Lämplig första häst

M

molofsso

Hej!
Funderar på att köpa häst. Har ridit under större delen av min barn- och ungdom men inte som vuxen. Har nu återupptagit mitt ridande på ridskola i vuxen ålder och tycker att det är roligare än någonsin!

Vill köpa mig en häst men vacklar i fråga om vilken hästras som kan vara lämplig som första häst. Tycker att halvblod är väldigt "mycket" häst samtidigt som islandshästar känns lite små...Har också en 10 årig son som börjat rida och gillar det jättemycket.

Jag själv är inte så stor, 165 cm och runt 60 kg. Kan en viktbärande D ponny vara lämplig eller är jag för stor?
Snälla har ni några råd att ge?
 
Sv: Lämplig första häst

En d-ponny klarar dig garanterat. Det är ju bra om du kan dela häst med din son. En nordis kanske? fast en new forest eller liknande klarar också utan problem en vuxen person.
 
Sv: Lämplig första häst

Storleksmässigt så finns det ju mycket mellan halvblod och islandshäst, en D-ponny låter som en bra ide tycker jag.
Men tänk inte för mycket på rasen, utan på egenskaperna du vill att hästen ska ha, Vart vill du komma, tävling, fritidsridning?
Om du och din son båda ska rida låter en riktig läromästare som en god ide.
Lycka till!
 
Sv: Lämplig första häst

Själv har jag en D ponny och skaffade den i vuxen ålder som första häst. Hyrde den på somrarana från ridskolan jag red och fick sen förmånen att köpa den. Min dotter på 13 år kan också rida den. En pigg och framåt men snäll korsningsponny. Om jag nu skulle fundera på ett alternativ, jag promenaderrider helst, så kunde en islandshäst vara ett fullgott alternativ. De är stabila och viktbärande.
 
Sv: Lämplig första häst

kolla efter små kallblod .
vi har tinkers dom är mkt lugna o stabila..fjording , welsh cob,nordis ardenner...haflinger mm mm .
jag tycker nog att överlag känns halvbloden som mera häst än kallbloden fast det inte är så egentligen *S*
kan ha med steget att göra antar jag .
 
Sv: Lämplig första häst

Vi köpte faktiskt ett halvblod, men jag gick helt efter vilket temperament och hur hon var till sättet. Jag hade ju också fördelen att jag kunnat provrida henne under en längre tid, då hon gått som ridskolehäst.

För mej var det viktigt att ha en häst, som jag kunde känna mej trygg med då jag är en liten "fegis". Vi har absolut inte ångrat oss. Min ridlärare tyckte förstås, att jag skulle köpt en mindre häst, då det skulle sett bättre ut. Men vi trivs så bra med varandra, och mej gör det inget att hon är lite stor.

Men jag vet att en D-ponny också skulle ha fungerat, men jag lyckades inte hitta någon som hade de egenskaper som jag var ute efter. Men om jag fortsatt leta, så hade det säkert dykt upp. Så försök hitta en D-ponny som du tycker är lämplig. Ska du inte tävla, så är en ponny ok.
 
Sv: Lämplig första häst

Oj vad svårt att ge någon man inte känner "hästråd". Felet många gör är att de köper en häst pga rasen och klarar sedan inte av den/blir besvikna eftersom ridningen och hästägandet inte motsvarade förväntningarna. Det viktigaste är att ställa sig själv några kritiska frågor:
-Vad vill jag med min ridning? Tävla, träna eller fritidsridning?
-Vilket temperament har jag och vilket temperament bör hästen ha?
-Hur mycket pengar är jag beredd att lägga ner?
-Hur mycket kan jag?
-Hur mycket skall hästen orka bära?
 
Sv: Lämplig första häst

Håller med dej fullständigt! Det var så vi skulle gjort, när vi köpte vår första häst. Det blev ett riktigt felköp, då vi bara tittade på hur hästen var byggd, o priset i stort sett. Dessutom kunde jag mer än honom, så det blev tråkigt efter ett tag, då jag inte var tillräckligt kunnig för att vidareutbilda honom.

Han flyttade sen till en tjej som ville ha en häst som bara var grundriden, som ville utbilda honom. Hon lyckades bra. Nästa köp, då visste vi lite mer, vad det var vi skulle leta efter, och det blev ju bra denna gången.
 
Sv: Lämplig första häst

Jag själv är inte så stor, 165 cm och runt 60 kg. Kan en viktbärande D ponny vara lämplig eller är jag för stor?
Det låter som en bra idé eller en liten stor häst på 150-155 cm. Hästar i den storleken är ofta billigare än en D-ponny med motsvarande utbildning m m. Jag håller med om råden du har fått här. Tänk igenom noga vad du vill ha hästen till, vilken typ av temperament du vill ha, lämplig ålder, utbildningsnivå, prisklass m m. Ta hjälp av någon som kan mera än dig och som du litar på vid provridningar.
 
Sv: Lämplig första häst

Kanske en haflinger skulle passa. De är viktbärande och inte så dyra. Brukar ha ett trevligt temprament och finns i olika storlekar, en del i D-ponnystorlek.
 
Sv: Lämplig första häst

Ta fram en mental "kravspecifikation". Vad ska du ha hästen till? Vad ska den ha för temperament? Betraktar du dig som en ryttare som är lite feg av dig så att du vill ha en trygg häst eller vill du ha fart o fläkt? Skogsluffning eller tävling så småningom? Familjehäst eller bara din?
Allt det är mycket viktigare än ras, storlek osv....Du kan börja läsa annonser och se hur folk beskriver hästar så börjar du få en känsla för vad som passar dig.

Lycka till! :bump:
 
Sv: Lämplig första häst

Inrikta dig inte på rasen utan på individen.

Som första häst för dig och sonen så bör ni ha en lugn häst (helst en valack, dem är jämnare i humöret), som är utbildad och erfaren. En äldre läromästare helt enkelt. :) Det är mycket jobb med en häst och då är det skönt att ha en häst som kan och vet vad som gäller.
Dessutom lär man sig enormt mycket på en redan utbildad häst.
 
Sv: Lämplig första häst

Tack för alla kloka råd!!:bow:

Har verkligen fått litet att fundera på...Håller fullständigt med om att en erfaren läromästare vore något för oss. Ska bli roligt att leta reda på rätt häst så småningom!
 
Sv: Lämplig första häst

Som så många andra redan har sagt så är en viktbärande D-ponny väldigt bra som första häst. Ras spelar egentligen inte så stor roll, det är ju hästens lynne som är det viktigaste. Men en Connemara är alltid bra. Dom är bra alroundhästar, och dom är viktbärande.
Men det viktigaste är ändå som sagt lynne och egenskaper på hästen :)
Lycka till med hästköpandet.
 
Sv: Lämplig första häst

Tror att en D-ponny passar. Connemara är en perfekt familjeponny som är viktbärande och med trevligt temperament.
 
Sv: Lämplig första häst

Du har inte funderat på att ta en häst på foder först? Det är ett bra test för att prova på livet som hästägare :) Många som säljer hästar lånar gärna ut på foder först för att se om ni passar ihop, och då får man känna efter i lugn och ro.
Finns mycket hästar i storleken mellan 145-155 cm. Jag tycker ni skall satsa på en lugn och snäll häst lite högre upp i åldern som ni båda kan rida :)
Lycka till!:banana:
 
Sv: Lämplig första häst

jag är vuxen (163cm 62kg)o rider fjording o tycker det e en perfekt häst o skulle aldrig kunna tänka mig något annat....
fjordingen är även billig att äga i både mat / försäkring o dom är väldigt hållbara.

Lycka till med ditt häst köp!!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 382
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 910
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp