Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Lupino

Trådstartare
Dotterns förskola vill att föräldrar lämnar och hämtar i hallen (dvs inte går in). Är det ett vanligt önskemål och hur ser ni på det?

Jag vill absolut gå med in vid lämning, dels för att dottern bara gått på dagis i drygt 1 månad (16 månader gammal) och dels för att jag vill ge henne mjuka övergångar samt för att helt enkelt vara med en liten stund och kolla in läget.

Vid hämtning vill jag gärna att dottern ska få leka klart med det hon håller på med (men ser personalen att man kommer tar de barnet och går ut till hallen med det så man inte hinner in).

Personalen har uttryckligen sagt till mig att de vill att jag lämnar i hallen för att det blir förvirrande för de andra barnen vilket jag själv tycker är sk*tsnack (barn har ju stenkoll på vilka som är föräldrar och vilka som är personal, dessutom känner jag flera av barnen sedan tidigare då de hör till samma mammagrupp som jag gick i).

Som sagt, hur ser ni och era förskolor på den här saken?
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Här vill de tvärtom, att man alltid går in och hämtar/lämnar barnen, även om vissa föräldrar har uttryckt önskemål att lämna i hallen. Jag tycker som du att det blir en mjukare övergång.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

På min förskola, där jag jobbar får föräldrarna gärna komma in. Men om det blir jobbigt för barnet med långa lämningar är det bättre för barnet om förälder och barn har sin egen stund i hallen utan personal inblandad för att sedan göra en snabb lämning. Oftast är det mest föräldrarna som vill dra ut på lämningen för deras egen skull inte för barnet. Nu vet jag inte vid vilken tid du lämnar, men om det är i anslutning till frukost eller är det dags att gå ut och ha aktiviteter ute?
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

glömde svara på hämtning. Den tiden du lämnat som din hämttid är den tiden du skall vara utanför grinden. Inte när du kliver in genom dörren. Vill du stanna en stund skriv längre tid på schemat och förklara för personalen att du gärna vill vara kvar och se när barnet leker. Men kommer du prick din hämt tid eller senare kan jag förstå en viss irritation, skulle inte hända på min förskola, vi är alltid ute när barnen skall hämtas. Om man tänker på övriga barn kan det bli ganska förvirrat spec. som de känner dig sen tidigare, tänk om alla föräldrar skulle göra likadant??? ( vid lämning)
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Jag lämnar vid 8 och samling är vid 9 (därefter går de ut). Jag stannar ca 5-10 minuter. Dottern säger inte ett knyst utan fortsätter leka när jag går.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

glömde svara på hämtning. Den tiden du lämnat som din hämttid är den tiden du skall vara utanför grinden. Inte när du kliver in genom dörren. Vill du stanna en stund skriv längre tid på schemat och förklara för personalen att du gärna vill vara kvar och se när barnet leker. Men kommer du prick din hämt tid eller senare kan jag förstå en viss irritation, skulle inte hända på min förskola, vi är alltid ute när barnen skall hämtas.


Jag har kontrakttid till 16.30 men hämtar vid 15 så det är inga problem att hinna från dagis i tid ;).

Om man tänker på övriga barn kan det bli ganska förvirrat spec. som de känner dig sen tidigare, tänk om alla föräldrar skulle göra likadant??? ( vid lämning)

Då tycker du som fröknarna på vår förskola. Kan du då precisera varför det blir förvirrat? Jag fattar faktiskt inte det och jag har absolut inget emot att det går in andra föräldrar på avdelningen (enskilt eller samtidigt).
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Ja, jag hade önskat de hade samma åsikt på vår förskola. Eller i alla fall inte lagt någon värdering i hur föräldrarna vill göra.

Jag vet ju att jag gör som jag vill ändå, men det är trist att veta att det ses som illa av fröknarna liksom.

Sen kan man ju undra om den olika synen på detta bara är en hint om att man har olika syn på barn och barnuppfostran över huvud taget :confused:.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

På våran förskola så väljer vi föräldrar tillsammans med personalen det sätt som fungerar bäst för just det barnet. Men för de flesta ser det ut som så att man själv klär av och har en egen stund med sitt barn i hallen, det är lugnt och man hinner prata lite, sen går man in i lekhallen och där säger hej då, Freddan brukar även vilja krama för att sedan springa iväg för att leka eller berätta något för fröken, men någon av fröknarna möter alltid upp och ser till att det blir ett ordentligt överlämnade. Ibland blir jag kvar någon minut för det är något jag behöver tala om eller fråga om men oftast är det ett väldigt kort hej då där. I början när han var mer osäker så tog det lite längre tid och det var oxå helt okej för personalens del.

Vid hämtning så är de oftast ute så då brukar det mesta vara att gå in och hämta saker men är de inne går man in i lekhallen och då blir man ju ofta indragen i någon lek en liten stund till eller om man pratar med personalen. De är väldigt måna om att prata om dagen och berättar vad som har hänt och vad de har gjort. Kanske för att jag frågar ofta och är intresserad! :d

Med Elin hade vi lite problem men det löste sig efter en diskussion med personalen när hon var liten men där gick det nästan till överdrift så de stod givakt innaför dörren när vi kom och sedan inte lät oss få en minut ifred.

Elin nu springer upp till sin avdelning medans jag lämnar Fredrik och sedan kommer jag upp och säger hej då och kollar av med personalen om det är något speciellt.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Vid hämtning så är de oftast ute så då brukar det mesta vara att gå in och hämta saker men är de inne går man in i lekhallen och då blir man ju ofta indragen i någon lek en liten stund till eller om man pratar med personalen. De är väldigt måna om att prata om dagen och berättar vad som har hänt och vad de har gjort. Kanske för att jag frågar ofta och är intresserad! :d

Jag skulle gärna höra lite om hur dagen har varit men känner att fröknarna är lite ovilliga (en har sagt flera gånger att om jag vill prata så får jag boka tid) så numera blir det bara att jag frågar om hon ätit och sovit ok.

Kanske märks att jag inte är helt nöjd men samtidigt verkar dottern funnit sig tillrätta och hur vet man att det är bättre någon annanstans?
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Jag tror att om det händer något som avviker från det vanliga så kommer personalen att berätta detta. Jag tror att de helt enkelt väljer att prioritera barnen framför föräldrarna, vilket jag har full förståelse för. (fem minuter med varje förälder blir ganska många minuter - istället för att vara med barnen)

Men jag kan också förstå att som förälder vill man veta hur de har det, men jag tror att du kan leva med att hälsan tiger still.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Jag har kontrakttid till 16.30 men hämtar vid 15 så det är inga problem att hinna från dagis i tid ;).



Då tycker du som fröknarna på vår förskola. Kan du då precisera varför det blir förvirrat? Jag fattar faktiskt inte det och jag har absolut inget emot att det går in andra föräldrar på avdelningen (enskilt eller samtidigt).

Nä, jag tycker det är OK att följa med in, vi har en del föräldrar som gör det. vi har även barn som känner de andras föräldrar väl, och om någon föräldrern drar ut på lämnandet märker vi i personalen att även de andra barnen kan bli oroliga. När det blir så frågar vi föräldern om de vill ha hjälp med lämningen, långa smärtsamma lämnande är inte bra för någon, varken barn eller förälder.
Vid hämtning övergår ansvaret för ditt barn till dig så du för gärna stanna om du vill.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Jag skulle gärna höra lite om hur dagen har varit men känner att fröknarna är lite ovilliga (en har sagt flera gånger att om jag vill prata så får jag boka tid) så numera blir det bara att jag frågar om hon ätit och sovit ok.

Kanske märks att jag inte är helt nöjd men samtidigt verkar dottern funnit sig tillrätta och hur vet man att det är bättre någon annanstans?

Hos oss får vi bland stoppa föräldrarna för att hinna berätta att dagen varit bra osv. Kan vara roligt att höra även bra saker, sedan har vi en dagbok som hänger i hallen där vi skriver upp vad vi gjort under dagen i stora drag, denna finns även på vår hemsida ligger under föräldrafliken så man måste ha ett spec. lösenord för att komma in.
Kan du inte vara med en dag? välj den dag som du tycker skulle vara intressant att deltaga i och fråga om det går bra att vara med.
Vi bjuder in våra föräldrar att vara med, tycker det är roligt och barnen uppskattar det.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Jag håller väl till viss del med dig, för självklart vill man att barnen ska prioriteras!

Men det kanske skulle finnas något annat sätt att informera föräldrarna vad som hänt under dagen (typ på infotavlan), t.ex om man gjort någon utflykt, målat med målarfärg eller liknande.

Jag vill gärna prata med dottern på kvällen om dagen, och eftersom hon är så liten och inte pratar själv bygger det ju på att jag vet vad de gjort.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Hos oss får vi bland stoppa föräldrarna för att hinna berätta att dagen varit bra osv. Kan vara roligt att höra även bra saker, sedan har vi en dagbok som hänger i hallen där vi skriver upp vad vi gjort under dagen i stora drag, denna finns även på vår hemsida ligger under föräldrafliken så man måste ha ett spec. lösenord för att komma in.
Kan du inte vara med en dag? välj den dag som du tycker skulle vara intressant att deltaga i och fråga om det går bra att vara med.
Vi bjuder in våra föräldrar att vara med, tycker det är roligt och barnen uppskattar det.

Vad roligt att ni just har både hemsida och dagbok i hallen! Det var just det jag efterfrågade. Ska ta upp det med föräldrarepresentanten vid tillfälle som förslag på förbättringar.

I höst har jag tänkt vara med en dag på dagis (det har de uttryckligen sagt är ok om man meddelar det i förväg). Dels ska det bli roligt att se dottern, dels ska jag försöka utvärdera om denna förskolan är ok, bra eller fantastisk (och beroende på resultat ta beslut om ev byte).
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Jag tror faktiskt att själva avskedet blir värre för barnet om du stannar kvar och drar ut på det. Risken finns att du signalerar att det är jobbigt att lämna barnet på förskolan.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Jag tror faktiskt att själva avskedet blir värre för barnet om du stannar kvar och drar ut på det. Risken finns att du signalerar att det är jobbigt att lämna barnet på förskolan.


Där håller jag inte med dig. Jag tycker att jag signalerar att jag finns där för dottern tills hon funnit sig tillrätta (jag har ett flexibelt jobb och kan i princip stanna hur länge som helst, men det brukar bli ca 5 minuter). Jag anser inte att jag drar ut på avskedet, när väl avskedet sker, sker det "snabbt", dvs jag säger till dottern att det är dags att gå och vi ses senare, sen går jag. Dottern blir inte minsta ledsen (eller ser ledsen ut).

Jag ser alltid till att gå först när dottern funnit sig tillrätta och att inget annat barn precis lämnas, eller nyss lämnats (många är ledsna och vill sitta i frökens famn), just för att OM dottern ändå blir ledsen ska det finnas en fröken till hands.
Notera alltså att dottern numera sällan blir ledsen (har faktiskt inte hänt de senaste veckorna alls och hon började alltså först för drygt en månad sedan!), men att de barn som lämnas i hallen (vilket alla andra gör) ofta är ledsna. De kanske hade varit det ändå, men att säga att lämning i hallen generellt är bäst för barnet tycker jag är bullshit.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Jag tillhör de föräldrar som gärna stannar kvar några minuter vid lämning/hämtning på dagis, och har faktiskt inte ens tänkt tanken att personalen kan tycka att det är fel att göra det (får väl se om bettysmatte hittar den här tråden, så kanske jag får ändra på mig... ;) )
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Notera alltså att dottern numera sällan blir ledsen (har faktiskt inte hänt de senaste veckorna alls och hon började alltså först för drygt en månad sedan!), men att de barn som lämnas i hallen (vilket alla andra gör) ofta är ledsna. De kanske hade varit det ändå, men att säga att lämning i hallen generellt är bäst för barnet tycker jag är bullshit.

Varför är det då så viktigt för dig om dottern inte blir ledsen? Är det du eller dottern som tycker det är viktigt att du stannar kvar en liten stund?

Sen måste du inte hålla med men vad gör tjurskiten i diskussionen?
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Tjurskiten kom sig av att jag svävade vidare i diskussionen och var inte direkt riktat till dig. :)

Varför det är viktigt för mig att dottern inte blir ledsen? Trodde det var självklart för alla människor att "inte ledsen" är bättre än "ledsen". Att barnet är ledset är ett tecken på att det inte kan hantera situationen.

För mig är det självklart att min dotter ska vara ledsen så lite som möjligt, men det betyder inte att hon inte gråter såklart. Man kan inte alltid få allt man vill etc, men jag säger inte nej för sakens skull. Finns det inget hinder till att dottern kan få det hon vill ha så får hon det (ett hinder kan dock vara att hon nyss har borstat tänderna om vi pratar om något ätbart t.ex).

Spelar det någon roll om jag går in för min eller för dotterns skull? Jag tror faktiskt dottern i princip skulle klara lämning i hallen så som situationen är (hon har funnit sig tillrätta). Men som jag skrev tidigare så vill jag även kolla av läget och ser inte heller att det är någon nackdel för henne att jag går med in! Du tyckte det ju var en nackdel eftersom du tror det finns risk att man lämnar andra signaler, men jag tror ju inte det...
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Varför det är viktigt för mig att dottern inte blir ledsen? Trodde det var självklart för alla människor att "inte ledsen" är bättre än "ledsen". Att barnet är ledset är ett tecken på att det inte kan hantera situationen.

Jag tror att jag uttryckte mig otydligt.

Jag menar att eftersom din dotter inte blir ledsen när du lämnar henne, är det ändå viktigt för dig att få stanna kvar? Jag menar givetvis inte om det är viktigt för dig om dottern är ledsen eller inte men jag ser att jag skrev så att det kan tolkas så.

Om dottern verkligen blivit ledsen så skulle jag förstå det bättre även om jag tvivlar på att det hjälper att du stannar några minuter till. Förr eller senare kommer ändå avskedet.
 

Liknande trådar

Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 574
Senast: Anna
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
936
Senast: Praefatio
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 045
Senast: mars
·
Gravid - 1år Har skrivit om det i VGV-tråden någon gång och känner att jag skulle behöva några goda råd. Dottern har börjat nypas, när hon ska sova...
Svar
8
· Visningar
1 506
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp