Bukefalos 28 år!

Lära mig att tömköra?

Nomina

Trådstartare
Hej alla glada bukare!
Jag har bestämt mig för att äntligen lära mig att tömköra, då jag hört att många (hästar och människor) tycker att detta är effektivare än longering, vilket jag sysslat med ungefär 1 dag/vecka innan.

Jag har aldrig tömkört förut. Har hjälpt min morfar att köra sina travhästar under en sommar, men det är i stort sett den enda erfarenhet jag har av tömmar o dyl. haha.

Min pålle är en 4 årig varmblodig travare som jag håller på att skola om till ridhäst. Han är inkörd vid ett års ålder och körd fram tills för ungefär 2 månader sedan, så han vet hur tömmarna fungerar och är tömkörd innan (inte på samma sätt och med samma mål som jag har nu dock). Problemet är jag.

Skulle någon kunna tipsa mig lite om hur jag kan börja? Övningar? Vad ska jag tänka på?

Ja, just det, jag glömde en sak. Hur man gör? :idea: haha.

Vad behöver jag för utrustning? Kan jag använda gjorden från en vanlig sele som han haft när han kördes? Kan jag använda vanliga tömmar som man har när man kör eller behöver jag längre? (hur långt går det att reglera längden på tömmar som man har när man kör?) Hur ska jag spänna fast tömmarna? Vart ska jag stå?

Berätta allt som kan vara bra att veta.
 
Sv: Lära mig att tömköra?

Kolla i ditt stall om du har någon där som är duktig på tömkörning.
Annars, sök upp en tränare som kan hjälpa dig med grunderna. Ta några lektioner så du kommer igång.
Det finns även böcker och DVD när det gäller tömkörning som du kan plugga lite på.
Du kan börja med din vanliga travselse, men sen om du ska spänna in och gå på volter och göra olika "krullidutter" så behöver du kanske ha en tömkörningsgjord. Själv är jag helkass på detta, visst kan jag köra rakt fram o svänga lite, men jag kan tyvärr inte arbeta min ponny ordentligt med tömkörning och har oxå tänkt ta lektioner för att kunna göra ett bra arbete.
 
Sv: Lära mig att tömköra?

Fördelen är ju att din häst kan det där med tömkörning.
Ta hjälp några gånger av någon som kan visa dig hur det går till.
 
Sv: Lära mig att tömköra?

Kolla även tråden "Tömkörning" under ridning.
Lycka till!
 
Sv: Lära mig att tömköra?

Tack så mycket för svaren, båda två :)
Problemet är nu att jag står i ett stall med enbart travgubbar. Den ena pratar jag knappt med eftersom vi inte är i stallet samma tider oftast, den andra är min morfar som är väldigt skeptisk mot allt som inte går fort, i stort sett.

Min morfar har ju kört in määngder av hästar, men tömkörningen han använder sig av då är enbart "gå mitt bakom hästen med en töm i varje hand på ett rakt spår" typ. Det jag vill lära mig är att kunna arbeta hästen med hjälp av tömkörning. Så morfar känns inte ens som ett alternativ.

Blir nog att satsa på tränare, men hur hittar man en tränare som är duktig på just tömkörning?

Annars bara en tanke: Om jag kollar på många filmer om tömkörning och ser hur det ska se ut och får berättat för mig hur man ska göra, kan jag inte bara gå ut och prova mig fram själv med hästen? I och med att det inte är nytt för honom så kan han väl inte ta skada av att jag står lite fel eller liknande?

Det är ju ingenting "avancerat" jag vill lära mig i nuläget, utan mest för att kunna variera arbetet från marken mellan longering och tömkörning i så fall.
 
Sv: Lära mig att tömköra?

longering är skräp enligt mig, det är ngt jag gör för att kolla hälta, skulle aldrig göra det regelbundet som träning.

Klart du kan pröva dig fram, men det bästa är såklart att få hjälp av en tränare för att komma igång på rätt sätt o få tips så det inte blir knas från början :)
 
Sv: Lära mig att tömköra?

Tja, som du själv säger, så kan ju hästen det här med tömmar osv. Så det klart, är pållen lugn kan du ju testa dig lite fram.
Men försök höra i stall runt dig, kolla med någon ridskola eller liknande i närheten och se om någon kan hjälpa dig.
Förstår om din morfar tycker det är "knas-ideér" ;)
 
Sv: Lära mig att tömköra?

Du behöver hjälp av en tränare eller tömkörningskunnig person för att minimera riskerna och så att du gör rätt med hästen. Ring och fråga på någon/några ridskolor i närheten, kanske kan du ta en privatlektion i tömkörning på en redan utbildad häst på ridskolan. Du arbetar hästen på ett annat sätt när du tömkör från marken, än när du travtränar, även om det så klart finns likheter.

Det du behöver kunna är att hålla reda på tömmarna, hålla rätt avstånd till hästen (sparkrisk), hålla rätt tempo (både på dig och hästen), placera dig rätt vid hästen (drivning, flyttning, varvbyte, arbete på volt).

Nästa steg, när du kan grunderna, så fortsätter du med din egen häst. Den har vad jag antar endast blivit tömkörd i travträningssyfte och det kanske inte är dagsfärsk kunskap för den? Ta hjälp även här av en tränare/kunnig till att börja med. Håll helst till inom inhägnat område/ridbana första tiden ifall hästen kommer lös.

Tömkörning är jättekul och du får så mycket tillbaka av det!

Ett tips inför tömkörningen är att du leder hästen i träns och tränar på start, stopp och flytta undan tryck samt kommandon. Vänta med att backa hästen, (om du inte vet hur man lär in det), utan passa på och lär in det vid tömkörningslektion med kunnig tränare. (Många tror att man ställer sig mitt emot hästen och trycker...)

/V
 
Sv: Lära mig att tömköra?

longering är skräp enligt mig, det är ngt jag gör för att kolla hälta, skulle aldrig göra det regelbundet som träning.

Anledningen till att jag använt longering mycket är just för att jag känt mig säker på det och inte kan någonting om tömkörning. Använder det egentligen inte som träning utan för att lära in kommandon och få kontakt med hästen från marken.

Har även tränat lite på galoppen med longering för att han ska lära sig att det är okej att galoppera (efter sin tidigare karriär som travare hade han lärt sig att det var förbjudet), och för att han ska sätta lite "galopp-muskler" och få in det naturliga i galoppen. Jag anser att det är bäst att göra så innan jag försöker få honom att göra det med ryttare på ryggen.

Anledningen att jag vill lära mig att tömköra är just för att det känns som en bättre metod :)
 
Sv: Lära mig att tömköra?

Tja, som du själv säger, så kan ju hästen det här med tömmar osv. Så det klart, är pållen lugn kan du ju testa dig lite fram.

Min lilla pålle har hittills funnit sig väldigt bra i allt nytt och "konstigt" jag utsatt honom för, och i och med att han varit med om det tidigare (dock inte med samma syfte, som någon sade) så tror jag absolut inte att det hade varit några problem för hans del. :D
 
Sv: Lära mig att tömköra?

Har faktiskt inte ens funderat på att jag skulle kunna be om hjälp på någon av de två ridskolorna här. Nu när ni säger det så slog det mig faktiskt att jag ska ringa en speciell dam på en av ridskolorna som jag haft mycket kontakt med innan och som jag vet är väldigt duktig på allt som har med hästar att göra. Om inte annat kan hon säkerligen rekommendera någon annan som jag kan fråga.

Vill hon ställa upp själv, vilket hon gjort tidigare nästan vad jag än bett henne om (hon har t.ex. kommit ut hit och assisterat mig vid löshoppning vid ett flertal tillfällen), så tror jag säkert att hon ställer upp och provar på att tömköra min häst lite också.

På tal om det där start, stopp, sidvärtes rörelser osv. har jag redan arbetat mycket med, både med hästen lös och i lina. Så det kan både han och jag väl vid det här laget :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 242
Träning Just det förväntar jag mig inget svar på, men kanske någon som varit med om något liknande?! Har ett treårig nordsvenskt brukssto, hon...
2
Svar
35
· Visningar
6 057
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 906
Senast: Vallmo
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 486
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp