Längd på ridturer!

B

**BORTTAGEN**

Funderar en hel del på mitt träningsupplägg av min isis. Nu är han bara 4 år, började ridas i maj. men eftersom han är så ung har jag inte haft och kommer inte ha någon press på hans utveckling. Numera rider jag tre till fyra dar i veckan. Promenerar, tömkör eller löslongerar en eller två dagar och sen vilar han två eller tre dar. Vilket har funkat bra hittills. Jag vill för allt i världen inte förstöra hans glädje och vilja i att jobba.

Så till funderingen. Padocken tycker han är ok att va i. Vi spenderar aldrig mer än 30 min där. Rida ut är kul , men här kommer problemet, han gillar inte att gå där vi gått förut. Så vad gör man jag vill inte vara mycket i padocken utan tycker det är bättre att träna på vägarna och i skogen. Men det han tycker mest om är att gå långa promenader. Något som bär mig emot, jag vill inte rida mer än max 45 min om det är lungt tempo. Han vill gå på nya vägar vilket ofta innebär turer över en timma.

Vad väljer man då, långa turer för att hålla hans glädje uppe. Medans matte sitter och har dåligt samvete för att hon rider för länge. Eller kortare turer och hoppas på att han börjar uppskatta att så snart komma tillbaka till maten.
De längre turerna får han då spara till någon gång då och då då jag promenerar bredvid.

Hoppas ni förstår mitt problem. Glädje och för långa turer, eller korta som är vettiga.
Någon som har lite tankar om detta eller liknande problem?

Mvh Linda
 
Själv började jag med turer som var runt 5-10 minuter i början, det efter att hästen fått grunden dvs kunna förstå tygeln och ta emot och svara på säte/skänkel. Efter den inlärningen fick pållan några veckors ledigt, sen påbörjades mycket korta turer för att bli något längre ju mer erfarenhet hon fick. Men första halvåret höll vi på max 30 minuter, men med olika längder vid varje tillfälle.
 
Tack Boj, det är precis så jag tänker. :bow: Så jag fortsätter med de kortare turerna. Så får hästen nöja sig med längre vägar när jag promenerar bredvid.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 484
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 282
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 479
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 970
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp