Bukefalos 28 år!

Lära hästen vara själv

katarina_dacke

Trådstartare
Har köpt mig en 2 åring som är van att gå på lösdrift, hon hade stor flock på 10 andra så hon behövde aldrig vara själv.
Nu är det så att i mitt stall är det bara hon och en häst till, vilket nu är lite jobbigt att hon inte är van att bli lämnad själv.
Då den andra tjejen ska rida sin häst.
Var första gången i går som min häst skulle bli själv. Jag var självklart där, kom dock lite senare än stallkompisen som redan hade tagit in sin häst. När jag kom var hon relativt lugn i hagen, men innan jag kom hade hon sprungit runt som en vilde!!
Jag gjorde så att jag tog in henne i boxen,, det är ju med nytt för henne eftersom hon bara har stått i box en natt i hela sitt liv, (första natten när hon kom hem).

Kan väl med tillägga att boxen är ju inte speciellt rymningssäker, då det inte är några galler, utan hemma gjorda boxar men plank,..

Hur hade ni gjort med denna häst? Hon är riktigt orolig i boxen, skrapar och springer runt, och uppträder nervöst.
jag var hela tiden i stallet och stod vid boxen så hon blev aldrig helt själv, då vet jag inte vad som hade hänt :crazy:

Har varit ute idag på fm och haft henne inne i boxen och hon har sett den andra hästen som stod i hagen. Var även ute och gick en sväng med henne och då är hon hyfsat lugn.
Att ta in henne och borsta henne i stallgången är inga problem när den andra hästen är i hagen då är hon cool lugn.
Vet inte vad hon skulle gör om jag lämnade henne i hagen när den andra hästen går iväg, då kanske hon spränger tråden..

Vill heller inte ta några onödiga risken nu att leda gå ut och gå med henne när kompisen är iväg, då jag är gravid i 8 månaden och har bara 10 dagar kvar till beräknad förlossning... så är rätt så klumpig och så nu..

Svar och tips mottages tacksamt!!
 
Sv: Lära hästen vara själv

Eeh:confused:

Varför lämnade du den inte kvar på lösdriften tills du är fullt i bruk igen?

när den andra hästen inte är din så måste ju den ändå få ridas utan att du är där:confused:
 
Sv: Lära hästen vara själv

Hade tvyärr inte den möjligheten. Ägaren ville sälja pga av betesbrist bla.

Har inte skrivit något om att den andra hästen inte får ridas! Jag är hemma på gravpenning och kan när som helst komma ut, och när det blir förlossning, och hästen inte är van vid att vara själv har jag folk som kan hjälpa mig..
jag vill höra hur ni hade börjat att träna hästen att vara själv.
 
Sv: Lära hästen vara själv

Försök att få den andra att rida flera dagar på raken så det blir en "normal rutin" o att den lär sig att den andra kommer hem igen.

JAG hade lämnat den i boxen o inte i hagen om den springer besinningslöst.
 
Sv: Lära hästen vara själv

ja känns bäst att lämna i boxen, men då boxen inte är så "hållbar" känns det med ganska osäkert..
Hade det varit en rejäl box med galler och så hade det känts mycket tryggare..
 
Sv: Lära hästen vara själv

Men hur har du tänkt när du köper en sdn häst?

Jag skulle planera o bygga så det går att stänga in den v.b.
 
Sv: Lära hästen vara själv

Jag köpte min idag 4-åriga häst som åring och naturligtvis kunde hon inte vara själv någonstans. På hösten som ettåring började jag vänja henne vid att stå i box själv. Hade försökt nån gång innan och det blev total panik trots att annan häst fanns i stallet. Hon hade inga problem med att komma in i stallet och bli borstad och matad själv.
Så jag började med att ta in henne i stallet, borsta och pyssla lite, och så in i boxen cirka 30 sekunder och sedan ut i hagen INNAN hon började visa att det var obehagligt i boxen. Hon är väldigt matglad så efter några gånger ut och in i boxen så började jag servera hennes lusern där. Till en början höll jag mig i stallet och tog ut henne innan hon ätit upp riktigt, så att hon aldrig skulle hinna förknippa boxen med obehag och tråkigt. Så småningom började jag lämna stallet korta stunder men höll mig i närheten så att jag skulle höra om helvetet brakade lös där inne. Vid det här laget tyckte hon att boxen var världens bästa plats för där serverades mat. Efter cirka 3 veckor hade hon inga som helst problem med att stå i boxen själv timmar i sträck, även om någon red iväg med sin häst.
Även själv i hagen var stort problem, sprängde staketet vid ett tillfälle. Det problemet har helt enkelt fått växa bort av sig självt. Jag har bett de andra i stallet att ställa henne i boxen om de märker att hon kommer bli själv kvar om de tar sin häst för i boxen är hon trygg själv. Numera är det inga problem med själv i hagen, lite orolig är hon och kan gnägga lite i början men sedan lugnar hon ner sig och börjar äta, så numera behöver hon inte ställas i box om hon blir själv.

Viktigt om du ska lära henne att stå själv i box i stallet är att boxen ska vara en trygg positiv plats, INTE det hemska stället där man måste stå alldeles själv och få panik medan kompisen går iväg. Så försök öva med henne mycket nu ett tag, utan att det är "på riktigt" och kompisen faktiskt ska ut och rida. In i boxen korta korta stunder, gärna servera mat där, och ut igen INNAN hon börjar tycka att det är obehagligt. Pränta in i huvudet på henne att i boxen händer bara trevliga saker och man får alltid komma ut efter en stund.

Hästar är flockdjur, mycket lättare att ta hästen från flocken än att ta flocken från hästen. Dvs nu i början ska du ta in henne från kompisen och sedan släppa tillbaka henne ut till kompisen = hon lämnar flocken en stund. Hon ska inte bli instängd i boxen och sedan se den andra hästen gå iväg på ridtur = flocken lämnar henne = panik.

Den här modellen har funkat på min häst iaf. Nu i början innan din häst accepterat boxen skulle jag hellre vara med henne i stallet och borsta och pyssla om hon tycker det är ok, eller ut och gå en liten promenad medan den andra hästen är borta, än att ställa henne själv i box och riskera att hon förknippar boxen med obehag och bara är rädd och stressad.
Lycka till och hoppas du får lite ordning på det innan bebisen kommer.:)
 
Sv: Lära hästen vara själv

Men hur har du tänkt när du köper en sdn häst?

Jag skulle planera o bygga så det går att stänga in den v.b.

bad inte om dina åsiker om mitt val av häst!!! Bad om råd vid att vänja hästen att vara själv, inget annat!!! :mad:

Har alltid velat ha en sån häst, korsning halvblod/nordsvensk, ett sto rätt tecken mm, trevligt temprament.
Kan dessutom ta det lungt eftersom det är en unghäst på 2 år, så behöver inte känna någon press att jag "måste" rida, som jag hade gjort med min andra häst 7 årig halvblodsvallack.
Men ville absolut inte sluta med häst just för att jag valt att skaffa barn, har en väldigt förstående och stöttande Sambo som inte vill att jag lägger ner mitt stora intresse!!! Därimot har jag valt att sänka kraven och hästen ska till september bli installad på helinackordering!!

Fler dumma frågor????
 
Sv: Lära hästen vara själv

Val av häst:confused:

du köper en häst som aldrig varit själv o räknar med att kunna lämna den i en box utan galler. Så valet av stall med endast en annan häst som dessutom inte är din är ganska korkat.

givetvis kan det går bra- om man har tur.
 
Sv: Lära hästen vara själv

Ta reda på hur hon blir när du går därifrån.

Vet av egen erfarenhet att många hästar stressar upp sig när människor är i närheten eftersom de kan förvänta sig av oss att vi agerar och ändrar deras situation, men går ner i varv när vi inte är där längre.

Fixa med boxen så att den känns säker, lägg in mat så att hon har sysselsättning. Stå så att du kan höra henne men hon inte kan se dig. Och ha lite is i magen:)
 
Sv: Lära hästen vara själv

Är den inte van vid box så hade jag hellre lämnat den ute (givetvis under uppsyn. Är hon matsnål kan det vara en idé att ställa ut kraftfoder när den andra far iväg så kan hon koncentrera sig på det.
 
Sv: Lära hästen vara själv

Vi har gjort ungefär som Arwen med våran åring..
Först fick han vänja ig vid att vara i boxen själv och äta kraftfoder medans dom andra hästarna var ute.

Sedan gjorde vi likadant fast vi red iväg en liten sväng medans han åt sitt kraftfoder han hade hö också om kraften skulle ta slut.
I början gick vi bara iväg ca 15 min men kunde snbabbt öka på tiden då han inte brydde sig nämnvärt att vi gick iväg.

Första gången han skulle vara själv en längre stund så stannade jag kvar i stallet för att se hur han betedde sig och han var mycket lugnare om jag satt utanför stallet än om jag var inne hos honom och skulle hålla honom "sällskap".

Det tog ca 1 vecka med att han fick vara själv varje dag sen brydde han sig inte överhuvudtaget.
 
Sv: Lära hästen vara själv

var där i går och gick ifrån henne lite, fast jag såg henne och hon mig, och då försökte hon nästan hoppa över en gång..,men sen var hon något lugnare, men vågade inte lämna henne helt utan uppsyn då boxen inte är riktigt 100.. Men ska ut idag och få hjälp av min pappa att säkerställa boxen så man vågar lämna henne mer själv.
 
Sv: Lära hästen vara själv

Ja jag hade med den tanken, fast tänkte typ ta in henne i boxen först och sen när den andre är utom synhåll släppa ut henne, känns annars som hon vill följa med när den andre går..
Dock bryr hon sig inte så mycket om mat, inte om hö iaf, för det fick hon i boxen och det bara skrapar hon runt..
Men krafft något annat gott är ju värt att prova :)
 
Sv: Lära hästen vara själv

Ta reda på hur hon blir när du går därifrån.

Vet av egen erfarenhet att många hästar stressar upp sig när människor är i närheten eftersom de kan förvänta sig av oss att vi agerar och ändrar deras situation, men går ner i varv när vi inte är där längre.

Fixa med boxen så att den känns säker, lägg in mat så att hon har sysselsättning. Stå så att du kan höra henne men hon inte kan se dig. Och ha lite is i magen:)

Tror jag är en bra ide.
Min ena köpte jag som tvååring, en dag skulle hennes hagkompis ut på foder och hon fick helt enkelt stå själv dock hade hon grannkompisar när hon var ute om dagarna men ej i stall. Hon stressade bara lite grann dom första dagarna sen var hon faktiskt ovanligt lugn.
Som Görel säger här, sysselsättning, kan vara du som människa som har en negativ inverkan på det hela och fixa en säker box så ska du se att det fixar sig.

Lycka till tjejen:)
 
Sv: Lära hästen vara själv

Min 2 åring förra året började vi med ha i skilda hagar från de andra. Medan vi fika osv, så hon såg oss och andra hästar.

Sakta men säkert såg hon inga människor stundtals, sen låna vi in kompisar från andra hagar osv. Men titta man fick mat fast kompis försvann från andra hgen och man inte såg matte osv. Hon var riktigt duktig på acceptera det för hon märkte att mat kom ändå när den skulla och vatten fanns. Sen kom ju kompisen i andra hagen tillbaka :)
 
Sv: Lära hästen vara själv

Leta rätt på en lösdrift med större blandad flock åt hästen, ha den där till du ska börja rida in den. Unghästar ska stå i större flockar och hagar, det har du och den igen hela hästens liv.
Om du inte vill det så lägg hö i hagen och låt hon springa tills hon lessnar. Om möjligt ta bara in den andra hästen korta stunder och ofta i början.
 
Sv: Lära hästen vara själv

Sånt kan ju ta tid. Har du någon som kan hjälpa dig med hästen när det är förlossningsdags? Annars ser det ju rätt bökigt ut.

En bra grej kan ju vara att ta in hästen i stallgången/boxen vid varje mockning/stallfix då man låter hästen stå, bitvis under sällskap och bitvis när matte försvinner ett par minuter för att sedan komma tillbaka igen. Beroende på hur hästen agerar i hagen kan det hända att jag låter den vara kvar, särskilt om boxarna inte är rymningssäkra. Detta under förutsättning att den springer "inåt" hagen och behåller respekten för tråden. Dock kan jag hålla med om att det kanske inte var det smartaste valet att ta en sådan häst till en plats där det bara finns 2 hästar.
 
Sv: Lära hästen vara själv

Igår var vi ute igen och kompisen skulle rida sin häst, jag rig in henne och stod och kliade henne och borstade medans kompisen gjorde I ordning sin häst, sen när kompisen gick så var det inte alls lika hemskt som första gången, lite orolig vara hon och skrapade med hovarna och sprang runt, men inte alls den paniken hon hade första gången.

Jag har under ett par dagar tagit in henne I boxen och gjort stallsysslor och lämnat henne istallet.
Val av stall är pga av att de ligger på min pappas gård.
Jag sålde min förra häst på fredagen och hämtade denna på söndagen. Då kompisen har haft svårt att hitta stallplats.
Anser att man inte får se massa problem, utan de är till för att lösas. Är många som oroar Sig helt I onödan..
Om de inte funkar eller man märker att de blir jobbigt då får man ta tag I problemet.
Ja jag har hjälp när det är förlossningsdax,.
Men eftersom jag såg en sån markant skillnad från gång 1-2 så tror jag att det ordnar sig. Vi ska ut några dagar nu I följd och träna så det blir en vana.
Ser det som självklart att man måste kunna lämna hästen ensam, är en social egenskap som jag tycker är viktig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Vad gör ni med era ettåringar? Vi har en mycket lugn ettåring, som snabbt finner sig i nya saker och har ett väldigt bra psyke. Än så...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 990
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp