Bukefalos 28 år!

Längd på sadelgjord?

Estivuz

Trådstartare
Jag ska beställa en ny hoppgjord med magplatta (har långa stroppar på hoppsadeln) men undrar lite över vilken storlek jag ska välja.
Har 65 cm nu till ett fullblod, och då har jag på 5e och 6e hålet när jag spänt gjorden på båda sidor.
Vore det kanske lämpligt att gå ner en storlek då till 60? Jag har väl en 2-3 hål kvar innan jag kommer till schabraket/sadelkåpan så att säga.
Vore ju bra om den passade till de flesta hästar så att säga. 70 verkar ju vara det längsta så då är väl 65 ganska stort?


Behöver beställa idag så vore toppen med lite råd!
 
Sv: Längd på sadelgjord?

Det beror helt på hur bred hästen är och hur långa kåpor sadeln har, ca 10 cm under kåpan brukar vara lagom. Båda mitt stora halvblod och min ponny har 60.

En hoppsadel har ju mkt kortare kåpor så där kanske du får ha den lite längre ner för att spännena inte skall skava mot dina ben. För hästens del bör spännena vara så högt upp som möjligt så att armbågen går helt fri.

Vad menar du med att du har på 5 hålet och att du har 2-3 hål kvar till kåpan? Då är det ju 3-4 hålet du har den på nu? :p
 
Sv: Längd på sadelgjord?

Räknar nedifrån. :) jag chansade på 60. Får hoppas det funkar.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vi ska snart köpa en häst och jag undrar ungefär vilken längd på sadelgjorden som borde passa en ganska smal (inte underviktig)...
Svar
13
· Visningar
1 633
Utrustning Har ett litet problem. Även om jag inte har någon dressyrsadel - än, vill jag ändå ha en åtminstone enklare (billigare) dressyrgjord...
2
Svar
20
· Visningar
5 609
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 366
Senast: Kirie
·
Utrustning Vad bör jag ha för längd/storlek på stigläder? Jag är ca. 160 cm lång med en innerbenslängd på 73 cm (dvs. Jag har väldigt korta...
Svar
2
· Visningar
3 401
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp