Lära sig ett till språk?

Så intressant att läsa! Jag och min man kommer förhoppningsvis få tvåspråkiga barn, då vi båda tycker det är superviktigt att hålla fast vid våra modersmål. Nu har jag bott många år i min mans hemland så talar hans språk flytande så det är mer att min man blir utanför om jag pratar svenska med barnet. Men det får han ta eller så får han ta och lära sig svenska :p jag ska hålla benhårt på att tala svenska med barnet även om jag talar min mans språk med min man.
Det finns ett par förskolor i Sverige med stark prägel av min mans hemland och jag har flera vänner som gått dessa. Jag skulle dock inte vilja sätta mina egna barn i dessa skolor då jag tyvärr fått lite sekt- och hjärntvättsvibbar av dessa :crazy: Då skulle jag mycket hellre välja en förskola/skola med internationell prägel.
Jag tror det vore jättebra om din man lärde sig svenska! Det blir så mycket enklare om alla i familjen förstår varandra. Osmidigt att behöva översätta för honom när man pratar med barnet etc. Och roligare när man träffar familj och vänner.
Vi bor i min mans hemland, men vi pratar alltid våra hemspråk hemma (sen vi fick barn, innan blandade vi ganska vilt). Femåringen som går på Kindergarten pratar mindre svenska än tidigare, medan två-åringen ännu så länge pratar mest svenska. Man märker tydligt att båda pratar mer svenska efter att vi varit i Sverige på semester eller haft besök. Alla svenskar uppskattar att min man 'gjort sig besväret' att lära sig svenska!
 
Jag har skaffat TVE International (spansk kanal). Trodde jag skulle kunna förstå en hel del men s*tan i h*lvete vad de pratar snabbt! :eek: Kollade en väderleksrapport som var på 15 minuter, jag tror jag lyckades uppfatta två ord på de 15 minuterna. O_o

Har iallafall hittat ett program, "Saber y ganar" (frågesport) där de inte pratar så jättefort, fast jag lyckas ändå inte förstå så mycket. :(
 
Haha @Linda8142 , testa El Intermedio - fy faaan vad fort han pratar alltså! Finns på Youtube.

Var inte ledsen för att du inte hänger med så bra, det ÄR svårt. Jag vet inte hur din nivå är på spanska men för mig är just hörförståelse det svåraste och det mest för att alltlåtersomenendameningnärdompratarfördompratarsåfort. För att öva min hörförståelse tittar jag på spanska filmer, gärna med subtitles på spanska.
 
Haha @Linda8142 , testa El Intermedio - fy faaan vad fort han pratar alltså! Finns på Youtube.

Var inte ledsen för att du inte hänger med så bra, det ÄR svårt. Jag vet inte hur din nivå är på spanska men för mig är just hörförståelse det svåraste och det mest för att alltlåtersomenendameningnärdompratarfördompratarsåfort. För att öva min hörförståelse tittar jag på spanska filmer, gärna med subtitles på spanska.
TVE International har ju inga undertexter ens. :nailbiting: Finns TVE 24 horas också, ska kolla den längre fram, sen finns Canal Estrellas (mexikansk kanal tror jag) som jag också tänkt prova, kanske. Grejen är ju att härda ut och fortsätta lyssna fastän man bara hör nåt ord här och där, annars lär man sig ju inte. :(

Jag är nog på medelnivå, har gått steg 1 och halva steg 2 inom vuxenutbildningen + har brevväxlat (nåja, försöker iallafall) på spanska i några år. Gjorde ett test på Instituto Cervantes hemsida och det visade nivå B1.1-B1.2 (och då klickade jag bara på måfå i de två sista deltesten :o)

Var hittar man spanska filmer med spansk text? Jag kan/vill inte ladda ner eller streama så måste vara DVD eller bluray.
Instituto Cervantes har förmodligen filmer man kan låna, får vara dit och kolla nån dag. :idea:
 
Senast ändrad:
Jag tror det vore jättebra om din man lärde sig svenska! Det blir så mycket enklare om alla i familjen förstår varandra. Osmidigt att behöva översätta för honom när man pratar med barnet etc. Och roligare när man träffar familj och vänner.
Vi bor i min mans hemland, men vi pratar alltid våra hemspråk hemma (sen vi fick barn, innan blandade vi ganska vilt). Femåringen som går på Kindergarten pratar mindre svenska än tidigare, medan två-åringen ännu så länge pratar mest svenska. Man märker tydligt att båda pratar mer svenska efter att vi varit i Sverige på semester eller haft besök. Alla svenskar uppskattar att min man 'gjort sig besväret' att lära sig svenska!

Tillägg: Många utomstående är otroligt imponerade av att min man lärt sig svenska. Själv känner jag att jag hade blivit ganska besviken om han inte hade gjort den ansträngningen när jag givit upp mitt hemland med närhet till familj och vänner etc och flyttat till hans land.
 
Tillägg: Många utomstående är otroligt imponerade av att min man lärt sig svenska. Själv känner jag att jag hade blivit ganska besviken om han inte hade gjort den ansträngningen när jag givit upp mitt hemland med närhet till familj och vänner etc och flyttat till hans land.
Fast svenska ska ju vara ett ganska svårt språk, det är ju bara att lyssna på vissa invandrare som varit här i åratal +20 år och om det är av ointresse eller ovana är svårt att veta.
 
Fast svenska ska ju vara ett ganska svårt språk, det är ju bara att lyssna på vissa invandrare som varit här i åratal +20 år och om det är av ointresse eller ovana är svårt att veta.
Nä, ska det? Jag tänker att svenska nog är rätt lätt på så vis att vi inte böjer verben efter personen, dvs man behöver bara lära sig ett "ord" per tempus. Sen har vi inte så jädra många tempus att hålla reda på jämfört med vissa andra språk. Jag tror svenska är rätt lätt att lära sig på en rätt grundläggande nivå men att det som med vilket språk som helst kräver mycket jobb för att tala det korrekt och på en högre nivå.
 
@Korven @niphredil

Och så krävs ju kommunikationsbehov, tänker jag. Dvs att personer med annat modersmål än svenska som bor i Sverige har och får tillträde till svensktalande gemenskaper. Där vet vi ju att det ofta fallerar.
 
Fast svenska ska ju vara ett ganska svårt språk, det är ju bara att lyssna på vissa invandrare som varit här i åratal +20 år och om det är av ointresse eller ovana är svårt att veta.

Grammatiken är ju ganska enkel i svenskan som @niphredil nämnde. Sen beror det nog på vilket/vilka språk man kan innan. Min man som kunde tyska, engelska och franska innan hade många ord gratis, eftersom många ord är lika. Sen är det klart att det blir lite fel ibland, men det spelar ju ingen roll för att kunna göra sig förstådd bland släkt och vänner.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 234
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Insåg just att jag behöver fatta ett beslut eftersom jag imorgon har ett möte med engelska kollegor, utöver svenska kollegor och svenska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 662
Senast: anna_panna
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 553
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
527
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp