Lära hunden respekt för hästens bakben

Rackartyget

Trådstartare
Hej!
Jag har precis blivit med hund. En blandras av gårdshundsmodell. Hunden är vuxen och inte van vid hästar.
Min häst är inte van vid hundar och tycker inte alls om djur som inte är hästar. Skulle jag låta hunden gå in i hagen så skulle hästen attackera aggressivt om jag säger så.

Saken är nu att jag vill gärna ha hunden med på ridturer. Hunden är snäll och duktig och går bra att ha lös.
Enda problemet är att hunden inte alls förstår att hästens bakben är farliga.
Jag har låtit dem hälsa på varandra (både häst och hund var kopplade). Hunden kom nära (inte jättenära, men tillräckligt för att hästen skulle bli irriterad) hästens bakben en gång och hästen lyfte på benet direkt men hunden förstod inte alls faran med det. Hästen skulle inte tveka att sparka om hunden kom för nära

Hur gör jag bäst för att lära hunden att hålla avstånd till hästen? Jag tänker mig att en bra början är koppelpromenader där jag går med hästen och min sambo går med hunden bredvid. Men hur fortsätter vi efter det?
 
Hej!
Jag har precis blivit med hund. En blandras av gårdshundsmodell. Hunden är vuxen och inte van vid hästar.
Min häst är inte van vid hundar och tycker inte alls om djur som inte är hästar. Skulle jag låta hunden gå in i hagen så skulle hästen attackera aggressivt om jag säger så.

Saken är nu att jag vill gärna ha hunden med på ridturer. Hunden är snäll och duktig och går bra att ha lös.
Enda problemet är att hunden inte alls förstår att hästens bakben är farliga.
Jag har låtit dem hälsa på varandra (både häst och hund var kopplade). Hunden kom nära (inte jättenära, men tillräckligt för att hästen skulle bli irriterad) hästens bakben en gång och hästen lyfte på benet direkt men hunden förstod inte alls faran med det. Hästen skulle inte tveka att sparka om hunden kom för nära

Hur gör jag bäst för att lära hunden att hålla avstånd till hästen? Jag tänker mig att en bra början är koppelpromenader där jag går med hästen och min sambo går med hunden bredvid. Men hur fortsätter vi efter det?
Tror det är lättare att lära stoet att inte slå :)
 
Jag tror inte att det går om hästen är så vaksam och hunden så oförstående för vad hästen uttrycker.
Hade själv en häst som började jaga hundar efter att hon fått sitt första föl. Kom en hund för nära hotade hon med bakbenen eller blottade tänder, jag såg flera gånger lösa hundar som släppts in i hennes hage som sprang i panik för att komma undan henne. En sån häst gör man bäst i att hålla från hundar, och tack och lov var det aldrig någon hundägare som erbjöd mig att låna dennes hund för hästen att träna på.
 
Jag tror inte att det går om hästen är så vaksam och hunden så oförstående för vad hästen uttrycker.
Hade själv en häst som började jaga hundar efter att hon fått sitt första föl. Kom en hund för nära hotade hon med bakbenen eller blottade tänder, jag såg flera gånger lösa hundar som släppts in i hennes hage som sprang i panik för att komma undan henne. En sån häst gör man bäst i att hålla från hundar, och tack och lov var det aldrig någon hundägare som erbjöd mig att låna dennes hund för hästen att träna på.

När hästen är "kopplad" så visar den inga aggressiva tendenser mot hunden så länge hunden inte går för nära bakbenen. Dock när hästen är lös så är den aggressiv mot alla djur (utom hästar) som kommer nära.
 
Om hästen till och med skulle gå på hunden aggressivt om hon fick tillfälle låter det väl som ett rätt riskabelt projekt?

Det gör hästen bara när den är lös. När hästen är "kopplad" så är den inte aggressiv mot hunden så länge hunden inte kommer för nära bakbenen.
 
Det gör hästen bara när den är lös. När hästen är "kopplad" så är den inte aggressiv mot hunden så länge hunden inte kommer för nära bakbenen.

Fast då låter det ju som att hästen inte nödvändigtvis känner sig tryggare, den kommer bara inte åt att göra lika mycket som när den är lös. Den hotar ju ändå med bakstället om hunden går för nära, så att...
En häst som är så negativt inställd från första början hade jag inte gett mig på att försöka lära om - risken att hunden blir skadad känns alltför stor.
 
Hej!
Jag har precis blivit med hund. En blandras av gårdshundsmodell. Hunden är vuxen och inte van vid hästar.
Min häst är inte van vid hundar och tycker inte alls om djur som inte är hästar. Skulle jag låta hunden gå in i hagen så skulle hästen attackera aggressivt om jag säger så.

Saken är nu att jag vill gärna ha hunden med på ridturer. Hunden är snäll och duktig och går bra att ha lös.
Enda problemet är att hunden inte alls förstår att hästens bakben är farliga.
Jag har låtit dem hälsa på varandra (både häst och hund var kopplade). Hunden kom nära (inte jättenära, men tillräckligt för att hästen skulle bli irriterad) hästens bakben en gång och hästen lyfte på benet direkt men hunden förstod inte alls faran med det. Hästen skulle inte tveka att sparka om hunden kom för nära

Hur gör jag bäst för att lära hunden att hålla avstånd till hästen? Jag tänker mig att en bra början är koppelpromenader där jag går med hästen och min sambo går med hunden bredvid. Men hur fortsätter vi efter det?
Allt handlar om kommunikation och ansvarsfördelning. Hästen måste lita på att du skyddar den från hunden, så den inte behöver försvara sig själv. Hunden måste lita på att du vet bäst var gränser går och hur nära en häst den får gå. De måste sen lära sig förstå och läsa varandra. I början styr du allt och hjälper dem, sen släpper du ansvaret successivt efterhand. Det är en riskfylld process och kräver timing och bra relation till båda djuren.
 
Min ena häst avskyr hundar och så även min förra hund från första stund. Det gick aldrig att få dem att bli vänner. Alltså fick jag påverka den jag kunde påverka, mig själv, min egen vilja. Båda visste att i skarpt läge var matte alltid att lita på och den (enda!) gången hunden drog in i hagen och inte fattade att hästarna var där lyssnade de på mitt vrål att de skulle stanna. Hunden kom rusande från ena hållet och hästarna från det andra och i en kurva möttes de. Hästarna nitade, den som avskyr hundar var först och hästen som kom efter studsade mot framförvarande för att hon stannade så tvärt och hunden nitade. De var då någon halvmeter ifrån varandra. Helt mitt fel som hade låtit hunden leka i hagen när hästarna var i en annan hage och som inte hade varit tydlig mot hunden att hästarna nu gick i den hagen igen. Men i övrigt visade hästen sin avsky mot hunden på alla sätt och jag tog inte risken att ta med hunden ut på ridtur. Båda var (hästen är, hunden är tyvärr inte med oss längre) mig för kära för att riskera en olycka för att jag ville något. Nuvarande hund älskar min häst lustigt nog så han hade säkert gått att ha med men nu med mängder av vildsvin i trakterna tar jag inte risken av den orsaken.
 
Min hund har varit med mig i stallet från den dag hon flyttade hem till mig som 11v gammal, just för att vänja sig vid hästar.
Men jag får ändå passa henne just vid bakbenen. Tyvärr är hon en bokskapsvallande ras så att befinna sig där är normalt för henne 😉 Hon har inte förstånd att akta sig och tackolov är min häst obrydd i henne.
Det har inte varit aktuellt att ha henne med på ridturer ännu men min plan är just att ha det. Jag tänkte gå en kurs i "fjärrstyrning" innan dess, tror det kan vara nåt för dig med. Kan du hålla hunden på avstånd är nog chansen större att det funkar.

Min gamla hund var 8 år då jag köpte häst efter ett långt brejk. Henne gick det dessvärre aldrig att lära upp till stallhund så hon fick slippa. Blev bara besvärligt att hålla reda på henne så jag fick aldrig nåt gjort, dessutom hatade hon att vara i stället...
 
Allt handlar om kommunikation och ansvarsfördelning. Hästen måste lita på att du skyddar den från hunden, så den inte behöver försvara sig själv. Hunden måste lita på att du vet bäst var gränser går och hur nära en häst den får gå. De måste sen lära sig förstå och läsa varandra. I början styr du allt och hjälper dem, sen släpper du ansvaret successivt efterhand. Det är en riskfylld process och kräver timing och bra relation till båda djuren.
Det har inte varit aktuellt att ha henne med på ridturer ännu men min plan är just att ha det. Jag tänkte gå en kurs i "fjärrstyrning" innan dess, tror det kan vara nåt för dig med. Kan du hålla hunden på avstånd är nog chansen större att det funkar.

Problemet är ju bara att ni inte har någon marginal den gång er träning och tajming INTE råkade funka. Sannolikt blir det ingen nästa gång att pröva, inte med den hunden för den är antagligen död.
 
Lär in kommandot "gå iväg" och pekar med armen åt vilket håll och använd det när du ser att hunden börjar närma sig bakbenen, hunden kommer aldrig självmant att hålla sig undan så det kräver att du hela tiden är uppmärksam på var hunden är och att kommandot sitter.

Har själv en hundaggressiv häst som nu mer bara är aggressiv om hundar kommer in i hagen men som yngre jagat hundar med mig i sadeln när hundar sprungit mot oss och drämt ner hovarna i skritten bara av att möta kopplade hundar.
 
Köp en cykel. En riskanalys på ditt scenario och jag skulle inte ha med hunden. Vad gör du om hästen får in en känga på hunden när ni är mitt i skogen? Då kommer du ha svårt att hjälpa hunden. Jag hade tagit en ridtur i lugn och ro, sen tagit cykel och hund samma vända.

Jag har inga problem att rasta hunden, utan cykel. 😉
Utan jag vill att hunden ska kunna vara med på ridturerna istället för att sitta hemma när jag är ute och rider. Men jag får väl vänta med det tills de vant sig mer vid varandra. Hunden är som sagt väldigt ny här så det är möjligt att det går bra när de bara vant sig vid varandra.
 
Fast hur ser man det? Säg att hunden gör en 90-graderssväng rakt ut i blåbärsriset, när den tröttnat på vaddetnuvar och kommer tillbaka hamnar den sannolikt bakom hästen. Och du har ju inga backspeglar.
Gör halt på hästen och ropar ett stop kommando till hunden och visar upp den på väggen igen.
Stor del av året får inte hundar dra in i skogen lösa och bara att följa samma under hela året när hunden är med vid uteritt.
 
Gör halt på hästen och ropar ett stop kommando till hunden och visar upp den på väggen igen.
Stor del av året får inte hundar dra in i skogen lösa och bara att följa samma under hela året när hunden är med vid uteritt.
Jodå, teorin förstår jag. Men jag tycker inte att något med vare sig häst eller hund är 100% säkert och när konsekvenserna blir så allvarliga skulle jag inte våga nöja mig med 90%. Lite som att lära hunden att springa på motorvägen. Det räcker ju med en enda gång som det inte funkar så är det kört.
 
Sannolikt blir det ingen nästa gång att pröva, inte med den hunden för den är antagligen död.
Det är inte så att en "prövar". Träning är just träning; under kontrollerade former.
Och du har ju inga backspeglar.
Vänder ryggen till gör en inte förrän det är säkert att lämna över ansvaret.
jag tycker inte att något med vare sig häst eller hund är 100% säkert
Nej. Den som vill ha 100% säkerhet får nog pröva en annan hobby.

Jag tyckte jag var noga med att lägga in en brasklapp i mitt svar; det finns risker.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 747
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 462
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp