Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag har en fråga. Jag rider en d-ponny som är new forest och är 148 cm i manken. Han har ganska mycket muskler och är inte av den smäckrare typen men heller inte jätte grov. Jag väger 68kg, är jag för tung ? Jag behöver verkligen veta.... jätte tacksam för svar !
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Det tycker jag absolut inte at du är! Rid på du :)
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Lång är du ju, men inte jättelång. Känns det bra så tycker jag nog inte att längden är något problem. Det jag tänkte mest på är att sadeln ser ut att ligga dåligt, förmodligen passar den inte så bra.
Hästen är ju dessutom lite rund (jag vet hur det är, inte så lätt alltid, så jag menar inte det på ett nervärderande sätt) vilket gör att det är svårt att se hur han är musklad. På bilden ser han inte ut att bära dig så bra, låg rygg, men det kan nog vara pga sadeln och kanske att du fångade honom i ett dåligt tillfälle.
Så om jag var du så hade jag nog försökt få ner hästen i vikt lite, och kolla upp hur sadeln verkligen passar, och när han gått ner i vikt lite börja jobba mer med musklerna om det behövs.
Då kommer det säkert inte vara några problem att du rider honom om du tycker det känns bra.
Lycka till :)
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Ja vet, sadeln åker fram när han blir sån tjockis på sommaren. Ska skaffa en svanskappa.. Annars sitter sadeln bra, har precis kollat upp det. Sen är bilden allmänt ful, han går som ett cp när man rider ut för han är galet pigg så ingen fin bild kan man få då. Men muskler kommer han få, håller på o tränar kondition o allt för fullt. För nu är han en tjockis o helt ur kondition o har noll muskler nånstans.. I know. Men va bra att ja inte såg allt för lång ut ialf, de va mest de ja va nyfiken på.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Haha, ja det är inte lätt med de små tjockisarna. Min liknar mer en öltunna än en häst för tillfället. :p:o
Du verkar ha bra koll så känns det bra är det säkert ingen fara. Det viktigaste är ju att man känner efter själv.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag måste också fråga, har erbjudits en "gratishäst" som tydligen skulle vara en welsh på 150 cm. Jag är dock 172 cm, så jag undrar om jag är för lång för denna häst? Jag väger en hel del också :angel: Lite över 70 kg, men håller på och tränar så jag hoppas det ger resultat i viktnedgång.. Anyway, är jag för tung eller ska jag vänta tills jag gått ner i vikt? Men vad isof är en lämplig vikt?

Tack på förhand! :)
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Beror ju på hur hästen ser ut, men rent spontant så skulle jag inte tro att du är för stor. Welsh brukar väl vara rätt grova och är den 150 så bär den säkert upp dig bra. Vikten tror jag inte är något problem, börja lugnt och känn efter.
Är det nåt fel på hästen, om den är dåligt musklad eller har svårt att bära upp en ryttare av nån annan anledning så kan det vara bra att träna hästen för hand tills den bättrat sig, och kanske har du då hunnit gå ner lite med.

Varför är den gratis? Många gratishästar brukar det ju vara nåt "fel" på, tex att den varit skadad och inte är igångsatt.
Men som sagt, är det frisk så testa hur det känns och kör igång försiktigt.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Okej, tack så mycket för svaret! :)

Det är en "gratishäst" för att ägaren tyckte det var synd om hästen då den gick själv i hagen och aldrig reds, så hon tyckte att han kunde få ett bättre liv någon annanstans. Enligt ägaren så hade den inga fel, men det kommer givetvis kollas upp om jag bestämmer mig för att jag vill ha den.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Ok, det är ju bra att ägaren bryr sig. En vetrinärbesiktning är rätt bra. Men då är du ju redan medveten om att den behöver sättas igång, så det kommer säkert gå bra.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Tycker ni att jag är förstor som rider ne c-ponny på 136cm, jag är 158 & väger ca 40kg.?
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Halli, hallå:laugh:
jag har en fråga till den som har tid att svara:rofl:
jag rider på ridskola och är 160 lång och väger 55kg. Förra veckan hoppade jag ett ganska välmusklat russ i terrängen. Han är ca 125 i manken så jag trodde ju att jag var på tok för stor, men ridläraren sa att det var oki nån gång väldigt sällan. Jag kände mig varken lång eller tung och han hoppade piggt allt utan att tveka (han som annars är en liten latmask:p).

Jag rider både storhäst och ponny två gånger i veckan och jag känner mig som en ärta på en falukorv när jag rider storhästarna. Vad tycker ni, jag har ingen som helst aning längre!:confused::confused:
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

ridläraren ser ju om man är för stor elr inte.
sen tkr jag det är annorlunda o äga ett russ ellr "bara" rida den 1 lektion, den blir ju inte på-frästad av denna vikt (inte att det va mkt men lite åt tunga hållet för ett litet russ) varje dag så nog går det o rida både ponny o häst för dig. tkr du kan fortsätta rida ponny och häst, men tänk på att det inte är bra o känna sig förstor på en ponny för man sjunker ihop och försöker göra sig liten (händer utan man märker det :o ) hände iaf för mig och min sits har förstörs rätt mkt av det kämpar som bara den o försöka rätta till den igen.. :)
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

men gu nej ni är nog alldeles perfekta, rid på ni ;)
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

*kl*

tycker ni det finns någon minsta gräns, på samma sätt som maxvikt (fast kanske inte lika bestämd...)? Kan man verkligen vara hur liten som helst om man ska kunna rida en häst (uteritt, lätt dressyr typ) någolunda?
Förutsatt att den är snäll och att mina ben når nedanför sadeln så jag kan använda skänklarna, hur stor häst skulle jag kunna rida? Jag är nästan 160, väger ca 45 kg. Letar efter medryttarpålle, så jag vet vilka annonser jag borde sålla bort (inte för att det varit så mycket sållande hittills, antingen har det varit dyrt eller lång botra...)
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Man kan i vara hur liten som helst. Det beror ju på vad man trivs med själv. Jag gillar inte stora hästar, tycker inte det passar mig alls.
Tycker inte du behöver sålla, verkar hästen bra så åk och prova, då känner du ju hur det känns.
Däremot så kan det ju bli rätt krångligt att ta sig upp beroende på var man befinner sig. Vid stallet brukar ju inte vara några problem, då kan man ju bara ställa dit en pall om det inte finns. Men skulle man behöva hoppa av någon gång så är det ju krångligt att komma upp på en stor häst. Har man tur finns det någon sten eller liknande att ta hjälp av.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Tack så jättemycket :laugh:!
Nu vet ja lite iaf. Min favvishäst är ett mycket litet halvblod (nåra cm över ponny) det känns jättebra när ja rider honom.
Tack, tack, tack,tack för svaret ha de gött!:p:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

låter precis som mej och min ponny hihi :) jag är 1,60 väger ca. 43 kg och min pålle är 136,5 cm för att vara exakt ;) iofs är han en väldigt kraftig bit så jag ser knappast förstor ut på honom (han bantar). :p
mina ben slutar ungefärvid hans mage i dressyrläder och det tycker jag är rätt lagom iaf :D
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Ja vet, sadeln åker fram när han blir sån tjockis på sommaren. Ska skaffa en svanskappa.. Annars sitter sadeln bra, har precis kollat upp det.
Om sadeln glider fram så sitter den inte bra, en svanskappa riskerar att orsaka obehag om man tvingar bak en icke passande sadel.

Min nordis är rejält rund på sommaren, skulle dock ALDRIG låta henne bli fet, det är snudd på djurplågeri! Till henne har jag helt enkelt fått skaffa en sadel hon kan ha när hon är rund och en hon har när hon är i form.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Hej!

Jag väger 48kg, 178cm lång. ( snälla, anmärk inte min vikt om att jag skulle vara för smal. :o )
Har ett halvblod på 158cm men som känns större när man rider. Promenadridning är det enda jag använder henne till, mest pyssel och promenader. Hon är 22år, pigg, gick ua genom veterinärbesiktning (jo, gjorde det fast hon var gammal, man vet ju aldrig. ) och har inte problem med leder eller något annat. Börjar bli hyfsat musklad efter bara skritt och promenader. Täckena har då iaf slutat passa över rumpan. :D

Är jag för lång för henne?


Har också en ettåring, valack, connemara/arab och pinto korsning.
Han är nu ca 139cm. Beräknas bli maxad d-ponny eller högre (liten häst). Pappan är grov och 150cm , mamman lite smäckrare och maxad d-ponny. Hans halvsyskon samt andra släktingar är maxad d-ponny eller häst och har väldigt fin och bra muskulatur. Viktbärande och stabila.

Syfte med honom är körning (hobby nivå), vanlig ridning (grundutbildning + lite mer men ej tävla) inridning kommer en professionell (med rätt längd och vikt) att sköta. Självklart är inridning Inte påbörjat och börjas inte för än vid rätt ålder, vilket jag anser är fyra år. Tömkörning tänkte jag börja tidigare med.

Men tycker ni att jag bör kunna rida honom när han är färdig vuxen (säg maxad d-ponny, grov) och utbildad, eller ska jag bara hålla mig till körningen?
( Några vänner tycker jag är dum som köpt en jag troligtvis inte kommer kunna rida. Men för Mig är inte ridingen så pass viktig* och gillar körning. Köpte honom helt enkelt för jag gillar honom som individ, för Mig spelar det mer roll. :love:)


Tack på förhand! :)





* Hittar helt enkelt en bra ryttare till honom
men håller mig själv då till körning, menade inte att
han bara ska stå. Tänkte så ingen misstolkade det där. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
1 925
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 242
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
83 276
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
116 296
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp