Längtan... Och ekonomi

Potatisbulle

Trådstartare
Hej!

Har läst här mycket men inte haft en egen användare, men nu tyckte jag att det var dags!! :D

Jag har velat ha en hund nu i flera, flera år, men av ekonomiska skäl låtit bli att skaffa en. Jag är hundvakt ofta åt vänner och bekanta så jag är mycket väl medveten om vad det innebär att ha en hund. Läser böcker, forum osv... Slukar allt jag hittar för att lära mig så mycket som möjligt.

Nu är det så att jag studerar, läser ett program. På distans, så jag är hemma i princip jämt. Min sambo har ett eget litet företag han driver hemifrån. Så hunden skulle ha sällskap i princip jämt, förutom enstaka gånger i månaden, och då kanske max fyra timmar. Självklart inte i början, då ser vi till att ordna det på annat sätt. Jag har redan fem stycken villiga hundvakter, så på något sätt ska nog det mesta lösa sig.
Och min sambo (sedan måånga år) ser det som att skaffa barn. Alltså väldigt seriöst, vilket känns underbart att han tar min längtan och intresse så allvarligt.

Men ekonomin... Jag känner att jag backar där. Jag längtar efter en hund så innerligt, och nu har jag ju tiden att lägga på grunden ordentligt och så vidare... Jag vet att jag skulle kunna sköta om en hund bra. Jag har iallafall grundläggande kunskaper, ordentligt med intresse och viljan att lära mig mer. Jag skulle verkligen vilja ha en kompis att gå skogspromenader med, träna trick (jag älskar klickerträning), spår, lydnad, agility.... Eller vad nu just den hunden skulle tycka var roligt att göra. Det är det viktigaste.

Vi har utan problem råd med dom rullande kostnaderna. Men inte så att vi har 20 000 kvar varje månad till eventuella vet. kostnader. En liten buffert till hela hushållet finns, men den är ju inte superstor....
Jag har en bekant som tycker att det vore väldigt oansvarigt att skaffa hund när man inte kan betala omkring 40 000 utan problem för något hunden behöver. Då känner jag, jag kommer kanske aldrig kunna det? Får jag aldrig ha en hund då?
Bör man ha en buffert på 100 000 för enbart hunden för att ens få överväga att ha en hund?

Vad är den minsta bufferten man borde ha sparat ihop innan, enligt er?
Jag har även tänkt teckna veterinärvårdsförsäkring, och då en sådan som går upp till 50 000 eller vad det brukar vara. Alltså den dyrare varianten. Och åtminstonde 10 000 i buffert till hunden, men som kommer byggas på varje månad med några hundralappar eller mer när tillfälle finns.

Är det dumt att skaffa hund nu när jag inte har fast jobb? Jag tänker mest att det är ju nu jag har tiden att lägga grunden, och det är ju nu när jag studerar, men då är ju inte ekonomin den bästa istället...

Nu blev det väldigt långt här, och jag hoppas jag kan få lite input. Jag vill verkligen ha en hund, men jag vill inte att längtan är större än mitt förstånd. :) Tack.
 
Sv: Längtan... Och ekonomi

Jag tycker du verkar vara ovanligt förståndig, och har tänkt igenom det här ordentligt. Efter att ha läst ditt inlägg tror jag att du kommer att ha råd med en hund utan några som helst problem. Dags att fundera ut vilken ras ni vill ha:)
Lycka till med vovven.
 
Sv: Längtan... Och ekonomi

Tycker du tänkt igenom det noga. Och med försäkring behöver det inte alls bli så dyrt när något händer.
Och det vanliga rullande utgifterna verkar du ju fixa galant :)

Skulle lätt sälja hund till en sån som dig :)

Vart bor du? Jag vill ha en fodervärd snart :D :sneaky:
 
Sv: Längtan... Och ekonomi

Hunden ska man förhoppningsvis ha i många år och mycket kan hända under de åren.
När vi skaffade vår hund hade vi båda mycket god ekonomi och nu har vi mycket sämre, livet förändras.
 
Sv: Längtan... Och ekonomi

Tror inte det är alltför många i hundvärlden som kan kasta ut 40 000 kr på vetkostnader bara sådär. Och jag kanske må vara kall men det skulle nog mycket till och en garanti på att hunden ska bli normal och frisk resten av sitt liv innan jag betalade ut så mycket i en klumpsumma.

Jag har specifikt valt IF som försäkringsbolag eftersom de har en fast självrisk. Eftersom jag vet att jag inte har råd att betala en del av försäkringssumman ifall det skulle bli alltför stora belopp.

Sen kan man i värsta fall låna av familj, ta ett riktigt lån eller ta på kredit om det skulle bli något akut jättestort som händer. Men för min del så tycker jag det finns en gräns för hur mycket vård jag faktiskt skulle lägga på ett djur.
 
Sv: Längtan... Och ekonomi

Men snälla nån. Inte behöver du en buffert på 40.000 kr. Visst kan man ha otur men jag har inte under alla år med hund varit i närheten av sådana kostnader. Och saker som hunden behöver.. är inte särskilt mycket faktiskt.

Ditt startkapital behöver se ut ungefär såhär.
- Pengar för att köpa hunden
- Pengar för att teckna den första liv- och veterinärvårdsförsäkringen. Har du dåligt med kapital undanstoppat ska du välja försäkring med omsorg utifrån det skydd du vill ha om något händer, istället för att välja lägsta premien på marknaden
- en startsumma på några tusenlappar till att köpa det nödvändigaste, fästingskydd, vaccinationer som inte är gjorda eller vad det kan vara
- du köper inte en gammal hund som din första hund, inte heller en hund som inte är veterinärundersökt före köpet, inte en hund som har problembeteenden som skulle kunna bero på smärta.
- Pengar över varje månad för de löpande kostnaderna + utrymme för att litet sparande till det oförutsedda. Redan idag startar du ett "hundkonto" där du sätter undan det hunden kommer kosta varje månad + några hundra. Så har du vant dig vid kostnaden och har redan en liten buffert den dagen du får hem din hund

Är ekonomin skral väljer du lämpligen en mindre ras med få rasbundna sjukdomar, och inte en ras som behöver proffsklippas för att se vettig ut. Du sköter tänder, klor och vaccinationer, håller hunden i lagom hull och ger den bra mat och lagom med motion. Och en bra veterinärvårdsförsäkring!
 
Sv: Längtan... Och ekonomi

Nej jag tycker inte att man behöver ha 40000:- i buffert om man har en väl försäkrad hund.
Sen spelar det stor roll hur man ser på sin hund.
Min kompis tex har lägsta veterinärvårdsförsäkring på sina djur (hund och häst) och tar hellre smällen att avliva djuret än att behandla om hen tycker det blir dyrt.
Jag själv är tvärt om, mina djur är mina barn och jag skulle bli förtvivlad om jag inte kunde rädda dem pga pengar.
Därför är mina djur veterinärvårdsförsäkrade med extra allt och jag har en rejält buffert OM olyckan skulle vara framme.
För även om man har en jättebra försäkring som täcker mkt kan det bli dyrt ändå.
Min gammelhund har tex lite problem med ena tassen sen en tid tillbaka och vi har behövt operera, röntgen osv och trots jättebra försäkring har jag fått lägga ut en bit över 10000:- och då har det ju inte varit några livshotande akuta grejer utan han har "bara" varit lite halt.

Så jag tycker nog det är klokt att ha 10-15000:- som en startbuffert som man sen kan bygga på varje månad så slipper man oroa sig för om olyckan skulle vara framme.
 
Senast ändrad:
Sv: Längtan... Och ekonomi

Håller med i allt :-)

Vår griffon kostar inte många kronor per månad. 150:- i försäkring, 100;- i mat, Nordic färskfoder och sen en femtiolapp i godis kanske. En frisk och rolig ras, full med energi :-)
 
Sv: Längtan... Och ekonomi

Oj. Tack så mycket för svaren hittills, det var verkligen hundra gånger mer positivt än vad oroade mig för att svaren kunde bli. Nu känns drömmen möjlig igen. :)

Rasen jag i princip har bestämt mig för är papillon. Då jag träffat ett flertal så jag är hyfsat van vid rasen, jag upplever den som lämplig storlek och vad jag har läst mig till så verkar det överlag vara en frisk ras. Den behöver ju heller inte friseras, vilket är ett krav. :) Och då den också för att den rasen verkar uppskatta det jag vill syssla med (klicker, spår, lydnad, agility). Men det är nog mest träning som kommer ske, jag är inte intresserad utav att tävla eller liknande i nuläget iallafall, men sådant kan ju såklart ändras.
Sen tycker jag att den är vansinnigt vacker med, men det är ju bara en bonus. :) Alla papillons jag har mött har jag gillat, det enda har varit en av de har varit lite väl skällig, men det upplever jag mer iallafall i det fallet är en uppfostringsfråga.
Tycker ni att rasen låter som något som skulle kunna passa? Har ni någon annan ras jag bör kika på?

Jag har tänkt ge färskfoder, då jag tycker att det verkar bäst. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Längtan... Och ekonomi

Jag tycker man bör ha buffert, men det behöver ju inte gå till överdrift. En början på 10000 räcker nog bra.

Jag tror jag räknade med "startkostnad" på 15000 till första hunden, där 12000 var inköpspris. Resten utrustning, första vaccinationen och valpkurs.
 
Sv: Längtan... Och ekonomi

Du behöver absolut ingen megastor buffert. Kanske ingen alls.

Försäkring ska du absolut ha, och den ska du välja noggrant.

Jag har ju en rätt stor hund som dessutom haft massor med problem, operationer, biopsier, utredningar, ultra och röntgen samt massvis med mediciner.

Med en bra försäkring känns det nästan inte alls, och jag har aldrig behövt lägga ut några större summor på annat heller.

Skaffar du dessutom en så liten ras så borde det inte vara problem alls!
 
Sv: Längtan... Och ekonomi

Papillon låter absolut som ett bra val :-)

Kolla gärna även på den släthåriga griffonen, petit brabançon. Det är den vi har, helfestlig liten hund!
 
Sv: Längtan... Och ekonomi

Jag vill ha en hund med "nosen utåt". :) Men annars verkar dom helgulliga, kan tänka mig att ni är väldigt nöjda. :)
 
Sv: Längtan... Och ekonomi

Ja det är väl en smaksak. Dock inget som påverkar honom öht att vara en trubbis :)

Lycka till med hundletandet :)
 
Sv: Längtan... Och ekonomi

Ser inga problem, bara bra saker. Du har förstått allvaret som är involverat i att skaffa hund. Du förstår att det är ett åtagande som varar i många år, och den oro som du uttryckte var över om du kunde ge hunden det som den behöver, inte tvärtom.

Du har hjärtat och hjärnan på rätt ställe, vilket är det absolut viktigaste.

Tycker inte heller att du behöver en jättebuffer. Försäkring är dock väldigt viktigt, vilket du redan vet. En liten buffer kan vara bra att ha, men det betyder inte att ni måste ha pengarna reserverade på banken för det. Bara något sätt att kunna skaffa fram 5000 eller så, om det _mot förmodan_ skulle uppstå något problem. Låna från föräldrar eller bekanta kanske? Det är inget att skämmas för om det är en nödsituation.

Lycka till, och glöm inte att ha skoj tillsammans med hunden!
 
Sv: Längtan... Och ekonomi

Jag tycker man behöver ha en buffert, oberoende av om man har hund eller inte! Om det sedan är egna pengar eller möjlighet att få låna av familj etc när det krisar har mindre betydelse, men vi har förmodligen alla då och då extra utgifter. Glasögon och bilar går sönder, man MÅSTE fixa nå't hos tandläkaren etc.

40.000 i buffert för att skaffa hund känns däremot inte riktigt realistiskt. OM det skulle bli tal om en dyrbar behandling eller en hel radda med mindre problem under samma period och man absolut inte har råd får man väl till att börja med söka stöd från någon av de fonder som finns eller välja att avliva.

Däremot är det viktigt att varkligen ha en realistisk uppfattning om vad det kan tänkas kosta att skaffa hund. Jag tycker kennelklubbens info om kostnader de första åren är riktigt bra även om det förstås går att spara in på mycket.
http://www.skk.se/kopahund/att-kopa-hund/funderar-du-pa-att-skaffa-hund/kostnad-for-hund/
 
Sv: Längtan... Och ekonomi

Jag har ingen större buffert på kontot( räcker till enklare skador på hunden, men inte på 40 000) , men det löser sig alltid. Förhoppningsvis håller sig hunden frisk, och skulle den riktiga oturen vara framme att något händer och det blir så dyrt, så finns det ju både lån på banken, krediter mm att ta till om man nu inte har släktingar/familj att att låna av. Risken att något så dyrt ska hända är minimal, även om det förstås KAN ske. Jag har en liten buffert på kontot som sagt, men jag har också ett kreditkort liggandes på 30 000 hemma, som enbart är till för om olyckan skulle vara framme för bilen eller hunden och jag inte reder mig på det jag har på kontot. En liten livlina kan man säga, som inte ska användas i mer än nödfall.

Buffert är bra att ha, absolut, men 40 000 låter högt att bara ha som hinder för att kunna skaffa hund om man vill det:)
 
Sv: Längtan... Och ekonomi

Rasen jag i princip har bestämt mig för är papillon.
Tycker ni att rasen låter som något som skulle kunna passa?

Ja, det tycker jag låter som det mycket väl kan passa. Mycket trevliga hundar, de jag har träffat, och matkostnaden lär ju inte ruinera dig ;)

Köp från en riktig kennel som har koll på de vanliga småhundsproblemen med instabila knän och eventuella andra rasbundna sjukdomar som finns. Behandla din småhund med samma omsorg, respekt och konsekvens som du skulle göra med en större hund. Så har du snart en trevlig väluppfostrad hund som är lätt att ha med överallt och som du kan ha massor av roligt med.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 593
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 831
Senast: tuaphua
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 526
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 230
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp