Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Tycker du verkar ha bra koll. Om du känner dig lång så har du ju en plan, vilket är jättebra. Tycker inte alls att man behöver köpa en häst med enda syfte att rida den, individen är viktigast enligt mig. Och gillar du dessutom att köra så är ju längden absolut inga problem. Det är ju omöjligt att säga hur stor han kommer att bli.
Vet inte hur gammal du är, men med tanke på dina vänners kommentarer så drar jag den förutfattade slutsatsen att du kanske inte är lastgammal precis :angel:. Är du i den åldern att du växer så kan det ju hända att du går upp en del tills han är ridbar också, så därför är det ju svårt att säga nu.

Halvblodet tror jag inte är någon fara, upplever du att hon känns stor att rida så är du säkert inte för lång. Iaf inte så det stör. Känner man sig stor så kan det skapa problem, sånt känner man ju helt enkelt.
Känns det bra så fortsätt rid och träna henne, ta hänsyn till hennes ålder. Då menar jag inte siffran som står i passet, utan om hon känns fräsch och så. Är hon frisk och inte har några krämpor tycker inte jag att det finns någon anledning att pensionera henne eller bara promenera henne. Du kan ju såklart göra det med, men det är ju inget måste bara för att hon är över 20.
Det finns ju inget som säger att hon inte är friskt och fin i 10 år till, man vet aldrig.

Lycka till med hästarna.
 
Sv: Behöver hjälp!

På ridskolan har de en welsh mountiankorsning som är 116 och de har en maxvikt på 35 kg på hnm ;)
 
Sv: Behöver hjälp!

okej :P sen är det ju lite skillnad från häst till häst. Hur musklade de är, hur kraftiga. Eftersom ridskolehästar går så mkt och många av de ryttarna inte har bra balans och eftersom han är så nätt och liten förstår jag de mycket väl. Sen får du göra hur du vill med dina shettisar och shetlandskusk hur hon vill med sina, jag sa bara hur de gjorde ;)
 
Jag rider en ponny på 127 cm och själv är jag 153 cm lång och väger 40 kilo. En person har sagt att jag är förstor, men allvarligt? När blir jag för stor?
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Beror på hur du och hästen ser ut. Min ponny är 128 och jag är 167. Tittar man bara på siffrorna hade jag rent generellt sagt att det är alldeles för långt. Men jag känner mig inte stor och jag tycker inte att jag ser särskilt stor ut heller. Har inga nya bilder, men varken jag eller hästen har växt på 2 år. :p
Suddig bild tyvärr. Rider barbacka på bilden, och då tycker jag att benen blir lite långa.

22381460.jpg
 
Sv: Behöver hjälp!

Hej!
Inte väger du för mycket för att rida en shettis.
Tänk på alla dessa tjokisar som med hjälp av en pall hissar sig upp på alla "vanliga" hästar och ponnisar, speciallt på de ridskolahästar, då ridskolan oftast får inte tacka nej. Samma gäller även privathästar där ägarens ambitioner överskyggar förnyftet att ta hänsyn på egna kroppsformer.
Problem kan komma med hoppning där dina ben antagligen kommer att hänga för lågt ner och det finns stor möjlighet att ta med bommen/hindret.
Lycka till med ridningen!
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Hej!
Den bästa kombinationen får du om du jämför ponnyns vikt med din egen. Om vi säger att ponnyn väger 200 kg och du 40 då är det samma om du själv skulle gå med en ryggsäck på 5 kg. Klarar du av det? Självklart är det ingen mått eller regel men någon uppfattning om sambandet får man väl. Det är snarare som en rolig grej att fundera över.
Tro på mig, du är inte för tung ännu för att rida även på de mindre ponnysar. Vikten över 50 kg bör man börja fundera att kanske byta mot ngt större.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Elina, jag tycker du ser helt ok ut på din häst, ser inte alls ut son benen är för långa. :)
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Tack så mycket. Jag tycker inte heller att jag är stor. Kan ju säga att han känns större än han ser ut när man står bredvid. Ville mest visa ett exempel på hur ett så omaka ekipage kan se ut, för siffermässigt så är vi ju ganska omaka om man ska gå efter generella "regler". Finns ju de som säger att hästen inte kan vara mer än 15 cm lägre. Min ponny är 40 cm lägre än mig.
På en annan ponny med samma mankhöjd kanske 150 är för långt.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Ja, ponnyn är ganska nätt men när jag rider barbacka hänger benen bara en bit nedanför sadeln, inte alls för mycket. Och jag är inte för tung för honom heller.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Då är det säkert ingen fara. Om du inte känner att överkroppen är lång så du får svårt med balansen så är du säkert inte för stor. Tycker inte du låter för tung heller.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Min ridlärare har inte sagt något om längden/vikten så jag antar att det är ok tills vidare!:laugh:
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Man ska inte lita allt för mycket på vad ridlärare säger eller inte säger. Men du kan ju alltid fråga henne.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Vad tror ni är maxvikten på en grov ´maxad D-ponny valack på 6 år och är i full tävlingskontition?? Han är blandning mellan conneara,mustang,ev liiiite fjording m.m??
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Om det är ridlärern som äger hästen i fråga så tycker jag absolut att man ska lyssna på henne! Ridlärare är ju proffs, på ett lr annat sätt!
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Absolut ska du lyssna på ridläraren, framförallt om hon dessutom är ägare!

Men att höja alla ridlärare till skyn och säga att de vet bäst är jag långt ifrån med på. Jag har mött både en och fem ridlärare som inte haft det trevligaste hästmannaskap jag stött på.
De flesta är väldigt kompetenta, men även ridlärare är ju människor, och bland alla människor finns det rötägg om man får vara så fräck. :cool::angel:
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag sätter helst inte upp någon som väger mer än 60-65 kg på en D-ponny i god kondition.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
1 925
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 242
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
83 277
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
116 300
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp