Bukefalos 28 år!

Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Sen måste du inte hålla med men vad gör tjurskiten i diskussionen?

Heja TomasN!!!
detta är äkta Lunda humor, när den är som bäst!!
Kan inte annat än hålla med, inte vill vi ha sånt på våra förskolor!
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Min spontana reflektion är att om alla föräldrar väljer att stanna 5-10 minuter tillsammans med sina barn i samband med lämning eller hämtning så blir det pedagogiska arbetet lidande.
Anta att det tex går 14 barn på en avdelning. Det blir en till två timmar om dagen som föräldrarna upptar i tid.
Jag skulle inte vilja att mina barns förskola hade oss föräldrar sittandes där flera timmar om dagen. ;)
För jo, jag tror att man stör hela uppbyggnaden av deras arbete och även de andra barnen.

Dessutom har de uttryckligen sagt ifrån på din förskola att lämning/hämtning sker i hallen.
Därför tycker jag att det är lite arrogant av dig att bryta deras regler.
Om reglerna inte är bra tycker jag att du ska ta upp detta med förskolans ledning för att försöka få till stånd en ändring.
Förklara hur du känner inför personalen så kanske ni kan komma överens om en lösning.

Nu tror jag att ditt engagemang för dotterns förskolevistelse kommer minska i takt med att tiden går och när du förhoppningsvis märker att hon är trygg och tillfreds så kommer du inte ha samma behov av att sitta med henne under lämning eller hämtning.

Om barnen skulle vara ledsna till följd av att de lämnas i hallen så tror jag att detta skulle vara ett problem även för personalen -så även den mest cyniska och oengagerade av de anställda skulle av lathat om inte annat ha fått till stånd en regeländring- så den tesen tror jag inte riktigt på.
Vissa barn är i perioder gnälligare än andra.

Självklart ska man trivas som förälder på sin förskola och om du inte trivs där med deras regler etc. så ska du givetvis byta förskola!
 
Senast ändrad:
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Aha, då misstolkade jag dig.

Det är nog alltså delvis mest för min skull, numera när det fungerar bra, som jag går in. Men eftersom jag aldrig lämnat i hallen finns också en osäkerhet över om de fina lämningarna kommer att övergå till gråtlämningar. Varför byta strategi för något som fungerar bra för både mig och dottern tänker jag. Dessutom får jag under mina minuters närvarande lite chans att se barnen och fröknarna in action (jag vill se så mycket som möjligt delvis för att jag inte gillade allt jag såg under inskolningen och vill hålla koll på utvecklingen).
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

det underliga är att i alla andra sammanhang så tycks det gå utmärkt att lämna sitt barn genom att sitta en kvart och prata med barnvakten och sen gå. Men just på dagis tycks det som att om det blir nåt mankemang vid lämningen så är det alltid föräldern som gör fel/saboterar. Man menar att eftersom symptomet försvinner (dvs gråten) så fort föräldern försvinner så är problemet löst. Men man har fortfarande inte gjort det minsta åt orsakerna till att barnet är ledset. Och oavsett vad barnet far väl av så är det inte särskilt roligt att ha en uppslitande gråtattack med sig i bagaget till jobbet varje dag.

Min dotter hade en period när hon var ledsen vid lämning och då bad jag om tips på hur vi skulle hantera situationen. Dagis hade då inga svar alls förutom detta att vi helst skulle springa ut genom dörren samma ögonblick vi kom dit typ. Efter vissa efterforskningar så började vi med att förbereda dottern väldigt noga med att i morgon/efter frukost/snart ska du till dagis och mamma och pappa ska till jobbet. Detta tycktes angripa separationen mycket bättre för ledsensituationerna uppstod inte. Så att allt skulle lösas bara föräldrarna inte stör tror jag inte ett dugg på.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Här har aldrig varit några önskemål om något sådant.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Mina barn grät i princip varje gång de lämnades på dagis.
I 30 sekunder. det var mer som en rutin, inte för att de var genuint ledsna. Oavsett hur förberedda de var.

Så det är nog rätt olika varför barnen gråter.

Det är nog få föräldrar som har intentionen att göra hämtning/lämning svårt.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Vill personalen att du lämnar i hallen så måste det ju finnas en anledning till det (och där får du fråga upp vad orsaken är).
För ett barn som inte är ledset utan glatt springer in och leker (våra drar så snabbt att vi får ropa tillbaka dem för att hinna få en puss!:D) ser jag eg. ingen anledning till att man ska följa med in.


VI har en stor hall där jag och min sambo alltid lämnar tillsammans och det görs alltid en överlämning till personal som hälsar barnet välkommet. Hos oss är det strax dags för frukost när vi lämnar så det känns mer att det skulle störa gruppen att gå in i lokalen än om man lämnar i hallen.

Hade jag ett barn som var ledset vid lämning hade antagligen mitt resonerande sett olika ut, men har man glada barn och lättsamma lämningar så ser jag ingen anledning till att inte respektera personalens önskemål om avlämning i hallen. Har du dessutom attityden att du ska "kolla in dem" så känns det antagligen stressande för dem att göra sitt jobb.
 
Senast ändrad:
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

det underliga är att i alla andra sammanhang så tycks det gå utmärkt att lämna sitt barn genom att sitta en kvart och prata med barnvakten och sen gå. Men just på dagis tycks det som att om det blir nåt mankemang vid lämningen så är det alltid föräldern som gör fel/saboterar.

Om man har samma barnvakt 5 dagar i veckan så tror jag att det är få föräldrar som sitter och pratar med barnvakten 15 minuter vid varje överlämning.

Vi har inga regler alls på mina barns förskola. Vill man lämnar man i hallen annars följer man med in.
Likadant vid hämtning.

Men de börjar med frukost kl. 08 så jag vet inte riktigt vad jag, och speciellt nu efter 4 år, ska göra. Följa med bort till köket med vagnen för att hämta gröt för att se så att allt fungerar?
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Min spontana reflektion är att om alla föräldrar väljer att stanna 5-10 minuter tillsammans med sina barn i samband med lämning eller hämtning så blir det pedagogiska arbetet lidande.
Anta att det tex går 14 barn på en avdelning. Det blir en till två timmar om dagen som föräldrarna upptar i tid.
Jag skulle inte vilja att mina barns förskola hade oss föräldrar sittandes där flera timmar om dagen. ;)
För jo, jag tror att man stör hela uppbyggnaden av deras arbete och även de andra barnen.

Dessutom har de uttryckligen sagt ifrån på din förskola att lämning/hämtning sker i hallen.
Därför tycker jag att det är lite arrogant av dig att bryta deras regler.

Nu är det nog så att det inte är någon "regel" (tror faktiskt inte förskolan får sätta upp en sådan) utan de har angett ett önskemål för någon vecka sedan och jag svarade då att jag inte var redo att lämna i hallen och det har accepterats, så arrogant är jag verkligen inte.

Tja, kanske är hela grundproblemet att det inte pågår något pedagogiskt (synligt) arbete på morgonen när jag lämnar. Det finns en fröken på plats (ibland flera) och 2 till fler barn som sysselsätter sig själva alternativt sitter i en frökens famn. Så vad jag skulle störa genom att hjälpa dottern åka rutchkana alternativt sitta på en stol i ett hörn övergår mitt förstånd.

Nu tror jag att ditt engagemang för dotterns förskolevistelse kommer minska i takt med att tiden går och när du förhoppningsvis märker att hon är trygg och tillfreds så kommer du inte ha samma behov av att sitta med henne under lämning eller hämtning.

Självklart ska man trivas som förälder på sin förskola och om du inte trivs där med deras regler etc. så ska du givetvis byta förskola!

Där tror jag du har rätt, jag har redan, mycket genom att se att dottern funnit sin plats, sansat mig något. Men det var en del jag såg under inskolningen som gjorde mig (och flera andra föräldrar) upprörda så det tar ett tag innan man kan slappna av helt och fullt. Jag funderar då och då på att byta, men som jag skrev tidigare vet jag ju inte om de andra ställena är bättre. Vore ju hemskt att byta och så är det samma visa (eller sämre).
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Nu är det nog så att det inte är någon "regel" (tror faktiskt inte förskolan får sätta upp en sådan) utan de har angett ett önskemål för någon vecka sedan och jag svarade då att jag inte var redo att lämna i hallen och det har accepterats, så arrogant är jag verkligen inte.

Ursäktar om mitt inlägg lät onödigt hårt.
Men om alla föräldrar inte skulle vara redo på samma gång så blir det ju lite rörigt! ;)
Då undrar man lite vem som inte är redo, barnet eller föräldrarna.

Jag missuppfattade dig och trodde att det var en "regel" att hämtning/lämning skulle ske i hallen och att de uttryckligen hade bett dig att inte stanna så länge för att det är förvirrande!
Om personalen tycker att det är helt ok och om de accepterar att du är med 5-10 minuter så är det ju inget problem!

Då kan du ju ta det i din takt!
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Har du dessutom attityden att du ska "kolla in dem" så känns det antagligen stressande för dem att göra sitt jobb.

Jag tror inte jag har "attityden", jag är en f.d skolfrökens favorit som alltid är snäll och trevlig. Men visst kanske det någonstans lyser igenom att jag fortfarande är frågande till verksamheten.

Jag har också full förståelse att det måste vara jobbigt att vara beskådad av några så granskande som föräldrar kan vara. Men det ingår liksom i jobbet och jag tycker de ska vara professionella nog att trots det vara sig själva (eller i alla fall sin yrkesroll).
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Jag tror att om det händer något som avviker från det vanliga så kommer personalen att berätta detta. Jag tror att de helt enkelt väljer att prioritera barnen framför föräldrarna, vilket jag har full förståelse för. (fem minuter med varje förälder blir ganska många minuter - istället för att vara med barnen)

Men jag kan också förstå att som förälder vill man veta hur de har det, men jag tror att du kan leva med att hälsan tiger still.

Även till TS, och ett inlägg i debatten, då jag känner lite samma sak på det dagis min yngsta son går på.

Jag är inte orolig för att inte få veta om det hänt något ovanligt, eller att han slagit sig eller så, men det jag vill veta är ju hur hans vardag ser ut. Det är samma sak med "utvecklingssamtalen" med dagis. Jag vet också att han kan räkna till 100, skriva sitt namn, cykla på trehjuing mm. Det jag vill veta är hur han beter sig på dagis, vilken relation han har med andra barn, personal mm. Det är sådana saker han inte klarar av att berätta själv, och som jag inte ser när jag sitter på jobbet 6 mil hemifrån.

Vår situation: När vår son under ett antal veckor sagt att han inte ville gå till dagis (efter en omorganisation), och vi märkte att han isolerade sig, pratade vi med personalen. Vi berättade vad han sagt hemma, hur vi upplevde det hela och vad vi tyckte man kunde göra åt det hela. En viss förbättring blev det, men inte så mycket. Nu är jag gravid igen, och vi valde då att säga upp platsen lagom till den nya babyn kommer. Det finns ju ingen vits att sonen är där när han inte trivs, det är ju inte för min skull. Vi blev då kallade till möte med rektor och personal som undrade varför vi sa upp platsen.
Om man har samma barnvakt 5 dagar i veckan så tror jag att det är få föräldrar som sitter och pratar med barnvakten 15 minuter vid varje överlämning.
Fast om det var samma personal hela tiden skulle det kanske inte behövas...
 
Senast ändrad:
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Ja, så kan man tycka. Men jag tror egentligen personalen bara accepterat för att de nog inte får säga till mig att inte vara där. Kunde de göra det hade de nog gjort det. Så det var mer ett tyst accepterande... ;)
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Där tror jag du har rätt, jag har redan, mycket genom att se att dottern funnit sin plats, sansat mig något. Men det var en del jag såg under inskolningen som gjorde mig (och flera andra föräldrar) upprörda så det tar ett tag innan man kan slappna av helt och fullt. Jag funderar då och då på att byta, men som jag skrev tidigare vet jag ju inte om de andra ställena är bättre. Vore ju hemskt att byta och så är det samma visa (eller sämre).

Då förstår jag dig bättre. Du har svårt att lita på förskolan eftersom du inte gillade det du såg under inskolningen.

Det där är ju ett knepigt problem. Jag förstår att du då vill se mer av hur förskolan sköts men kommer det egentligen att hjälpa tror du? Kommer det att öka din tillit?
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Mina barn grät i princip varje gång de lämnades på dagis.
I 30 sekunder. det var mer som en rutin, inte för att de var genuint ledsna. Oavsett hur förberedda de var.
Vad konstigt. Gjorde de det även i andra sammanhang och vid andra lämningar?
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Det jag vill veta är hur han beter sig på dagis, vilken relation han har med andra barn, personal mm. Det är sådana saker han inte klarar av att berätta själv, och som jag inte ser när jag sitter på jobbet 6 mil hemifrån.

Det är väl i allra högsta grad sånt som man tar upp på ett utvecklingssamtal tycker jag !
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Det där är ju ett knepigt problem. Jag förstår att du då vill se mer av hur förskolan sköts men kommer det egentligen att hjälpa tror du? Kommer det att öka din tillit?

Vet inte. Tänker vara med en dag under hösten och hoppas nästan något barn ska bli förtvivlat då och se hur personalen hanterar det (det var en av de punkterna några av oss föräldrar reagerade på). Om de då tar till sig barnet och aktivt tröstar det kommer jag känna att saker och ting har förändrats till det bättre. Är de väldigt passiva och rådvilla som då får jag fundera på om det inte är läge att höra sig för om andra förskolor...

Egentligen är det väl så att jag gärna skulle byta redan imorgon bara jag kunde vara säker på att den nya förskolan mer uppfyllde mina önskemål. Som sagt är det svåra att ta reda på om så är fallet. Kanske ställer jag orimliga krav, jag är ju nybörjare på detta med förskolor. Man hör ju om föräldrar som är så himla nöjda, men de kanske inte har samma krav helt enkelt. Dessutom är jag kontrollfreak vilket ju inte heller underlättar... ;)
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Nej, bara på dagis !
Jättekonstigt.

Och alltid supertrygga var man än lämnade dem.
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Tänker vara med en dag under hösten och hoppas nästan något barn ska bli förtvivlat då och se hur personalen hanterar det (det var en av de punkterna några av oss föräldrar reagerade på). Om de då tar till sig barnet och aktivt tröstar det kommer jag känna att saker och ting har förändrats till det bättre.
Precis detta är en av orsakerna till att jag tog min minsting ur hans grupp och istället har honom hos en dagvårdare som vårdar honom hemma.
På det dagis där han var, så var personalen där för att få lön på kontot varje månad, inte för nåt annat. Stor omsättning på personal. De kunde ta fikapaus allihop medan barnen lekte i rummet intill. När de var ute satt personalen och skvallrade vid ett bord, så om nån slog sig så hade ingen vuxen sett vad som hände. Tröst var liksom inte att tänka på, det var mer "ja ja det räcker nu".
Jag gillade INTE detta. Så för mig var valet enkelt.

Nu ska vi iofs flytta, så minstingen ska få byta igen iom flytten. Men vi har besökt hans nya dagis redan och det verkar stämma med min livsfilosofi, så det ska nog bli bra. :D

Det är jättejätteviktigt för mig som förälder att konflikthantering och tröst sköts bra av personalen. De äldre barnens dagis har i det avseendet funkat perfekt, och även minstingens dagvårdare. :bow:
 
Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan

Håller med dig om att det inte alls är förvirrande för de andra barnen, tycker det är ett märkligt resonnemang. Barn lär sig så fort vilket barn som tillhör vilka föräldrar.

Sedan tycker inte jag att man ska dra ut på lämnandet, utan i så fall ha en liten mys-stund i hallen, gå in tillsammans på avdelningen och sedan bara där säga hejdå. Det blir värre för barnen om man drar ut på det.

Tycker det låter fånigt att behöva lämna och hämta i hallen faktiskt, det tycker jag hör ihop med något man gör inne på avdelningen.


Pratar utifrån egna erfarenheter, har inte egna barn, men arbetar inom barnomsorgen.
 

Liknande trådar

Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 683
Senast: Anna
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
989
Senast: Praefatio
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 196
Senast: mars
·
Gravid - 1år Har skrivit om det i VGV-tråden någon gång och känner att jag skulle behöva några goda råd. Dottern har börjat nypas, när hon ska sova...
Svar
8
· Visningar
1 512
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp