lära sig dressyr + hoppning på ett år?

D

DaddyIwantAPony

Tänkte ställa en fråga som kanske är lite svår att svara på, men ungefär hur lång tid kan det ta att lära sig dressyr - Lätt B samt banhoppning LB/1.10 om man nu har grundläggande kunskaper innom ridning, har inte hoppat mkt förut, bara kryss samt kan lite lätta dressyrövningar som skänkelvikningar?

Om man tränar intensivt ca 2 grr vecka i ett år, tror ni man kan klara det då? :crazy:

tack snälla för svar!!
 
Sv: lära sig dressyr + hoppning på ett år?

jo det är sant, men om jag rider en vandlig ridskolehäst eller liknande?

kan även tilläga att jag vid sidan om ridningen även kommer att läsa på teori genom böcker osv. väldigt mycket.
 
Sv: lära sig dressyr + hoppning på ett år?

Förutsatt att hästen är klar för LB dressyr så är nog den inget problem.
Hoppningen däremot är jättesvårt att säga utan att ha sett dig och hästen...
 
Sv: lära sig dressyr + hoppning på ett år?

någon som har en film där ni rider Lätt B och banhoppning LB/1.10? skulle gärna vilja se.

Sen kan ni även berätta hur lång tid det tog för er att lära in det! :smirk:
 
Sv: lära sig dressyr + hoppning på ett år?

nån? snälla!! :(
 
Sv: lära sig dressyr + hoppning på ett år?

ehmm det beror juh helt på dig och hästen... Men med ridskolehäst kan det bli svårt med hoppningen där hoppar man juh max 80 :p
 
Sv: lära sig dressyr + hoppning på ett år?

Jag har ridit tillsammans med en kvinna ett tag, och fick nyligen veta att hon bara ridit i ett år, något som verkligen imponerade på mig! För ett år sedan hade hon aldrig suttit på en häst, och hon har inte heller (som vissa andra) någon medfödd talang för idrott/kroppskontroll. Med andra ord: Hon är en helt vanlig dödlig som fick ett brinnande intresse.

Hon har ridit intensivt på ridskola, varit med på helgkurser och har nu efter ett år skaffat foderhäst (uppstallad på ridskolan med i princip obegränsad tillgång till hjälp.)

Hon kan definitivt genomföra ett LB-program i dressyr, men kanske inte med några överväldigande siffror då det fortfarande saknas en bit till dess att hon kan rida hästen i en LB-form. Hon rider skänkelvikningar, framdelsvändningar och annat, även om det behövs lite mer träning för att hon ska kunna känna vilka hjälper som behövs för att korrigera om rörelsen inte blir perfekt.

Hoppningen har hon inte börjat med än, men ligger i startgroparna.
 
Sv: lära sig dressyr + hoppning på ett år?

Tänkte ställa en fråga som kanske är lite svår att svara på, men ungefär hur lång tid kan det ta att lära sig dressyr - Lätt B samt banhoppning LB/1.10 om man nu har grundläggande kunskaper innom ridning, har inte hoppat mkt förut, bara kryss samt kan lite lätta dressyrövningar som skänkelvikningar?

Om man tränar intensivt ca 2 grr vecka i ett år, tror ni man kan klara det då? :crazy:

tack snälla för svar!!

Jag tror absolut att du kan klara det! Dessutom så brukar ju ridskolehästar vara väldigt välutbildade i (oftast) både hoppning och dressyr. Bara att de är svårare att rida, men snälla. Jag tror att om man verkligen brinner för något, och kämpar in i det sista så kan man i princip komma hur långt som helst. Sedan så är hjälp ovärderligt. Och en utbildad häst såklart. Så kämpa på! :bow: :bump:
 
Sv: lära sig dressyr + hoppning på ett år?

Menar du att du har en privathäst som du tränar för instruktör 2 ggr/vecka tror jag du kan fixa det, om du har en läromästare. Lite mer tveksamt om du fixar det på ridskola, om du inte rider i en mycket liten grupp.. Knappast då. Det beror på hur ihärdig du är och vad du kan nu. Men jag tror som sagt det bli lite knivigt om du är någerlunda nybörjare och ska klara det på 2 pass i veckan om ridläraren dessutom har 10 andra elever att koncentrera sig på i de 45 minuterna.
Ulrika
 
Sv: lära sig dressyr + hoppning på ett år?

Men varför denna brådska? Ska du rida msv om 2 år? ;)
Ulrika
 
Sv: lära sig dressyr + hoppning på ett år?

varför skulle man bara hoppa 80cm på ridskolehäst? Jag har hoppat 1.30 på lektion på ridskola (det hör väl dock inte till det normala), men 1.10 ska väl knappast vara ett problem!
 
Sv: lära sig dressyr + hoppning på ett år?

tack för alla svar!! :bow:

Jag hade tänkt att välja specialidrott - ridning, i skolan och undrar om jag kommer kunna uppnå MVG-kriterierna. :rofl:

Kriterier för betyget Mycket väl godkänd:



Eleven planerar sin träning i harmoni med den egna dagsformen.

Eleven planerar sin träning i harmoni med den egna dagsformen och i harmoni med hästens utbildningsståndpunkt och dagsform.

Eleven har godkända och väl utvecklade färdigheter i ridning motsvarande dressyr

Lätt B samt banhoppning LB/1.10 enligt stilhoppningsprotokoll i TR XI.




Eleven värderar träningseffekternas betydelse för sin hälsa.

Eleven värderar träningseffekternas betydelse för sin och hästens hälsa.



Eleven genomför sin specialidrott med teknisk och taktisk skicklighet samt

utvecklar sin improvisatoriska förmåga.

Eleven genomför sin ridning med teknisk och taktisk skicklighet samt

utvecklar sin improvisatoriska förmåga.




Eleven värderar idrottsutövandets betydelse för sin egen och andras

utveckling samt lägger etiska aspekter på idrottsutövandet.

Eleven värderar idrottsutövandets betydelse för sin egen och andras

utveckling samt lägger etiska aspekter på idrottsutövandet.
 
Sv: lära sig dressyr + hoppning på ett år?

Men varför denna brådska? Ska du rida msv om 2 år?
Ulrika

Som sagt, jag ska kanske välja specialidrott vilket är under ett år :)
 
Sv: lära sig dressyr + hoppning på ett år?

Menar du att du har en privathäst som du tränar för instruktör 2 ggr/vecka?

Jag har ingen egen häst, kommer nog att använda en ridskolehäst i en mindre grupp.
 
Sv: lära sig dressyr + hoppning på ett år?

Det finns folk som behöver hjälp med deras hästar. Kan vara att du ska satsa på att vara fodervärd (haltid kanske kan räcka?) och se till att du rider så mycket som möjligt för iallafall B-tränare.
Jag hade inte vågat chansa på ridskola. Var och tittade på vår stads elitgrupp, som man skulle rida minst LA i, och de var tveksamma till om jag skulle platsa, när jag sa att jag nog kunde kalla det att jag red LA. Kom dit, en liten grupp på 5 elever och hästarna gick inte ens i stadig form. Och det hela var mycket vingligt, och det var en grupp som ridit i elitgruppen ett bra tag. Tror att ridskola är super precis i början, men ska man utvecklas något snabbare så tror jag du ska se till att hitta en privathäst och en duktig instruktör. Kämpa på så går det :)
Ulrika
 
Sv: lära sig dressyr + hoppning på ett år?

Det finns folk som behöver hjälp med deras hästar. Kan vara att du ska satsa på att vara fodervärd (haltid kanske kan räcka?) och se till att du rider så mycket som möjligt för iallafall B-tränare.
Jag hade inte vågat chansa på ridskola. Var och tittade på vår stads elitgrupp, som man skulle rida minst LA i, och de var tveksamma till om jag skulle platsa, när jag sa att jag nog kunde kalla det att jag red LA. Kom dit, en liten grupp på 5 elever och hästarna gick inte ens i stadig form. Och det hela var mycket vingligt, och det var en grupp som ridit i elitgruppen ett bra tag. Tror att ridskola är super precis i början, men ska man utvecklas något snabbare så tror jag du ska se till att hitta en privathäst och en duktig instruktör. Kämpa på så går det
Ulrika

Skulle jättegärna vilja skaffa en häst på foder, men tyvärr har jag nog ännu inte de kunskaper som krävs + att jag inte alls har tid med det. Tänkte att jag skulle skaffa en medryttarhäst på de dagar jag ska rida, med då måste jag köra hästen till stället jag ska rida på, och jag är inte 18 än. Vet inte riktigt hur specialidrotten fungerar om de har tillgång till ett ridhus, annars kan jag ju alltid ha medryttarhäst och ta dit en instruktör! :smirk:

Vet någon föresten hur man får tag på en profficionell instruktör, eller är det till att leta i annonser?
 
Sv: lära sig dressyr + hoppning på ett år?

Nej det tror jag inte.
Hur pass mycket kan du nu?
Det tar betydligt längre tid än ett år att lära sig rida bra.
Varför måste du lära dig det på bara ett år?:confused:

Har läst hela tråden nu, och kanske kan det gå på en privathäst och en riktgit bra tränare. Men samtidigt tror jag det kan bli stressat och forcerat om du sas måste kunna det om ett år.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 298
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 413
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 606
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp