt hur bra min sons dagis är.
Jag stannar alltid kvar tills Vincent känner att det är ok att jag går. Oftast blir det ca 5 minuter. Ibland säger vi hej då i hallen, ibland vill han att jag följer med honom in.
Där inne kommer alltid någon fröken och pratar med mig om vad som helst. Har inte märkt att jag skulle vara i vägen på något sätt.
De ignorerar ju inte de andra barnen för att jag är där en stund.
Min son är aldrig ledsen när jag går sen. Jag säger nu måste jag gå, hej då. Och det är helt ok för honom.
Vid hämtning kan jag stanna en stund när Vincent vill det.
Det var till och med en i personalen som berömde mig för det.
Hon sa att det var så bra att jag tog mig tid att hämta och lämna på ett bra sätt. De flesta föräldrarna har för bråttom tyckte hon.

Gjorde likadant med Bastian som blir 7 i höst.
Han har aldrig varit otrygg eller svår att lämna nånstans.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

jag skulle snarare säga att det är enorm skillnad på förskola och förskola och att det är ganska troligt att man kan hitta en man trivs på. På en del förskolor blir det helt enkelt en dålig attityd hos personalen där allt ses som problem och alla små inkräktningar på De Viktiga Rutinerna blir en katastrof. Vi hade dottern på ett jättebra dagis men bytte när vi flyttade och nu kommer vi att byta igen efter en termin pga att personalen och rutinerna är så fundamentalt mycket sämre på detta dagis. För mig är dagis en instans som ska kunna möta hela familjen och vilja ha en bra kommunikation med föräldrarna. Jag tycker absolut att man ska byta om man inte är övertygad även om barnet tycker att det är okej. Kan tillägga att på vårt dagis försvinner ungefär halva gruppen efter denna terminen, så vi är inte de enda som resonerat på detta sätt...

Kan tillägga att på ett bra dagis där är magkänslan att barnet har det toppenbra och blir det några problem så vet jag som förälder att jag blir involverad i lösningen men att jag samtidigt har fullt förtroende för att de tar hand om problemet på bästa sätt. Har man en gång upplevt ett sånt dagis då finns det ingen anledning att nöja sig med mindre. Kolla privata dagis och föräldrakooperativ, de har ofta en mycket bra inställning.
 
Senast ändrad:
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Mig veterligen så är du inte utbildad pedagog, och är man inte det så tycker jag att man ska förlita sig till de som är utbildade = personalen på förskolan.

Om du som förälder inte har förtroende för förskolepersonalen så finns ju alltid möjigheten att du själv tar hand om ditt barn. Byta förskola kan du ju också göra, men jag har svårt att tro att du kommer att hitta ett ställe som kommer att vara 100% rätt i dina ögon.

Nej, jag är inte utbildad pedagog. Men vet du vad, inom alla yrkeskårer finns det utbildade som är mer eller mindre lämpade för sitt jobb. Därför kan man som lekman ändå få ifrågasätta. Särskilt inom ett sånt område som vi lekmän trots allt kan förstå ganska väl (att ta hand om barn).

Nej, 100% nöjd kommer jag nog aldrig vara. Sån är jag inte som person. Därför har jag en acceptans för att det inte kommer vara perfekt, men det får ju gärna vara bättre än ok för det.
Egentligen har jag ju inte så höga krav:
* Lämning/hämtning sker utan stress och utifrån föräldrars/barns behov
* Få information om dagen och saker som händer, på ett eller annat sätt
* Empatisk personal som gör mer än bara sitter med ett ledset barn i famnen (tröstar aktivt)
* Personal som är lekfulla och busar med barnen ibland
* Lyhörd personal som inte låtsas att de missförstår barnet (för att slippa säga "nej du får inte mer ost". Om det ens behöver sägas??)

Det finns en tanke med hur man lägger upp inskolning, förskolor har olika metoder. Det har faktiskt hänt att jag fått skicka hem föräldrar eftersom de spolierat hela inskolningen. De tyckte inte ett dugg illa om mig för det, när jag slutade fick jag fina blommor och ett tack för att jag hjälpte dom i deras föräldrarsituation.

De allra flesta förskolor (alla?) säger sig bestämma hur inskolningen ska gå till i samarbete med föräldrarna. Föräldrarna är de som känner barnet. Det fanns en metod som förskolan sa sig arbeta efter men gjorde det inte (enligt min åsikt, de har säkert en annan ;)). Att jag då såg till att min dotters inskolning blev vettig är det något jag ska anklagas för? Jag hade aldrig gått med på att "skickas hem" däremot samtalade jag och personalen och bestämde gemensamt hur jag skulle lämna dottern och jag kan säga att hon fick den bästa inskolningen av alla (vissa barn var väldigt lättinskolade och fick förstås också en bra inskolning).

Tyvärr finns inte så hög personaltäthet på förskolan så att man som personal kan ägna all tid åt ett barn, man kan inte passa ett barn konstant - inte ens när de är ute på gården första gången.

Jag antar att du syftar på att dottern ramlade ner för rutchkanan. Jag accepterar att de inte har 100 % koll, men i detta fallet var det 2 barn/fröken, en fröken stod 3 meter ifrån och såg dottern kliva upp. Dagen innan hade vi samtalat med personalen och berättat att dottern inte har några hämningar. Fallet var inte allvarligt och det kan hända att hon just behövde lära sig att man kan göra illa sig, men det var under den allra första timmen på dagis första inskolningsdag och det gav dottern helt enkelt ingen bra start.

Efter fallet placerade sig den ena fröken precis vid rutchkanan (det var fler barns om gärna testade och alla var så små att de inte hade någon koll själva).
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Åh, vad härligt det låter! Precis så vill jag ha det.

Tack för att du delade med dig...
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Bra inlägg. Som jag skrivit tidigare hade jag nog redan bytt bara jag visste det blev bättre.

Ska kolla upp alternativen, men avvaktar nog lite till. Vårt dagis är helt nystartat och det har ju såklart fört med sig en del saker som borde bli bättre med tiden (bara en sån sak som att personalen lär känna varandra!!).

Siktar på att vara med en dag under hösten då de jobbat lite längre och sen avgöra hur gå vidare (vi står i kö på ett annat och det kan kanske finnas en öppning där).
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Fallet var inte allvarligt och det kan hända att hon just behövde lära sig att man kan göra illa sig, men det var under den allra första timmen på dagis första inskolningsdag och det gav dottern helt enkelt ingen bra start.
När min äldsta (som ju nu är skolelev) var sin andra dag i dagis, så bröt han armen. :crazy:
Men det skötte dagispersonalen jättebra.
Det var precis när jag kom och hämtade honom, som han tog fart och skrek "titta mamma, jag kan hoppa höjd!" och tog full fart mot höjdhoppsställningen. Han slängde sig över typ med huvet före, och landade bredvid madrassen med ena armen under sig.
Han bröt bägge underarmens ben. :eek:
Det var inte heller nån bra start, om vi säger så. :crazy: Men personalen var jättebra, och skadan fick gå på dagisets försäkring iom att han fortfarande var kvar på dagisgården.
Skulle inte personalen ha varit så bra hade det gått åt h-e tror jag. För han var den enda "nya" i dagisgruppen (=annorlunda) och bröt armen andra dagen (=ännu mer annorlunda, då han gick med gips i flera veckor).
Så till "vår" dagispersonal säger jag bara: :bow:
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Detta är enligt mig tecken på att attityden bland dagispersonalen inte är bra:
- de undviker föräldrakontakt, kommer inte fram när man kommer in på gården vid lämning tex
- de kan inte redogöra för vad barnet har gjort under dagen och nämner inte om barnet exvis har fått ett rivsår/skavsår och vad som hände
- de skyller ifrån sig direkt så fort man tar upp ett problem, de försöker inte hitta någon lösning
- de kan/vill inte beskriva hur de hanterar vissa situationer
- de utgår från att barn som är ledsna/arga krånglar eller trotsar och försöker inte ta reda på bakomliggande orsaker
- de stämmer inte av med föräldrarna hur de vill ha det med vissa saker (solkräm, hatt, barfota, etc etc)
- de ger intryck av att tycka att att arbetet skulle vara lättare bara man slapp alla besvärliga barn och föräldrar
- de utgår från att personalens arbetsuppgifter går före barnen (all personal förutom två passar på att vara inne när barnen är ute, när personal är sjuk så kan övrig personal på avdelningen gå i väg på möten så att det bara blir vikarier, man städar och stänger en avdelning trots att hela barngruppen är kvar, dvs innan 15)

ungefär all of the above upplever jag på vårt nuvarande dagis...
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

*kl*

Den här tråden gör mig ännu mer osäker och ovillig att lämna sonen på dagis. :( Jag vet att jag uppfattades som rabiat och onyanserad i den andra tråden som stängdes, men det är inte hela sanningen. Jag hann inte med i helgen som gick och sen var det för sent. Men jag har i alla fall fått en ganska negativ bild av hur barn har det på dagis, hur personalen är (vilket somliga lyckades spä på i den andra tråden), hur de påverkas och hur de "blir" av att vara på dagis.

Om man väljer att ha barnen hemma några år, så får man skit för det, även från förskolehåll (viss personals åsikter och attityd). Men det är samtidigt inte ofta jag hört talas om föräldrar som är nöjda med dagiset heller. Jag vet iofs att föräldrar kan ha lite väl orimliga krav på hur dagbarnvårdaren/dagiset ska ta hand om just deras barn och att vissa föräldrar inte verkar förstå att barngruppen består av flera barn, inte bara deras. Det verkar som att många föräldrar, och speciellt barnen, får betala ett ganska högt pris för att låta förskolan ta hand om dem.

Jag önskar nästan att jag inte jobbat som dagbarnvårdare det där halvåret förra året, för den inblicken jag fick skrämde mig en hel del. Alla dagmammorna hade fått barnskötarutbildning (via kommunen), men vad hjälper det om personen i fråga inte kan ta det till sig? En av dagmammorna i min grupp var ovanligt efterfrågad, förmodligen pga att hon jobbat i många år på förskola, innan hon valde att bli dagmamma istället. Hon ville själv aldrig jobba mer på förskola pga arbetsmiljön. Men jag undrar hur många föräldrar skulle sätta henne som förstaval om de visste hur hon var mot barnen? Arrogant och nedlåtande och spydig när de gjorde fel (tex som när en 18 månaders pojke sprang förbi i kanten på filten där vi satt och lämnade lite sand efter sig). Eller att hon ansåg att en sexåring minsann var stor nog att ensam gå från henne till skolan, en bra bit dessutom längs en starkt trafikerad väg och barnet skulle dessutom gå över den här vägen själv. När jag ifrågasatte det lämpliga i att låta en sexåring klara sig själv i trafiken hamnade jag rejält i onåd... Då hette det att föräldrarna minsann inte skulle tro att de kunde kräva nåt sånt av henne, det hade hon inte tid till och det var ju jobbigt för henne och då hann hon inte med annat (tex baka).

Allt det jag såg och hörde under min lilla, begränsade tid som dagbarnvårdare gjorde att jag aldrig i livet kommer att lämna något barn hos en dagmamma. Det finns säkert undantag, men min erfarenhet är att de visar upp en viss fasad som inte stämmer överens med verkligheten. Det pedagogiska kan man ju tex bara glömma. En förskola är förmodligen mer uppstyrd och man har, tror jag, bättre insyn. Men samtidigt är det uppenbart att man exvis cementerar gammaldags könsroller, behandlar pojkar och flickor väldigt olika och jag undrar vad de (små, 1-3 år gamla) barnen egentligen får med sig därifrån?

Hur känner man igen en bra förskola och bra personal? Jag satte upp min son i januari på en Reggio Emilio-inspirerad privat förskola. Vi ska dit på besök om en vecka. Men frågan är när han kan börja och vad man gör tills dess? Läste precis i en lokal tidning (nätupplagan) att kön dit är så lång att de inte kan ta emot några nya barn förrän 2010. :crazy:
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Den här tråden gör mig ännu mer osäker och ovillig att lämna sonen på dagis. :( Jag vet att jag uppfattades som rabiat och onyanserad i den andra tråden som stängdes, men det är inte hela sanningen.

Den tråden har jag missat helt. Vad handlade den om? Kan du länka?

Allt det jag såg och hörde under min lilla, begränsade tid som dagbarnvårdare gjorde att jag aldrig i livet kommer att lämna något barn hos en dagmamma. Det finns säkert undantag, men min erfarenhet är att de visar upp en viss fasad som inte stämmer överens med verkligheten. Det pedagogiska kan man ju tex bara glömma. En förskola är förmodligen mer uppstyrd och man har, tror jag, bättre insyn. Men samtidigt är det uppenbart att man exvis cementerar gammaldags könsroller, behandlar pojkar och flickor väldigt olika och jag undrar vad de (små, 1-3 år gamla) barnen egentligen får med sig därifrån?

Jag är emot just dagmammor för att man helt enkelt har så lite kontroll, hur de är med barnen när de är ensamma kan man ju verkligen inte veta. Det är svårt sånt där!
I lekparken stötte jag på en barnflicka och reagerade på hur hård hon var mot barnet och tänkte att det inte alls var säkert föräldrarna kände till att hon var sån (fast vissa gillar ju också lite tuffare tag, så det kan man ju inte veta). I alla fall blev jag skrämd och tänkte att jag inte ska ha någon barnflicka i alla fall...

Hur känner man igen en bra förskola och bra personal? Jag satte upp min son i januari på en Reggio Emilio-inspirerad privat förskola.

Vad är egentligen Reggio Emilio? Jag vet att det bara är att slå på nätet men kan någon ge en kort sammanfattning. Vi har en sån förskola att välja på i närområdet.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Ett bra dagis som jag ser det (men man känner det ganska väl i magen när man kommer dit):
- personalen söker kontakt med föräldrarna och bidrar med information om hur barnet har haft det och om något bekymrar barnet etc utan att man behöver be om det
- personalen söker kontakt med barnet när man är där på besök innan man börjat
- personalen har en tanke bakom varför man gör på ett visst sätt och den tanken utgår från vad som är bäst för barnen, inte vad som är en praktisk arbetsrutin
- personalen ger mycket information hela tiden via lappar etc, informationen är positivt formulerad
- personalen visar att de tycker om (ens) barn
- personalen har samma värderingar som man själv har när det gäller hur man beter sig mot barn. Jag tror mycket på positiv förstärkning och vill att fröknarna ska göra det samma.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Av precis den anledning kommer jag aldrig att lämna mitt barn hos dagbarnvårdare, det är helt enkelt för lite koll. Skulle mina barn inte stämma ihop med någon pedagog på förskolan så finns ändå chansen att de kan stämma bra ihop med de andra pedagogerna. och uppför sig ngn av pedagogerna illa kan de andra säga till.

Jag måste också ta chansen att berätta att det faktiskt finns väldigt bra förskolor. Vi är fantastiskt nöjda med vår förskola, engagerad personal som har roligt med barnen, bra lämningar/hämtningar, mkt utevistelse, tända ljus och matro vid lunchen, mkt informativa möten ang. ens barn som dessutom blir väl dokumenterade m.m.

Jag är normalt ingen "halleluja-person" och rätt kritisk i grunden men jag kan inte vara annat än helnöjd. Jag hoppas att du får tag i en lika bra förskola som vi har (det är dock en "vanlig kommunal", inget Reggio Emiliakoncept).
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Efter min inblick, även på chefsnivå :crazy: , här på orten så undviker jag helst den kommunala barnomsorgen öht. Jag ska iofs kolla upp ett alternativ till, som trots allt är vanligt kommunalt dagis, men det är i alla fall en utegrupp med barn mellan 3-5 år. Vår kommun är en av de som funderar på att införa det där stanna-hemma-bidraget (minns inte vad det heter :o ) från och med i höst och man ska ha tagit 250 dagar FP och bara fram till barnet blir 3. Men det är mycket möjligt att vi hoppar på det och sparar lite till på sonens FP-dagar och väntar ännu lite till med dagis. I alla fall ifall det privata dagiset har för lång kö. Vill inte gärna att sonen först ska börja på en förskola i några månader, för att sedan byta. Då stannar jag hellre hemma ännu lite till.
 

Liknande trådar

Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 574
Senast: Anna
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
934
Senast: Praefatio
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 045
Senast: mars
·
Gravid - 1år Har skrivit om det i VGV-tråden någon gång och känner att jag skulle behöva några goda råd. Dottern har börjat nypas, när hon ska sova...
Svar
8
· Visningar
1 506
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp