Längd på tyglar

M

Mysen

Som novis på det här med western och sittande på en ponny funderar jag över hur långt ner på sidorna som tyglarna bör hänga.
Jag måste kapa mina eftersom de i nuläget nästan snuddar vid marken om jag kortare dem något (vilket jag måste eftersom ponnyn inte heller är van att ridas i trav och galopp på långa tyglar).
Vart är rimligt att de slutar?
 
Sv: Längd på tyglar

Rider jag halvblodet slutar mina tyglar strax nedanför armbågen på hästen och rider jag korsningen som är något mindre hänger dom strax ovanför hennes knä. Så länge dom inte riskerar att trampa på tyglarna är det ok. Det ska vara "häng" från bettet, alltså inte strama tyglar. Blir hästen för snabb i t.ex. galopp så ta in den på en mindre volt. Låt den hitta sin form i lugn och ro. Det är ok att ha en lätt kontakt med hästens mun, inte för stramt alltså.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 428
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 326
Senast: Cambrie
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 713
Senast: hundtant
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 134
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp